Dějepis
Dějepis
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávání ve vyučovacím přžedmětu dějepis směřuje k:
- rozvíjení vlastního historického vědomí
- vnímání obrazu hlavních vývojových linií
- získávání orientace v historickém čase
- pochopení souvislostí dějinných událostí a procesů
- chápání kulturní rozmanitosti světa
- utváření pozitivního hodnotového systému
Vyučovací předmět dějepis se vyučuje jako samostatný předmět v 6. - 9. ročníku 2 hodiny týdně.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Učitel
- zadává úkoly, při kterých žáci vyhledávají a kobinují informace z různých zdrojů
- vede žáky k užívání správné terminoligie a symboliky
- zadává úkoly, které vyžadují využití poznatků z různých předmětů
- vede žáky k zamyšlení nad historickým vývojem
Žák
- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopením propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí,
- propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
Učitel
- zařazuje rozmanité aktivity (diskuse, výklad, kreslení, řešení problémů, ICT,AV technika,)
- zařazuje metody, při kterých žáci sami docházejí k závěrům a řešením
- vede ke kritickému myšlení a logickému uvažování
Žák
- vyhledává informace chodné k řešení průblémů, nachází jejich shodné,podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti
- samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
Kompetence komunikativní
Učitel
- vede žáky k přesnému a výstižnému vyjadřování
- zařazuje do výuky diskuzi
- vede žáky k věcnému argumentování
- vede žíky k práci s různými typy textu
- vede k využívání informačních a komunikačních prostředků
Žák
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- účinně se zapojuje do sikuze, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů,...
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a pčinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociání a personální
Učitel
- vytváří přáznivé klima třídy
- dodává žákům sebedůvěru
- podle potzřeby žákům v činnostech pomáhá
Žák
- účinně spolupracuje ve skupině
- podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
- přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu.
Kompetence občanské
Učitel
- reflektuje při výuce společesnké i přírodní dění
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
- pěstuje v žácích vztah k tradicím, národnímu, historickému a kulturnímu dědictví
Žák
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí
- odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
- chápe zálkadní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy
- respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví
- projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
Kompetence pracovní
Učitel
- požaduje dodržování dohodnuté kvality práce
- umožňuje žákům vzájemně si radit a pomáhat
- vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi
Žák
- dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
- využívá svých znalostí v běžné praxi
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost | |||
Vyučovací předmět: Dějepis | |||
Ročník: 6. | |||
Výstup | Úvod do učiva | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
Význam zkoumání dějin | archivy, muzea, knihovny v regionu | ||
osvojí si práci s časovou přímkou | Získávání informací o dějinách | ||
- osvojí si základní periodizaci dějin | Historické prameny | ||
- dokáže pracovat s pojmy prostor, čas | Bílá místa dějin | ||
- uvede konkrétní příklady zdrojů informací o minulosti | |||
- pojmenuje instituce, kde jsou shromažďovány | |||
Předdějinné období | Z – světové strany, světadíly | ||
- rozpozná vývojová stadia člověka | Pravěk | VV – pravěké malby, pojmy | |
- seznámí se se způsoby obživy a soužití lidí | Starší doba kamenná | ||
· způsob života jednotlivých vývojových typů člověka | |||
- pochopí podmínky a důsledky přechodu k zemědělství | Mladší doba kamenná: a) v oblasti Úrodného půlměsíce (8000pnk-4000pnl) | Z – zemědělské oblasti | |
