Finanční gramotnost
Vyučovací předmět: Finanční gramotnost
CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:
Nabídka volitelného předmětu finanční gramotnost vychází z možností školy a kopíruje vzdělávací oblasti školního plánu tak,
aby byl zajištěn individuální rozvoj žáků podle jejich zájmů a prohloubení vzdělání v jimi zvolených oblastech. Žák si vybere
předmět z aktualizované nabídky na daný školní rok. S touto nabídkou jsou seznámeni i zákonní zástupci žáka. Vyučovací předmět finanční gramotnost
je vyučován v 9.ročníku jako volitelný s časovou dotací 1 hodina týdně.
Jeho obsahem je umožnit žákům zvládnout základy finanční gramotnosti. Žáci by se měli seznámit se základními poznatky z finančnictví.
Vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi pro jeho zapojení do aktivního života.Učí žáky hospodařit s vlastními financemi.
- Formy a metody práce
- frontální výuka
- skupinová práce ( pracovní listy)
- diskuse na dané téma
- hledání informací na internetu
- videonahrávky
- exkurze
KLÍČOVÉ KOMPETENCE
- Kompetence k učení
- Dokáže se zhodnotit
- Vybírá, zpracovává a používá informace
Kompetence k řešení problémů
- Kriticky myslí, obhájí a zhodnotí výsledky
- Uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a umí si je obhájit
- Využívá informace k vhodnému řešení
- Řeší problémové úlohy z praktického života
Kompetence komunikativní
- Nebojí se vystoupit před kolektivem, na veřejnosti
- Dokáže porozumět různým typům textů a obrazovým materiálům
Kompetence sociální a personální
- Přispívá k diskusi
- Uvědomuje si svoji roli ve skupině
Kompetence občanské
- Rozhoduje se zodpovědně dle dané situace
Kompetence pracovní
- Orientuje se v možnostech podnikání
- Vhodně se motivuje pro praktický život
- Umí posoudit své reálné možnosti
Finanční gramotnost | ||
Ročník IX. | ||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata |
Porovnává formy vlastnictví | Majetek, vlastnictví. Formy vlastnictví. | . |
Objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví | Hmotné a duševní vlastnictví, ochrana vlastnictví, pirátství. | . |
Rozlišuje úlohu výroby, obchodu a služeb | Dělba práce - hrubý domácí produkt, úloha výroby, obchodu a služeb, finanční instituce | . |
Rozlišuje úlohu výroby, obchodu a služeb | Výroba, obchod a služby -funkce a návaznost výroby, obchodu a služeb, principy tržního hospodářství (formy podnikání) | . |
Vyloží podstatu fungování trhu | Principy tržního hospodářství - nabídka, poptávka, trh, podstata fungování trhu (tvorba ceny, základní práva spotřebitelů) | . |
Popíše způsoby zacházení s penězi | Peníze - funkce a podoby peněz | . |
Vysvětlí funkci bank | Formy placení (služby bank) | . |
Dodržuje zásady hospodárnosti | Hospodaření s penězi a majetkem -inflace,platební karty. | . |
Popíše způsoby zacházení s majetkem | Způsoby nakládání s volnými prostředky, způsoby krytí deficitu | . |
Rozlišuje zdroje příjmů a výdaje státu | Rozpočet státu - rozpočet státu, význam daní | . |
Uvede příklady dávek a příspěvků | Tvorba ceny jako součet nákladů, zisků a DPH | . |
Popíše způsoby zacházení s penězi | Rozpočet rodiny - nakládání s penězi | . |
Dodržuje zásady hospodárnosti | Rozpočet domácnosti (typy rozpočtů a jejich odlišnosti) | . |