Vlastivěda
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
je realizována ve 4.ročníku- 1 hod. týdně a v 5. ročníku- 2 hod. týdně
ve vlastivědě se realizují tři okruhy :
Místo, kde žijeme - chápání organizace života v obci, ve společnosti, praktické poznávání místních, regionálních skutečností, s důrazem na dopravní výchovu, postupné rozvíjení vztahů k zemi, národní cítění
Lidé kolem nás - upevnění základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, uvědomování si významu a podstaty tolerance, pomoci, solidarity, úcty, snášenlivosti a rovného postavení mužů a žen, seznamování se se základními právy a povinnostmi i problémy ve společnosti i ve světě, směrování k výchově budoucího občana demokratického státu
Lidé a čas - orientace v dějích čase, postup událostí a utváření historie věcí a dějů, snaha o vyvolání zájmů u žáků samostatně vyhledávat, získávat a zkoumat informace z historie a současnosti , organizace, žáci pracují ve třídě nebo v počítačové učebně s využíváním různých forem práce, s využitím dostupných vyučovacích pomůcek.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí
Kompetence k učení
- učí se vyznačit v jednoduchém plánu obce místo bydliště, školy, cestu na určené místo
- učí se začlenit obec (město) do příslušného kraje
- učitel vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
- učitel žákům srozumitelné vysvětluje, co se mají naučit
Kompetence k řešení problémům
- učí se rozlišovat přírodní a umělé prvky v okolní krajině
- učitel umožňuje, aby žáci v hodině pracovali s odbornou literaturou, encyklopediemi apod.
- učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch
Kompetence komunikativní
- učí se vyjádřit různými způsoby estetické hodnoty a rozmanitost krajiny
- využívá časové údaje při řešení různých situací, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
- učitel vede žáky k ověření výsledků
- učitel podněcuje k argumentaci
Kompetence sociální a personální
- rozlišuje vztahy mezi lidmy, národy
- odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
- učitel vytváří příležitosti k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů a jiných forem záznamů
- učitel vytváří heterogenní pracovní skupiny
Kompetence občanská
- pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události v oblastech ČR (případně ve státech Evropy)
- projevuje toleranci přirozeným odlišnostem lidské společnosti
- učitel umožňuje žákům, aby se podíleli na utváření kriterií hodnocení činností nebo jejich výsledků
Kompetence pracovní
- uplatňuje elementární poznatky o lidské společnosti, soužití a o práci lidí na příkladech porovnává minulost a současnost
- učitel se zajímá o náměty, názory, zkušenosti žáků
- učitel vede žáky k plánování úkolů a postupů
- učitel zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
Vastivěda | |||
Ročník 4. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Určí světové strany podle plánu obce, orientuje se ve městě, zná významné budovy včetně historických; |
Místo, kde žijeme Naše vlast - I. část Světové strany na mapě, naše město, plán okolí školy |
||
Používá s porozuměním základní pojmy, vztahující se k hospodářskému, kulturnímu a politickému životu; Zná státní zřízení naší republiky; Vysvětlí, co je úkolem parlamentu, ví co je ústava; Zná prezidenta republiky, zná státní symboly; Zná památná místa, připomínající významné události; | Česká republika Naše vlast; Parlament; Zákony; Demokratická práva občanů; Prezident, vláda; Státní symboly; Státní svátky; Památná místa | ||
Zná hlavní a vedlejší světové strany, dovede je použít při orientaci na mapě; ví, co jsou poledníky a rovnoběžky | Práce s mapou Světové strany; | ||
Ví, co určuje měřítko mapy; Zná význam barev, používá legendy mapy; | globus, mapy, plány; poledníky a rovnoběžky; orientace na mapě;měřítko mapy; nadmořská výška;značky;využití map | ||
Ví, ve kterém světadíle leží Česká republika; Zná sousední státy; | Poloha České republiky sousední státy; státní hranice | ||
Podle mapy vyjmenuje pohoří; Podle vlastní zkušenosti vypráví o známých pohořích; Zná významné nížiny; | Povrch České republiky pohraniční pohoří; vnitrozemská pohoří a vrchoviny; Nížiny | ||
Popíše tok řeky od pramene po ústí; | Vodstvo části řek | ||
Ví, co je úmoří, rozvodí; | Úmoří; rozvodí; | ||
Vyjmenuje naše významné řeky a popíše jejich průtok a význam pro krajinu; | Řeky, jejich přítoky, povodí; | ||
Zná největší jezera, rybníky, přehrady | jezera, rybníky, přehradní nádrže | ||
Vypráví o příchodu Slovanských kmenů, jejich první sjednocení; Zná první slovanský stát – Velkomoravskou říši; | LIDÉ A ČAS Obrazy ze starších českých dějin - I. část Dávní Slované Kupec Sámo; Velkomoravská říše | ||
Vypráví o šíření křesťanství; | Konstantin a Metoděj | ||
Zná nejstarší pověsti; Ví, kdy vznikla první doložené knížectví v Čechách. | V dobách Přemyslovských knížat Staré pověsti české | ČJ-čtení ( Staré pověsti české) | |
Popíše románskou stavbu; | Na úsvitu českých dějin | ||
Zná historii zavraždění knížete Václava. | Kníže Václav a Boleslav | ||
Vypráví příběhy z nejstarších dějin | Slavníkovci a Svatý Vojtěch; Kníže Oldřich a Božena; Břetislav a Jitka, Kosmova kronika | ||
Ví, kdy se Přemyslovci stali dědičnými králi v Čechách a na Moravě; | Za vlády Přemyslovských králů Dědičný královský titul | ||
Popíše gotický sloh, známé stavby | Anežka Česká | ||
Vypráví o období vlády Přemyslovců;" | Král železný a zlatý; Poslední Přemyslovci | ||
Ví, že po vymření Přemyslovců nastoupil na trůn Jan Lucemburský, manžel Elišky Přemyslovny | Obrazy ze starších českých dějin - II. část Lucemburkové na českém trůně Jan Lucemburský a Eliška Přemyslovna | ||
Vypráví o životě Karla IV., ví, které významné stavby založil. | Karel IV, císař a král; Karel IV. – otec vlasti | ČJ-čtení | |
Vypráví o středověkém životě; | Nové město pražské, Karlova univerzita | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za vlády Lucemburků a v současnosti na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby vlády Lucemburků v českých zemích se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Zná Husovy myšlenky o reformě církve. Ví, kdy byl upálen – státní svátek; Popíše taktiku husitů v boji s křižáky; Vypráví o známých bitvách a vojenském umění Jana Žižky; | Husitské války Jan Hus a jeho doba | ||
Vypráví o porážce husitů | 6.7. Den upálení mistra Jana Husa | ||
Chápe a porovnává život lidí za husitských válek s dneškem na obecné úrovni i ve své obci | Husité, husitské války | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Bitva u Sudoměře, u Domažlic; Bitva u Lipan; Srovnávání doby husitských válek se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Vysvětlí, co se dělo po skončení husitských válek v českém království; | Život v českých zemích po husitských válkách Zikmund Lucemburský | ||
Vypráví o vládě Jiřího z Poděbrad, jeho mírových snahách; | Král Jiří z Poděbrad | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí v daném období a v současnosti na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby daného období se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Popíše, jaké bylo období vlády Jagellonců; Zná významné stavby vrcholné gotiky; | Jagellonci na českém trůně Vladislav Jagellonský | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za vlády Jagellonců s životem dnes na obecné úrovni i ve své obci | Stavby: Vladislavský sál, Prašná brána, chrám sv. Barbory. Vláda zemských sněmů; | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Srovnávání doby vlády Jagellonců se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Vypráví o rozvoji vzdělanosti, obchodu a zemědělství v době nástupu Habsburků na český trůn; | Na počátku vlády Habsburků Ferdinand I. Habsburský 1526 | ||
Popíše hlavní rysy renesance. Jmenuje známé stavby v tomto slohu | Stříbrné doly; Renesance | ||
Vypráví o vědeckých a uměleckých zálibách Rudolfa II. | Rudolf II;malíři, sochaři | ||
Chápe a porovnává život lidí za vlády Habsburků se současným životem na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby vlády Habsburků se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Ví, jaké měla důsledky bitva na Bílé hoře 1620; | České země po bitvě na Bílé hoře České povstání proti Habsburkům | ||
Zná základní myšlenky a dílo J.A.K. | Jan Ámos Komenský | ||
Vypráví, jak se období po třicetileté válce projevilo na českém národu, jazyce; | Třicetiletá válka; Život po třicetileté válce | ||
Chápe a porovnává život lidí po bitvě na Bílé hoře se současností na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby daného období se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Barokní sloh, významné stavby; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Marie Terezie a proč. | Císařovna Marie Terezie a císař Josef II | ||
Ví, které reformy se uskutečnily za vlády Josefa II, jaký měly význam; | Osvícený panovník Josef II; - zrušení nevolnictví, reformy | ||
Chápe a porovnává život lidí za vlády Marie Terezie se současností na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby vlády Marie Terezie a Josefa II. se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Ví, kdy a jak města vznikala a jak se rozvíjela. | MÍSTO, KDE ŽIJEME Naše vlast - II. část Města Vznik, vývoj a současná podoba měst | ||
Popíše nejstarší města a jejich významné památky; | Historické památky | ||
Zná krajská města a další města s významnou historií | Významná města (Praha, Hradec Králové, Liberec Pardubice, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc, Ostrava, Český Krumlov aj. | ||
Ví, čím je ovlivňováno počasí;Popíše roční období a změny, které v nich nastávají;Ví, co je nadmořská výška; Zná nadmořskou výšku obce, školy, apod; | Počasí a podnebí Teplota vzduchu, vodní srážky, proudění vzduchu, sluneční svit; Roční období; Nadmořská výška; | ||
Ví, že půda je jednou z nejdůležitějších podmínek pro pěstování rostlin. Ví, jak půda vzniká a chápe nutnost její ochrany. | Půdy a zemědělství Druhy půd; Přírodní podmínky; Podnebí a půda; Zemědělská a rostlinná výroba | ||
Popíše, které nerostné suroviny se těží v okolí. Zná nejdůležitější průmyslové podniky v regionu. | Nerostné bohatsví a průmysl Nerostné bohatství (regionální i obecné pojetí); Průmy | ||
Zná zásady ochrany přírody a některé chráněné druhy rostlin a živočichů;" | Životní prostředí Ochrana přírody; Chráněné druhy | ||
Vypráví o Praze, její historii,památkách kulturním i politickém centru; Zná osobně některá místa, divadla, náměstí, ZOO, apod; | Putování po České republice Praha a její okolí; Poloha, vznik a rozvoj města; Historické památky; Současnost města, kultura a vzdělanost, obchod a průmysl, doprava, okolí města | ||
Zná polohu regionů (krajů) ČR; Popíše povrch oblastí, vodní toky a nádrže, podnebí; Zná významná města regionů (krajská), další města významná historií, průmyslem, apod; Vypráví o návštěvě významných míst a měst, popíše, čím jsou zajímavá; | Orientace na mapě; Povrch oblasti; Vodstvo a podnebí; Obyvatelstvo a města; Hospodářství; Cestovní ruch a rekreace: - Střední Čechy; Východní Čechy; Severní Čechy; Západní Čechy; Jižní Čechy; Českomoravská vrchovina; Severní Morava; Brno, Střední a jižní Morava | ||
Vlastivěda | |||
Ročník 5. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Zná význam národního obrození | LIDÉ A ČAS Obrazy z novějších českých dějin České země součástí Rakouska - Uherska Národní obrození | ČJ-čtení (články: J:K.Tyl, K.J. Erben, K.H.Borovský, B. Něncová, M.Aleš....) | |
Umí vyprávět o založení Národního divadla – zná některé osobnosti kulturního života 19. století | Buditelé českého národa – např. J. K. Tyl, F. Palacký | ||
Popisuje nejdůležitější vynálezy 19. století | Vynálezy 19. století – parní stroj, lodní šroub, bleskovod, el. energie, oblouková lampa; Píseň Kde domov můj; Národní divadlo – osobnosti kultury B. Smetana; M. Aleš, B. Němcová, A. Jirásek; | ||
Chápe uspořádání společnosti v 2. pol. 19. stol. | Uspořádání společnosti 2. poloviny 19. století; | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za Rakouska-Uherska a dnes na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby Rakouska-Uherska se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Vypráví o událostech první světové války na přiměřené úrovni | První světová válka Vznik první světové války – 1914; Zapojení mnoha států světa, rozpad Rakouska - Uherska | ||
Zná význam vzniku samostatného českého státu 28. října 1918 – státní svátek | Vznik samostatného českého státu; 28. října 1918 – státní svátek | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za první světový války a dnes na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby první světové války se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Rozpad Rakouska-Uherska | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Umí popisovat stručně život lidí za první republiky | Samostatné Československo První republika a její součásti (české země, Slovensko a Podkarpatská Rus) | ||
Chápe význam pojmů demokratický stát, demokratické volby, rovnoprávnost | Pojem demokratický stát, demokratické volby, rovnoprávnost | ||
Vypráví o životě prezidenta T. G. Masaryka | První prezident T. G. Masaryk | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za první republiky a dnes na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby první republiky se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Popisuje na přiměřené úrovni průběh druhé světové války | Druhá světová válka Napadení Čech a Moravy 1939 – vznik Protektorátu Čech a Moravy; Zavření českých vysokých škol 17. 11 | ČJ-čtení Werich+Voskovec | |
Umí vysvětlit pojmy fašismus, koncentrační tábor, gestapo, partyzánský boj | Pojem fašismus, koncentrační tábor, gestapo, partyzánský boj | ||
