PRACOVNÍ ČINNOSTI
Charakteristika vyučovacího předmětu - 1. stupeň
1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Předmět pracovní činnosti se vyučuje v 1.-5. ročníku po jedné hodině týdně.
Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnosti samostatně i v týmu.
Pracovní činnosti patří do vzdělávacího oboru ČLOVĚK A PRÁCE, který je na 1.stupni rozdělen do čtyř tématických okruhů:
1. Práce s drobným materiálem
- vytváření předmětů z tradičních i netradičních materiálů, poznávání vlastností materiálů
- funkce a využití pracovních pomůcek a materiálů
- jednoduché pracovní postupy a organizace práce
- lidové zvyky, tradice, řemesla
2. Konstrukční činnosti
- práce se stavebnicemi (plošné, prostorové, konstrukční)
- sestavování modelů
- práce s návodem, předlohou, jednoduchým náčrtem
3. Pěstitelské práce
- základní podmínky pro pěstování rostlin
- péče o nenáročné rostliny
- pěstování rostliny ze semen
- pozorování přírody, zaznamenávání a hodnocení výsledků pozorování
4. Příprava pokrmů
- pravidla správného stolování
- příprava tabule pro jednoduché stolování
- Ve všech tématických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci.
2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení¨
- žáci si osvojují základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, učí se používat vhodné nástroje, nářadí a pomůcky při práci i v běžném životě
- učitel umožňuje žákům používat různé materiály, vhodné nástroje a nářadí
- učitel pozoruje pokrok u všech žáků
Kompetence k řešení problémů¨
- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
- žáci promýšlejí pracovní postupy při plnění zadaných úkolů
- učitel vede žáky k užívání správné terminologie
Kompetence sociální a personální
- učitel vede žáky ke spolupráci a vzájemné pomoci
- žáci pracují ve skupině, vytvářejí společné práce, při kterých se učí spolupracovat a respektovat nápady druhých, společně se snaží o dosažení kvalitního výsledku
Kompetence občanské
- učitel vytváří u žáků pozitivní vztah k práci a vede je k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
- učitel umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky
- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch
Kompetence pracovní
- učitel vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti a hygieny včetně používání ochranných pracovních prostředků
- učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálu a pracovních nástrojů
- učitel zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
- žáci správně a zodpovědně zachází s pracovními pomůckami
Pracovní činnosti | |||
1. období - 1.,2. a 3. ročník | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Vytváří jednoduchými postupy různé předměty z rozličných materiálů. Pracuje podle slovního návodu a předlohy. Dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce, chrání své zdraví. Seznamuje se s lidovými zvyky a tradicemi, některé se vyzkouší. Zná historii českých svátků a zvyklostí.
|
Práce s drobným materiálem: Papír - mačkání,trhání, lepení, stříhání, vystřihování, překládání, skládání, konstruování, řezání Kov - tvarování, proplétání drátu, práce s kovovou fólií Přírodniny - sbírání, dotváření, aranžování, opracovávání Textil - navlékání jehly, uzel, stříhání, šití různých stehů, našívání knoflíků a látek, lepení
|
||
Zvládá elementární dovednosti a činnosti při práci se stavebnicemi. |
Konstrukční činnosti: Stavebnice - sestavování stavebnícových prvků, kolektivní práce, montáž, demontáž, práce s jednoduchým návodem, předlohou nebo náčrtem podle pokynů |
||
Ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové i jiné rostliny. Provádí pozorování přírody. Zaznamenává a zhodnotí výsledky pozorování. Pečuje o nenáročné rostliny. Podílí se na ochraně a tvorbě životního prostředí.
|
Pěstitelské práce: Jednoduché pěstitelské činnosti přiměřené věku žáků - pěstování pokojových rostlin, výživa rostlin, pěstování rostlin ze semen v místnosti, na školním pozemku |
||
Připraví tabuli pro jednoduché stolování. Chová se vhodně při stolování. |
Příprava pokrmů: Stolování - chování, příprava stolu, úklid, |
||
Na PC poznává a využívá základní potřebné funkce, vyhledává informace. |
Práce s technickými materiály: Seznamování s novou technologií- základy práce na PC formou her odpovídající věku dítěte Seznámí se se základními pojmy informační činnosti, s operačními systémy a jejich základními funkcemi, s jednoduchou údržbou počítače, s postupy při běžných problémech. Seznámí se s metodami a nástroji vyhledávání informací podle pokynů |
||
ETICKÁ VÝCHOVA: | |||
podílí se na vytváření společenství třídy prostřednictvím dodržování jasných a splnitelných pravidel | Komunikace při vytváření výchovného kolektivu- otevřená komunikace |
Pracovní činnosti | |||
2. období- 4. a 5. ročník | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Vytváří přiměřenými pracovními operacemi a postupy na základě své představivosti různé výrobky z daného materiálu. Pracuje podle slovního návodu, jednoduchého náčrtu.
|
Práce s papírem a kartonem: vyřezávání, vystřihávání, děrování, prostorová konstrukce, polepování, tapetování |
||
Volí vhodné pracovní pomůcky, nástroje a náčiní vzhledem k použitému materiálu. Poskytne první pomoc při úrazu. |
Práce s kovem- tvarování kovových fólií, drátu, rytí, vyhlazování |
||
Práce s dřevem- poznávání druhů dřeva, lepení, barvení,
|
|||
|
Práce s přírodninami: aranžování, vytváření jednoduchých výrobků z dostupných přírodnin |
||
Provádí jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování. Ošetřuje a pěstuje podle danných zásad pokojové i jiné rostliny. Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčinní. |
Pěstitelské práce - ošetřování pokojových rostlin, množení rostlin, | ||
|
Práce s textilem - stehy, sešívání, háčkování, batika | ||
Provádi při práci se stavebnicemi jednoduchou montáž a demontáž. Na PC využívá základní standartní funkce a jeho nejběžnější periferie. Chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím. Respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případech jejich závady. Při vyhledávání informací na intrnetu používá jednoduché a vhodné cesty. |
Konstrukční práce se stavebnicí a technickými prostředky- montáž a demontáž stavebnicových prvků Využívání PC - multimediální využití počítače se základními způsoby komunikace, vyhledávání na internetu |
||
Udržuje pořádek na pracovním místě a dodržuje zásady hygieny a bezpečnost práce. Orientuje se v základním vybavením kuchyně. Připraví samostatně jednoduchý pokrm. Dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování. |
Úprava pokrmů - výběr, nákup a skladování potravin, stravování, jídelníček, zdobení cukroví
|
||
Využívá při tvořivých činnostech s různým materiálem prvky lidových tradic.
|
Výroba doplňků- přívěsky, náramky, ozdoby, lidové zvyky, tradice, řemesla |