Pracovní činnosti
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Charakteristika vyučovacího předmětu – 2.stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací obsah je na druhém stupni rozdělen na čtyři tematické okruhy: Pěstitelské práce a chovatelství, Práce na počítači, Svět práce a Provoz a údržba domácnosti. V šestém a sedmém ročníku si žáci osvojují učivo pěstitelských prací a chovatelství, v osmém psaní všemi deseti na počítači a v devátém ročníku se žáci zabývají volbou povolání- svět práce, provozem a údržbou domácnosti.
Časová dotace v učebním plánu je 1 vyučovací hodina týdně.
Výuka probíhá na školním pozemku, v přírodě, v učebně přírodopisu, v kmenových třídách, v učebně vybavené smart board tabulí a v počítačové učebně.
Vzdělávání v předmětu pracovní činnosti:
- vede žáky k soustavnému dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci
- učí žáky plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně a v týmu
- učí žáky prakticky zvládnout manuální činnosti světa
- učí žáky správné technice psaní všemi deseti na klávesnici
- snižuje rizika vzniku nesprávných návyků a poškození organismu při dlouhodobé práci s počítačem
- vede žáky ke správné volbě povolání
- směřuje k získání základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí
- vede žáky k pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
- směřuje k osvojování správné volby a používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci, osvojení si práce s dostupnou mechanizací a technikou, včetně techniky výpočetní, a to v základní uživatelské úrovni
- vede žáky k získávání orientace v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
- vede žáky k vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti
- vede žáky k chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení svého podnikatelského myšlení.
Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
- projektové metody
- práce ve skupinách
- brainstorming, hry
- besedy s přizvanými odborníky
- výchova k pracovní adaptabilitě
- exkurze
- samostatné pozorování
- práce s nářadím
- práce na PC
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žák
- poznává smysl a cíl učení
- má pozitivní vztah k učení prostřednictví zadávaných úkolů v rámci výuky
- umí posoudit vlastní pokrok
- naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit
- kriticky zhodnotí výsledky své práce a diskutuje o nich
Učitel
- zadává úkoly, které umožní volbu různých postupů
- vede žáky aby v hodinách pracovali s odbornou literaturou
- pozoruje pokrok u všech žáků v hodině
Kompetence k řešení problémů
Žák
- promýšlí pracovní postupy praktických cvičení
- při řešení se učí chápat, že se při práci budou setkávat s problémy, které nemají jen jedno správní řešení
- poznatky aplikuje v praxi
Učitel
- se zajímá o náměty
- klade otevřené otázky
- Kompetence komunikativní
Žák
- se učí správnému technologickému postupu při práci
- při komunikaci používá správné technické názvosloví
- využívá informační zdroje k získání nových poznatků
- využívá ICT pro účinnou a kvalitní komunikaci s okolním světem
Učitel
- zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují
- vede žáky, aby na sebe brali ohledy
- vede žáky ke správným způsobům využití ICT ke komunikaci na dálku
Kompetence sociální a personální
Žáci
- pracují ve skupinách
- spolupracují při řešení problémů
- přispívají k diskusi a respektují názory jiných
- učí se věcně argumentovat
Učitel
- podle potřeby pomáhá žákům
- každému žákovi umožňuje zažít úspěch
- dodává žáků sebedůvěru
- učí žáky rozdělit a naplánovat si práci, hlídat si časové rozvržení
Kompetence občanské
Žáci
- respektují pravidla při práci
- dokáží přivolat pomoc při zranění
- chápou základní ekologické souvislosti, chrání a oceňují naše kulturní tradice a historické dědictví
- projevují pozitivní postoj k uměleckým dílům
Učitel
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- dodává žákům sebedůvěru
- seznamuje žáky s vazbami na legislativu a obecné morální zákony, vysvětluje žákům, co je softwarové pirátství, autorský zákon, ochrana dat a osobních údajů a vyžaduje jejich dodržování při práci
Kompetence pracovní
Žák
- dodržuje bezpečnostní a hygienická pravidla při práci
- používá bezpečně a účinně nástroje, vybavení, materiály
- dodržuje technologický postup a pravidla, plní povinnosti, myslí na ochranu svého zdraví a zdraví druhých
- dbá na ochranu životního prostředí
- své znalosti využívá v běžné praxi v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
Učitel
- vede žáky ke správným způsobům užití materiálů a nástrojů
- pozoruje pokrok při práci v hodině
- jasnými pokyny směřuje činnosti ke stanovenému cíli
- vyžaduje dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel pro práci s ICT
- vede žáky k poznání možností využívat znalostí a dovedností práce s ICT pro další vzdělávání a profesní zaměření
Pracovní činnosti | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Učí se dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci, poskytne první pomoc při úrazu | Bezpečnost a hygiena práce | . | Výchova ke zdraví, |
. | . | Př 8 – první pomoc | |
Provádí pozorování přírody | Půda | . | Př - ekosystémy |
Zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování | . | . | . |
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování | Základní podmínky pro pěstování rostlin | EV – základní podmínky života | . |
Zvládá jednoduché pracovní postupy práce na zahradě | . | . | . |
Pečuje o nenáročné rostliny | Výživa rostlin | . | Př- krytosemenné rostliny |
Ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové rostliny | Pěstování pokojových rostlin | . | . |
Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní | Osivo, poznávání semen | . | Př – semenné rostliny |