Zná tragické události v Lidicích a Ležákách | Lidice, Ležáky; Problematika Židů; Porážka Německa 1945 | ||
Chápe význam státního svátku den osvobození | Den osvobození – státní svátek 8.5 | ||
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za druhé světové války a dnes na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby druhé světové války se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Umí vysvětlit změny ve společnost naší republiky, které nastaly po ukončení druhé světové války | Obnovení Československa Znárodňování po válce; Ztráta lidských svobod | ||
Zná pojem totalitní vláda, cenzura | Totalitní vláda komunistické strany; Cenzura | ||
Chápe a porovnává život lidí v období vlády komunistické strany s dneškem na obecné úrovni i ve své obci | Srovnávání doby obnovení Československa po druhé světové válce se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Umí na přiměřené úrovni popisovat události sametové revoluce a chápe její význam | Návrat k demokracii Sametová revoluce 17. 11. 1989 | ||
Pamatuje si datum 17.11. jako Den boje za svobodu a demokracii | 17. 11. – Den boje za svobodu a demokracii (státní svátek); Odstoupení komunistické vlády; Návrat svobody a demokracie | ||
Zná jména prezidentů současné doby | Prezident Václav Havel, Václav Klaus | ||
Umí stručně popsat změny ve společnosti a v hospodářství (soukromé a státní vlastnictví) | Soukromé a státní vlastnictví | ||
Zná letopočet 1993 jako vznik samostatné české republiky | 1993 – vznik České republiky | ||
Umí vysvětlit pojmy Ústava, orgány moci, státní symboly a demokratické volby; Orientuje se ve formách vlastnictví,uvědomuje si hodnotu peněz a umí používat na přiměřené úrovni | Budování tržní ekonomiky; Ústava, orgány moci, státní symboly | ||
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách | Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti | ||
Zná globus, ví co jsou poledníky a rovnoběžky; Na globu ukáže severní, jižní, západní, východní polokouli, severní a jižní pól; Určí světové strany na mapě i v přírodě; Popíše světadíly a oceány; Rozlišuje náčrty, plány, mapy a vyhledává v nich informace; Zná podnebné pásy; |
Místo, kde žijeme Putování po Evropě Planeta Země |
||
Na mapě ukáže, kde se rozkládá Evropa, ukáže její hranice | zeměpisná síť, světové strany | ||
Popíše hlavní poloostrovy a ostrovy; | Hlavní a protilehlý poledník | ||
Zná největší nížiny a horstva; | Rovník | ||
Ví, co je počasí, podnebí, jaké jsou podmínky v různých částech Evropy; | Pevnina a oceány Náčrty, plány a mapy | ||
Popíše a na mapě ukáže oceány, moře;světadíly.Rozlišuje náčrty a mapy, plány a vyhledává v nich informace.Ví, kde se rozkládá Evropa, ukáže ji na mapě | Evropa – poloha na Zemi Nížiny a hory v Evropě | VMEGS - objevujeme Evropu a svět | |
Zná největší evropské řeky. Ví, které naše řeky se do nich vlévají a do kterých moří ústí; | Vodstvo v Evropě Oceány a moře (Atlantský a Severní ledový oceán, Středozemní, Černé, Baltské moře). | ||
Popisuje rozmanitost evropské přírody | Řeky (Volha, Labe, Dunaj, jejich povodí, ústí). | ||
Ukáže na mapě severoevropské země; | Východoevropská rovina, Valašská nížina, Uherská, Francouzská a Středoevropská nížina; Ural, Karpaty, Skandinávské pohoří, Pyreneje, Apeniny, Alpy; | ||
Popíše západoevropské země, vypráví vlastní poznatky z cest; | Co musíme vědět o podnebí před cestou po Evropě | ||
Jmenuje, na mapě ukazuje státy, popíše, co o nich ví, čím jsou významné; | Polární, mírný, subtropický pás; Oceánské, vnitro-zemské a přechodné podnebí; Nadmořská výška; | ||
Ukáže na mapě severoevropské země; | Rostlinstvo a živočišstvo v Evropě | ||
Zná některá hlavní města. | Evropské státy a jejich hlavní města | ||
Zná sousední středoevropské státy, jejich polohu, hlavní města, pohoří, řeky, průmysl, ostatní velká města, zajímavosti. | Evropské státy a jejich hlavní města; Severní E. (Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Island); Západní E.(Velká Británie, Irsko, Francie, Belgie, Nizozemsko., Lucembursko); Jižní, jihovýchodní Evropa; Východní Evropa; Německo – hospodářsky nejsilnější stát v Evropě; | ||
Vysvětlí polohu svého bydliště v krajině, ve státě, v Evropě | |||
Vyhledává regionální zvláštnosti přírody, osídlení apod. a jednoduše porovnává s jinými krajinami Evropy. | Rakousko – náš jižní soused; Polsko – náš severní soused; Slovensko – země nám nejbližší; Umístění bydliště vzhledem ke krajině, státu a Evropě; Regionální zvláštnosti přírody, osídlení apod., posouzení jejich významu, porovnání s jinými krajinami Evropy |