Pracovní činnosti

 

 

Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce

Charakteristika vyučovacího předmětu – 2.stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávací obsah je na druhém stupni rozdělen na čtyři tematické okruhy: Pěstitelské práce a chovatelství, Práce na počítači, Svět práce a Provoz a údržba domácnosti. V šestém a sedmém ročníku si žáci osvojují učivo pěstitelských prací a chovatelství, v osmém psaní všemi deseti na počítači a v devátém ročníku se žáci zabývají volbou povolání- svět práce, provozem a údržbou domácnosti.

Časová dotace v učebním plánu je 1 vyučovací hodina týdně.

Výuka probíhá na školním pozemku, v přírodě, v učebně přírodopisu, v kmenových třídách, v učebně vybavené smart board tabulí a v počítačové učebně.

Vzdělávání v předmětu pracovní činnosti:

  • vede žáky k soustavnému dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci
  • učí žáky plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně a v týmu
  • učí žáky prakticky zvládnout manuální činnosti světa
  • učí žáky správné technice psaní všemi deseti na klávesnici
  • snižuje rizika vzniku nesprávných návyků a poškození organismu při dlouhodobé práci s počítačem
  • vede žáky ke správné volbě povolání
  • směřuje k získání základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí
  • vede žáky k pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
  • směřuje k osvojování správné volby a používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci, osvojení si práce s dostupnou mechanizací a technikou, včetně techniky výpočetní, a to v základní uživatelské úrovni
  • vede žáky k získávání orientace v různých oborech  lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
  • vede žáky k vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti
  • vede žáky k chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení svého podnikatelského myšlení.

Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:

  • projektové metody
  • práce ve skupinách
  • brainstorming, hry
  • besedy s přizvanými odborníky
  • výchova k pracovní adaptabilitě
  • exkurze
  • samostatné pozorování
  • práce s nářadím
  • práce na PC

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

Žák

  • poznává smysl a cíl učení
  • má pozitivní vztah k učení prostřednictví zadávaných úkolů v rámci výuky
  • umí posoudit vlastní pokrok
  • naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit
  • kriticky zhodnotí výsledky své práce  a diskutuje o nich

Učitel 

  • zadává úkoly, které umožní volbu různých postupů
  • vede žáky aby v hodinách pracovali s odbornou literaturou
  • pozoruje pokrok u všech žáků v hodině

Kompetence k řešení problémů

 Žák 

  • promýšlí pracovní postupy praktických cvičení
  • při řešení se učí chápat, že se při práci budou setkávat s problémy, které nemají jen jedno správní řešení
  • poznatky  aplikuje v praxi

Učitel

  • se zajímá o náměty
  • klade otevřené otázky
  • Kompetence komunikativní

 Žák   

  • se učí správnému technologickému postupu při práci
  • při komunikaci používá správné technické názvosloví
  • využívá informační zdroje k získání nových poznatků
  • využívá ICT pro účinnou a kvalitní komunikaci s okolním světem

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých žáci spolupracují
  • vede žáky,  aby na sebe brali ohledy
  • vede žáky ke správným způsobům využití ICT ke komunikaci na dálku

Kompetence sociální a personální

Žáci 

  • pracují ve skupinách
  • spolupracují při řešení problémů
  • přispívají k diskusi a respektují názory jiných
  • učí se věcně argumentovat

Učitel

  • podle potřeby pomáhá žákům
  • každému žákovi umožňuje zažít úspěch
  • dodává žáků sebedůvěru
  • učí žáky rozdělit a naplánovat si práci, hlídat si časové rozvržení

Kompetence občanské

Žáci

  • respektují pravidla při práci
  • dokáží přivolat pomoc při zranění
  • chápou základní ekologické souvislosti, chrání a oceňují naše kulturní tradice a historické dědictví
  • projevují pozitivní postoj k uměleckým dílům

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • dodává žákům sebedůvěru
  • seznamuje žáky s vazbami na legislativu a obecné morální zákony, vysvětluje žákům, co je softwarové pirátství, autorský zákon, ochrana dat a osobních údajů a vyžaduje jejich dodržování při práci

Kompetence pracovní

 Žák

  • dodržuje bezpečnostní a hygienická pravidla při práci
  • používá bezpečně a  účinně nástroje, vybavení, materiály
  • dodržuje technologický postup a pravidla, plní povinnosti, myslí na  ochranu svého zdraví a zdraví druhých
  • dbá na ochranu životního prostředí
  • své znalosti využívá v běžné praxi v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Učitel 

