Anglický jazyk

 

A N G L I C K Ý     J A Z Y K

CHARAKTERISIKA  VYUČOVACÍHO  PŘEDMĚTU

 

Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Anglický jazyk

 

Vzdělávací obsah předmětu

 

 

 

 

 

  • získávání zájmu o studium cizího jazyka a vytváření pozitivního vztahu k tomuto předmětu
  • osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností a k aktivnímu využití účinné komunikace v cizím jazyce
  • získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném cizím jazyce
  • porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí
  • poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání nejdůležitějších informací o zemích studovaného jazyka a k práci s nimi
  • pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a tolerance k odlišným kulturním hodnotám jiných národů 

     

    Organizační vymezení Formy realizace:

     

  • Vyučovací hodina - skupinové vyučování, dialogy, práce s obrazovým materiálem, výklad, poslech, četba, reprodukce textu (písemná, ústní), samostatná práce (vyhledávání informací, práce se slovníkem a s autentickými materiály), hry, soutěže, dramatizace, zpěv, výukové programy a cvičení na PC, krátkodobé projekty, práce  s multimediální technikou (hlasovací zařízení, interaktivní tabule, interaktivní cvičení na interetu
  • Konverzační soutěže
  • Výjezdy do zahraničí
  • Příležitostné akce
  • Projekty
  • Místo realizace

     

    v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.

    Dělení na skupiny v rámci ročníku.

    Časová dotace            

     

  • 1 hodina týdně ve 2. ročníku
  • 2 hodiny týdně ve 3. ročníku
  • 3 hodiny týdně ve 4. a 5. ročníku
  • 3 hodiny týdně v 6. až 9. ročník

     

    Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

     Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu, aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.

    Kompetence k učení

  • Žáci si od první vyučovací hodiny osvojují efektivní strategie vedoucí k zvládnutí CJ - vedeme je prostřednictvím zajímavých a různorodých metod k aktivnímu učení během hodiny - žáci si na I.stupni osojují ve škole správnou výslovnost, z velké části zapamatovávají novou slovní zásobu, z velké části se pamětně učí texty písniček, říkanek, chápou základní gramatické struktury prezentované komunikativní formou.
  • Žáky II. stupně učíme, aby si poznatky získané ve škole prohlubovali při práci doma - zadávání samostatné práce na rozvoj daného tématu.
  • Žáky systematicky vedeme ke správné orientaci v učebnicích a dalších materiálech - slovníky, čítanky, doplňkové texty, časopisy - osvojují si pokyny a termíny související s jednotlivými typy cvičení a textů, učí se ovládat abecedu a hledání v abecedním seznamu (žáci v rámci výuky CJ nepracují pouze s jednou učebnicí a pracovním sešitem).
  • Žáci jsou vedeni ke schopnosti využívat analogie, odhadovat význam neznámých výrazů podle známých a dříve osvojených, orientovat se v novém neznámém textu poslechovém či čteném - nezbytné pro komunikaci.
  • Žákům je dána příležitost v praxi pochopit přínos osvojení CJ - při práci s časopisy, na internetu si zkouší možnosti rozšířit si znalosti z různých oborů (kultura, sport, příroda apod). Kompetence k řešení problémů
  • Žáci na I. stupni se učí pracovat s různými typy cvičení - zpočátku alespoň pasivně zvládají cizojazyčné pokyny v materiálech, se kterými pracují - učitel by je vede jen omezenou dobu, později žáci pracují bez vysvětlování (jen s individuální podporou) a dalších komentářů
  • Projektové vyučování - žáci se učí vyhledávat informace z různých zdrojů, vyhodnocovat je a zpracovávat
  • Používají opakovaně již jednou vyřešený problém na jiné téma - žáci si ověří v praxi, jakého pokroku dosáhli, oč snazší je jejich další práce - průběžné zařazování miniprojektů do výuky.

     

     

    Kompetence komunikativní

  • Žákům vytváříme dostatečné množství komunikativních situací, aby byli "nuceni" vyjadřovat samostatně svůj názor, svoje mínění, myšlenky (volba impulsů k rozvoji mluvení a psaní - ne pouze otázky, ale obrázky, nedokončené věty, začátek zajímavého příběhu, předmět, který ožívá a mluví apod.)
  • Důležitá je komunikace učitel - žák: učitel doprovází svůj projev gesty, mimikou a názornými pomůckami, pokyny pro žáky jsou jednoduché, jednoznačné a srozumitelné - učitel je součástí jazykové skupiny, účastní se všech aktivit, žáci ho napodobují, navazují na něj (důležitý psychologický moment).
  • Učitel vymýšlí pro žáky přirozené situace, kdy mluví nejen ve dvojici, ale ve trojici či ve větších skupinách.
  • Plánovitý a systematický rozvoj psaní žáků navazuje na počáteční rozvoj mluveného projevu poměrně brzy. Nejde však o formu doplňovacích cvičení v pracovním sešitě, automatické opisování či překlad, ale od počátku o jednoduché, ale přesto kreativní, zajímavé, zábavné psaní - žáky necháme, aby psaní doplňovali náčrtky a jednoduchými obrázky.
  • Začínáme s volným psaním  př. Napiš všechna slova na téma škola, jaro, já, můj kamarád, náš pes..., Napiš, co tě napadne při pohledu na obrázek (žáci mohou psát izolovaná slova, spojení, ale i věty - učitel nesrovnává výkony, ale hodnotí kladně všechny pozitivní výkony).
  • Žáci na I. stupni hrají jednoduché dialogy, didaktické hry, vyprávějí či dramatizují pohádky či jednoduché příběhy, zpívají a pohybem doprovázejí písničky.
  • Dialogy jsou zajímavé a aktuální (nutná možnost obměny - nefunkční, když všichni žáci předvádějí tentýž rozhovor), vycházejí  z potřeb každodenního života.
  • Nezastupitelná role písniček (didakticky rozpracované) - žáci si jejich prostřednictvím osvojují obraty, lexikalizované gramatické jevy, které si velmi snadno a dlouho uchovávají v paměti.
  • Velkou pozornost věnujeme nácviku poslechu s porozuměním - volíme pestré, zajímavé a pro žáky zábavné prvky motivační i úkoly k porozumění, které žáci dále mohou rozvíjet - na základě poslechu se žáci učí nejen reprodukovat vyslechnuté, ale také je využít k dalšímu ústnímu či písemnému projevu.
  • Zaměřujeme se na aktuální a autentické typy textů a záznamů - učíme žáky pracovat s texty plakátů, oznámení, zpráv, mailů, vzkazů, zákazů a příkazů, pokynů k užívání, receptů, SMS zpráv.
  • Důležitá je volba textů vhodných pro mentalitu žáků - nevolíme stejná témata pro žáky na I. a II. stupni ZŠ - dospívající žáci se prostřednictvím jazyka dotýkají témat jim blízkých, např.: láska, přátelství, parta, rodinné vztahy, media, ochrana životního prostředí, drogy.
  • Podle možností využíváme s žáky online cvičení - žáci se učí reagovat v reálné situaci, současně řeší myšlenkový i jazykový problém.
  • Práce s internetem - žáci se učí nejen vyhledávat informace, ale i reagovat na výzvy, využívat aktuální nabídky (aktuální nabídka online blahopřání) apod.
  • Zařazování práce s mimoučebnicovými texty - časopisy pro děti, mládež, říkanky, pohádky, básničky a písničky z různých čítanek.
  • Žáci by se seznamují s velmi jednoduchými autentickými texty dětí z  anglicky mluvících zemí - mail, chat, krátký dopis, blahopřání, inzerát, SMS.

     

     

    Kompetence sociální a personální

  • Od počátku jsou do výuky zařazovány všechny sociální formy práce a efektivně střídány - frontální práce, práce ve dvojici, trojici, práce jednotlivce - důležité i pro udržení pozornosti žáků.
  • Role učitele se v průběhu výuky mění - zpočátku je iniciátorem a organizátorem aktivit a jejich účastníkem (výuka začátečníků), později pouze dává impulsy a žáci se rozhodují sami. Samostatně tvoří skupiny, rozhodují o tom, jakou roli kdo bude ve skupině mít.
  • Pro pokročilejší žáky volíme formy diskusí, zamyšlení, hodnocení aktuálních témat každodenního života - východiskem je článek v učebnici, časopise
  • Velmi významnou roli hraje evaluace a autoevaluace - žáci se učí hodnotit sebe, své spolužáky, to, jak se jim nejen líbila, ale i podařila hodina - jak byli aktivní, co budou muset zlepšit.
  • Žáci si shromažďují své písemné projevy, literární pokusy, miniprojekty a mohou sami sledovat svůj vývoj a pokroky.

    Kompetence občanské

  • Žáci by si prostřednictvím CJ uvědomují vlastní identitu - velmi vhodné jsou simulované situace, kdy žáci seznamují cizince se svou zemí, s památkami, kulturou, s městem, v němž žijí, se školou, rodinou - i zde lze využít nejrůznějších zdrojů, dostatečné množství doprovodného materiálu Žáci nepřipravují bezduché referáty, které čtou, ale podávají jednoduchý výklad na dosažené jazykové úrovni.
  • Prostřednictvím internetu a učebnic sledují žáci aktivity jiných zemí / škol v oblasti problémů životního prostředí, ochrany zdraví, boje proti návykovým látkám - mohou být pro ně inspirací i k vlastním aktivitám - uspořádání diskuse, propagační kampaň za ... / proti ...

