Hudební výchova

Charakteristika vyučovacího předmětu na 1.stupni

Obsahově, časově a organizační vymezení

hudební výchova se realizuje ve vzdělávacím oboru Umění a kultura

Obsah:

  • vzdělávací obsah je rozdělen do čtyřech oblastí
  • vokální činnost - práce s hlasem, kultivace pěveckého i mluveného projevu
  • instrumentální činnost - hra na hudební nástroje a jejich využití při reprodukci a produkci
  • hudebně pohybová činnost - ztvárnění hudby pohybem, tancem, gesty
  • poslechová činnost - aktivní vnímání hudby, poznávání žánrů, stylů a podob

Časové vymezení:

je realizována v 1.- 5.ročníku - 1 hod. týdně

Organizace:

  • žáci pracují ve třídě nebo v hudební učebně s využíváním audiovizuální techniky, za pomoci různých forem s využitím dostupných vyučovacích pomůcek.
  • Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí

Kompetence k učení

  • žák zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase
  • učitel vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
  • učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch

Kompetence k řešení problémů

  • rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné, tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby
  • rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální
  • učitel sleduje při hodině pokrok všech žáků
  • učitel vede žáky k vzájemnému naslouchání

Kompetence komunikativní

  • žák rytmizuje a melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších hudebních forem
  • reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo, dynamiku, směr melodie
  • učitel se zajímá o náměty, názory, zkušenosti žáků
  • učitel vytváří příležitosti pro relevantní komunikaci mezi žáky

Kompetence sociální a personální

  • žáci jsou vedeni ke kritickému usuzování a posuzování žánrů a stylů hudby
  • učitel vede žáky k vzájemnému naslouchání
  • učitel vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé

Kompetence občanská

  • žák je veden ke kritickému myšlení nad obsahy hudebních děl
  • učitel umožňuje žákům, aby se podíleli na utváření kritérií hodnocení činností nebo jejich výsledků

Kompetence pracovní

  • využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře, tanečním pohybem vyjadřuje hudební náladu
  • učitel sleduje při hodině pokrok všech žáků
  • učitel vede žáky k používání obecně známých termínů, znaků a symbolů
  • učitel vede žáky k užívání různých nástrojů a vybavení

 

Hudební výchova
1.ročník

Výstup z předmětu

Učivo

Průřezová témata

Přesahy, vazby, poznámky atd.

Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase          

 

 

Pěvecký a mluvní projev:

Zásady hlasové hygieny
 

Hlasová, dechová, artikulační cvičení (tvoření hlavového tónu, rozšiřování hlasového  rozsahu, měkké   nasazení tónu) 
 

   

 

Melodizuje jednoduché texty

 

 Intonace, vokální improvizace  
 Zpěv intonačně jednoduchých písní v rozsahu       jednočárkované oktávy
 Intonace : model g - e, g - a - g - e 
 Melodizace říkadel 
 Hra na hudební nástroj:
 Hra na dětské zvonkohry, jednoduché ostinátní  doprovody na Orffovy hudební nástroj

   

 

Rytmizuje jednoduché texty                   

 

Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace
Rytmus, metrum, pulzace písně

   

 

Využívá jednoduché hudební
nástroje k doprovodné hře

 

Rytmizace slov, slovních spojení, říkadel ...
Jednoduchý rytmický doprovod

   

 

Rozlišuje jednotlivé kvality               
tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické změny v  proudu  znějící  hudby                                               

 
   Kvality tónů
   Tón - zvuk 
   Rozlišení změny výšky tónu
   Analýza průběhu melodie (stoupá, klesá, opakované  tóny)   
                  
   
 Rozlišuje jednotlivé kvality tónů  Grafický záznam vokální hudby
 Pojmy : notová osnova, houslový klíč
 Vlastnosti tónu (délka, výška, síla, barva)
 Grafický záznam jenoduché melodie
   

 

Reaguje pohybem na znějící                                  
hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo

 Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu  znějícíznějící  hudby                     
 Správné držení těla, rytmická chůze běh, přísunný krok, dětské lidové hry, lidový tanec
   Tv- pohybové vyjádření skladby
 ETICKÁ VÝCHOVA      
vyjadřuje city v jednoduchých situacích komunikace citů-pocity spokojenosti a radosti    

 

Hudební výchova
2.ročník

Výstup z předmětu

 Učivo

Průřezová témata

 

Přesahy, vazby, poznámky atd.

