Informatika
VYUČOVACÍ PŘEDMĚT: INFORMATIKA
CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:
a) Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:
Předmět INFORMATIKA je vyučován v 5. ročníku prvního stupně.
Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software, základů práce s počítačem, práce s myší a klávesnicí, a to především pomocí jednoduchých softwarových aplikací dále jsou vedeni k zvládnutí základní práce s grafikou,
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení:
- žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
- žák poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel zadávanými úkoly vede žáky k samostatnému objevování možností využití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě, pro toto poznávání využívají zkušeností s jiným softwarem, spolupráci s ostatními žáky, nápovědu jednotlivých programů, literaturu, informace získávané z internetu apod.
- učitel umožňuje žákům využívat svých poznámek při praktických úkolech, učí žáky takové poznámky pořizovat a zapisovat v průběhu seznamování se s novou problematikou; ty jim pak pomohou při praktických činnostech
Kompetence k řešení problému:
- žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
- žák ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel zařazuje metody, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům žáci sami; učí žáky chápat, že se při práci s informačními a komunikačními technologiemi budou často setkávat s problémy, které nemají jen jedno správné řešení, ale že možností je více a je třeba hledat ty nejvhodnější
- učitel vede žáky nejen k nalézání řešení, ale také k jeho praktickému provedení, dotažení do konce a umožňuje žákům prezentovat výsledky jejich práce a hodnotit úspěšnost dosažení cíle
Kompetence komunikativní:
- žák využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
- žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel vede žáky ke správným způsobům využívání vhodné technologie pro komunikaci na dálku
- učitel učí žáky dodržovat vžité konvence a pravidla při komunikaci (forma vhodná pro danou technologii, náležitosti apod.)
Kompetence sociální a personální:
- žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
- žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel vede žáky ke vzájemné spolupráci a pomoci, učí je pracovat ve skupinách, spolupracovat, rozdělit a naplánovat si práci, poradit spolužákovi, naslouchat druhému, hlídat si časové rozvržení
- učitel hodnotí práce spolu se žáky - učí je hodnotit svoji práci i práci ostatních, při vzájemné komunikaci vede žáky k ohleduplnosti a taktu, ale také kritičnosti, učí je vhodně a slušně vyjádřit svůj názor, chápat, že lidé mají různé schopnosti a dovednosti
Kompetence občanské:
- žák chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
- žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel seznamuje žáky s vazbami na legislativu a obecné morální zákony, vysvětluje žákům, co je softwarové pirátství, autorský zákon, ochrana dat a osobních údajů a vyžaduje jejich dodržování při práci s počítačem
- učitel vede žáky při zpracování informací ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, ke kterým se mohou dostat prostřednictvím internetu i jinými cestami
Kompetence pracovní:
- žák přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot
- žák využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel vyžaduje dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel pro práci s výpočetní technikou
- učitel vede žáky k poznání možností využívat jejich znalostí a dovedností práce s technikou pro vyhledávání informací o možnostech dalšího profesního zaměření a možnostech získávání dalších praktických zkušeností pro budoucí vzdělávání a budoucí profese
Informatika | |||
5. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Žák respektuje pravidla bezpečné práce | Zásady bezpečnosti práce a prevence, zdravotních rizik spojených s dlouhodobým využíváním výpočetní techniky | ||
rozpoznává základní pojmy - hardware i software, Chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím, Využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie | Jednoduchá údržba počítače, postupy při běžných problémech s hardware a software, Struktura, funkce a popis počítače a přídavných zařízení | ||
chápe základní pojmy informační činnosti | informace, informační zdroje, informační instituce | ||
orientuje se v pracovním prostředí počítače | operační systémy a jejich základní funkce | ||
rozumí pojmům soubor, složka, přípona souboru a umí ukládat a otvírat své práce | práce se soubory, formáty souborů | ||
Žák pracuje s obrázkem v grafickém editoru | Program Malování | ||
rozlišuje pojmy rastrová a vektorová grafika | druhy grafiky a grafických editorů | ||
umí používat nástroje k tvorbě a úpravě obrázku | práce v programu Malování | ||
dokáže použít obrázek pro prezentaci | úprava stránky, tisk, kopírování, vkládání do souboru | ||
Žák při vyhledávání informací na internetu, používá jednoduché a vhodné cesty, zná a umí vysvětlit pojmy internet, web, adresa, | Internet |