     

     

    Kompetence pracovní

  • Žáci jsou vedni k samostatné práci s materiály podporujícími výuku CJ - práce se slovníky, gramatickými příručkami, vyhledávání zadaných témat v cizojazyčných časopisech, na internetu.
  • Zadávání dlouhodobých úkolů - žáci musí pracovat samostatně, systematicky a cílevědomě, jejich hodnocení má potom větší váhu (anketa, průzkum okolí - využití volného času; nejoblíbenější sporty lidí v našem domě / ulici, co snídáme?, co čtou rodiny v našem okolí?).
  • Žáci získávají informace z jiných vzdělávacích oblastí v rámci výuky CJ - např. zeměpisné poznatky (německy, anglicky mluvící země), literatura - spisovatelé, ukázky z děl v CJ, hudební a výtvarná výchova - skladatelé, hudební díla, poznatky z návštěv cizích měst (muzea, galerie).

     

     

     

     

 

 

  • Udržování motivace žáků  -  výuka orientována na dosažení co nejvyšší úrovně znalostí

     

    CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk
    Ročník 2.
    Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
    vyslovuje foneticky správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby seznamování se slovní zásobou označující předměty kolem žáka základní barvy seznámení čísly do 10    
    rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, poděkování, představování základní instrukce a povely prováděné učitelem    
    pochopí obsah věku přiměřené konverzace podle obrázků slovní zásoba označující vlastnosti věcí o osob v žákově okolíseznámení s větou, opakování a aplikování kratičkých vět    
    CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk
    Ročník 3.
    Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
    rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova seznámení s grafickou podobou slova    
    vyslovuje a čte foneticky správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby čtení známé slovní zásoby a aktivně používaných kratičkých vět    
    rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, poděkování, představování instrukce a povely prováděné učitelem i žáky    
    pochopí obsah a smysl jednoduché, pomalé a pečlivě vyslovované konverzace dvou osob s dostatkem času pro porozumění seznámení s větou, opakování, aplikování, aktivní užívání kratičkých vět, seznámení s otázkou, tvorba otázky a záporu podle vzoru, používání určitého a neurčitého členu    
    používá abecední slovník učebnice seznamování se slovní zásobou označující předměty kolem žáka, témata - moje rodina, škola ,základní barvy, čísla do 20    
    CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk
    Ročník 4.
    Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
    rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, poděkování, představování    
    vyhledá v jednoduchém textu potřebnou informaci a vytvoří odpověď na otázku Slovní zásoba označující vlastnosti předmětů a osob    
    čte nahlas jednoduché texty obsahující známou slovní zásobu Tématické okruhy – škola, počasí, dny v týdnu, rodina, zaměstnání, zvířata, části těla oblěčení, jídlo, barvy    
    používá jednoduchý slovníček Čísla do 100    
    vyhledá v jednoduchém textu potřebnou informaci a vytvoří odpověď na otázku Tvoření kratičkých vět a otázek a odpovědí - sloveso to be, to have    
    obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu Tvoření záporu - sloveso to be, to have    
    aktivně se zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci Určitý a neurčitý člen, Seznámení a pasivní užívání - present simple (otázka, kladná věta, krátká odpověď),Seznámení a pasivní užívání - present continuous (otázka, kladná věta, krátká odpověď), Způsobové sloveso can – otázka, krátká odpověď, kladná věta,Minulý čas slovesa to be    
    ETICKÁ VÝCHOVA      
    na základě empatického vnímání přemýšlí nad konkrétní pomocí iniciativa - ve vztahu k jiným    
    CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk
    Ročník 5.
    Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
    rozumí známým slovům a jednoduchým větám se vztahem k osvojovaným tématům Témata – rodina, dny v týdnu, přídavná jména(vlastnosti osob a věcí), čas, barvy, obečení, jídlo a pití, cestování, ceny (obchod)    
      EV – Lidské aktivity a životní prostření    
    rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci Present continuous (kladná věta, otázka, krátká odpověď)    
    čte nahlas plynule a foneticky správně jednoduché texty obsahující známou slovní zásobu Slovesa to be, to have(kladná věta, otázka, krátká odpověď), Způsobové sloveso can, must, musn´t Vazba there is, there are    
           
    sestaví gramaticky a formálně správně krátký text a odpověď na sdělení podle vzoru, vyplní své základní údaje do formulářů Vazba there is, there are    
    minulý čas to be"      
    používá dvojjazyčný slovník Some, any    
    aktivně se zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci      
    vákaz, příkaz      
    Vazba going to "      
    sestaví gramaticky a formálně správně jednoduché písemné sdělení, krátký text a odpověď na sdělení; vyplní své základní údaje do formulářů Vazba going to    
    reprodukuje ústně i písemně obsah přiměřeně obtížného textu a jednoduché konverzace Present simple (kladná věta, otázka, krátká odpověď)    
    obměňuje krátké texty se zachováním smyslu textu Otázky – What, which, what time, why/because, whose, when, how fast, how do you…, when did you… (wh – questions)    
    předložky místa vazba I´d like"