Matematika
MATEMATIKA
Charakteristika vyučovacího předmětu - 1.stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací obsah je rozdělen na čtyři tématické okruhy:
- čísla a početní operace-osvojení aritmetických operací ve třech složkách:
- dovednost provádět operaci
- algoritmické porozumění
- významové porozumění
- získávání číselných údajů, seznámení se s pojmem proměnná
- závislosti, vztahy a práce s daty-rozpoznávání a uvědomění si určitých typů změn a závislostí, jejich analyzování z tabulek, diagramů a grafů
- geometrie v rovině a prostoru-určování a znázorňování geometrických útvarů a modelování reálných situací, zkoumání tvarů a prostoru
- nestandardní aplikační úlohy a problémy-uplatňování logického myšlení, řešení problémových situací a úloh z běžného života
Časové vymezení
- je realizována v 1.-9. ročníku:
- v 1.ročníku jsou 4 hodiny týdně
- 5. ročníku je 5 hodin týdně
Organizace:
-žáci z každého ročníku pracují během vyučovací hodiny ve třídě, v učebně se SMART tabulí nebo v počítačové učebně a využívají k učení různé formy práce. Během hodiny učitel a žáci používají všechny dostupné vyučovací pomůcky.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
- Kompetence k učení - učí se přesně a stručně vyjadřovat užíváním mat. jazyka včetně symboliky, prováděním rozborů a zápisů při řešení úloh a zdokonaluje grafický projev, rozvíjí abstraktní, exaktní, kombinatorické a logické myšlení k věcné a srozumitelné argumentaci. Učitel umožňuje žákům, aby se podíleli na utváření kritérií hodnocení činnosti nebo jejich výsledků; srozumitelně jim vysvětluje, co se mají naučit; stanovuje dílčí vzdělávací cíle v souladu s cíli vzdělávacího programu; vede žáky k ověřování výsledků.
- Kompetence k řešení problémů - učí se rozvíjet důvěru ve vlastní schopnosti a možnosti při řešení úloh, k sebekontrole, k systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti, učí se provádět rozbor problémů a plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu, vyhodnocování správností výsledků.
- Učitel se zajímá o náměty, názory, zkušenosti žáků; klade otevřené otázky a vybízí žáky k pojmenování cíle činnosti; vede žáky k plánování úkolů a postupů; zařazuje metody, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům sami žáci; umožňuje, aby žáci v hodině pracovali s odbornou literaturou. Učitel podle potřeby žákům v činnostech pomáhá, pracuje s chybou žáka jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení; dodává žákům sebedůvěru.
- Kompetence komunikativní - žáci se učí přesnému a stručnému vyjadřování užíváním matematického jazyka včetně symboliky. Formuluje a řeší reálné situace pomocí rovnic. Učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů; vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky; vede žáky k výstižnému, souvislému a kultivovanému projevu.
- Kompetence sociální a personální - žáci jsou vedeni ke kritickému usuzování, srozumitelné a věcné argumentaci prostřednictvím řešení matematických problémů, ke kolegiální radě a způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok.
- Kompetence občanská - při zpracování informací jsou žáci vedeni ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, učí se hodnotit svoji práci a práci ostatních, jsou vedeni k ohleduplnosti a taktu, učí se vnímat složitosti světa. Učitel podle potřeby žákům v činnostech pomáhá a umožňuje jim, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky.
- Kompetence pracovní - žáci jsou vedeni k vytváření zásoby matematických nástrojů pro řešení reálných situací v životě, učí se využívat matematické poznatky a dovednosti v praktických činnostech. Pro žáky s SPU jsou k dispozici vhodně přizpůsobené pracovní materiály.
Učitel zadává úkoly, při kterých žáci vyhledávají a kombinují informace z různých informačních zdrojů a které vyžadují využití poznatků z různých předmětů, vede žáky ke správným způsobům užití vybavení, techniky a pomůcek. Vytváří příležitosti k interpretaci různých textů, obrazových materiálů, grafů a jiných forem záznamu.
Matematika | |||
Ročník 1. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Čísla a početní operace, počítání do 20 | |||
Používá přirozená čísla do 20 k modelování reálných situací, počítá předmětý v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků | Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru. Přirozená čísla 1-5, 6-10, 10-20. Určování čísel v řadě do 10, do 20. Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě. Počítání a určování předmětů v daném souboru. | Tv- pohybová hra " Na molekuly" a "Hledání čísel" | |
Čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 20, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti | Využívání nározných pomůcek: dominové karty, kostky, počitadlo apod. Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matematických znaků a symbolů. Psaní jednotlivých čísel 0 – 20. | ||
Užívá zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly. | Číselná osa, znázornovaání čísel. Určování čísel na číselné ose. Porovnávání čísel pomocí číselné osy. Sčítání, odčítání čísel pomocí číselné osy. | ||
Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly. Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje modeluje osvojené početní operace. | Vyvození +, - na názorných příkladech. Sčítání, odčítání do 5, do 10. Zápis příkladů, čtení, řešení písemně i zpaměti. Využívání početních situací v praktických činnostech. Práce ve skupině, postavení členů ve skupině. | ||
Závislosti a práce s daty | |||
Orientuje se v čase. Popisuje jednoduché závislosti z praktického života. Doplňuje posloupnosti čísel | Orientace v čase, propojení s prvoukou. Určování časové jednotky – hodina v průběhu dne a noci, časový údaj – den, měsíc, rok. Čtení s porozuměním, řešení slovních úloh. Určení data a zápis – číselně, slovně. Střídání ročních dob, měření teplot, porovnávání výsledků měření. Čtení jednoduchých tabulek. Vztahy o několik více, méně. Číslovky řadové. | ||
Geometrie | |||
Rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa. | Základní útvary – čtverec, obdelník, trojúhelník, kružnice. Rovinné útvary: krychle, kvádr, koule, jehlan. | VV- návrh na látku | |
Porovnávání velikosti útvarů | Stavebnice určování rovinných útvarů – kvádr, krychle... | ||
Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině. | Modelování rovinných útvarů, vyhledávání ve svém okolí, použití stavebnic, vytváření stavebních celků. | ||
Matematika | |||
Ročník 2. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Čísla a početní operace, počítání do dvaceti | |||
Používá přirozená čísla do 100 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků. | Sčítání a odčítání do 20 s přechodem přes desítku. Vytváření představ jednotlivých čísel do 100 na základě názoru. Počítání do 100 s určením správného počtu, zápisy a čtení čísel. | ||
Čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 100, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti. Užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose. | Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě. Počítání a určování předmětů v daném souboru. Využívání názorných pomůcek - dominové karty, kostky, počitadlo apod. | ||
Porovnává zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly. |
Čtení, psaní, porovnávání čísel do 100. Násobení a dělení v oboru malé násobilky . |
||
Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace. | Orientace na číselné ose. Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matematických znaků a symbolů. Psaní jednotlivých čísel 20 - 100. Sčítání a odčítání do 100 s přechodem desítky (20+30, 45+8). Počítání s použitím závorek. Doplnování a využívání komutativního zákona ke kontrole výpočtů. Využívání početních situací v praktických činnostech. Práce ve skupině, postavení členů ve skupině. | OSV- sociální rozvoj- kooperace a kompetice | |
Závislosti a práce s daty | |||
Orientace v čase. | Převody času, měsíc, den, hodina, minuta. |
Prvouka 2 Orientace v čase |
|
Popisuje jednoduché závislosti z praktického života. | Určiování času na hodinách ručičkových i digitálních. | ||
