Charakteristika školy
Historie školy
Obec Kravsko neměla velmi dlouho vlastní školu, a proto děti nejprve chodily od roku 1760 do školy v Příměticích a potom od roku 1826 do Plenkovic. 8.ledna 1879 byla slavnostně otevřena obecná škola. Po osvobození se vyučovalo jednak na obecné škole, jednak v budově zámku. Školu v Kravsku navštěvovaly děti, jejichž počet se pohyboval kolem 240, z Plenkovic, Hlubokých Mašůvek, Mramotic, Kasáren, Olbramkostela, Žerůtek a Vranovské Vsi. K zahájení stavby současné budovy školy došlo v roce 1964 a 31.3.1968 byly ukončeny hlavní práce, škola předána do užívání a zahájen provoz. V areálu školy bylo vybudováno hřiště, dále školní pozemek a vysázen ovocný sad. Volné plochy byly osety trávníky a osázeny okrasnými dřevinami.
Úplnost a velikost školy
Naše škola se nachází na okraji vesnice u lesa. Její součástí je také mateřská škola, školní jídelna a školní družina. Jsme úplná škola s prvním až devátým ročníkem. V současné době máme 9 tříd s 192 žáky. Místních žáků je 48, ostatní dojíždějí z dalších devíti obcí z okolí.
Vybavení školy
Školu tvoří soubor pěti pavilonů spojených chodbami.Ve dvou z nich je 9 tříd a jeden pavilon je prostorná tělocvična se zázemím. Ve dvou předních pavilonech je umístěna školní kuchyně a jídelna, ředitelna, sborovna, učebna informatiky vybavená 15multi-mediálními počítači a školní družina. Ve 3 třídách byly zřízeny multimediální učebny vybavené interaktivní dotykovou tabulí SMART s prostorovým ozvučením a hlasovacím zařízením pro žáky. Všechny učebny jsou propojeny do školní počítačové sítě řízené vyhrazeným serverem s připojením na internet. Škola má vybavení pro fotodokumentaci, videodokumentaci a její zpracování, rozhlasové vysílání a tvorbu školního časopisu. Školní jídelna je po celkové rekonstrukci dokončené v roce 2005. Školní družina nabízí žákům zájmovou činnost a relaxaci po skončení vyučování do odjezdu autobusů a zajišťuje dozor nad dětmi až do odjezdu autobusů. Venkovní prostor školy tvoří fotbalové a volejbalové hřiště, běžecká dráha, doskočiště na skok daleký, odhodiště pro vrhačské disciplíny, školní pozemek a prostory pro školní družinu. Mezi budovami máme ozvučený dvorek, na kterém tráví žáci za pěkného počasí velké přestávky. V době přestávek i volna mohou žáci využívat učebnu PC s internetem. Pitný režim je zajištěn pro stravující se žáky v jídelně, na chodbách jsou nainstalována pítka. Někteří učitelé mají své kabinety, společně se scházejí ve sborovně, mají volný přístup k veškerému vybavení na kopírování a přípravu materiálů k výuce. Velkou pozornost věnujeme i problémovým dětem. Žáci s problémy ve výslovnosti jsou zařazeni v logopedické péči. Žákyně se silnou poruchou sluchu je bezproblémově integrovaná a je jí věnovaná individuální péče ze strany vyučujících. Za vydatné pomoci rodiny prozatím zvládá učivo s velmi dobrými výsledky a nemusí být zařazena ve speciálním centru, se kterým škola úzce spolupracuje.
Charakteristika pedagogického sboru
Současný pedagogický sbor je stabilní, z 93 % kvalifikovaný a perspektivní.
Výuka je zajišťována na škole 14pedagogickými pracovníky, 13 pedagogických pracovníků má magisterské studium ,1 učitelka vyučující anglický jazyk a zeměpis nemá vysokoškolské studium, má pouze státní zkoušku z angličtiny a získala certifikát k dílčí způsobilosti k výuce Aj na ZŠ ve studiu Brána jazyků. Většina předmětů je vyučována aprobovaně. 6 pedagogů má kvalifikaci pro výuku na prvním stupni a jsou schopni pokrýt aprobovanou výuku všech předmětů. Přestože většina předmětů je vyučována aprobovaně, zůstává několik předmětů, pro které aprobace na škole chybí. Je to Z, Fy, Inf. a Vv. Tento nedostatek je řešen specializací učitelů na jednotlivý konkrétní další předmět mimo aprobaci. Učitelé velmi často využívají nabídky na další vzdělávání v různých oborech, mají zájem získávat nové informace a nápady pro svůj profesní růst.
