Hudební výchova
Charakteristika vyučovacího předmětu na 1.stupni
Obsahově, časově a organizační vymezení
hudební výchova se realizuje ve vzdělávacím oboru Umění a kultura
Obsah:
- vzdělávací obsah je rozdělen do čtyřech oblastí
- vokální činnost - práce s hlasem, kultivace pěveckého i mluveného projevu
- instrumentální činnost - hra na hudební nástroje a jejich využití při reprodukci a produkci
- hudebně pohybová činnost - ztvárnění hudby pohybem, tancem, gesty
- poslechová činnost - aktivní vnímání hudby, poznávání žánrů, stylů a podob
Časové vymezení:
je realizována v 1.- 5.ročníku - 1 hod. týdně
Organizace:
- žáci pracují ve třídě nebo v hudební učebně s využíváním audiovizuální techniky, za pomoci různých forem s využitím dostupných vyučovacích pomůcek.
- Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí
Kompetence k učení
- žák zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
- učitel vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch
Kompetence k řešení problémů
- rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné, tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
- rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální
- učitel sleduje při hodině pokrok všech žáků
- učitel vede žáky k vzájemnému naslouchání
Kompetence komunikativní
- žák rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem
- reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
- učitel se zajímá o náměty, názory, zkušenosti žáků
- učitel vytváří příležitosti pro relevantní komunikaci mezi žáky
Kompetence sociální a personální
- žáci jsou vedeni ke kritickému usuzování a posuzování žánrů a stylů hudby
- učitel vede žáky k vzájemnému naslouchání
- učitel vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
Kompetence občanská
- žák je veden ke kritickému myšlení nad obsahy hudebních děl
- učitel umožňuje žákům, aby se podíleli na utváření kritérií hodnocení činností nebo jejich výsledků
Kompetence pracovní
- využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře, tanečním pohybem vyjadřuje hudební náladu
- učitel sleduje při hodině pokrok všech žáků
- učitel vede žáky k používání obecně známých termínů, znaků a symbolů
- učitel vede žáky k užívání různých nástrojů a vybavení
Hudební výchova | |||
1.ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata |
Přesahy, vazby, poznámky atd. |
Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
|
Pěvecký a mluvní projev:
Zásady hlasové hygieny
Hlasová, dechová, artikulační cvičení (tvoření hlavového tónu, rozšiřování hlasového rozsahu, měkké nasazení tónu) |
||
Melodizuje jednoduché texty |
Intonace, vokální improvizace |
||
Rytmizuje jednoduché texty |
Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace |
||
Využívá jednoduché hudební |
Rytmizace slov, slovních spojení, říkadel ... |
||
Rozlišuje jednotlivé kvality |
Kvality tónů Tón - zvuk Rozlišení změny výšky tónu Analýza průběhu melodie (stoupá, klesá, opakované tóny) |
||
Rozlišuje jednotlivé kvality tónů |
Grafický záznam vokální hudby Pojmy : notová osnova, houslový klíč Vlastnosti tónu (délka, výška, síla, barva) Grafický záznam jenoduché melodie |
||
Reaguje pohybem na znějící |
Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějícíznějící hudby Správné držení těla, rytmická chůze běh, přísunný krok, dětské lidové hry, lidový tanec |
Tv- pohybové vyjádření skladby | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
vyjadřuje city v jednoduchých situacích | komunikace citů-pocity spokojenosti a radosti |
Hudební výchova | |||
2.ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata |
Přesahy, vazby, poznámky atd. |
Zpívá na záladě svých dispozic intonačně čistě a rymicky |
Pěvecký a mluvní projev Zásady hlasové hygieny
Dechová, hlasová, artikulační cvičení (tvoření hlavového tónu, rozšiřování hlasového rozsahu, měkké nasazení tónu) |
||
Melodizuje jednoduché texty |
Lidová píseň |
||
Rytmizuje jednoduché texty |
Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace |
||
Rozšiřuje jednotlivé kvality tónů,rozpozná |
Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem |
||
Rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje |
Hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas a hudební nástroj |
||
Rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpoznává výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby |
Hudební rytmus
Taktování 2/4 taktu |
||
Reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo a dynamiku |
Orientace v prostoru Správné držení těla Hudebně pohybové a taneční hry Poskok a cval |
||
Melodizuje jednoduché texty |
Hra na hudební nástroje Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře |
||
Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře |
Hra na hudební nástroje
Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře
|
Hudební výchova | |||
3. ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata |
Přesahy, vazby, poznámky atd. |
Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase |
Pěvecký projev Zásady hlasové hygieny Dechová, hlasová, artikulační cvičení |
||
Melodizuje jednoduché texty
|
Rozšiřování hlasového rozsahu, měkké nasazení tónu a vázání tónů, vyrovnávání vokálů, hudební dělení slov
Lidová píseň |
||
Rytmizuje jednoduché texty |
Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace
Rytmus, metrum, doprovod písně |
||
Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře |
Orffovy hudební nástroje | ||
Rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby |
Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem Sluchová analýza průběhu melodie písně, skladby Rozlišení tempových, dynamických změn, barvy hudebního nástroje |
||
Rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální |
Sluchové rozlišení dur - moll tóniny Skladby vokální, instrumentální, vokálně instrumentální Hudební forma: rondo |
||
Rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby |
Pěvecký a mluvní projev Takt 4/4 = C Taktování 3/4 taktu
Hodnoty not a pomlk (čtvrťová, půlová, celá, osminová) |
||
Reaguje pohybem na znějící hudbu. Pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie |
Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby. Hudebně pohybové a taneční hry.
