Vlastivěda

Charakteristika vyučovacího předmětu

Obsahové, časové a organizační vymezení

je realizována ve 4.ročníku- 1 hod. týdně a v 5. ročníku- 2 hod. týdně

ve vlastivědě se realizují tři okruhy :

Místo, kde žijeme - chápání organizace života v obci, ve společnosti, praktické poznávání místních, regionálních skutečností, s důrazem na dopravní výchovu, postupné rozvíjení vztahů k zemi, národní cítění

Lidé kolem nás - upevnění základů vhodného chování a jednání mezi lidmi, uvědomování si významu a podstaty tolerance, pomoci, solidarity, úcty, snášenlivosti a rovného postavení mužů a žen, seznamování se se základními právy a povinnostmi i problémy ve společnosti i ve světě, směrování k výchově budoucího občana demokratického státu

Lidé a čas - orientace v dějích čase, postup událostí a utváření historie věcí a dějů, snaha o vyvolání zájmů u žáků samostatně vyhledávat, získávat a zkoumat informace z historie a současnosti , organizace, žáci pracují ve třídě nebo v počítačové učebně s využíváním různých forem práce, s využitím dostupných vyučovacích pomůcek.

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí

Kompetence k učení

  • učí se vyznačit v jednoduchém plánu obce místo bydliště, školy, cestu na určené místo
  • učí se začlenit obec (město) do příslušného kraje
  • učitel vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
  • učitel žákům srozumitelné vysvětluje, co se mají naučit

Kompetence k řešení problémům

  • učí se rozlišovat přírodní a umělé prvky v okolní krajině
  • učitel umožňuje, aby žáci v hodině pracovali s odbornou literaturou, encyklopediemi apod.
  • učitel umožňuje každému žákovi zažít úspěch

Kompetence komunikativní

  • učí se vyjádřit různými způsoby estetické hodnoty a rozmanitost krajiny
  • využívá časové údaje při řešení různých situací, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti
  • učitel vede žáky k ověření výsledků
  • učitel podněcuje k argumentaci

Kompetence sociální a personální

  • rozlišuje vztahy mezi lidmy, národy
  • odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
  • učitel vytváří příležitosti k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů a jiných forem záznamů
  • učitel vytváří heterogenní pracovní skupiny

Kompetence občanská

  • pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události v oblastech ČR (případně ve státech Evropy)
  • projevuje toleranci přirozeným odlišnostem lidské společnosti
  • učitel umožňuje žákům, aby se podíleli na utváření kriterií hodnocení činností nebo jejich výsledků

Kompetence pracovní

  • uplatňuje elementární poznatky o lidské společnosti, soužití a o práci lidí na příkladech porovnává minulost a současnost
  • učitel se zajímá o náměty, názory, zkušenosti žáků
  • učitel vede žáky k plánování úkolů a postupů
  • učitel zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
Vastivěda
Ročník 4.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Určí světové strany podle plánu obce, orientuje se ve městě, zná významné budovy včetně historických;

