Prvouka
Charakteristika vyučovacích předmětů - 1.stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučuje se v 1. a 2. ročníku dvě hodiny týdně, ve 3. ročníku tři hodiny týdně.
Utváří se prvotní ucelený obraz světa. Učí pozorování a pojmenování věcí, jevů a dějů, jejich vzájemných vztahů a souvislostí, poznávání sebe i nejbližšího okolí. Seznamuje s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy, učí vnímání lidí a vztahů mezi nimi, všímání si podstatných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů. Zprostředkovává porozumění světa kolem sebe a vnímání základních vztahů ve společnosti, porozumění soudobého způsobu života, jeho přednostem i problémům, chápání současnosti jako výsledku minulosti a východiska do budoucnosti.
Prvouka patří do vzdělávací oblasti člověk a jeho svět a vzdělávací obsah je členěn do pěti tematických okruhů:
- Místo, kde žijeme - důraz je kladen na dopravní výchovu, praktické poznávání místních a regionálních skutečností a na utváření přímých zkušeností žáků
- Lidé kolem nás - upevňování základů vhodného chování a jednání mezi nimi, seznámení se se základními právy a povinnostmi
- Lidé a čas - orientace v dějích a čase
- Rozmanitost přírody - poznávání Země jako planety sluneční soustavy
- Zdravotní prevence, první pomoc, bezpečné chování v různých životních situacích
- Poznávání sebe na základě poznávání člověka jako živé bytosti
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci jsou vedeni k objevování a poznávání všeho, co je zajímá a v čem by v budoucnu mohli uspět
- poznávání podstaty zdraví a příčin nemocí
- upevňování preventivního chování
- orientace ve světě informací
- časově a místní propojování historických, zeměpisných a kulturních informací
- učitel pomáhá řešit a třídit informace podle zvolených nebo zadaných kritérií
- učitel motivuje žáky k celoživotnímu učení
Kompetence k řešení problémů
- žáci si upevňují účelné rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti druhých
- poznávají a ovlivňují svou jedinečnost
- učitel pomáhá žákům, aby došli k samostatným objevům, řešením a závěrům
- učitel učí žáky pracovat s odbornou literaturou, encyklopediemi apod.,
- využívají různých informačních zdrojů
Kompetence komunikativní
- žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojovaných tématech
- jsou vedeni k samostatnému a sebevědomému vystupování a jednání
- k efektivní, bezproblémové a bezkonfliktní komunikaci
- pojmenovávání pozorované skutečnosti a zachycují je ve vlastních projevech, názorech a výtvorech
- přirozeně vyjadřují pozitivní city ve vztahu k sobě i okolnímu prostředí
- učitel podporuje u žáků prezentaci svých myšlenek a názorů, kladení otázek k věci, vzájemnému se naslouchání a odůvodňování svých závěrů, vzájemně si radí a pomáhají si
Kompetence sociální a personální
- žáci pracují ve skupině
- efektivně spolupracují na řešení problémů
- učí se respektovat názory druhých
- přispívají k diskusi
- učitel učí věcně argumentovat
- učitel vede děti k oceňování svých názorů a přínosů
Kompetence občanské
- učitel utváří ohleduplný vztah k přírodě i kulturním výtvorům
- učitel motivuje žáky hledat možnosti aktivního uplatnění ochrany přírody
- učitel vede žáky k respektování pravidel
Kompetence pracovní
- žáci jsou vedeni k utváření pracovních návyků v jednoduché, samostatné i týmové činnosti
- učitel učí žáky používat různé materiály, nástroje a vybavení
- učitel zohledňuje soudobý stav poznání a technického rozvoje
Prvouka | ||||
Ročník 1. | ||||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. | |
zná cestu do školy a zpět | Místo, kde žijeme | |||
umí vyprávět o svém domově, bydlišti a okolí -les, | domov | |||
pole, potok apod. | obec, místní krajina | |||
zná název školy | škola | |||
zná jméno třídní učitelky a ředitele školy | osobní bezpečí | |||
zná vztahy mezi rodinnými příslušníky (rodiče, děti, | Lidé kolem nás rodina | |||
bratr, sestra, teta apod.) | soužití lidí | |||
dokáže rozlišit nežádoucí formy chování | ||||
umí se připravit pomůcky do školy | chování lidí | Čj- komunikační a slohová výchova | ||
udržuje pořádek ve svých věcech, ve školní aktovce, umí si uspořádat pracovní místo | právo a spravedlnost | |||
rozlišuje čas k práci a odpočinku | Lidé a čas | M- slovní úlohy | ||
orientuje se v čase - rok, měsíc, týden, den, | orientace v čase a časový řád | Čj- komunikační a slohová výchova | ||
hodina, umí vyjmenovat dny v týdnu | současnost a minulost v našem životě | |||
zná některé vánoční a velikonoční zvyky a tradice | ||||
zná čtvero ročních období a umí je charakterizovat, umí vyjmenovat měsíce jednotlivých ročních období | jaro, léto, podzim, zima | |||
roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků | Rozmanitost přírody rostliny a živočichové, ochrana rostlin a živočichů | OSV- osobnostní rozvoj-rozvoj schopností poznávání | ||