Orientace v prostoru, pohyb ve dvojicích |
||
hudebních forem |
Hra na hudební nástroje. Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře |
||
Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře |
Hra na hudební nástroje Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře |
Hudební výchova | |||
4.ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata |
Přesahy, vazby, poznámky atd. |
Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti |
Pěvecký a mluvní projev. Dechová, hlasová, artikulač ní cvičení (rozšiřování hlasového rozsahu, vyrovnávání vokálů, hudební dělení slov, frázování). Lidová píseň ( jednohlas, dvojhlas - kánon). Umělá píseň. Populární píseň pro děti. Melodizace textu. Intonace : model e d e c, čtyřzvuk |
||
Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje |
Intonace, vokální improvizace. Spodní 5. stupeň | ||
Využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché, popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů. Rytmizace písní a skladeb |
Hudební rytmus. Rytmus, metrum, doprovod
písně. Předvětí, závětí. Rytmizace říkadel. Rytmizace písní |
||
Rozpozná v proudu znějící hudby něktré z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické změny |
Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Rozlišení melodické, rytmické, tempové, dynamické změn. Výrazové prosředky hudby. Hudební nástroje. Kratší skladby i světových skladatelů |
||
Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuální schopností a dovedností ji realizuje |
Grafický záznam vokální hudby. Nota čtvrťová s tečkou. Předtaktí. Taktování 4/4 = C taktu. Hudební abeceda. Rytmický zápis čtyřtaktí jednoduché lidové písně |
||
Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby. Ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků |
Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v pohybovém ztvárnění rytmu, melodie, dynamiky. Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby. Taneční hry. Lidový tanec ( polka). Poskočný krok |
||
Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje |
Hra na hudební nástroj. Orffovy nástroje - vytváření předehry, jednoduchého ostinátního doprovodu písně, dohry |
||
Využívá na základě svých hudebních chopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře |
Hra na hudební nástroje |
||
Vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry,mezihry a dohry |
Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace. Tvorba předeher, meziher a doher |
Hudební výchova | |||
5.ročník | |||
Výstup z předmětu |
Učivo |
Průřezová témata |
Přesahy, vazby, poznámky atd. |
Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně (vyrovnávání vokálů, frázování) v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá získané pěvecké dovednosti |
Pěvecký a mluvní projev. Dechová, hlasová, artikulační cvičení (rozšiřování hlasového rozsahu, vyrovnávání volálů, frázování). Dvojhlas a vícehlas. Lidová píseň (dvojhlas kánon, držené tóny, lidový dvojhlas, zpěv dvou či více písní současně). Intonace, vokální improvizace. Diatonické postupy v durových a mollových tóninách |
||
Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje |
Intonace, vokální improvizace. Umělá píseň. Populární píseň pro děti. Lidová píseň jiných národů. Melodizace textu. Intonace : obraty trojzvuku, orientace v durové tónině v rámci zvládnutých intonačních modelů |
||
Využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů, skladeb a písní |
Hra na hudební nástroje. Jednoduché ostinátní doprovody písní a Orffovy hudební nástroje |
||
Vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché předehry,mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace |
Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace. |
||
Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby |
Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Orientace v základních hudebních prostředcích (rytmus, melodie, dynamika, tempo) |
||
Rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na rytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny |
Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Dynamické a harmonické změny v hudebním proudu |
||
Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje |
Grafický záznam vokální hudby. Čtení a zápis jednoduché melodie, její reprodukce. Rytmické schéma jednoduché skladby. Záznam melodie a její reprodukce |
||
Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby |
Čtení a zápis rytmického schématu písně. Orientace v notovém záznamu jednoduché melodie, její reprodukce |
||
Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby |
Hudební styly a žánry. Hudba taneční, pochodová, ukolébavka apod.
|
||
Ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků, na základě individuálních schopností a dovedností |
Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby. Pantomima a pohybová improvizace s využitím tanečních kroků |
||