Přírodověda
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučuje se ve 4. ročníku jednu hodinu týdně a v 5. ročníku dvě hodiny týdně. Přírodověda je součástí vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, který je členěn do pěti tématických okruhů.:
- Místo kde žijeme - okolní krajina, místní oblast: druh krajiny, rostlinstvo a živočišstvo, obyvatelstvo, vliv lidí na místní krajinu, životní prostředí
- Lidé kolem nás - zásady chování a jednání mezi lidmi, základní světové problémy společnosti, problémy životního prostředí
- Lidé a čas - režim dne, kalendář přírody, orientace v čase, současnost a minulost v našem životě
- Rozmanitost přírody - země jako planeta sluneční soustavy, rozmanitost živé a neživé přírody, živočichové, houby, rostliny: znaky života, rovnováha v přírodě, ochrana životního prostředí, ekologie
- Člověk a jeho zdraví- lidské tělo, biologické a fyziologické funkce člověka, vývoj jedince, základy sexuální výchovy , první pomoc, péče o zdraví
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci získávají informace o přírodě, pozorují přírodu a zaznamenávají a hodnotí výsledky svého pozorování
- učitel umožňuje používat vhodné učební pomůcky, odbornou literaturu a encyklopedie
Kompetence k řešení problémů
- žáci řeší zadané úkoly, učí se vyhledávat informace potřebné k řešení problému
- učitel používá metody, při kterých žáci sami dochází k řešení a závěrům
Kompetence komunikativní
- žáci se učí vyjadřovat své myšlenky, reagovat na názory a podměty jiných
- žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojených tématech
- učitel vede žáky k používání správné terminologie
Kompetence sociální a personální
- žáci pracují ve skupinách, spolupracují s ostatními při řešení úkolů
- učitel zařazuje metody, při kterých žáci pracují společně
Kompetence občanské
- žáci poznávají rozdíly mezi lidmi, učí se společenskému chování a komunikaci
- učitel buduje u žáků vztah k přírodě
- učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
Kompetence pracovní
- žáci si vytvářejí vhodné pracovní návyky
- učitel vede žáky ke správnému způsobu použití pomůcek
- učitel umožňuje žákům pozorování a experimentování
Přírodověda | |||
Ročník 4. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zná pojmy rod, druh, uvádí příklady, | Rozmanitost přírodnin; jedinec, druh; | ||
uvádí příklady bezobratlých, obratlovců, bylin a dřevin, hub | rodové a druhové jméno; | ||
zná modelové příklady bylin, uvádí rodové i druhové jméno, | modelové příklady rostlin, živočichů, hub | ||
chápe významsběru léčivých bylin, popíše životní cykly bylin, zná stavbu těla rostlin | Rozmanitost letní a podzimní přírody, byliny: pšenice obecná, lilek rajče,sedmikráska, chudobka, plané a kulturní rostliny | ||
uvádí příklady dřevin, jejich hospodářský význam, | Dřeviny: jabloň sázená, meruzalka rybíz | ||
chápe význam stromů, | Lesní stromy: buk lesní, dub letní, bříza bělokorá, smrk ztepilý, jedle bělokorá, borovice lesní, modřín opadavý | ||
pozná jedovaté a jedlé houby, z čeho se skládá tělo hub, ví kterými zásadami seřídí houbař | Houby: hřib dubový, kozák březový,klouzek žlutý, jedovaté houby,podhoubí, plodnice | Vv-tematická práce | |
co je příčinou střídání dne a noci, střídání ročních období | Neživá příroda: roční období, | ||
ví co jsou magnety, jak magnety souvisí se světovými stranami | magnety a světové strany | Vl-směrová růžice | |
co je hmotnost, jak měříme objem,čas a teplotu | jednotky: hmotnost, objem, čas, teplota | M-převádění jednotek | |
ví že věci se skládají z různých látek, zná základní vlastnosti vody a vzduchu,chápe význam vody a vzduchu | Neživé přírodniny, vzduch, voda | ||
pozná a popíše konkrétní horniny a nerosty | Horniny a nerosty: žula, pískovec, vápenec, sůl kamenná, | ||
ví jak vzniká půda, co je to humus, jaké půdy jsou nejúrodnější | půda | ||
popíše stavbu těla, popíše život zvířat a a jejich užitečnost,srovná lišku s kočkou a se psem, ví kde žije hraboš, pozná a popíše konkrétní živočichy v zimě | Domácí zvířata: pes domácí, kočka domácí, živočichové v zimě: liška obecná, hraboš polní,havran polní, strakapoud polní. Jiní ptáci v zimě | ||
vyzná se v jednotlivých ekosystémech, chápe vztahy mezi organismy v určitých ekosystémech, pravidla chování v přírodě | Jarní období, ekosystémy, společenstva rostlin a živočichů, lesní přírodní společenstvo, společenstvo potoků a rybníků, zahrady a sady, | ||
Přírodověda | |||
Ročník 5. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Ví, že rozdíly mezi způsobem výživy jsou základním rozlišovacím znakem hlavních skupin organismů; | Třídění organismů,třídění organismů: rod, druh | ||