Přehled pedagogických pracovníků
Příjmení a jméno |
aprobace |
funkce |
specializace |
Ludvíková Marie, Mgr. |
Č - Hv |
ředitelka, koordinátor ŠVP |
Aj |
Jakešová Simona, Mgr. |
Spec.pg. |
zástupce ředitele, koordinátor enviromentální výchovy |
CH |
Hellmanová Lucie, Mgr. |
I.st.- Aj |
učitelka |
|
Hasprová Dana, Mgr. |
I.st. |
učitelka |
- |
Pešková Miroslava,Mgr. |
I.st. |
učitelka,koordinátor ŠVP, vedoucí metodického sdružení |
- |
Podsedník Rudolf, Mgr. |
I.st. |
učitel |
|
Valihrachová Jana, Mgr |
I.st. |
učitelka |
Hv |
Fischer Karel, Mgr. |
Tv – Bv |
koordinátor ICT |
informatika, F |
Melušová Břetislava, Mgr. |
Č - D |
učitelka |
žáci s SPU |
Neumanová Radmila,Mgr. |
M-On-Bi |
metodik prevence pat.jevů, vedoucí PK přírodověd. předm. |
|
Padrta Vladimír, Mgr. |
Č - D |
vedoucí PK spol.věd.předmětů |
|
Vocílková Blanka, Mgr. |
M - Bi |
výchovný poradce |
F |
Vocílková Jana |
|
učitelka |
Aj, Z |
|
|
|
|
Červínková Jaroslava Mgr. |
Aj - Nj |
učitelka |
|
Charakteristika žáků:
Všichni žáci jsou z okolních vesnic. Výjimečně se vyskytují problémoví jedinci, ale daří se nám je ve spolupráci s rodinou vychovávat a jejich přestupky řešit. Nebojíme se přijímat mezi sebe děti, které mají na jiných školách problémy a pomoci jim je řešit.
Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce:
Prioritami naší školy je výuka cizích jazyků, oblast ICT , všestranná zájmová činnost a sportovní vyžití žáků. Již od roku 1994 pořádáme pravidelně vzájemné výukové programy a návštěvy se školou v rakouském Hadresu, daří se nám úspěšně zpracovávat projekty v oblasti SIPVZ, pravidelně připravujeme zajímavé exkurze na doplnění výuky, lyžařské kurzy, 2x ročně pořádáme kulturní vystoupení žáků pro rodiče a přátele školy.
Spolupracujeme se středisky ekologické výchovy, účastníme se školních ekologických projektů Terezy ( ve školním roce 2006/2007 jsme se zúčastnili projektu Les ve škole – škola v lese, v letech předešlých např. Ozon, Kyselé deště, Lišejníky, Modré z nebe – zajímá tě, co dýcháš ). Jsme zapojeni do sítě M.R.K.E.V.. Dvakrát ročně pořádáme sběr papíru. Také sbíráme byliny ( hluchavku bílou, černý bez, kopřivu ) a pomerančovou kůru. Třídíme odpad a připravujeme dlouhodobý projekt na téma Odpady – problém nás všech.
V posledních letech byly úspěšně zrealizovány projekty Návrat k tradicím Kravska a okolí, Digitální zpracování výuky jako pomocník v přípravě žáků na vyučování a projekt Nové příležitosti v ZŠ Kravsko v rámci projektu MŠMT EU peníze školám. Všechny tři projekty byly spolufinancovány z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Spolupráce se zřizovatelem, rodiči a jinými subjekty:
Zřizovatelem školy je obec Kravsko a již po několik volebních období cítíme ze strany obecního úřadu a téměř všech zastupitelů podporu a pochopení, stejně jako od starostů ostatních obcí školského obvodu.
Spolupráce s rodiči je na velmi dobré úrovni. Rodiče dostávají informace o výsledcích vzdělávání prostřednictvím žákovských knížek, na třídních schůzkách, konzultačních dnech, případně osobně či telefonicky dle přání rodičů (zák. zástupců). Jako nový způsob komunikace s rodiči se osvědčila EduBase, která formou jednoduchého e-learningu podává informace o výuce i ostatních akcích školy. Nejen účastí na pravidelných třídních schůzkách, ale i postojem k dalším aktivitám vyjadřují rodiče podporu škole. Pomáhají např.při sběru léčivých bylin, starého papíru, pořádání školního plesu.
Zvolení důvěrníci z řad rodičů přenášejí případné připomínky od rodičovské veřejnosti k vedení a obráceně - vedení školy jejich prostřednictvím informuje rodiče v jednotlivých vesnicích o záměrech školy. O činnosti školy informuje rodiče také náš školní časopis Budíček, který si žáci tvoří sami. Dalším zdrojem informací jsou i webové stránky.
Školská rada má 9 členů: 3 jmenovaní zřizovatelem, 3 volení zástupci rodičů a 3 zástupci volení pedagogickými pracovníky školy.
Pravidelná je spolupráce s PPP, týká se především odkladů školní docházky, vyšetřování dětí s poruchami DYS a vyšetření na žádost rodičů. 2x ročně kontrolují preventivní logopedickou péči pracovnice Speciálně pedagogického centra ve Znojmě a pravidelně nás také navštěvují pracovnice SPC pro sluchově postižené a kontrolují výsledky a péči o sluchově postiženou žákyni.
Servisní služby
Školní družina
Školní družina je základním článkem výchovy mimo vyučování. Není pokračováním školního vyučování, ani ho nikterak nenahrazuje. Hlavním posláním je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků. Vhodné střídání práce a odpočinku přispívá k odstranění únavy z předchozí školní činnosti, učí je ušlechtilé zábavě, pomáhá uspokojovat a rozvíjet kulturní potřeby a rozmanité zájmy žáků.
Mimo činnosti výchovně vzdělávací plní ŠD funkci sociální, tzn. dohled nad žáky po určitou dobu před nebo po skončení vyučování. ŠD pracuje v kontextu dalších subjektů nabízejících aktivity mimo vyučování (zájmové kroužky, ZUŠ, apod.).
Zájmová činnost
Pro všechny žáky je připravena pestrá škála zájmových činností.