Výtvarná výchova

Charakteristika vyučovacího předmětu-1. stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vyučovací předmět výtvarná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 1. až 5. ročníku následovně:

  • 1.ročník - 1 hodina týdně
  • 2. ročník- 1 hodina týdně
  • 3. ročník - 2 hodiny týdně
  • 4. ročník - 2 hodiny týdně
  • 5. ročník - 1 hodina týdně

Vzdělávání ve vyučovacím předmětu výtvarná výchova

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarné umění
  • vede k porozumění základním pojmům ve výtvarné výchově
  • seznamuje se základními zákonitostmi při používání různých výtvarných technik
  • učí chápat umělecký proces jako způsob poznání a komunikace
  • učí užívat různorodé umělecké vyjadřovací prostředky pro vyjádření svého vnímání, cítění, poznávání

Organizace

  • Žáci pracují v kmenových třídách
  • Vyučovací předmět výtvarná výchova je úzce spjat s ostatními předměty všech vzdělávacích oblastí.
  • Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence učení

  • Žáci jsou vedení ke samostatnému pozorování a vnímání reality a řešení výtvarných problému
  • učitel vede žáky k aktivnímu vizuálně obraznému vyjádření
  • žáci využívají poznatky v dalších výtvarných činnostech
  • žáci zaujímají a vyjadřují svůj postoj k vizuálně obraznému vyjádření

Kompetence k řešení problémů

  • učitel vede žáky k tvořivému přístupu při řešení výtvarných úkolů
  • žáci samostatně kombinují vizuálně obrazné elementy k dosažení obrazných vyjádření
  • žáci přemýšlí o různorodosti interpretací téhož vizuálně obrazného vyjádření a zaujímají k nim svůj postoj
  • žáci využívají získaná poznání při vlastní tvorbě

Kompetence komunikativní

  • žáci se zapojují do diskuse
  • respektuji názory jiných
  • žáci pojmenovávají vizuálně obrazné elementy, porovnávají je, umí ocenit vizuálně obrazná vyjádření
  • učitel vede žáky k obohacování slovní zásoby o odborné termíny z výtvarné oblasti

Kompetence sociální a personální

  • žáci umí tvořivě pracovat ve skupině
  • učitel vede žáky ke kolegiální pomoci
  • žáci respektují různorodost téhož vizuálně obrazného vyjadření, možnost alternativního přístupu

Kompetence pracovní

  • žáci užívají samostatně vizuálně obrazné techniky
  • žáci dodržují hygienická a bezpečnostní pravidla
  • učitel vede žáky k využívání návyků a znalostí v další praxi

Kompetence občanské

  • žáci chápu a respektují estetické požadavky na životní prostředí
  • učitel pomáhá žákům vytvořit si postoj k výtvarným dílům
Výtvarná výchova
1. - 3. ročník 

Výstup z předmětu

Učivo

Průřezová témata Poznámky, přesahy a vazby

Barevný svět kolem nás, barvy, které známe prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z vlastních zkušenností, vjemů, zážitků a představ

Barvy, které patří k sobě,stejné a podobné barvy a odstíny,knižní ilustrace, setkávání a mísení příbuzných a odlišných barev, linie, plochy, tvary a objemy, čtverec, trojúhelník,koule, krychle,.. Barvy, linie, tvary, textury povrchu... Architektura : světlostní a barevné kvality (co je nejtmavší, nejsvětlejší, nejbarevnější). Malujeme, kreslíme, modelujeme, tvoříme objekty ,sbírky a instalace z drobných předmětů a materiálů

   
V tvorbě projevuje své vlastní zkušennosti; uplatňuje   přitom v plošném prostorovém uspořádání linie, tvary, objem, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace    Zážitky z každodenního života s využitím všech prostředků vizuálního vyjadřování    
Vyjadřuje rozdíly při vnímání událostí různými smysly a  pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky

Malba štětcem, houbou, prsty..., kresba dřívkem, tužkou, rozličnými materiály a nástroji, zanechávajícími různou stopu, největší a nejmenší obraz, který znám a který dovedu vytvořit, stopy ve sněhu nebo písku jako záznam vlastního pohybu, vizuální vyjádření vjemů ostatních smyslů, proměny komunikačního obsahu, veselá, klidná a smutná místa okolo nás, denní a roční doby, proměny počasí a nálad vyjádřené všemi dostupnými prostředky

   

Interpretuje podle svých schopností různá vyzuálně obrazná vyjádření, odlišné interpretace, porovnává se svou dosavadní zkušenností

Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušenností, veselé a smutné tvary, barvy a linie, veselé a smutné tváře a postavy, veselý a smutný den ..

   

Na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytváří, vybírá či upravuje

Typy vizuálně obrazných vyjádření, kolektivní instalace nebo koláž, olíbené pohádkové knížky, večerníčky, vyprávění, dramatizace či vlastní obrazová vyjádření příběhu,společné sbírky předmětů

   
 ETICKÁ VÝCHOVA      
zvládá prosociální chování : pomoc v běžných školních situacích tvořivost v mezilidských vztazích - zbavování se strachu z neznámého řešení úkolu a tvořivého experimentování   1. ročník
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolu schopnost spolupráce - radost ze společné činnosti a výsledků   1. ročník
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolu schopnost spolupráce - vytváření zájmu, základní pravidla spolupráce   2. ročník
vyjadřuje city v jednoduchých situacích komunikace citů - sympatie, smutku, obav a hněvu   3. ročník
osvojí si základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých pozitivní hodnocení druhých - v běžných podmínkách projevování pozornosti a laskavosti   3. ročník

 

Výtvarná výchova
4. - 5. ročník 

Při vlastních tvůrčích činnostech pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření; porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné)

Osobní postoj v komunikaci,malba na rozličná témata s využitím nejširší škály barev a odstínů, nástrojů a formátů, individuální i skupinová práce

                                

Užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku; v plošném vyjádření linie a barevné plochy; v objemovém vyjádření modelování a skulpturální postup; v prostorovém vyjádření uspořádání prvků ve vztahu k vlastnímu tělu

Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, společná trojrozměrná práce, volná parafráze prostorových a objemových vjemů a představ ve vazbě na známé prostředí proměny komunikačního obsahu,volné variace na současná umělecká díla, návštěvy galerie, výstav, ateliérů, architektonický děl a jejich tvůrčí reflexe, osobité vyjadřování na zadaná témata, malba na rozličná témata všemi dostupnými materiály a nástroji, jednoduché grafické techniky, platické a skulptivní techniky, volba a instalace objektů, individuální, ve dvojici, ve skupině.

   

Při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušenností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinnek i jeho nejbližší sociální vztahy

Smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření,práce na téma vztahů mezi lidmi

   

Nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahů zrakového vnímaní k vnímání dalšími smysly; uplatňuje v plošné, objemové i prostorové tvorbě

Proměny komunikačního obsahu,co po mně zůstává - moje stopy, inscenace živých obrazů a scén podle výtvarných děl, filmů, pohádek a komiksů

   

Osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě, k interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)

Přístupy s vizuálně obrazným vyjádřením,rytmus melodie, zvuky hudebních nástrojů, nálada textu, různé způsoby záznamu pohybu. Vyjadřování ostatních vjemů : zvuk, tvar, povrch, chuť, pohyb, vzájemné vztahy a změny polohy v prostoru. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření. Vyprávíme obrazem; ilustrace, cyklus, komiksový příběh apod.

 OSV/sociální rozvoj - kreativita  

Porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace

Proměny komunikačního obsahu. Rozhovory o konkrétních obrazech, sochách, stavbách z vlastního okolí

   

Nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření která samostatně vytváří, vybírá či upravuje

Osobní postoj v komunikaci. Hodnocení a úsudky o dílech vlastní i cizích. Ilustrátor a autor animovaných filmů

   
ETICKÁ VÝCHOVA      
identifikuje základní city komunikace citů - radost, spokojenost   5. ročník