 

 Zpívá na záladě svých dispozic intonačně čistě a rymicky                    
 přesně v jednohlase 
  

Pěvecký a mluvní projev

Zásady hlasové hygieny

Dechová, hlasová, artikulační cvičení (tvoření hlavového tónu, rozšiřování hlasového rozsahu, měkké nasazení tónu)
                                            

   

 

 Melodizuje jednoduché texty

 

 Lidová píseň
 Umělá píseň
 Melodizace říkadel pomocí intonačních modelů
 Intonace : Durový trojzvuk
 

   

 

 

 Rytmizuje jednoduché texty                  

 

Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace
Rytmus, metrum, pulzace
Rytmizace slov, slovních spojení, říkadel
Jednoduché ostinátní doprovody

   

  

Rozšiřuje jednotlivé kvality tónů,rozpozná                
výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby                 

 

Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem
Sluchová analýza průběhu melodie
Rozlišení vzdálenosti mezi tóny
Výrazové prostředky hudby
Pojmy : smutně - vesele, rychle - pomalu, krátce - dlouze

   

 

Rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje

 

Hudba vokální, instrumentální, vokálně instrumentální, lidský hlas a hudební nástroj
Poznávání nejběžnějších hudebních nástrojů

   

 

Rozlišuje jednotlivé kvality  tónů, rozpoznává výrazné tempové a dynamické změny v proudu znějící hudby                                             

 

  Hudební rytmus
  Takt, taktová čára, označení taktu
  3/4, 2/4

  Taktování 2/4 taktu
  Dynamická znaménka p - f
  Grafický zápis melodie

   

 

Reaguje pohybem na znějící hudbu, pohybem vyjadřuje metrum, tempo a dynamiku

Orientace v prostoru

Správné držení těla

Hudebně pohybové a taneční hry

Poskok a cval

   

Melodizuje jednoduché texty

Hra na hudební nástroje

Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře

   

 

Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře

Hra na hudební nástroje

 

Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře

 

 

   

 

Hudební výchova
3. ročník

 

Výstup z předmětu

 

Učivo

 

Průřezová témata

 

Přesahy, vazby, poznámky atd.

Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně

v jednohlase 

Pěvecký projev

Zásady hlasové hygieny

Dechová, hlasová, artikulační cvičení

   

 Melodizuje jednoduché texty

 

Rozšiřování hlasového rozsahu, měkké nasazení tónu a vázání tónů, vyrovnávání vokálů, hudební dělení slov

Lidová píseň
Umělá píseň
Populární píseň pro děti
Melodizace říkadel pomocí intonačních modelů
Intonace : pětitónová stupnice, opakované tóny 

   

 

 Rytmizuje jednoduché texty

Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace

Rytmus, metrum, doprovod písně
Hra otázka - odpověď
Rytmizace říkadel

   

 

Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře

   Orffovy hudební nástroje    

 

Rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické

změny v proudu znějící hudby

Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem

Sluchová analýza průběhu melodie písně, skladby

Rozlišení tempových, dynamických změn, barvy hudebního nástroje

   

Rozpozná v proudu znějící hudby některé hudební nástroje, odliší

hudbu vokální, instrumentální a vokálně instrumentální

Sluchové rozlišení dur - moll tóniny

Skladby vokální, instrumentální, vokálně instrumentální

Hudební forma: rondo

   

Rozlišuje jednotlivé kvality tónů, rozpozná výrazné tempové a dynamické 

změny v proudu znějící hudby 

Pěvecký a mluvní projev

Takt 4/4 = C

Taktování 3/4 taktu

Hodnoty not a pomlk (čtvrťová, půlová, celá, osminová)
Psaní not na linky do mezer
Pojmy : repetice, legato, zesilovat, zeslabovat

   

Reaguje pohybem na znějící hudbu. Pohybem vyjadřuje metrum, tempo,

dynamiku, směr melodie    

Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící     hudby.

Hudebně pohybové a taneční hry.

Orientace v prostoru, pohyb ve dvojicích
Krokové, běhové etudy

   

 
Melodizuje jednoduché texty, improvizuje v rámci nejjednodušších 

hudebních forem

Hra na hudební nástroje.

Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře

   

Využívá jednoduché hudební nástroje k doprovodné hře       

Hra na hudební nástroje

Jednoduché ostinátní doprovody na dětské nástroje Orffovského instrumentáře

   

 

Hudební výchova
4.ročník

Výstup z předmětu

Učivo

Průřezová témata

Přesahy, vazby, poznámky atd.