Místo, kde žijeme

Naše vlast - I. část Světové strany na mapě, naše město, plán okolí školy

   
Používá s porozuměním základní pojmy, vztahující se k hospodářskému, kulturnímu a politickému životu; Zná státní zřízení naší republiky; Vysvětlí, co je úkolem parlamentu, ví co je ústava; Zná prezidenta republiky, zná státní symboly; Zná památná místa, připomínající významné události; Česká republika Naše vlast; Parlament; Zákony; Demokratická práva občanů; Prezident, vláda; Státní symboly; Státní svátky; Památná místa    
Zná hlavní a vedlejší světové strany, dovede je použít při orientaci na mapě; ví, co jsou poledníky a rovnoběžky Práce s mapou Světové strany;    
Ví, co určuje měřítko mapy; Zná význam barev, používá legendy mapy; globus, mapy, plány; poledníky a rovnoběžky; orientace na mapě;měřítko mapy; nadmořská výška;značky;využití map    
Ví, ve kterém světadíle leží Česká republika; Zná sousední státy; Poloha České republiky sousední státy; státní hranice    
Podle mapy vyjmenuje pohoří; Podle vlastní zkušenosti vypráví o známých pohořích; Zná významné nížiny; Povrch České republiky pohraniční pohoří; vnitrozemská pohoří a vrchoviny;  Nížiny    
Popíše tok řeky od pramene po ústí; Vodstvo části řek    
Ví, co je úmoří, rozvodí; Úmoří; rozvodí;    
Vyjmenuje naše významné řeky a popíše jejich průtok a význam pro krajinu; Řeky, jejich přítoky, povodí;    
Zná největší jezera, rybníky, přehrady jezera, rybníky, přehradní nádrže    
Vypráví o příchodu Slovanských kmenů, jejich první sjednocení; Zná první slovanský stát – Velkomoravskou říši; LIDÉ A ČAS Obrazy ze starších českých dějin - I. část Dávní Slované Kupec Sámo; Velkomoravská říše    
Vypráví o šíření křesťanství; Konstantin a Metoděj    
Zná nejstarší pověsti; Ví, kdy vznikla první doložené knížectví v Čechách. V dobách Přemyslovských knížat Staré pověsti české    ČJ-čtení ( Staré pověsti české)
Popíše románskou stavbu; Na úsvitu českých dějin    
Zná historii zavraždění knížete Václava. Kníže Václav a Boleslav    
Vypráví příběhy z nejstarších dějin Slavníkovci a Svatý Vojtěch; Kníže Oldřich a Božena; Břetislav a Jitka, Kosmova kronika    
Ví, kdy se Přemyslovci stali dědičnými králi v Čechách a na Moravě; Za vlády Přemyslovských králů Dědičný královský titul    
Popíše gotický sloh, známé stavby Anežka Česká    
Vypráví o období vlády Přemyslovců;" Král železný a zlatý; Poslední Přemyslovci    
Ví, že po vymření Přemyslovců  nastoupil na trůn Jan Lucemburský, manžel  Elišky Přemyslovny Obrazy ze starších českých dějin - II. část Lucemburkové na českém trůně Jan Lucemburský a Eliška Přemyslovna    
Vypráví o životě Karla IV., ví, které významné stavby založil. Karel IV, císař a král; Karel IV. – otec vlasti    ČJ-čtení
Vypráví o středověkém životě; Nové město pražské, Karlova univerzita    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za vlády Lucemburků a v současnosti na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby vlády Lucemburků v českých zemích se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Zná Husovy myšlenky o reformě církve. Ví, kdy byl upálen – státní svátek; Popíše taktiku husitů v boji s křižáky; Vypráví o známých bitvách a vojenském umění Jana Žižky; Husitské války Jan Hus a jeho doba    
Vypráví o porážce husitů 6.7. Den upálení mistra Jana Husa    
Chápe a porovnává život lidí za husitských válek s dneškem na obecné úrovni i ve své obci Husité, husitské války    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Bitva u Sudoměře, u Domažlic; Bitva u Lipan; Srovnávání doby husitských válek se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Vysvětlí, co se dělo po skončení husitských válek v českém království; Život v českých zemích po husitských válkách Zikmund Lucemburský    
Vypráví o vládě Jiřího z Poděbrad, jeho mírových snahách; Král Jiří z Poděbrad    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí v daném období a v současnosti na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby daného období se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Popíše, jaké bylo období vlády Jagellonců; Zná významné stavby vrcholné gotiky; Jagellonci na českém trůně Vladislav Jagellonský    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za vlády Jagellonců s životem dnes na obecné úrovni i ve své obci Stavby: Vladislavský sál, Prašná brána, chrám sv. Barbory. Vláda zemských sněmů;    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Srovnávání doby vlády Jagellonců se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Vypráví o rozvoji vzdělanosti, obchodu a zemědělství v době nástupu Habsburků na český trůn; Na počátku vlády Habsburků Ferdinand I. Habsburský 1526    
Popíše hlavní rysy renesance. Jmenuje známé stavby v tomto slohu Stříbrné doly; Renesance    
Vypráví o vědeckých a uměleckých zálibách Rudolfa II. Rudolf II;malíři, sochaři    
Chápe a porovnává život lidí za vlády Habsburků se současným životem na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby vlády Habsburků se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Ví, jaké měla důsledky bitva na Bílé hoře 1620; České země po bitvě na Bílé hoře České povstání proti Habsburkům    
Zná základní myšlenky a dílo J.A.K. Jan Ámos Komenský    
Vypráví, jak se období po třicetileté válce projevilo na českém národu, jazyce; Třicetiletá válka; Život po třicetileté válce    
Chápe a porovnává život lidí po bitvě na Bílé hoře se současností na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby daného období se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Barokní sloh, významné stavby; Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Marie Terezie a proč. Císařovna Marie Terezie a císař Josef II    
Ví, které reformy se uskutečnily za vlády Josefa II, jaký měly význam; Osvícený panovník Josef II; - zrušení nevolnictví, reformy    
Chápe a porovnává život lidí za vlády Marie Terezie se současností  na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby vlády Marie Terezie a Josefa II. se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Ví, kdy a jak města vznikala a jak se rozvíjela. MÍSTO, KDE ŽIJEME Naše vlast - II. část Města Vznik, vývoj a současná podoba měst    
Popíše nejstarší města a jejich významné památky; Historické památky    
Zná krajská města a další města s významnou historií Významná města (Praha, Hradec Králové, Liberec Pardubice, Ústí nad Labem, Plzeň, České Budějovice, Brno, Olomouc, Ostrava, Český Krumlov aj.    
Ví, čím je ovlivňováno počasí;Popíše roční období a změny, které v nich nastávají;Ví, co je nadmořská výška; Zná nadmořskou výšku obce, školy, apod; Počasí a podnebí Teplota vzduchu, vodní srážky, proudění vzduchu, sluneční svit; Roční období; Nadmořská výška;    
Ví, že půda je jednou z nejdůležitějších podmínek pro pěstování rostlin. Ví, jak půda vzniká a chápe nutnost její ochrany. Půdy a zemědělství Druhy půd; Přírodní podmínky; Podnebí a půda; Zemědělská a rostlinná výroba    
Popíše, které nerostné suroviny se těží v okolí. Zná nejdůležitější průmyslové podniky v regionu. Nerostné bohatsví a průmysl Nerostné bohatství (regionální i obecné pojetí); Průmy    
Zná zásady ochrany přírody a některé chráněné druhy rostlin a živočichů;" Životní prostředí Ochrana přírody; Chráněné druhy    
Vypráví o Praze, její historii,památkách kulturním i politickém centru; Zná osobně některá místa, divadla, náměstí, ZOO, apod; Putování po České republice Praha a její okolí; Poloha, vznik a rozvoj města; Historické památky; Současnost města, kultura a vzdělanost, obchod a průmysl, doprava, okolí města    
Zná polohu regionů (krajů) ČR; Popíše povrch oblastí, vodní toky a nádrže, podnebí; Zná významná města regionů (krajská),  další města významná historií, průmyslem, apod; Vypráví o návštěvě významných míst a měst, popíše, čím jsou zajímavá; Orientace na mapě; Povrch oblasti; Vodstvo a podnebí; Obyvatelstvo a města; Hospodářství; Cestovní ruch a rekreace: - Střední Čechy; Východní Čechy; Severní Čechy; Západní Čechy; Jižní Čechy; Českomoravská vrchovina; Severní Morava; Brno, Střední a jižní Morava    
       

 

Vlastivěda
Ročník 5.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Zná význam národního obrození LIDÉ A ČAS Obrazy z novějších českých dějin České země součástí Rakouska - Uherska Národní obrození   ČJ-čtení (články: J:K.Tyl, K.J. Erben, K.H.Borovský, B. Něncová, M.Aleš....)
Umí vyprávět o založení Národního divadla – zná některé osobnosti kulturního života 19. století Buditelé českého národa – např. J. K. Tyl, F. Palacký    
Popisuje nejdůležitější vynálezy 19. století Vynálezy 19. století – parní stroj, lodní šroub, bleskovod, el. energie, oblouková lampa; Píseň Kde domov můj; Národní divadlo – osobnosti kultury B. Smetana; M. Aleš, B. Němcová, A. Jirásek;    
Chápe uspořádání společnosti v 2. pol. 19. stol. Uspořádání společnosti 2. poloviny 19. století;    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za Rakouska-Uherska a dnes na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby Rakouska-Uherska se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve;    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Vypráví o událostech první světové války na přiměřené úrovni První světová válka Vznik první světové války – 1914; Zapojení mnoha států světa, rozpad Rakouska - Uherska    
Zná význam vzniku samostatného českého státu 28. října 1918 – státní svátek Vznik samostatného českého státu; 28. října 1918 – státní svátek    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za první světový války a dnes na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby první světové války se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve; Rozpad Rakouska-Uherska    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Umí popisovat stručně život lidí za první republiky Samostatné Československo První republika a její součásti (české země, Slovensko a Podkarpatská Rus)    
Chápe význam pojmů demokratický stát, demokratické volby, rovnoprávnost Pojem demokratický stát, demokratické volby, rovnoprávnost    
Vypráví o životě prezidenta T. G. Masaryka První prezident T. G. Masaryk    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za první republiky a dnes na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby první republiky se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Popisuje na přiměřené úrovni průběh druhé světové války Druhá světová válka Napadení Čech a Moravy 1939 – vznik Protektorátu Čech a Moravy; Zavření českých vysokých škol 17. 11    ČJ-čtení Werich+Voskovec
Umí vysvětlit pojmy fašismus, koncentrační tábor, gestapo, partyzánský boj Pojem fašismus, koncentrační tábor, gestapo, partyzánský boj    
Zná tragické události v Lidicích a Ležákách Lidice, Ležáky; Problematika Židů; Porážka Německa 1945    
Chápe význam státního svátku den osvobození Den osvobození – státní svátek 8.5    
Chápe a popisuje rozdíl života lidí za druhé světové války a dnes na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby druhé světové války se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Umí vysvětlit změny ve společnost naší republiky, které nastaly po ukončení druhé světové války Obnovení Československa Znárodňování po válce; Ztráta lidských svobod    
Zná pojem totalitní vláda, cenzura Totalitní vláda komunistické strany; Cenzura    
Chápe a porovnává život lidí v období vlády komunistické strany s dneškem na obecné úrovni i ve své obci Srovnávání doby obnovení Československa po druhé světové válce se současností na úrovni země i své obce, porovnání způsobu života dnes a dříve    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Umí na přiměřené úrovni popisovat události sametové revoluce a chápe její význam Návrat k demokracii Sametová revoluce 17. 11. 1989    
Pamatuje si datum 17.11. jako Den boje za svobodu a demokracii 17. 11. – Den boje za svobodu a demokracii (státní svátek); Odstoupení komunistické vlády; Návrat svobody a demokracie    
Zná jména prezidentů současné doby Prezident Václav Havel, Václav Klaus    
Umí stručně popsat změny ve společnosti a v hospodářství (soukromé a státní vlastnictví) Soukromé a státní vlastnictví    
Zná letopočet 1993 jako vznik samostatné české republiky 1993 – vznik České republiky    
Umí vysvětlit pojmy Ústava, orgány moci, státní symboly a demokratické volby; Orientuje se ve formách vlastnictví,uvědomuje si hodnotu peněz a umí používat na přiměřené úrovni Budování tržní ekonomiky; Ústava, orgány moci, státní symboly    
Vyhledává informace o naší minulosti např. v encyklopediích nebo archivech, muzeích, kulturních památkách Archiv, muzeum, galerie, kulturní památka dané doby jako zdroj informací o minulosti    
Zná globus, ví co jsou poledníky a rovnoběžky; Na globu ukáže severní, jižní, západní, východní polokouli, severní a jižní pól; Určí světové strany na mapě i v přírodě; Popíše světadíly a oceány; Rozlišuje náčrty, plány, mapy a vyhledává v nich informace; Zná podnebné pásy;

Místo, kde žijeme

Putování po Evropě Planeta Země

   
Na mapě ukáže, kde se rozkládá Evropa, ukáže její hranice zeměpisná síť, světové strany    
Popíše hlavní poloostrovy a ostrovy; Hlavní a protilehlý poledník    
Zná největší nížiny a horstva; Rovník    
Ví, co je počasí, podnebí, jaké jsou podmínky v různých částech Evropy; Pevnina a oceány Náčrty, plány a mapy    
Popíše a na mapě ukáže oceány, moře;světadíly.Rozlišuje náčrty a mapy, plány a vyhledává v nich informace.Ví, kde se rozkládá Evropa, ukáže ji na mapě Evropa – poloha na Zemi Nížiny a hory v Evropě VMEGS - objevujeme Evropu a svět  
Zná největší evropské řeky. Ví, které naše řeky se do nich vlévají a do kterých moří ústí; Vodstvo v Evropě Oceány a moře (Atlantský a Severní ledový oceán, Středozemní, Černé, Baltské moře).    
Popisuje rozmanitost evropské přírody Řeky (Volha, Labe, Dunaj, jejich povodí, ústí).    
Ukáže na mapě severoevropské země; Východoevropská rovina, Valašská nížina, Uherská, Francouzská a Středoevropská nížina; Ural, Karpaty, Skandinávské pohoří, Pyreneje, Apeniny, Alpy;    
Popíše západoevropské země, vypráví vlastní poznatky z cest; Co musíme vědět o podnebí před cestou po Evropě    
Jmenuje, na mapě ukazuje státy, popíše, co o nich ví, čím jsou významné; Polární, mírný, subtropický pás; Oceánské, vnitro-zemské a přechodné podnebí; Nadmořská výška;    
Ukáže na mapě severoevropské země; Rostlinstvo a živočišstvo v Evropě    
Zná některá hlavní města. Evropské státy a jejich hlavní města    
Zná sousední středoevropské státy, jejich polohu, hlavní města, pohoří, řeky, průmysl, ostatní velká města, zajímavosti.  Evropské státy a jejich hlavní města; Severní E. (Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Island); Západní E.(Velká Británie, Irsko, Francie, Belgie, Nizozemsko., Lucembursko); Jižní, jihovýchodní Evropa; Východní Evropa; Německo – hospodářsky nejsilnější stát v Evropě;    
Vysvětlí polohu svého bydliště v krajině, ve státě, v Evropě      
Vyhledává regionální zvláštnosti přírody, osídlení apod. a jednoduše porovnává s jinými krajinami Evropy. Rakousko – náš jižní soused; Polsko – náš severní soused; Slovensko – země nám nejbližší; Umístění bydliště vzhledem ke krajině, státu a Evropě; Regionální zvláštnosti přírody, osídlení apod., posouzení jejich významu, porovnání s jinými krajinami Evropy