Přírodověda

Charakteristika vyučovacího předmětu

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vyučuje se ve 4. ročníku jednu hodinu týdně a v 5. ročníku dvě hodiny týdně. Přírodověda je součástí vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, který je členěn do pěti tématických okruhů.:

  • Místo kde žijeme - okolní krajina, místní oblast: druh krajiny, rostlinstvo a živočišstvo, obyvatelstvo, vliv lidí na místní krajinu, životní prostředí
  • Lidé kolem nás - zásady chování a jednání mezi lidmi, základní světové problémy společnosti, problémy životního prostředí
  • Lidé a čas - režim dne, kalendář přírody, orientace v čase, současnost a minulost v našem životě
  • Rozmanitost přírody - země jako planeta sluneční soustavy, rozmanitost živé a neživé přírody, živočichové, houby, rostliny: znaky života, rovnováha v přírodě, ochrana životního prostředí, ekologie
  • Člověk a jeho zdraví- lidské tělo, biologické a fyziologické funkce člověka, vývoj jedince, základy sexuální výchovy , první pomoc, péče o zdraví

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

  • žáci získávají informace o přírodě, pozorují přírodu a zaznamenávají a hodnotí výsledky svého pozorování
  • učitel umožňuje používat vhodné učební pomůcky, odbornou literaturu a encyklopedie

Kompetence k řešení problémů

  • žáci řeší zadané úkoly, učí se vyhledávat informace potřebné k řešení problému
  • učitel používá metody, při kterých žáci sami dochází k řešení a závěrům

Kompetence komunikativní

  • žáci se učí vyjadřovat své myšlenky, reagovat na názory a podměty jiných
  • žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojených tématech
  • učitel vede žáky k používání správné terminologie

Kompetence sociální a personální

  • žáci pracují ve skupinách, spolupracují s ostatními při řešení úkolů
  • učitel zařazuje metody, při kterých žáci pracují společně

Kompetence občanské

  • žáci poznávají rozdíly mezi lidmi, učí se společenskému chování a komunikaci
  • učitel buduje u žáků vztah k přírodě
  • učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování

Kompetence pracovní

  • žáci si vytvářejí vhodné pracovní návyky
  • učitel vede žáky ke správnému způsobu použití pomůcek
  • učitel umožňuje žákům pozorování a experimentování
Přírodověda
Ročník 4.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zná pojmy rod, druh, uvádí příklady, Rozmanitost přírodnin; jedinec, druh;    
uvádí příklady bezobratlých, obratlovců, bylin a dřevin, hub rodové a druhové jméno;    
zná modelové příklady bylin, uvádí rodové i druhové jméno, modelové příklady rostlin, živočichů, hub    
chápe významsběru léčivých bylin, popíše životní cykly bylin, zná stavbu těla rostlin Rozmanitost letní a podzimní přírody, byliny: pšenice obecná, lilek rajče,sedmikráska, chudobka, plané a kulturní rostliny    
uvádí příklady dřevin, jejich hospodářský význam, Dřeviny: jabloň sázená, meruzalka rybíz    
chápe význam stromů, Lesní stromy: buk lesní, dub letní, bříza bělokorá, smrk ztepilý, jedle bělokorá, borovice lesní, modřín opadavý    
pozná jedovaté a jedlé houby, z čeho se skládá tělo hub, ví kterými zásadami seřídí houbař Houby: hřib dubový, kozák březový,klouzek žlutý, jedovaté houby,podhoubí, plodnice   Vv-tematická práce
co je příčinou střídání dne a noci, střídání ročních období Neživá příroda: roční období,    
ví co jsou magnety, jak magnety souvisí se světovými stranami magnety a světové strany   Vl-směrová růžice
co je hmotnost, jak měříme objem,čas a teplotu jednotky: hmotnost, objem, čas, teplota   M-převádění jednotek
ví že věci se skládají z různých látek, zná základní vlastnosti vody a vzduchu,chápe význam vody a vzduchu Neživé přírodniny, vzduch, voda    
pozná a popíše konkrétní horniny a nerosty Horniny a nerosty: žula, pískovec, vápenec, sůl kamenná,    
ví jak vzniká půda, co je to humus, jaké půdy jsou nejúrodnější půda    
popíše stavbu těla, popíše život zvířat a a jejich užitečnost,srovná lišku s kočkou a se psem, ví kde žije hraboš, pozná a popíše konkrétní živočichy v zimě Domácí zvířata: pes domácí, kočka domácí, živočichové v zimě: liška obecná, hraboš polní,havran polní, strakapoud polní. Jiní ptáci v zimě    
vyzná se v jednotlivých ekosystémech, chápe vztahy mezi organismy v určitých ekosystémech, pravidla chování v přírodě Jarní období, ekosystémy, společenstva rostlin a živočichů, lesní přírodní společenstvo, společenstvo potoků a rybníků, zahrady a sady,    
       
       

 

Přírodověda
Ročník 5.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Ví, že rozdíly mezi způsobem výživy jsou základním rozlišovacím znakem hlavních skupin organismů; Třídění organismů,třídění organismů: rod, druh    
Ví, že jedinec patří k určitému druhu, který se vyznačuje určitou stavbou a činností těla, určitým způsobem života a zajišťuje své potomstvo. Třídění živočichů: bezobratlí, obratlovci (ryby, obojživelníci,plazi, ptáci, savci)Třídění rostlin: rostliny výtrusné, semenné (nahosemenné,krytosemenné)    
       