- pochopí podmínky vzniku řemesel | b) Střední Evropa (8000pnl-500) | ||
· způsob života a obživy | |||
· počátky řemesel | |||
- pochopí důsledky oddělení řemesel od zemědělství jako podmínky pro rozvoj obchodu | Doba kovů | Z – orientace v mapě | |
· rozvoj řemesel a obchodu | |||
· zánik rodové společnosti | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Poznámky |
- uvědomí si nerovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech světa ? chápe kulturní rozmanitost světa | Naše země v období pravěku | ||
Shrnutí | |||
Starověk | |||
- pochopí souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem starověkých států | a) Období staroorientálních států | ||
- seznámí se s podstatou společenského uspořádání | · vznik státu | ||
- seznámí se s projevy náboženských představ | · charakteristické rysy oblasti | ||
· vývoj společnosti | |||
· náboženské představy | |||
· počátek písma a kultury | |||
· přínos starověkých civilizací | |||
Shrnutí | |||
- pochopí podstatu antické demokracie | b) Období antických států | VDO- Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování | VV – řecké umění (stavitelství, sochařství, malířství) |
- chápe přínos řecké civilizace pro rozvoj evropské kultury | Řecko | ČJ (lit.) - eposy, řecké báje a pověsti | |
- uvědomuje si vlastní a občanskou identitu a nutnost respektovat identitu druhých | · periodizace dějin | VDO – principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování | |
uvědomí si prolínání kulturních vlivů | · mykénské, homérské, archaické, klasické helénistické období | ||
Kulturní odkaz Řeků | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- učí se chápat formy státní moci | Řím | VV – římské umění (stavitelství, sochařství, malířství), křesťanské umění | |
- uvědomí si význam křesťanství pro vznik raně feudálních států | · království | ČJ (lit.) - Vulgáta | |
- získá představu o životě a jednání osobností a společenských skupin | · republika | ČJ (sloh) – mluvní cvičení, řečnictví | |
- popíše s pomocí mapy územní rozsah římské říše | · císařství | ||
- dokáže porovnat barbarské civilizace se světem antiky | · počátky křesťanství a jeho úloha ve společnosti | ||
- uvědomí si rozdílný vývoj v různých částech Evropy | Kulturní odkaz Římské říše | ||
· naše země v době římské | |||
Stěhování národů-položení základů středověké Evropy | |||
Shrnutí | |||
Opakování učiva 6. ročníku | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů | Etické hodnoty- zdroje etiky, osobní zodpovědnost, smysl života, aplikace mravních záad a hodnot, ctnosti, svědomí a jeho rozvoj | Tématický celek: Kulturní odkaz Řeků |
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost | |||
Vyučovací předmět: Dějepis | |||
Ročník: 7. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- osvojí si periodizaci středověku | Úvod do studia (obrysy vývoje) | ||
- seznámí se s uspořádáním společnosti raně feudálního státu, formování národních států | Raný středověk |
Důraz na české patrony VV – byzantské, arabské umění, románský sloh (archit., soch., malířství) |
|
- učí se chápat úlohu křesťanství a víry | a) doba předrománská | ČJ – první písemné památky, české pověsti, kroniky | |
- uvědomí si obohacení Evropy kulturními podněty z Orientu | · nový etnický obraz Evropy | OV - národ, vlast, čeští církevní patroni | |
- seznámí se se státotvornou úlohou panovnických dynastií | · byzantská, arabská a franská říše | ||
- uvědomí si duchovní odkaz patronů českých zemí | · křesťanství a jeho význam | ||
- učí se charakteristice dobového životního stylu z hlediska sociálního | · Velkomoravská říše | ||
· lenní systém | |||
· naturální hospodářství | |||
b) doba románská | |||
· formování prvních státních celků v Evropě | |||
· český stát v době knížecí | |||
· boj mezi mocí světskou a církevní | |||
· románská kultura a životní styl | |||
Shrnutí | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, | Přesahy, vazby, poznámky |