Doplňuje posloupnosti čísel. | Čtení s porozuměním, řešení slovních úloh. Vymýšlení slovních úloh na základě poznatků z praktického života. Poznávání řadových číslovek, využívání v TV. | ||
Geometrie | |||
Rozezná, pojmenuje, vymodeluje, popíše základní rovinné útvary jednoduchá tělesa. | Základní útvary v prostoru – krychle, kvádr, jehlan, koule. Modelování těles. Určování odlišností jednotlivých těles. | ||
Porovnávání velikosti útvarů. | Rýsování úseček, měření pomocí pravítka na cm, porovnávání délek úseček.Bod, přímka, úsečka. | ||
Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině. | Modelování čtverců, obdélníků, kruhů, trojúhelníků. Modelování rovinných útvarů, vyhledávání ve svém okolí, použití stavebnic, vytváření stavebních celků. | ||
Matematika | |||
Ročník 3. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Čísla a početní operace, počítání do dvaceti | |||
Používá přirozená čísla do 1000 k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků. | Vlastnosti početních operací s přirozenými čísly. Sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 100 zpaměti i písemně. Násobilka a dělení v oboru násobilky do 100. | ||
Čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti. | Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru. Přirozená čísla 0 – 100. | ||
Užívá lineární uspořádání, zobrazí číslo na číselné ose. | Určování čísel v řadě do 1000 po desítkách, stovkách, jednotkách. Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě. Počítání a určování předmětů v daném souboru. | ||
Provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly. Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace. | Využívání názorných pomůcek – dominové karty, kostky, počitadlo apod. Porovnávání čísel v daném oboru a využívání matematických znaků a symbolů. Psaní a čtení jednotlivých čísel 100 – 1000. Číselná osa, znázornování čísel. Určování čísel na číselné ose. Porovnávání čísel pomocí číselné osy. Vlastnosti početních operací s přirozenými čísly do 1000. Sčítání a odčítání zpaměti. Násobení dvojciferných čísel jednociferným. Písemné sčítání dvou trojciferných čísel. Řešení slovních úloh se dvěma početními výkony. Využívání početních situací v praktických činnostech. Práce ve skupině, postavení členů ve skupině. | ||
Závislosti a práce s daty | |||
Orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času. Popisuje jednoduché závislosti z praktického života. Doplňuje tabulky, doplňuje posloupnosti čísel. | Orientace v čase, propojení s prvoukou. Měření jednotek času, vytváření správné představy o jejich velikosti na základě prakticých činností. Provádění jednoduchých převodů času. Praktické využívání v TV, prvouce. Práce s tabulkami, diagramy – setavování, jízdní řady. | ||
Geometrie | |||
Rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa. | Základní rovinné útvary (trojúhelník, obdélník, čtverec) | ||
Porovnávání velikostí útvarů. | Různá měřidla délky, měření úsečky. Jednotky délky: mm, cm, dm, m. Přímka, úsečka, bod, průsečík. Rýsování. | ||
Rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině. | Základní prostorové útvary (kvádr, válec). Modelování rovinných útvarů vyhledávání ve svém okolí, použití stavebnic, vytváření stavebních celků. | ||
Matematika | |||
Ročník 4. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Čísla a početní operace, počítání do dvaceti | |||
Využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení. | Vlastnosti početních operací s přírozenými čísly. | ||
Provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel. | Sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 1000 zpaměti i písemně. Násobilka a dělení v oboru násobilky do 100. | ||
Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel do 10 000. Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel. | Vytváření představ o jednotlivých číslech na základně názoru. Přirozená čísla 0 – 10 000. Určování čísel v řadě do 10 000 po jednotkách, desítkách, stovkách, tisících. Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čílsa v číselné řadě. Počítání a určování předmětů v daném souboru. Využívání názorných pomůcek: dominových karet, kostky, počitadlo apod. Písemné algoritmy počátečních operací. Zaokrouhlování čísel na desítky, stovky, odhady. Vlastnosti početních operací s přirozenými čísly do 10 000. Sčítání a odčítání zpaměti. Cvičení odhadů, kontroly výsledků početních operací. Jednotky hmotnosti kg, dkg, tuna. Délky – dm, m, km. Tabulky, grafy. Řešení slovních úloh. Jednoduchá měření. Práce s kalkulátorem, softwarem. | ||
Závislosti a práce s daty | |||
Vyhledává a třídí data. Popisuje jednoduché závislosti z praktického života. | Práce s tabulkami, zápisy, řešení. Názorné sestavení grafů, zapisování a vyhodnocení na základě údajů v tabulce. Práce s diagramem. Praktické využívání v TV, přírodovědě. | ||
Geometrie | |||
Řeší jednoduché, praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky. | Řešení zajímavých slovních úloh na úrovni skupinové práce, praktické příklady – obchodování, pošta, banka. Letopočty, výpočty doby minulé x současné. Propojení s vlastivědou, přírodovědou. Magické čtverce – sestavování, řešení. Stavby z krychlí. | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných | akceptace druhého - zážitek přijetí pro každé dítě | ||
Matematika | |||
Ročník 5. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Čísla a početní operace, počítání do dvaceti | |||
Využívá při pamětném i písemném počítání komunikativnost a asociativnost sčítání a násobení. | Vlastnosti početních operací s přirozenými čísly. Sčítání a odčítání dvojciferných čísel do 1 000 000 zpaměti i písemně. Násobilka a dělení v oboru násobilky do 100. Písemné násobení dvojciferným a trojciferným činitelem. Pamětné dělení se zbytkem v oboru násobilky. Písemné dělení jednociferným dělitelem. | ||
Provádí písemné i početní operace v oboru přirozených čísel. | Vytváření představ o jednotlivých číslech na základě názoru. Přírozené číslo 0 - 1 000 000. Určování čísel v řadě do 1 000 000 po jednotkách, desítkách, stovkách, tisících, desetitisících. Pojmy před, za, hned před, hned za, postavení čísla v číselné řadě. Počítání a určování předmětů v daném souboru využití matematických symbolů. | ||
Zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky počátečních operací v oboru přirozených čísel. | Zaokrouhlování do milionu. Využívání názorných pomůcek - dominové karty, kotsky, počitadlo apod. Písemné algoritmy početních operací. Zaokrouhlování čísel na desítky, stovky, odhady. | ||
Řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel. | Vlastnosti početních operací s přirozenými čísly do 1 000 000. Sčítání a odčítání zpaměti. Cvičení odhadů, kontroly výsledků početních operací. Jednotky hmotnosti kg, dkg, tuna. Délky - dm, m, km. Tabulky, grafy. Řešení slovních úloh. Jednoduchá měření. Práce s kalkulátorem, softwarem. Římské číslice. Číslice L, C, D, M. Čtení letopočtů. Zlomky. Základní počítání a převody. Desetinná čísla- základní poznatky. Zajímavé matematické úlohy. | ||
Závislosti a práce s daty | |||
Vyhledává ,sbírá a třídí data. | Práce s daty - praktické využití jízdních řádů a ceníků. | ||
Čte a sestavuje jednoduché tabulky, grafy v celém oboru přirozených čísel. | Tabulky, grafy, diagramy. Práce s diagramem. Praktické využívání v TV, přírodovědě. | ||
Geometrie | |||
Narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník, kružnici) užívá jednoduché konstrukce. | Konstrukce čtverce, obdélníku. Trojúhelníková nerovnost. Sestrojení daného trojúhelníku (pravoúhlý, rovnostranný, rovnoramenný). | ||
Sčítá a odčítá graficky úsečky, určí délku lomené čáry, obvod obdélníku sečtením jeho stran. | Grafický součet, rozdíl, násobek úseček. Rýsování přímky, polopřímky, úsečky, lomené řáry. Výpočty obvodů daných mnohoúhelníků. | ||
Sestrojí rovnoběžky. Určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu. | Rýsování rovnoběžek v různých polohách, rýsování rovnoběžníků. Čtvercová sít. Výpočty obvodů x obsahů porovnávání. | ||
Řeší jednoduché, praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky. | Řešení zajímavých slovních úloh na úrovni skupinové práce, praktické příklady - obchodování, pošta, banka. Letopočty, výpočty doby minulé x současné. Propojení s vlastivědou, přírodovědou. Magické čtverce - sestavování, řešení. Odhady. | ||