Ví, že jedinec patří k určitému druhu, který se vyznačuje určitou stavbou a činností těla, určitým způsobem života a zajišťuje své potomstvo. | Třídění živočichů: bezobratlí, obratlovci (ryby, obojživelníci,plazi, ptáci, savci)Třídění rostlin: rostliny výtrusné, semenné (nahosemenné,krytosemenné) | ||
Popíše sluneční soustavu, vliv Slunce na podmínky života na Zemi. Má představu o velikosti Země. Chápe otáčení Země kolem osy a pohyb kolem Slunce, související střídání dne, noci i ročních období; Vysvětlí, co je zemská přitažlivost; Popíše složení vzduchu a jeho význam pro život; | Země ve vesmíru,sluneční soustava; Zkoumání vesmíru; Model Země – glóbus;Velikost Země; Otáčení Země; Denní doby; Čas a denní doby; Země jako magnet; Zemská přitažlivost; Porovnání magnetického a gravitačního pole;Vzdušný obal Země; Roční období | ||
Popíše sluneční soustavu, vliv Slunce na podmínky života na Zemi. Má představu o velikosti Země. Chápe otáčení Země kolem osy a pohyb kolem Slunce, související střídání dne, noci i ročních období; Vysvětlí, co je zemská přitažlivost; Popíše složení vzduchu a jeho význam pro život; | Rozmanitost přírody, voda v krajině, Moře, oceány, Množství slunečního záření na různých místech, Savany, Pouště, polopouště, Polární oblasti, Podnebí mírného pásu | ||
Chápe sounáležitost člověka s ostatními organismy i lidské odlišnosti;Zná potřebu citových mezilidských vztahů a důležitost dodržování pravidel soužití lidí ve společnosti; Uvědomuje si společné vlastnosti lidí bez ohledu na barvu pleti a národnost; | Člověk,člověk na Zemi:lidská společnost, lidská řeč, zručnost ruky, způsob práce a života lidí | Vv – tématická práce (práce dospělých, hry a zábava dětí) | |
Popíše stavbu lidského těla, chápe ochrannou funkci kůže; Dovede popsat hlavní části kostry a vysvětlí její funkci; Dbá na správné držení těla; Ví, že svaly zajišťují pohyb; Popíše smysly a smyslové orgány,jejich funkci. Ví o činnosti mozku a nervů. Zná látky, nezbytné pro naše tělo; Popíše cestu potravy tělem; Ví, jakým způsobem jsou rozváděny látky po těle; Popisuje, hodnotí svůj denní režim; | Lidský organismus, :kůže, kostra, svaly,smysly a nervy, význam potravy,vody a vzduchu, přijímání a využívání potravy, dýchání, rozvádění látek po těle, vylučování,celistvost lidského organismu | ||
Ví, které potraviny a tekutiny prospívají zdraví. Zná škodlivé látky, nebezpečí kouření, alkoholu a drog. Umí správné reagovat v modelových situacích při styku se škodlivými látkami nebo při mimořádných událostech. Dbá na bezpečnost, chrání zdraví, umí provést ošetření při úrazu, zavolat lékaře. | Naše tělo a zdraví: denní režim, infekční nemoci,hygiena, očkování,kouření, drogy, škodlivé vlivy, nebezpečí úrazů, správné způsoby chování při událostech jako úraz,nemoc, autonehoda, povodeň | ||
Ví, že rozdílnost pohlaví je základem pro rozmnožování; Umí popsat jednotlivé etapy života člověka. Chápe, splynutí pohlavních buněk jako podstatu pohlavního rozmnožování; | Muž a žena: chlapec a dívka,dospívání, puberta, pohlavní orgány, oplození, vývin zárodku | ||
Vypráví o funkci rodiny; | Lidský život: rodina, | ||
Vyjádří, co všechno mu přináší škola; Popíše základní lidská práva a práva dítěte, zná demokratické principy, pozná porušování těchto práv a principů. | škola, společnost (lidská práva, demokratické principy) | ||
Vysvětlí, k čemu nám slouží technické prostředky, uvádí příklady; Zná jednotku síly a ví, jak ji měříme, umí jí změřit siloměrem. Popíše jednoduché stroje a uvádí příklady jejich využití v životě; Ví, že energie slunečního záření je ukládána do organických látek; Vypráví, k čemu se motory používají; Zná způsoby výroby elektrické energie a uvádí příklady jejího využití; | Člověk a technika: síla – pokusy se siloměrem, páka, nakloněná rovina, kladka, kolo, energie,parní stroj, spalovací motor, elektrická energie | ||
Popíše, jaké přírodní zdroje člověk využívá. Chápe, že přírodní zdroje jsou vyčerpatelné i obnovitelné. Ví, že životní prostředí musíme chránit; Navrhuje řešení i v regionálním měřítku. | Člověk a přírodní zdroje: vzduch, voda, půda, uhlí, ropa, zemní plyn, | ||
Uvádí příklady výroby, především v místě školy, bydliště, regionu; | Člověk a výroba,:místní závody, zdroje surovin, průmysl v regionu, doprava | ||
Popíše a na příkladech uvádí, jak činnost člověka ovlivňuje životní prostředí; Navrhuje možnosti zlepšení životního prostředí své obce. Zná zásady chování v přírodě; | Člověk a prostředí, vliv těžby surovin,vliv průmyslové výroby, zemědělství, chráněná území, ochrana přírody, regionální ochrana přírody | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
dokáže rozlišit nabídky vrstevníků k aktivitě a na nevhodné reaguje asertivně | asertivní chování - zneužívání návykových látek a sexuální zneužívání |