PRACOVNÍ ČINNOSTI

Charakteristika vyučovacího předmětu - 1. stupeň

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Předmět pracovní činnosti se vyučuje v 1.-5. ročníku po jedné hodině týdně.

Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnosti samostatně i v týmu.

Pracovní činnosti patří do vzdělávacího oboru ČLOVĚK A PRÁCE, který je na 1.stupni rozdělen do čtyř tématických okruhů:

1. Práce s drobným materiálem

  • vytváření předmětů z tradičních i netradičních materiálů, poznávání vlastností materiálů
  • funkce a využití pracovních pomůcek a materiálů
  • jednoduché pracovní postupy a organizace práce
  • lidové zvyky, tradice, řemesla

2. Konstrukční činnosti

  • práce se stavebnicemi (plošné, prostorové, konstrukční)
  • sestavování modelů
  • práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem

3. Pěstitelské práce

  • základní podmínky pro pěstování rostlin
  • péče o nenáročné rostliny
  • pěstování rostliny ze semen
  • pozorování přírody, zaznamenávání a hodnocení výsledků pozorování

4. Příprava pokrmů

  • pravidla správného stolování
  • příprava tabule pro jednoduché stolování
  • Ve všech tématických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci.

2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení¨

  • žáci si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, učí se používat vhodné nástroje, nářadí a pomůcky při práci i v běžném životě
  • učitel umožňuje žákům používat různé materiály, vhodné nástroje a nářadí
  • učitel pozoruje pokrok u všech žáků

Kompetence k řešení problémů¨

  • učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
  • žáci promýšlejí pracovní postupy při plnění zadaných úkolů
  • učitel vede žáky k užívání správné terminologie

Kompetence sociální a personální

  • učitel vede žáky ke spolupráci a vzájemné pomoci
  • žáci pracují ve skupině, vytvářejí společné práce, při kterých se učí spolupracovat a respektovat nápady druhých, společně se snaží o dosažení kvalitního výsledku

Kompetence občanské

  • učitel vytváří u žáků pozitivní vztah k práci a vede je k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
  • učitel umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky
  • učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch

Kompetence pracovní

  • učitel vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti a hygieny včetně používání ochranných pracovních prostředků
  • učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu a pracovních nástrojů
  • učitel zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
  • žáci správně a zodpovědně zachází s pracovními pomůckami

 

Pracovní činnosti
1. období - 1.,2. a 3. ročník
   Výstup z předmětu    Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.

Vytváří jednoduchými postupy různé předměty z rozličných materiálů.

Pracuje podle slovního návodu a předlohy.

Dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce, chrání své zdraví.

Seznamuje se s lidovými zvyky a tradicemi, některé se vyzkouší.

Zná historii českých svátků a zvyklostí.

 

 

Práce s drobným materiálem:

Papír - mačkání,trhání, lepení, stříhání, vystřihování, překládání, skládání, konstruování, řezání

Kov - tvarování, proplétání drátu, práce s kovovou fólií

Přírodniny - sbírání, dotváření, aranžování, opracovávání

Textil - navlékání jehly, uzel, stříhání, šití různých stehů, našívání knoflíků a látek, lepení

 

 

 

   

Zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi.

Konstrukční činnosti:

Stavebnice - sestavování stavebnícových prvků, kolektivní práce, montáž, demontáž, práce s jednoduchým návodem, předlohou nebo náčrtem podle pokynů

   

Ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové i jiné rostliny.

Provádí pozorování přírody.

Zaznamenává a zhodnotí výsledky pozorování.

Pečuje o nenáročné rostliny.

Podílí se na ochraně a tvorbě životního prostředí.

 

 

 

 

 

Pěstitelské práce:

Jednoduché pěstitelské činnosti přiměřené věku žáků - pěstování pokojových rostlin, výživa rostlin, pěstování rostlin ze semen v místnosti, na školním pozemku

   

Připraví tabuli pro jednoduché stolování.

Chová se vhodně při stolování.

Příprava pokrmů:

Stolování - chování, příprava stolu, úklid,

   

 Na PC poznává a využívá základní potřebné funkce, 

vyhledává informace.  

Práce s technickými materiály:

Seznamování s novou technologií- základy práce na PC formou her odpovídající věku dítěte

Seznámí se se základními pojmy informační činnosti, s operačními systémy a jejich základními funkcemi, s jednoduchou údržbou počítače, s postupy při běžných problémech.

Seznámí se s metodami a nástroji vyhledávání informací podle pokynů

   
ETICKÁ VÝCHOVA:      
podílí se na vytváření společenství třídy prostřednictvím dodržování jasných a splnitelných pravidel Komunikace při vytváření výchovného kolektivu- otevřená komunikace    
Pracovní činnosti
2. období- 4. a 5. ročník
    Výstup z předmětu     Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.

Vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu.

Pracuje podle slovního návodu, jednoduchého náčrtu.

   

Práce s papírem a kartonem:

vyřezávání, vystřihávání, děrování, prostorová konstrukce, polepování, tapetování

   

Volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní

vzhledem k použitému materiálu.

Poskytne první pomoc při úrazu.

Práce s kovem- tvarování kovových fólií, drátu, rytí, vyhlazování

   
 

Práce s dřevem- poznávání druhů dřeva, lepení, barvení,

 

   

 

Práce s přírodninami: aranžování, vytváření jednoduchých výrobků z dostupných přírodnin 

   

Provádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede

pěstitelské pokusy a pozorování.

Ošetřuje a pěstuje podle danných zásad pokojové i jiné rostliny.

Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky,

nástroje a náčinní.

   Pěstitelské práce - ošetřování pokojových rostlin, množení rostlin,    

 

   Práce s textilem - stehy, sešívání, háčkování, batika    

 Provádi při práci se stavebnicemi  jednoduchou montáž

a demontáž.

Na PC využívá základní standartní funkce a jeho nejběžnější

periferie.

Chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím.

Respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software

a postupuje poučeně v případech jejich závady.

Při vyhledávání informací na intrnetu používá jednoduché

a vhodné cesty.

Konstrukční práce se stavebnicí a technickými prostředky- montáž a demontáž stavebnicových prvků

Využívání PC - multimediální využití počítače se základními způsoby komunikace, vyhledávání na internetu

   

Udržuje pořádek na pracovním místě a dodržuje zásady

hygieny a bezpečnost práce.

Orientuje se v základním vybavením kuchyně.

Připraví samostatně jednoduchý pokrm.

Dodržuje pravidla správného stolování a společenského

chování.

 

Úprava pokrmů - výběr, nákup a skladování potravin, stravování, jídelníček, zdobení cukroví

 

   

 

 Využívá při tvořivých činnostech s různým

materiálem prvky lidových tradic.

 

 

 

Výroba doplňků- přívěsky, náramky, ozdoby, lidové zvyky, tradice, řemesla