- učí se chápat změny politické, hospodářské, sociální a kulturní | Vrcholný středověk | ČJ – kroniky, doba Karla IV., rozvoj češtiny, Hus, rozvoj vzdělání | |
- seznámí se s rozmachem českého státu a jeho významem ve střední Evropě | · křížové výpravy | VV – gotické umění (stav., soch., malířství) | |
- učí se charakteristice dobového životního stylu z hlediska sociálního i etnického | · křesťanský univerzalismus | HV – gotická hudba, husitské písně | |
· trojpolní systém | OV - náš region (historie) | ||
· rozvoj řemesel a obchodu, vznik měst a jejich význam | |||
· stavovská společnost | |||
· český stát za vlády posledních Přemyslovců | |||
· nástup Lucemburků a vláda Karla IV. | |||
· gotická a rytířská kultura a životní styl jednotlivých vrstev v období vrcholného středověku | |||
· konflikt mezi Anglií a Francií | VV – pozdní gotika | ||
Shrnutí | (stav., soch., mal.) | ||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- seznámí se s problémy, které vedly ke kritice církve a vyústily v českou reformaci | Pozdní středověk | ||
- učí se chápat historický rozměr pojmů tolerance a intolerance | · Politická, hospodářská krize | ||
- uvědomí si okolnosti vzniku středoevropského soustátí | · Papežské schizma | ||
· Zrod renesance | |||
· 1453 | |||
· kritika poměrů v církvi a husitství v Čechách | |||
· husitské hnutí | |||
· doba poděbradská | |||
· doba jagellonská | |||
kultura pozdního středověku | |||
Novověk (periodizace) | |||
- osvojí si periodizaci novověku | |||
a) doba preindustriální (1492-1618) | |||
- seznámí se s pojmy humanismus, renesance a jejich projevy v kultuře, myšlení a životě lidí | |||
- poznává důvody a význam objevných plaveb a důsledky pronikání evropských civilizací do nově objevených zemí | · objevné plavby a jejich společenské důsledky | ||
- seznámí se s pojmem reformace, jejími příčinami a cíli | · 1517 náboženská reformace a její důsledky | ||
- chápe podstatu pojmů absolutní moc, absolutismus | · Buržoazní revoluce (1572) | ||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- učí se chápat postavení českých zemí v habsburské monarchii i v podmínkách Evropy - rozdělení na katolický a reformační blok | · počátky absolutních monarchií | ||
- chápe důsledky náboženské nesnášenlivosti | · český stát v předbělohorských poměrech (nástup Habsburku na český trůn ) | ||
· humanismus, renesance , zrod věd Koperník | |||
VV, HV – renesance (stavit., soch., malířství, hudba) | |||
Opakování 7. ročníku |
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost | |||
Vyučovací předmět: Dějepis | |||
Ročník: 8. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
Obrysy vývoje | |||
Novověk | |||
b) doba protoindustrální (1618-1785) | |||
Mezinárodní vztahy: | |||
- osvojí si pojmy parlamentarismus a konstituční monarchie | 1.třicetiletá válka a její důsledky | ||
- učí se rozpoznávat projevy barokní kultury | 2. vnitropolitický vývoj velmoci | ||
- seznámí se se situací českých zemích a vybraných evropských zemí po třicetileté válce | (české země za vlády Marie Terezie a Josefa II.) | ||
- chápe význam osvícenství jako významného myšlenkového předělu, který ovlivnil politický vývoj u nás v Evropě i na americkém kontinentu | boj amerických osad za nezávislost, vznik Spojených států amerických | VV, HV – baroko (stav., soch., mal., hudba) | |
- ujasní si pojem osvícenský absolutismus | Hospodářský vývoj | ČJ (lit.) – baroko | |
- uvědomí si rozpor mezi projevy absolutní moci a snahami nastupující buržoazie | Střídavé hospodaření v zemědělství | ČJ (lit.) – osvícenství, klasicismus | |
- chápe pojem kolonie, uvědomí si význam boje za svobodu | Manufaktury | ||
Vznik kapitalistického vztahu | |||
Vynálezy ( parní stroj) | |||
Základy moderní vědy | |||
Kulturní vývoj | |||
baroko a životní styl | |||
klasicismus, rokoko | |||
liberalismus x absolutismus | |||
osvícenství | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- uvědomí si důsledky definitivního rozbití středověkých politických, hospodářských a společenských struktur | c) doba industriální | ||
c1. raná fáze (1785-1878) | |||
- uvědomí si prudký rozvoj průmyslu jako předpoklad a katalyzátor společenských změn, dopad na živ. prostředí | Velká francouzská revoluce, její průběh a význam pro Francii i evropské dějiny | ||
- uvědomí si emancipační hnutí národů jako důsledek změn ve vývoji společnosti | napoleonské války a jejich důsledky (Vídeňský kongres) | ||
průmyslová revoluce, modernizace společnosti, změna sociální struktury, reakce na sociální důsledky průmysloví revoluce (utopický socialismus, vznik dělnického hnutí, marxismus) | |||
- chápe národní obrození jako jev celoevropský, jehož výsledkem je utvoření novodobých národů | národní a osvobozenecká hnutí v Evropě, pojem vlastenectví a požadavek národa na svobodný rozvoj | ||
- seznámí se s příčinami a průběhem českého národního obrození | národní obrození | ||
- uvědomí si význam obrozeneckých snah významných osobností | utváření novodobého českého národa | VV, HV – klasicismus, romantismus (stav., soch., mal., hudba) | |
- uvědomí si dokončení boje jednotlivých skupin jako předpoklad ustavení moderních politických stran | rok 1848 v Evropě a v Čechách | ČJ (lit) – národní obrození, romantismus | |
chápe emancipační hnutí českého národa jako výrazný projev dané doby (snaha ohrožující existenci mnohonárodnostní monarchie | postavení českých zemí v habsburské monarchii ve 2. pol., | ||
19. stol., základní rysy české politiky, její představitelé | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
občanská válka v USA | |||
Myšlenkové směry | |||
- seznámí se s úsilím o vytvoření jednotlivých národních celků | 1.Darwinismus | ||
- chápe historický rozměr pojmu rasismus | 2.Pozitivizmus | ||
Kulturní vývoj: | |||
1.romantismus | |||
2.realismus | |||
3.moderna | |||
C2. vrcholná fáze (1870-1914) | |||
Imperiální politika | |||
Koloniální války | |||
Politické bloky (Dohoda x Trojspolek) | |||
Vnitřní vývoj velmocí | |||
Vědeckotechnická revoluce | |||
1.přínos vědy | |||
2.monopolizce | |||
3.koncentrace výroby | F – Einstein, spalovací motory, letectví | ||
Secese | |||
Avantgardní umění | VV, HV – umění té doby (stav., soch., mal., hudba) | ||
Vznik filmu (1895) | ČJ (lit) – realismus, moderna | ||
Shrnutí, opakování 8. roč. |
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost | |||
Vyučovací předmět: Dějepis | |||
Ročník: 9. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
Obrysy vývoje | |||
Novověk | |||
Industriální společnost | |||
C3. pozdní fáze (1914-1945) | |||
první světová válka | |||
- učí se chápat 1. pol. 20. stol. jako období dvou nejničivějších světových válek | naše země 1914-1918 | ||
Pařížská konference | |||
- učí se chápat okolnosti vzniku samostatné ČSR, její vnitřní a zahraniční situaci v období první republiky | Zápasy o novou podobu světy (proud demokratický, fašistický, komunistický) | ||
- uvědomí si změnu mezinárodněpolitických vztahů vznikem komunistického režimu, totalitarismu a vypjatého nacionalismu | Mezinárodní vztahy 1919-1939 | ||
- uvědomí si souvislost mezi nepříznivým stavem ekonomiky a tendencí řešit problémy extrémními způsoby | (demokracie, nacismus, stalinimus) | ||
- chápe historický rozměr pojmů nacionalismus, extremismus, agrese | ČSR 1918-1939 (vznik ČSR, hospodářsko-politický rozvoj republiky, sociální a národnostní problémy | ||
- učí se vnímat rozmanitost projevů kultury a přínos národní a evropské kultury k tomuto odkazu | "Hospodářská obnova (1919-1939) – zlatá 20. léta, 1929 (světová hospodářská krize a její důsledky), nové objevy a vynálezy; " | ||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky |
- učí se úctě k odkazu účastníků odboje | · druhá světová válka | MV- princip sociálního smíru | |
· Protektorát Čechy a Morava | |||
· (domácí a zahraniční odboj) | |||
· mezinárodní konference a poválečné uspořádání světa (Jalta, Postupim) | ČJ (lit.) – literatura 1. pol. 20. stol. | ||
Umělecký vývoj (1914-1945) |