Výtvarná výchova
Charakteristika vyučovacího předmětu-1. stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučovací předmět výtvarná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 1. až 5. ročníku následovně:
- 1.ročník - 1 hodina týdně
- 2. ročník- 1 hodina týdně
- 3. ročník - 2 hodiny týdně
- 4. ročník - 2 hodiny týdně
- 5. ročník - 1 hodina týdně
Vzdělávání ve vyučovacím předmětu výtvarná výchova
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o výtvarné umění
- vede k porozumění základním pojmům ve výtvarné výchově
- seznamuje se základními zákonitostmi při používání různých výtvarných technik
- učí chápat umělecký proces jako způsob poznání a komunikace
- učí užívat různorodé umělecké vyjadřovací prostředky pro vyjádření svého vnímání, cítění, poznávání
Organizace
- Žáci pracují v kmenových třídách
- Vyučovací předmět výtvarná výchova je úzce spjat s ostatními předměty všech vzdělávacích oblastí.
- Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence učení
- Žáci jsou vedení ke samostatnému pozorování a vnímání reality a řešení výtvarných problému
- učitel vede žáky k aktivnímu vizuálně obraznému vyjádření
- žáci využívají poznatky v dalších výtvarných činnostech
- žáci zaujímají a vyjadřují svůj postoj k vizuálně obraznému vyjádření
Kompetence k řešení problémů
- učitel vede žáky k tvořivému přístupu při řešení výtvarných úkolů
- žáci samostatně kombinují vizuálně obrazné elementy k dosažení obrazných vyjádření
- žáci přemýšlí o různorodosti interpretací téhož vizuálně obrazného vyjádření a zaujímají k nim svůj postoj
- žáci využívají získaná poznání při vlastní tvorbě
Kompetence komunikativní
- žáci se zapojují do diskuse
- respektuji názory jiných
- žáci pojmenovávají vizuálně obrazné elementy, porovnávají je, umí ocenit vizuálně obrazná vyjádření
- učitel vede žáky k obohacování slovní zásoby o odborné termíny z výtvarné oblasti
Kompetence sociální a personální
- žáci umí tvořivě pracovat ve skupině
- učitel vede žáky ke kolegiální pomoci
- žáci respektují různorodost téhož vizuálně obrazného vyjadření, možnost alternativního přístupu
Kompetence pracovní
- žáci užívají samostatně vizuálně obrazné techniky
- žáci dodržují hygienická a bezpečnostní pravidla
- učitel vede žáky k využívání návyků a znalostí v další praxi
Kompetence občanské
- žáci chápu a respektují estetické požadavky na životní prostředí
- učitel pomáhá žákům vytvořit si postoj k výtvarným dílům
Výtvarná výchova | |||
1. - 3. ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata | Poznámky, přesahy a vazby |
Barevný svět kolem nás, barvy, které známe prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z vlastních zkušenností, vjemů, zážitků a představ |
Barvy, které patří k sobě,stejné a podobné barvy a odstíny,knižní ilustrace, setkávání a mísení příbuzných a odlišných barev, linie, plochy, tvary a objemy, čtverec, trojúhelník,koule, krychle,.. Barvy, linie, tvary, textury povrchu... Architektura : světlostní a barevné kvality (co je nejtmavší, nejsvětlejší, nejbarevnější). Malujeme, kreslíme, modelujeme, tvoříme objekty ,sbírky a instalace z drobných předmětů a materiálů |
||
V tvorbě projevuje své vlastní zkušennosti; uplatňuje přitom v plošném prostorovém uspořádání linie, tvary, objem, barvy, objekty a další prvky a jejich kombinace | Zážitky z každodenního života s využitím všech prostředků vizuálního vyjadřování | ||
Vyjadřuje rozdíly při vnímání událostí různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky |
Malba štětcem, houbou, prsty..., kresba dřívkem, tužkou, rozličnými materiály a nástroji, zanechávajícími různou stopu, největší a nejmenší obraz, který znám a který dovedu vytvořit, stopy ve sněhu nebo písku jako záznam vlastního pohybu, vizuální vyjádření vjemů ostatních smyslů, proměny komunikačního obsahu, veselá, klidná a smutná místa okolo nás, denní a roční doby, proměny počasí a nálad vyjádřené všemi dostupnými prostředky |
||
Interpretuje podle svých schopností různá vyzuálně obrazná vyjádření, odlišné interpretace, porovnává se svou dosavadní zkušenností |
Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušenností, veselé a smutné tvary, barvy a linie, veselé a smutné tváře a postavy, veselý a smutný den .. |
||
Na základě vlastní zkušenosti nalézá a do komunikace zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytváří, vybírá či upravuje |
Typy vizuálně obrazných vyjádření, kolektivní instalace nebo koláž, olíbené pohádkové knížky, večerníčky, vyprávění, dramatizace či vlastní obrazová vyjádření příběhu,společné sbírky předmětů |
||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
zvládá prosociální chování : pomoc v běžných školních situacích | tvořivost v mezilidských vztazích - zbavování se strachu z neznámého řešení úkolu a tvořivého experimentování | 1. ročník | |
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolu | schopnost spolupráce - radost ze společné činnosti a výsledků | 1. ročník | |
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolu | schopnost spolupráce - vytváření zájmu, základní pravidla spolupráce | 2. ročník | |
vyjadřuje city v jednoduchých situacích | komunikace citů - sympatie, smutku, obav a hněvu | 3. ročník | |
osvojí si základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých | pozitivní hodnocení druhých - v běžných podmínkách projevování pozornosti a laskavosti | 3. ročník |
Výtvarná výchova | |||
4. - 5. ročník | |||
Při vlastních tvůrčích činnostech pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření; porovnává je na základě vztahů (světlostní poměry, barevné kontrasty, proporční vztahy a jiné) |
Osobní postoj v komunikaci,malba na rozličná témata s využitím nejširší škály barev a odstínů, nástrojů a formátů, individuální i skupinová práce |
||
Užívá a kombinuje prvky vizuálně obrazného vyjádření ve vztahu k celku; v plošném vyjádření linie a barevné plochy; v objemovém vyjádření modelování a skulpturální postup; v prostorovém vyjádření uspořádání prvků ve vztahu k vlastnímu tělu |
Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, společná trojrozměrná práce, volná parafráze prostorových a objemových vjemů a představ ve vazbě na známé prostředí proměny komunikačního obsahu,volné variace na současná umělecká díla, návštěvy galerie, výstav, ateliérů, architektonický děl a jejich tvůrčí reflexe, osobité vyjadřování na zadaná témata, malba na rozličná témata všemi dostupnými materiály a nástroji, jednoduché grafické techniky, platické a skulptivní techniky, volba a instalace objektů, individuální, ve dvojici, ve skupině. |
||
Při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušenností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinnek i jeho nejbližší sociální vztahy |
Smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření,práce na téma vztahů mezi lidmi |
||
Nalézá vhodné prostředky pro vizuálně obrazná vyjádření vzniklá na základě vztahů zrakového vnímaní k vnímání dalšími smysly; uplatňuje v plošné, objemové i prostorové tvorbě |
Proměny komunikačního obsahu,co po mně zůstává - moje stopy, inscenace živých obrazů a scén podle výtvarných děl, filmů, pohádek a komiksů |
||
Osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě, k interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění) |
Přístupy s vizuálně obrazným vyjádřením,rytmus melodie, zvuky hudebních nástrojů, nálada textu, různé způsoby záznamu pohybu. Vyjadřování ostatních vjemů : zvuk, tvar, povrch, chuť, pohyb, vzájemné vztahy a změny polohy v prostoru. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření. Vyprávíme obrazem; ilustrace, cyklus, komiksový příběh apod. |
OSV/sociální rozvoj - kreativita | |
Porovnává různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření a přistupuje k nim jako ke zdroji inspirace |
Proměny komunikačního obsahu. Rozhovory o konkrétních obrazech, sochách, stavbách z vlastního okolí |
||
Nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření která samostatně vytváří, vybírá či upravuje |
Osobní postoj v komunikaci. Hodnocení a úsudky o dílech vlastní i cizích. Ilustrátor a autor animovaných filmů |
||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
identifikuje základní city | komunikace citů - radost, spokojenost | 5. ročník |