  • vede žáky ke správným způsobům užití materiálů a nástrojů
  • pozoruje pokrok při práci v hodině
  • jasnými pokyny směřuje činnosti ke stanovenému cíli
  • vyžaduje dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel pro práci s ICT
  • vede žáky k poznání možností využívat znalostí a dovedností práce s ICT pro další vzdělávání a profesní zaměření
Pracovní činnosti
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Učí se dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci, poskytne první pomoc při úrazu Bezpečnost a hygiena práce . Výchova ke zdraví,
. .   Př 8 – první pomoc
Provádí pozorování přírody Půda . Př - ekosystémy
Zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování . . .
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování Základní podmínky pro pěstování rostlin EV – základní podmínky života .
Zvládá jednoduché pracovní postupy práce na zahradě . . .
Pečuje o nenáročné rostliny Výživa rostlin . Př- krytosemenné rostliny
Ošetřuje a pěstuje podle daných zásad pokojové rostliny Pěstování pokojových rostlin . .
Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní Osivo, poznávání semen . Př – semenné rostliny
Provádí jednoduché pěstitelské činnosti . . .
Pěstuje léčivé rostliny Pěstování rostlin ze semen . Př – léčivé rostliny
. . . Výchova ke zdraví
Organizuje a plánuje svou pracovní činnost . . .
Projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí . . EVVO- životní prostředí
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Učí se dodržovat zásady bezpečnosti a ochrany při práci Bezpečnost a hygiena práce .  Výchova ke zdraví – první pomoc
Umí rozlišit vybraná semena a plody podzimních rostlin Herbář rostlin, semen a plodů .  Př 7 – Krytosemenné rostliny
Určí obilniny Obilniny . .
Provádí pozorování přírody Zaznamená a zhodnotí výsledky pozorování Pěstitelství ve vztahu k životnímu prostředí . Př – základní podmínky života
Samostatně vede pěstitelské pokusy a pozorování Základní podmínky pro pěstování rostlin . Př – základní podmínky života
Pečuje o nenáročné rostliny Zelenina, . Př - rostliny
. Ovocné rostliny . .
Pěstuje léčivé rostliny Léčivé rostliny . Př - rostliny
Volí podle druhu pěstitelských činností správné pomůcky, nástroje a náčiní Pěstování vybraných rostlin, úprava půdy, setí, sázení, jednocení, sklízení . .
Organizuje a plánuje svou pracovní činnost . . .
Správně zachází s používaným nářadím . . .
Učí se podle potřeby zvládnout jednoduché pracovní postupy práce na zahradě Přehled hlavních prací na zahradě Mediální výchova-práce v realizačním týmu .
. Plánování zahrady . .
Naučí se zakládat kompost a třídit bioodpad Kompostování . .
Seznámí se se základními pracemi v živočišné výrobě Živočišná výroba, chov zvířat v domácnosti, podmínky pro chov, krmení ošetřování . Péče o zookoutek
Seznámí se s prvky zahradní architektury Zahradní architektura . .
V podmínkách svého domova, okolí a školy projevuje pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí .. . .
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby,poznámky
  Počítač ve funkci psacího stroje, Klávesnice, její části a funkce   K nácviku psaní je využitý výukový program
  Správná poloha těla při psaní, zásady bezpečnosti a hygieny práce   Informatika - využití znalostí a dovedností při práci s PC
Žák získá základní dovednosti a celkovou orientaci při psaní na klávesnici Desetiprstová hmatová metoda    
Nácvik psaní
Žák se orientuje na klávesnici, zná funkce nejdůležitějších kláves Části a funkce klávesnice PC, práce s klávesnicí a myší    
Žák píše malá písmena ve střední, horní a dolní písmenné řadě Nácvik malých písmen ve střední písmenné řadě, nácvik malých písmen v horní písmenné řadě, nácvik malých písmen v dolní písmenné řadě    
Žák dovede použít další znaky Nácvik psaní , . -    
Žák opravuje chyby, píše velká písmena Nácvik psaní velkých písmen, oprava chyb    
Žák dodržuje základní prstoklad, píše všemi deseti Psaní krátkých textů, psaní naslepo   JČ gramatická správnost textů
Žák zvyšuje přesnost a rychlost psaní Opakování psaní textů až do bezchybnosti    

 

Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
provádí jednoduché operace platebního styku a domácího účetnictví, sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, zná hlavní příjmy a výdaje domácnosti , zná principy rozpočtu domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu, zjednodušeně ovládá práva spotřebitelů Finance a provoz domácnosti, rozpočet domácnosti, typy rozpočtu, jejich odlišnosti, příjmy, výdaje, platby, úspory, hotovostní a bezhotovostní platební styk, nabídka, poptávka, tvorba ceny, zisk, DPH, inflace, nakládání s penězi, základní práva spotřebitelů, ekonomika domácnosti, majetek a majitelé    
ovládá jednoduché pracovní postupy při základních činnostech v domácnosti a orientuje se v návodech k obsluze běžných domácích spotřebičů Údržba oděvů a textilií úklid domácnosti (postup, prostředky a jejich dopad na životní prostředí), spotřebiče v domácnosti    
správně zachází s pomůckami, nástroji, nářadím, zařízením včetně údržby, používá vhodné prostředky pro práci Elektrotechnika v domácnosti, elektrická instalace, elektrické spotřebiče, elektronika, sdělovací technika (funkce, ovládání, užití)  

 

dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla, předpisy a poskytne první pomoc při úrazu, včetně úrazu elektrickým proudem Bezpečnost a ekonomika provozu, nebezpečí úrazu elektrickým proudem    
 

 

Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Žák zná pracovní činnosti vybraných profesí a má přehled o učebních oborech a středních školách Trh práce - povolání, druhy pracovišť, pracovních prostředků, charakter a druhy pracovních činností, požadavky kvalifikační, zdravotní a osobní, rovnost příležitostí na trhu práce    
Žák umí posoudit své možnosti při výběru povolání a profesní přípravy při rozhodování o volbě vhodného povolání Volba profesní orientace - osobní zájmy, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, využívání poradenských služeb OSV - osobnostní rozvoj, seberegulace a sebeorganizace  
Žák využívá profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání Možnosti vzdělávání - náplň učebních a studijních oborů, informace a poradenské služby    
Žák zná důležitá práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů (Zákoník práce), je seznámen s možnostmi využití poradenské pomoci v případě neúspěšného hledání zaměstnání, prokáže v modelových situacích prezentaci své osoby při vstupu na trh práce Zaměstnání - pracovní příležitosti v obci, regionu, způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce    
Žák zná druhy a strukturu organizací, nejčastější formy podnikání Podnikání - druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání