Prvouka

Charakteristika vyučovacích předmětů - 1.stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vyučuje se v 1. a 2. ročníku dvě hodiny týdně, ve 3. ročníku tři hodiny týdně.

Utváří se prvotní ucelený obraz světa. Učí pozorování a pojmenování věcí, jevů a dějů, jejich vzájemných vztahů a souvislostí, poznávání sebe i nejbližšího okolí. Seznamuje s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy, učí vnímání lidí a vztahů mezi nimi, všímání si podstatných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů. Zprostředkovává porozumění světa kolem sebe a vnímání základních vztahů ve společnosti, porozumění soudobého způsobu života, jeho přednostem i problémům, chápání současnosti jako výsledku minulosti a východiska do budoucnosti.

Prvouka patří do vzdělávací oblasti člověk a jeho svět a vzdělávací obsah je členěn do pěti tematických okruhů:

  • Místo, kde žijeme - důraz je kladen na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků
  • Lidé kolem nás - upevňování základů vhodného chování a jednání mezi nimi, seznámení se se základními právy a povinnostmi
  • Lidé a čas - orientace v dějích a čase
  • Rozmanitost přírody - poznávání Země jako planety sluneční soustavy
  • Zdravotní prevence, první pomoc, bezpečné chování v různých životních situacích
  • Poznávání sebe na základě poznávání člověka jako živé bytosti

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

  • žáci jsou vedeni k objevování a poznávání všeho, co je zajímá a v čem by v budoucnu mohli uspět
  • poznávání podstaty zdraví a příčin nemocí
  • upevňování preventivního chování
  • orientace ve světě informací
  • časově a místní propojování historických, zeměpisných a kulturních informací
  • učitel pomáhá řešit a třídit informace podle zvolených nebo zadaných kritérií
  • učitel motivuje žáky k celoživotnímu učení

Kompetence k řešení problémů

  • žáci si upevňují účelné rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti druhých
  • poznávají a ovlivňují svou jedinečnost
  • učitel pomáhá žákům, aby došli k samostatným objevům, řešením a závěrům
  • učitel učí žáky pracovat s odbornou literaturou, encyklopediemi apod.,
  • využívají různých informačních zdrojů

Kompetence komunikativní

  • žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojovaných tématech
  • jsou vedeni k samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání
  • k efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci
  • pojmenovávání pozorované skutečnosti a zachycují je ve vlastních projevech, názorech a výtvorech
  • přirozeně vyjadřují pozitivní city ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
  • učitel podporuje u žáků prezentaci svých myšlenek a názorů, kladení otázek k věci, vzájemnému se naslouchání a odůvodňování svých závěrů, vzájemně si radí a pomáhají si

Kompetence sociální a personální

  • žáci pracují ve skupině
  • efektivně spolupracují na řešení problémů
  • učí se respektovat názory druhých
  • přispívají k diskusi
  • učitel učí věcně argumentovat
  • učitel vede děti k oceňování svých názorů a přínosů

Kompetence občanské

  • učitel utváří ohleduplný vztah k přírodě i kulturním výtvorům
  • učitel motivuje žáky hledat možnosti aktivního uplatnění ochrany přírody
  • učitel vede žáky k respektování pravidel

Kompetence pracovní

  • žáci jsou vedeni k utváření pracovních návyků v jednoduché, samostatné i týmové činnosti
  • učitel učí žáky používat různé materiály, nástroje a vybavení
  • učitel zohledňuje soudobý stav poznání a technického rozvoje

 

Prvouka
Ročník 1.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.  
zná cestu do školy a zpět Místo, kde žijeme      
umí vyprávět o svém domově, bydlišti a okolí -les, domov      
pole, potok apod. obec, místní krajina      
zná název školy škola      
zná jméno třídní učitelky a ředitele školy osobní bezpečí      
zná vztahy mezi rodinnými příslušníky (rodiče, děti, Lidé kolem nás rodina      
bratr, sestra, teta apod.) soužití lidí      
dokáže rozlišit nežádoucí formy chování        
umí se připravit pomůcky do školy chování lidí    Čj- komunikační a slohová výchova  
udržuje pořádek ve svých věcech, ve školní aktovce, umí si uspořádat pracovní místo právo a spravedlnost      
rozlišuje čas k práci a odpočinku Lidé a čas    M- slovní úlohy  
orientuje se v čase - rok, měsíc, týden, den, orientace v čase a časový řád    Čj- komunikační a slohová výchova  
hodina, umí vyjmenovat dny v týdnu současnost a minulost v našem životě      
zná některé vánoční a velikonoční zvyky a tradice        
zná čtvero ročních období a umí je charakterizovat, umí vyjmenovat měsíce jednotlivých ročních období jaro, léto, podzim, zima      
roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků Rozmanitost přírody rostliny a živočichové, ochrana rostlin a živočichů OSV- osobnostní rozvoj-rozvoj schopností poznávání    
umí popsat změny v přírodě podle ročního období, umí časově zařadit Vánoce a Velikonoce orientace v čase - roční období…      
vitamíny, odpočinek, spánek, pitný režim…, zná zásady správného chování u lékaře Člověk a jeho zdraví zdravá výživa      
umí pojmenovat části lidského těla lidské tělo      
zná názvy běžných onemocnění osobní bezpečí (šikana, týrání)      
ví, co dělat v případě úrazu péče o zdraví      
 ETICKÁ VÝCHOVA        
osvojují si oslovování křestními jmény komunikace při vytváření výchovného kolektivu - představení se, vytvoření základních komunikačních pravidel v kolektivu      
vyjadřuje city v jednoduchých situacích komunikace citů - identifikace      

 

Prvouka
Ročník 2.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zná základní pravidla slušného chování v rodině a ve společnosti Místo, kde žijeme - Domov    
vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí Domov: prostředí domova, orientace v místě bydliště, adresa bydliště žáka, bezpečná cesta do školy    
zná a dodržuje základní pravidla pro chodce      
umí správně přecházet vozovku      
zná vybrané dopravní značky (stop, hlavní silnice,zákaz vjezdu apod.)      
rozlišuje dopravní prostředky - auto, vlak apod.      
rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost prostředí domova, panelový dům, nájemní dům, byt, vesnice, město obec - úřady, policie, hasiči, nemocnice, pošta, nádraží, kulturní zařízení, a jiné    
umí slušně požádat o pomoc a poděkovat Lidé kolem nás - soužití lidí    
rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi rodina: známí a noví lidé - odstupňování známosti podle důvěry a přátelství    
zná zaměstnání rodičů, umí vysvětlit, v čem spočívají některá povolání(lékař, učitel, řidič apod.) Práce, zaměstnání, řemesla, nezaměstnanost, odpočinek, zábava, využití volného času    
projevuje toleranci k lidem odlišné pleti, jejich přednostem i nedostatkům Podobní a odlišní lidé - barva pleti, povahové vlastnosti, jazyk a nářečí Volný čas MuV- lidské vztahy  
využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj minulý, přítomný a budoucí Lidé a čas - orientace v čase, hodiny nástěnné, sluneční, přesýpací.. Budík, hodiny náramkové, věžní Kalendář    
  současnost a minulost v našem životě    
  rodokmen    
pozoruje, popíše a porovnává viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích Rozmanitost přírody proměny přírody, živočichové ve volné přírodě, srst, přezimování, stavba těla ptáků, savců    
roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě Zelenina a ovoce - jejich druhy a význam pro člověka, rovnováha v přírodě, pokojové rostliny, zemědělské plodiny, domácí mazlíčci, péče o zvířata v zajetí, chráněné rostliny, chránění živočichové, ekosystémy - louka, pole, les, rybník, řeka , ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody, péče o své zdraví, první pomoc při otravě    
provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří zákl, veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů Semeno, koloběh vody v přírodě, ochrana živ. prostředí, teplota vody , vzduchu, herbář    
uplatňuje zákl. hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím znalostí o lidském těle, projevuje vhodným chováním vztah ke zdraví Člověk a jeho zdraví - lidské tělo ,vnitřní orgány hygiena a čistota, pořádek a čistota,, péče o zdraví    
dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své, ani zdraví jiných Péče o zdraví, tel. čísla - 150, 155, 158, 156, 112, pravidla chování, dětské nemoci    
chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, požádá o pomoc Osobní bezpečí- rizikové prostředí, služby odborné pomoci, brutalita a násilí v médiích    
uplatňuje zákl. pravidla účastníků silničního provozu bezpečné chování v silničním provozu, hromadná doprava    
reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných situacích Situace hromadného ohrožení    
ETICKÁ VÝCHOVA      
jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích především v rodině a v kolektivu třídy elementární prosociálnost - darování, ochota dělit se, povzbuzení služba, vyjádření soucitu a přátelství    