Provádí jednoduché pěstitelské činnosti | . | . | . |
Pěstuje léčivé rostliny | Pěstování rostlin ze semen | . | Př – léčivé rostliny |
. | . | . | Výchova ke zdraví |
Organizuje a plánuje svou pracovní činnost | . | . | . |
Projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí | . | . | EVVO- životní prostředí |
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Učí se dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci | Bezpečnost a hygiena práce | . | Výchova ke zdraví – první pomoc |
Umí rozlišit vybraná semena a plody podzimních rostlin | Herbář rostlin, semen a plodů | . | Př 7 – Krytosemenné rostliny |
Určí obilniny | Obilniny | . | . |
Provádí pozorování přírody Zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování | Pěstitelství ve vztahu k životnímu prostředí | . | Př – základní podmínky života |
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování | Základní podmínky pro pěstování rostlin | . | Př – základní podmínky života |
Pečuje o nenáročné rostliny | Zelenina, | . | Př - rostliny |
. | Ovocné rostliny | . | . |
Pěstuje léčivé rostliny | Léčivé rostliny | . | Př - rostliny |
Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní | Pěstování vybraných rostlin, úprava půdy, setí, sázení, jednocení, sklízení | . | . |
Organizuje a plánuje svou pracovní činnost | . | . | . |
Správně zachází s používaným nářadím | . | . | . |
Učí se podle potřeby zvládnout jednoduché pracovní postupy práce na zahradě | Přehled hlavních prací na zahradě | Mediální výchova-práce v realizačním týmu | . |
. | Plánování zahrady | . | . |
Naučí se zakládat kompost a třídit bioodpad | Kompostování | . | . |
Seznámí se se základními pracemi v živočišné výrobě | Živočišná výroba, chov zvířat v domácnosti, podmínky pro chov, krmení ošetřování | . | Péče o zookoutek |
Seznámí se s prvky zahradní architektury | Zahradní architektura | . | . |
V podmínkách svého domova, okolí a školy projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí | .. | . | . |
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby,poznámky |
Počítač ve funkci psacího stroje, Klávesnice, její části a funkce | K nácviku psaní je využitý výukový program | ||
Správná poloha těla při psaní, zásady bezpečnosti a hygieny práce | Informatika - využití znalostí a dovedností při práci s PC | ||
Žák získá základní dovednosti a celkovou orientaci při psaní na klávesnici | Desetiprstová hmatová metoda | ||
Nácvik psaní | |||
Žák se orientuje na klávesnici, zná funkce nejdůležitějších kláves | Části a funkce klávesnice PC, práce s klávesnicí a myší | ||
Žák píše malá písmena ve střední, horní a dolní písmenné řadě | Nácvik malých písmen ve střední písmenné řadě, nácvik malých písmen v horní písmenné řadě, nácvik malých písmen v dolní písmenné řadě | ||
Žák dovede použít další znaky | Nácvik psaní , . - | ||
Žák opravuje chyby, píše velká písmena | Nácvik psaní velkých písmen, oprava chyb | ||
Žák dodržuje základní prstoklad, píše všemi deseti | Psaní krátkých textů, psaní naslepo | JČ gramatická správnost textů | |
Žák zvyšuje přesnost a rychlost psaní | Opakování psaní textů až do bezchybnosti |
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví, sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, zná hlavní příjmy a výdaje domácnosti , zná principy rozpočtu domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu, zjednodušeně ovládá práva spotřebitelů | Finance a provoz domácnosti, rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti, příjmy, výdaje, platby, úspory, hotovostní a bezhotovostní platební styk, nabídka, poptávka, tvorba ceny, zisk, DPH, inflace, nakládání s penězi, základní práva spotřebitelů, ekonomika domácnosti, majetek a majitelé | ||
ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů | Údržba oděvů a textilií úklid domácnosti (postup, prostředky a jejich dopad na životní prostředí), spotřebiče v domácnosti | ||
správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím, zařízením včetně údržby, používá vhodné prostředky pro práci | Elektrotechnika v domácnosti, elektrická instalace, elektrické spotřebiče, elektronika, sdělovací technika (funkce, ovládání, užití) |
|
|
dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla, předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem | Bezpečnost a ekonomika provozu, nebezpečí úrazu elektrickým proudem |
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Žák zná pracovní činnosti vybraných profesí a má přehled o učebních oborech a středních školách | Trh práce - povolání, druhy pracovišť, pracovních prostředků, charakter a druhy pracovních činností, požadavky kvalifikační, zdravotní a osobní, rovnost příležitostí na trhu práce | ||
Žák umí posoudit své možnosti při výběru povolání a profesní přípravy při rozhodování o volbě vhodného povolání | Volba profesní orientace - osobní zájmy, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, využívání poradenských služeb | OSV - osobnostní rozvoj, seberegulace a sebeorganizace | |
Žák využívá profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání | Možnosti vzdělávání - náplň učebních a studijních oborů, informace a poradenské služby | ||
Žák zná důležitá práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů (Zákoník práce), je seznámen s možnostmi využití poradenské pomoci v případě neúspěšného hledání zaměstnání, prokáže v modelových situacích prezentaci své osoby při vstupu na trh práce | Zaměstnání - pracovní příležitosti v obci, regionu, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce | ||
Žák zná druhy a strukturu organizací, nejčastější formy podnikání | Podnikání - druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání |