Charakteristika ŠVP

Od září 2007 jsme začali v 1. a 6. ročníku učit podle ŠVP , od roku 2011/2012 platí pro všechny ročníky.

 

Zaměření školy

- výuka cizích jazyků
- oblast ICT a jejího využití
- bohatá a všestranná zájmová činnost
- sportovní vyžití žáků
- environmentální výchova

Anglický jazyk bude zařazen do učebního plánu od 2. ročníku, jako volitelný předmět bude od 7. ročníku nabízen německý jazyk.

Chceme naše žáky vybavit do života nejen vědomostmi, ale i dovednostmi, které jim umožní snazší uplatnění na pracovním trhu, jak v  naší republice , tak v  zemích EU.

 

Výchovné a vzdělávací strategie

 

KOMPETENCE K UČENÍ

Vést žáky k zodpovědnosti za své vzdělávání, umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení

Podporujeme samostatnost a tvořivost.

Učíme žáky plánovat, organizovat a vyhodnocovat jejich činnosti.

Ve výuce zřetelně rozlišujeme základní učivo a učivo rozšiřující.

Učíme žáky vyhledávat, zpracovávat a používat potřebné informace vliteratuře a na internetu.

Umožňujeme žákovi pozorovat a experimentovat, porovnávat výsledky a vyvozovat závěry.

Uplatňujeme individuální přístup k žákovi.

Motivujeme k učení – snažíme se cíleně vytvářet situace, v nichž má žák radost z učení.

Při hodnocení používáme spíše prvky pozitivní motivace.

Učíme práci s chybou.

Učíme trpělivosti, povzbuzujeme.

Pěstujeme návyk sebekontroly a vlastního hodnocení.

I my učitelé se neustále vzděláváme.

 

KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

Podněcovat žáky ktvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů

Učíme žáky nebát se problémů (problém není hrozba, ale výzva).

Vytváříme praktické problémové úlohy a situace vázané na učební látku i každodenní život a učíme na nich žáky prakticky problémy řešit a vyhodnocovat správnou volbu, nenechávat se odradit počátečním nezdarem.

Podporujeme různé způsoby – i netradiční řešení problémů, využívání moderní techniky, týmovou spolupráci, samostatnost, tvořivost a logické řešení problémů.

Učíme, jak lze některým problémům předcházet.

Učíme žáky užívat základní myšlenkové operace (srovnávání, třídění, zobecňování, abstrakci, syntézu, analýzu).

I my učitelé se učíme sami lépe, s rozumem a s nadhledem řešit různé problémové situace ve škole.

 

KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ

Vést žáky k otevřené, všestranné a účinné komunikaci

Zaměřujeme se na rozvíjení komunikačních dovedností žáků v mateřském jazyce, v cizím jazyce, v informačních a komunikačních technologiích a v sociálních vztazích.

Klademe důraz na kulturní úroveň komunikace, na stručné, logické a výstižné vyjadřování v písemném i ústním projevu.

Netolerujeme agresivní, hrubé, vulgární a nezdvořilé projevy chování žáků, zaměstnanců školy.

Podporujeme kritiku, sebekritiku a obhajování svých stanovisek vhodnými argumenty.

Učíme žáky publikovat a prezentovat své názory a myšlenky (školní časopis, web, školní rozhlas).

Podporujeme přátelskou komunikaci mezi žáky z různých tříd, ročníků, věkových kategorií.

Důsledně vyžadujeme dodržování pravidel stanovených ve školním řádu, v řádech odborných pracoven, řádu akcí mimo školu apod.

Učíme žáky naslouchat druhým, jako nezbytný prvek účinné mezilidské komunikace.

Učíme žáky asertivnímu chování a nonverbální komunikaci.

My učitelé jdeme příkladem, otevřeně komunikujeme, své názory opíráme o logické argumenty, netolerujeme pomluvy, nezdvořilost a „zákulisní jednání“, pozitivně svoji školu a učitelskou profesi prezentujeme na veřejnosti.

 

KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ

Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat, pracovat v týmu, respektovat a hodnotit práci vlastní i druhých

Učíme žáky pracovat v týmech, vnímat vzájemné odlišnosti jako podmínku efektivní spolupráce.

Rozvíjíme schopnost žáků zastávat v týmu různé role.

Učíme žáky kriticky hodnotit práci týmu, svoji práci v něm a práci ostatních členů.

Učíme žáky organizovat a radit se, rozhodovat, kontrolovat a prezentovat výsledky práce v týmu.

Podporujeme vzájemnou pomoc žáků, vytváříme situace, kdy se žáci vzájemně potřebují.

Učíme žáky neubližovat mladším, vyslechnout spolužáka, poradit mu a pomoci.

Upevňujeme v žácích vědomí, že ve spolupráci lze lépe naplňovat osobní i společné cíle.

Organizujeme třídní a školní akce vedoucí k vytvoření pocitu sounáležitosti, dobrých vztahů mezi žáky a navození důvěry mezi učitelem a žákem.

Podporujeme integraci žáků se specifickými vzdělávacími potřebami do třídních kolektivů.

Učíme žáky mít radost z úspěchu spolužáků.

Netolerujeme projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu.

Průběžně monitorujeme sociální vztahy ve třídě.

Učíme žáky k odmítavému postoji ke všemu, co narušuje dobré vztahy mezi žáky, ale i mezi žáky a učiteli.

Důsledně vyžadujeme dodržování společně dohodnutých pravidel chování.

My učitelé podporujeme spolupráci všech členů pedagogického sboru i spolupráci všech zaměstnanců školy.

Respektujeme práci, roli, povinnosti i odpovědnost ostatních.

Upřednostňujeme pracovní zájmy před osobními.

Spolupracujeme s kolegy.

 

KOMPETENCE OBČANSKÉ

Vychovávat žáky jako svobodné občany, plnící si své povinnosti, uplatňující svá práva a respektující práva druhých, jako osobnosti zodpovědné za svůj život, své zdraví a za své životní prostředí, jako ohleduplné bytosti, schopné a ochotné účinně pomoci v různých situacích

Netolerujeme sociálně patologické projevy chování (drogy, šikana, kriminalita).

Netolerujeme projevy rasismu, xenofobie a nacionalismu.

Učíme žáky jednat s úctou a respektem se všemi dětmi, bez rozdílu rasy, náboženství, kultury a rodinného zázemí.

Netolerujeme agresivní, hrubé, vulgární a nezdvořilé projevy chování žáků, zaměstnanců.

Klademe důraz na ohleduplnost, zdvořilost, úctu, kultivované vystupování a slušné chování k druhým lidem.

Netolerujeme nekamarádské chování a odmítnutí požadované pomoci, ani žádnou podobu (aktivní, pasivní, otevřenou, skrytou) podpory výše uvedených negativních jevů.

Učíme žáky respektovat různá stanoviska, čerpat poučení ztoho, co si druzí myslí, říkají a dělají.

Učíme žáky nacházet vlastní chyby, poučit se znich a omluvit se.

Učíme žáky znát svá práva i povinnosti, samostatně se rozhodovat a nést důsledky svých rozhodnutí.

Důsledně dbáme na dodržování pravidel chování ve škole, stanovených ve vnitřních řádech školy.

Vedeme žáky k sebeúctě a k úctě k druhým lidem.

Na konkrétních modelových příkladech demonstrujeme pozitivní a negativné projevy chování lidí.

V rámci svých předmětů, v třídnických hodinách i na mimoškolních akcích upevňujeme žádoucí pozitivní formy chování žáků.

Neustále monitorujeme chování žáků, včas přijímáme účinná opatření.

Využíváme pomoci a zkušeností odborníků – PPP, policie.

Rozumně a zodpovědně využíváme dostupných prostředků výchovných opatření sohledem na jejich účinnost.

Problémy řešíme věcně, rozumně, spravedlivě, vždy bez emocí a osobní zášti.

Dodržujeme zásadu, že tu není špatný žák, ale jen špatné projevy jeho chování.

Při kázeňských problémech žáků se vždy snažíme zjistit jejich motiv, příčinu.

Nabízíme žákům vhodné pozitivní aktivity (kulturní, sportovní, rekreační apod.) jako protipól nežádoucím sociálně patologickým jevům.

V hodnocení žáků se snažíme uplatňovat prvky pozitivní motivace.

Jsme vždy připravení komukoliv z žáků podat pomocnou ruku.

My učitelé jdeme příkladem – respektujeme právní předpisy, vnitřní normy školy, plníme příkladně své povinnosti. Respektujeme osobnost žáka a jeho práva. Budujeme přátelskou a otevřenou atmosféru ve třídě i ve škole. Chováme se ke všem tak, jak si přejeme, aby se oni chovali k nám.

 

KOMPETENCE PRACOVNÍ

Vést žáky k pozitivnímu vztahu k práci, naučit žáky používat při práci vhodné materiálny, nástroje a technologie, naučit žáky chránit  své zdraví při práci, pomoci žákům při volbě jejich budoucího povolání

Kvalitně odvedenou práci vždy pochválíme, netrestáme žádnou prací, čímž vedeme žáky kpozitivnímu vztahu k práci.

Důsledně žáky vedeme k dodržování vymezených pravidel, ochraně zdraví a k upevnění svých povinností.

Zapojujeme žáky do činností a aktivit školy, podporujících zdraví a do propagace zdravého životního stylu.

Různými formami (exkurze, film, beseda) seznamujeme žáky s různými profesemi.

Ujasňujeme představu žáků o reálné podobě jejich budoucího povolání a o volbě vhodného dalšího studia.

Cíleně posilujeme (motivujeme) žáky k dosažení jimi vhodně zvoleného dalšího studia – povolání.