 

 

Prvouka
Ročník 3.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
orientuje se v místě svého bydliště, v okolí školy,v místní krajině Místo, kde žijeme domov - prostředí domova, orientace v místě bydliště, škola    
začlení svou obec do příslušného kraje ČR minulost a současnost obce    
zná základní údaje z historie a současnosti obce obec, její části, významné budovy,místní krajina,rozdíly mezi městem a vesnicí    
zná některé lidové a místní zvyky a tradice kultura, současnost a minulost v našem životě, báje, mýty a pověsti    
orientuje se v plánku obce obec, místní a okolní krajina    
ví, kde je muzeum, divadlo, radnice, nádraží, současnost a minulost v našem životě    
památky okresního města regionální památky    
určí hlavní a vedlejší světové strany, v přírodě se umí orientovat podle světových stran, využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, Lidé a čas orientace v čase, časový řád    
pojmenuje některé rodáky, báje a pověsti spjaté s místem kde žije jak žili lidé dříve, regionální báje a pověsti    
umí pozorovat, rozlišovat a popsat některé vlastnosti Rozmanitost přírody vlastnosti a změny látek, neživá příroda    
a změny látek - barva, chuť, rozpustnost, hořlavost… voda a vzduch    
užívá vhodné pomůcky a umí změřit délku, čas, nerosty a horniny, půda    
hmotnost, objem, teplotu vážení a měření    
rozlišuje přírodniny, lidské výtvory, suroviny živá a neživá příroda, životní podmínky    
zná základní rozdělení živočichů - savci, ptáci,obojživelníci, ryby, hmyz živočichové    
umí uvést hlavní rozlišovací znaky a popsat stavbu těla, ví, čím se liší rozmnožování jednotlivých skupin rovnováha v přírodě    
rozlišuje domácí a hospodářská zvířata, zná vybraná zvířata volně žijící v určitých přírodních, společenstvích (pole, louky, les apod.), umí vybrané živočichy zařadit do příslušného, přírodního společenství ohleduplné chování k přírodě, ochrana přírody    
umí pojmenovat části rostlin rostliny    
umí popsat projevy života rostlin životní podmínky    
zná vybrané druhy plodů a semen rovnováha v přírodě    
zná význam semen ohleduplné chování k přírodě    
zná vybrané kvetoucí a nekvetoucí rostliny a dřeviny, (na zahrádkách, loukách, v lese), zná vybrané hospodářské a léčivé rostliny, pozná běžně se vyskytující jedlé a jedovaté houby, umí je pojmenovat ochrana přírody    
má povědomí o významu životního prostředí, uplatňuje zásady bezpečného chování v přírodě a na silnici (chodec, cyklista) Člověk a jeho zdraví člověk, rodina, soužití lidí, chování lidí, právo a spravedlnost, lidské tělo, péče o zdraví, zdravá výživa, osobní bezpečí OSV- osbnostní rozvoj- sebepoznání a sebepojetí  
       
  ETICKÁ VÝCHOVA    
iniciativně vstupuje do vztahu s vrstevníky rozlišování mezi nabídkami druhých, schopnost odmítnutí nabídky k podvodu, krádeži, pomlouvání