Technické kreslení

Vyučovací předmět:

TECHNICKÉ KRESLENÍ

CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:

a) Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:

Nabídka volitelného předmětu technické kreslení vychází z možností školy a kopíruje vzdělávací oblasti školního plánu tak, aby byl zajištěn individuální rozvoj žáků podle jejich zájmů a prohloubení vzdělání v jimi zvolených oblastech. Žák si vybere předmět z aktualizované nabídky na daný školní rok. S touto nabídkou jsou seznámeni i zákonní zástupci žáka. Vyučovací předmět technické kreslení je vyučován v 8.ročníku jako vlitelný s časovou dotací 1 hodina týdně. V případě, že si jej žáci v 8. ročníku nezvolí, bude nabídnut k volbě v 9. ročníku s časovou dotací 1 hodina týdně.

Jeho obsahem je umožnit žákům zvládnout základy technického kreslení. Žáci by se měli naučit používat pomůcky na materiály pro rýsování, rýsovat tužkou, používat šablonky, popisovat technickými písmem, zobrazovat tělesa do roviny, dle slovního zadání a dle modelu zkonstruovat technický výkres. Předmět vede žáky k přesnosti a pečlivosti, výrazně přispívá k rozvoji prostorové představivosti žáků. Technikcké kreslení posiluje žákovu důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh.

b) Průřezová témata:

OSV - Rozvoj schopností poznávání OSV - Seberegulace, sebeorganizace OSV - Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení:

  • žák si osvojuje správné užívání odborných termínů, značek a symbolů, k orientaci na technických výkresech
  • žák si vytváří systém vyhledávání údajů v technických výkresech a v zadání úkolu

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel zařazuje metody, při kterých žáci sami vyvozují řešení a závěry
  • učitel vede žáky k plánování postupů a úkolů
  • učitel vede žáky k aplikaci znalostí z jiných předmětů a naopak k využívání znalostí v jiných předmětech a praktických situacích

Kompetence k řešení problému:

  • žák kontroluje dosažné výsledky
  • žák hledá vlastní postup
  • žák provádí vyhledávávní informací potřebných k dosažení cíle, vytváří posloupnosti
  • žák prezentuje výsledky a obhajuje je
  • žák se učí pracovat s návodem
  • žák chápe vztah mezi realitou a výkresem

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vede žáky k ověřování výsledků práce
  • učitel pracuje s chybami žáků a navozuje cestu ke správnému řešení

Kompetence komunikativní:

  • žák se učí rozumět pojmům, které souvisejí s technickým kreslením
  • žák se učí kultivovaně formulovat otázky a odpovědi
  • žák komunikuje na odpvoídající úrovni se spolužáky a s učitelem

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel podle potřeby pomáhá žákům
  • učitel vytváří příležitosti pro vzájernnou komunikaci
  • učitel vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky

Kompetence sociální a personální:

  • žáci spolupracují ve skupině
  • žáci se učí sebekontrole a ovládni
  • žáci se učí argumetnovat věcně a klidně

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vyžaduje dodržování pravidel
  • učitel umožňuje diferencované výkony podle indiviuálních schpností žáka
  • učitel zadává úkoly umožňující spolupráci žáků

Kompetence občanské:

  • žák tvoří podle vzorů
  • žák vyhledává informace
  • žák respektuje názory druhých

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vede žáky ke zkoumání pohledů a názorů, lišících se od jeho vlastních

Kompetence pracovní:

  • žák bezpečně užívá rýsovací potřeby, udržuje je funkční a čisté
  • žák měří, konstruuje a navrhuje
  • žák pracuje zručně
  • žák systematicky udržuje pořádek na pracovní ploše
  • žák se učí pracovat efektivně
  • žák zlepšuje svůj grafický projev

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vyžaduje dokončení práce v dohodnutém termínu a kvalitě
  • učitel umožňuje žákům reflexi úspěšnosti při dosažení cíle
Technické kreslení
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Žák zvládá základy technického kreslení Základy rýsování    
rozumí ČSN, uvědomuje si soulad s normami celoevropskými (EN) a celosvětovými (ISO) význam TK, pomůcky a materiály pro rýsování    
uplatňuje zásady technické normalizace, popisuje technickým písmem body, přímky, kružnice technické normalizované písmo s užitím šablonky i od ruky, norma ISO    
rozlišuje druhy čar a zná jejich použití na technických výkresech druhy čar a jejich užití    
Žák využívá pravidla kótování Kótování    
kótuje délku, rozměry, úhly, průměry základy kótování, kótování délek, průměrů, oblouků    
Žák využívá pravidla shodných zobrazení Shodná zobrazení    
umí zobrazit jednoduché obrazce osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí, otáčení    
Žák využívá pravidla volného rovnoběžného promítání Volné rovnoběžné promítání    
umí zobrazit jednoduchá tělesa krychle, kvádr, šestiboký hranol, válec    
Žák využívá pravidla pravoúhlého promítání Pravoúhlé promítání    
zná názvy průměten pravoúhlé promítání    
umí sestrojit sdružené průměty jednoduchých geometrických těles sdružené průměty krychle, kvádru, válce, pravidelného jehlanu, rotačního kužele