Zpívá na základě svých

dispozic intonačně čistě

a rytmicky přesně v jednohlase

či dvojhlase v durových

i mollových tóninách a při

zpěvu využívá získané pěvecké

dovednosti

Pěvecký a mluvní projev. Dechová, hlasová, artikulač ní cvičení (rozšiřování hlasového rozsahu, vyrovnávání vokálů, hudební dělení slov, frázování). Lidová píseň ( jednohlas, dvojhlas - kánon). Umělá píseň. Populární píseň pro děti. Melodizace textu. Intonace : model e d e c, čtyřzvuk

   

Orientuje se v zápisu jednoduché písně či  skladby a  podle

svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

   Intonace, vokální improvizace. Spodní 5. stupeň    

Využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché, popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů. Rytmizace písní  a skladeb

   Hudební rytmus. Rytmus, metrum, doprovod

písně. Předvětí, závětí. Rytmizace říkadel. Rytmizace písní

   

Rozpozná v proudu znějící hudby něktré z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na metrorytmické, tempové, dynamické změny

Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Rozlišení melodické, rytmické, tempové, dynamické změn. Výrazové prosředky hudby. Hudební nástroje. Kratší skladby i světových skladatelů

   

Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuální schopností a dovedností ji realizuje

Grafický záznam vokální hudby. Nota čtvrťová s tečkou. Předtaktí. Taktování 4/4 = C taktu. Hudební abeceda. Rytmický zápis čtyřtaktí jednoduché lidové písně

   

Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby.

Ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků

Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v pohybovém ztvárnění rytmu, melodie, dynamiky. Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby. Taneční hry. Lidový tanec ( polka). Poskočný krok

   

Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

Hra na hudební nástroj. Orffovy nástroje - vytváření předehry, jednoduchého ostinátního doprovodu písně, dohry

   

Využívá na základě svých hudebních chopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře

Hra na hudební nástroje

   

 Vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché

předehry,mezihry a dohry

Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace. Tvorba předeher,

meziher a doher

   

 

Hudební výchova
5.ročník

Výstup z předmětu

Učivo

Průřezová témata

Přesahy, vazby, poznámky atd.

Zpívá na základě svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně (vyrovnávání vokálů, frázování) v jednohlase či dvojhlase v durových i mollových tóninách a při zpěvu využívá  získané pěvecké dovednosti

Pěvecký a mluvní projev. Dechová, hlasová, artikulační cvičení (rozšiřování hlasového rozsahu, vyrovnávání volálů, frázování). Dvojhlas a vícehlas. Lidová píseň (dvojhlas kánon, držené tóny, lidový dvojhlas, zpěv dvou či více písní současně). Intonace, vokální improvizace. Diatonické postupy v durových a mollových tóninách

   

 

Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

Intonace, vokální improvizace. Umělá píseň. Populární píseň pro děti. Lidová píseň jiných národů. Melodizace textu. Intonace : obraty trojzvuku, orientace v durové tónině v rámci zvládnutých intonačních modelů

   

Využívá na základě svých hudebních schopností a dovedností jednoduché popřípadě složitější hudební nástroje k doprovodné hře i k reprodukci jednoduchých motivů, skladeb a písní

Hra na hudební nástroje. Jednoduché ostinátní doprovody písní a Orffovy hudební nástroje

   

 Vytváří v rámci svých individuálních dispozic jednoduché 

předehry,mezihry a dohry a provádí elementární hudební improvizace

Rytmizace, melodizace a stylizace, hudební improvizace.
Tvorba předeher, meziher a doher s využitím tónového materiálu písně, hudební doprovod (akcentace těžké doby v rytmickém doprovodu, ostinato, prodleva), hudební hry ( ozvěna, otázka - odpoveď), jednodílná písňová forma a - b

   

Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Orientace v základních hudebních prostředcích (rytmus, melodie, dynamika, tempo)

   

Rozpozná v proudu znějící hudby některé z užitých hudebních výrazových prostředků, upozorní na  rytmické, tempové, dynamické i zřetelné harmonické změny

Hudební výrazové prostředky a hudební prvky s výrazným sémantickým nábojem. Dynamické a harmonické změny v hudebním proudu

   

Orientuje se v zápisu jednoduché písně či skladby a podle svých individuálních schopností a dovedností ji realizuje

Grafický záznam vokální hudby. Čtení a zápis jednoduché melodie, její reprodukce. Rytmické schéma jednoduché skladby. Záznam melodie a její reprodukce
 

   
   Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

Čtení a zápis rytmického schématu písně. Orientace v notovém záznamu  

jednoduché melodie, její reprodukce

   

Rozpozná hudební formu jednoduché písně či skladby

Hudební styly a žánry. Hudba taneční, pochodová, ukolébavka apod.

 

   

Ztvárňuje hudbu pohybem s využitím tanečních kroků, na základě individuálních schopností a dovedností
vytváří pohybové improvizace

Pohybové vyjádření hudby a reakce na změny v proudu znějící hudby. Pantomima a pohybová improvizace s využitím tanečních kroků