My učitelé plníme příkladně své pracovní povinnosti. Dodržujeme dané slovo. Vážíme si své profese. Svoji profesi a svoji školu pozitivně prezentujeme před žáky, rodiči i veřejností.

 

 

 

 

Vzdělávání žáků se specifickými poruchami

Na naší škole integrujeme žáky se specifickými poruchami učení nebo chování, ale i se zdravotním znevýhodněním. Tito žáci jsou vzděláváni podle individuálních vzdělávacích plánů. Je nutná úzká spolupráce školy, žáka, jeho rodičů a školského poradenského zařízení.

Naše zásady komunikace s rodiči:

- vytvoření klidné atmosféry

- dopřání dostatku času pro rozhovor

- popsání ( nehodnocení ) situací, chování a příhod se žákem

- uvádění zdrojů svých informací

- ujasnění si pojmů spolu s rodiči – nastolení „ pravidel hry „

- uvádění konkrétních příkladů a objasňování svých stanovisek ( rozebrat s rodiči možné souvislosti, uvést důvody, co vše učitel zvážil, než se rozhodl takto reagovat )

- snaha citlivě rodičům poradit a nabídnout pomoc

 

Svým obsahem se tento proces zásadně neodlišuje od vzdělávání ostatních žáků. Při výuce je třeba podporovat schopnost koncentrace žáků, usměrňovat jejich hyperaktivitu a impulsivní jednání, které většinou poruchy učení provázejí.

Škola zajistí:

- individuální práci se žákem, respektování jeho pracovního tempa, časté opakování probraného učiva, kladení reálných cílů, postupné zvyšování nároků

- využívání reedukačních postupů podle druhu a stupně poruchy

- jednotný postup všech vyučujících

- seznámí spolužáky s rozdílným způsobem hodnocení

- podporování snahy, pochvalu při sebemenším zlepšení výkonu (neporovnávat s ostatními)

- odstranění rušivých vlivů při práci

- navození příjemné a soustředěné atmosféry při práci

- vyhledávání činností, při kterých může být žák úspěšný

 

Vzdělávání žáků se zdravotním postižením

O zařazení dítěte do školy rozhoduje ředitel po dohodě s rodiči na základě lékařského a speciálně-pedagogického vyšetření a s přihlédnutím k možnostem školy

Škola zajistí:

- seznámení všech pedagogů i spolužáků s daným postižením žáka

- dohodu s rodiči a odborným pracovištěm o spolupráci, vypracování individuálního vzdělávacího plánu

- vysvětlí,  ujasní způsob hodnocení

- zabezpečí potřebné kompenzační a didaktické pomůcky

- zajistí odbornou literaturu – dle potřeby

- utvoření optimálního pracovního prostředí a příznivého klimatu ve školním prostředí

 

 

Vzdělávání žáků mimořádně nadaných

Zařazení nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých vyučovacích předmětech. Pro tyto žáky je zapotřebí zvýšené motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky především v těch předmětech, které reprezentují nadání dítěte. Pro takového žáka učitel připravuje a zadává školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání. Při zjišťování mimořádného nadaní žáků se spolupracuje s poradenským pracovištěm a na základě jeho závěrů se sestavuje a realizuje individuální vzdělávací plán. Je stanoven koordinátor pro práci s nadanými žáky.

Často se stává, že tito žáci mají výkyvy v chování. Je nutné toto chování usměrňovat s pedagogickým optimismem a taktně, avšak důsledně. Usměrňujeme žáky v osobnostní výchově, vedeme je k rovnému přístupu k  méně nadaným spolužákům, k toleranci, ochotě pomáhat slabším.

 

Primární prevence rizikového chování

Prevence rizikového chování je přirozenou součástí výuky a výchovy dětí a prolíná celým životem školy.

Cílem preventivního působení je výchova ke zdravému životnímu stylu, osvojení si pozitivního sociálního chování a rozvoj osobnosti dítěte. Důležitou součástí je otevřený dialog, vstřícný vztah učitele a žáka, komunikace mezi žáky, pedagogy i rodiči navzájem.

Školní metodik prevence vytváří ve spolupráci s ostatními pedagogy „Minimální preventivní program“ pro daný školní rok a koordinuje jeho realizaci. Prevence probíhá jednak v rámci výuky jednotlivých vzdělávacích oblastí, tak i při realizaci průřezových témat. Škola využívá nabídky organizací, které realizují programy z oblasti prevence nežádoucích jevů. Důležitou součástí preventivního programu je také zapojení žáků do volnočasových aktivit.

Škola monitoruje rizika vzniku nežádoucích jevů a při varovných signálech školní metodik prevence koordinuje postup, konzultuje se žáky a rodiči, nabízí poradenství a pomoc.

Školní metodik prevence je v kontaktu s okresním metodikem prevence, s kurátory pro mládež, s oddělením péče o dítě a dalšími organizacemi a institucemi působícími v této oblasti.