Popíše sluneční soustavu, vliv Slunce na podmínky života na Zemi. Má představu o velikosti Země. Chápe otáčení Země kolem osy a pohyb kolem Slunce, související střídání dne, noci i ročních období; Vysvětlí, co je zemská přitažlivost; Popíše složení vzduchu a jeho význam pro život; Země ve vesmíru,sluneční soustava; Zkoumání vesmíru; Model Země – glóbus;Velikost Země; Otáčení Země; Denní doby; Čas a denní doby; Země jako magnet; Zemská přitažlivost; Porovnání magnetického a gravitačního pole;Vzdušný obal Země; Roční období    
Popíše sluneční soustavu, vliv Slunce na podmínky života na Zemi. Má představu o velikosti Země. Chápe otáčení Země kolem osy a pohyb kolem Slunce, související střídání dne, noci i ročních období; Vysvětlí, co je zemská přitažlivost; Popíše složení vzduchu a jeho význam pro život; Rozmanitost přírody, voda v krajině, Moře, oceány, Množství slunečního záření na různých místech, Savany, Pouště, polopouště, Polární oblasti, Podnebí mírného pásu    
Chápe sounáležitost člověka s ostatními organismy i lidské odlišnosti;Zná potřebu citových mezilidských vztahů a důležitost dodržování pravidel soužití lidí ve společnosti; Uvědomuje si společné vlastnosti lidí bez ohledu na barvu pleti a národnost; Člověk,člověk na Zemi:lidská společnost, lidská řeč, zručnost ruky, způsob práce a života lidí   Vv – tématická práce (práce dospělých, hry a zábava dětí)
Popíše stavbu lidského těla, chápe ochrannou funkci kůže; Dovede popsat hlavní části kostry a vysvětlí její funkci; Dbá na správné držení těla; Ví, že svaly zajišťují pohyb; Popíše smysly a smyslové orgány,jejich funkci. Ví o činnosti mozku a nervů. Zná látky, nezbytné pro naše tělo; Popíše cestu potravy tělem; Ví, jakým způsobem jsou rozváděny látky po těle; Popisuje, hodnotí svůj denní režim; Lidský organismus, :kůže, kostra, svaly,smysly a nervy, význam potravy,vody a vzduchu, přijímání a využívání potravy, dýchání, rozvádění látek po těle, vylučování,celistvost lidského organismu    
Ví, které potraviny a tekutiny prospívají zdraví. Zná škodlivé látky, nebezpečí kouření, alkoholu a drog. Umí správné reagovat v modelových situacích při styku se škodlivými látkami nebo při mimořádných událostech. Dbá na bezpečnost, chrání zdraví, umí provést ošetření při úrazu, zavolat lékaře. Naše tělo a zdraví: denní režim, infekční nemoci,hygiena, očkování,kouření, drogy, škodlivé vlivy, nebezpečí úrazů, správné způsoby chování při událostech jako úraz,nemoc, autonehoda, povodeň    
Ví, že rozdílnost pohlaví je základem pro rozmnožování; Umí popsat jednotlivé etapy života člověka. Chápe, splynutí pohlavních buněk jako podstatu pohlavního rozmnožování; Muž a žena: chlapec a dívka,dospívání, puberta, pohlavní orgány, oplození, vývin zárodku    
Vypráví o funkci rodiny; Lidský život: rodina,    
Vyjádří, co všechno mu přináší škola; Popíše základní lidská práva a práva dítěte, zná demokratické principy, pozná porušování těchto práv a principů. škola, společnost (lidská práva, demokratické principy)    
Vysvětlí, k čemu nám slouží technické prostředky, uvádí příklady; Zná jednotku síly a ví, jak ji měříme, umí jí změřit siloměrem. Popíše jednoduché stroje a uvádí příklady jejich využití v životě; Ví, že energie slunečního záření je ukládána do organických látek; Vypráví, k čemu se motory používají; Zná způsoby výroby elektrické energie a uvádí příklady jejího využití; Člověk a technika: síla – pokusy se siloměrem, páka, nakloněná rovina, kladka, kolo, energie,parní stroj, spalovací motor, elektrická energie    
Popíše, jaké přírodní zdroje člověk využívá. Chápe, že přírodní zdroje jsou vyčerpatelné i obnovitelné. Ví, že životní prostředí musíme chránit; Navrhuje řešení i v regionálním měřítku. Člověk a přírodní zdroje: vzduch, voda, půda, uhlí, ropa, zemní plyn,    
Uvádí příklady výroby, především v místě školy, bydliště, regionu; Člověk a výroba,:místní závody, zdroje surovin, průmysl v regionu, doprava    
Popíše a na příkladech uvádí, jak činnost člověka ovlivňuje životní prostředí; Navrhuje možnosti zlepšení životního prostředí své obce. Zná zásady chování v přírodě; Člověk a prostředí, vliv těžby surovin,vliv průmyslové výroby, zemědělství, chráněná území, ochrana přírody, regionální ochrana přírody    
ETICKÁ VÝCHOVA      
dokáže rozlišit nabídky vrstevníků k aktivitě a na nevhodné reaguje asertivně asertivní chování - zneužívání návykových látek a sexuální zneužívání