umí popsat změny v přírodě podle ročního období, umí časově zařadit Vánoce a Velikonoce | orientace v čase - roční období… | |||
vitamíny, odpočinek, spánek, pitný režim…, zná zásady správného chování u lékaře | Člověk a jeho zdraví zdravá výživa | |||
umí pojmenovat části lidského těla | lidské tělo | |||
zná názvy běžných onemocnění | osobní bezpečí (šikana, týrání) | |||
ví, co dělat v případě úrazu | péče o zdraví | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | ||||
osvojují si oslovování křestními jmény | komunikace při vytváření výchovného kolektivu - představení se, vytvoření základních komunikačních pravidel v kolektivu | |||
vyjadřuje city v jednoduchých situacích | komunikace citů - identifikace |
Prvouka | |||
Ročník 2. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zná základní pravidla slušného chování v rodině a ve společnosti | Místo, kde žijeme - Domov | ||
vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí | Domov: prostředí domova, orientace v místě bydliště, adresa bydliště žáka, bezpečná cesta do školy | ||
zná a dodržuje základní pravidla pro chodce | |||
umí správně přecházet vozovku | |||
zná vybrané dopravní značky (stop, hlavní silnice,zákaz vjezdu apod.) | |||
rozlišuje dopravní prostředky - auto, vlak apod. | |||
rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby jejich estetické hodnoty a rozmanitost | prostředí domova, panelový dům, nájemní dům, byt, vesnice, město obec - úřady, policie, hasiči, nemocnice, pošta, nádraží, kulturní zařízení, a jiné | ||
umí slušně požádat o pomoc a poděkovat | Lidé kolem nás - soužití lidí | ||
rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi | rodina: známí a noví lidé - odstupňování známosti podle důvěry a přátelství | ||
zná zaměstnání rodičů, umí vysvětlit, v čem spočívají některá povolání(lékař, učitel, řidič apod.) | Práce, zaměstnání, řemesla, nezaměstnanost, odpočinek, zábava, využití volného času | ||
projevuje toleranci k lidem odlišné pleti, jejich přednostem i nedostatkům | Podobní a odlišní lidé - barva pleti, povahové vlastnosti, jazyk a nářečí Volný čas | MuV- lidské vztahy | |
využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj minulý, přítomný a budoucí | Lidé a čas - orientace v čase, hodiny nástěnné, sluneční, přesýpací.. Budík, hodiny náramkové, věžní Kalendář | ||
současnost a minulost v našem životě | |||
rodokmen | |||
pozoruje, popíše a porovnává viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích | Rozmanitost přírody proměny přírody, živočichové ve volné přírodě, srst, přezimování, stavba těla ptáků, savců | ||
roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě | Zelenina a ovoce - jejich druhy a význam pro člověka, rovnováha v přírodě, pokojové rostliny, zemědělské plodiny, domácí mazlíčci, péče o zvířata v zajetí, chráněné rostliny, chránění živočichové, ekosystémy - louka, pole, les, rybník, řeka , ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody, péče o své zdraví, první pomoc při otravě | ||
provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří zákl, veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů | Semeno, koloběh vody v přírodě, ochrana živ. prostředí, teplota vody , vzduchu, herbář | ||
uplatňuje zákl. hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím znalostí o lidském těle, projevuje vhodným chováním vztah ke zdraví | Člověk a jeho zdraví - lidské tělo ,vnitřní orgány hygiena a čistota, pořádek a čistota,, péče o zdraví | ||
dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své, ani zdraví jiných | Péče o zdraví, tel. čísla - 150, 155, 158, 156, 112, pravidla chování, dětské nemoci | ||
chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, požádá o pomoc | Osobní bezpečí- rizikové prostředí, služby odborné pomoci, brutalita a násilí v médiích | ||
uplatňuje zákl. pravidla účastníků silničního provozu | bezpečné chování v silničním provozu, hromadná doprava | ||
reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných situacích | Situace hromadného ohrožení | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
jednoduchými skutky realizuje tvořivost v mezilidských vztazích především v rodině a v kolektivu třídy | elementární prosociálnost - darování, ochota dělit se, povzbuzení služba, vyjádření soucitu a přátelství |
Prvouka | |||
Ročník 3. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
orientuje se v místě svého bydliště, v okolí školy,v místní krajině | Místo, kde žijeme domov - prostředí domova, orientace v místě bydliště, škola | ||
začlení svou obec do příslušného kraje ČR | minulost a současnost obce | ||
zná základní údaje z historie a současnosti obce | obec, její části, významné budovy,místní krajina,rozdíly mezi městem a vesnicí | ||
zná některé lidové a místní zvyky a tradice | kultura, současnost a minulost v našem životě, báje, mýty a pověsti | ||
orientuje se v plánku obce | obec, místní a okolní krajina | ||
ví, kde je muzeum, divadlo, radnice, nádraží, | současnost a minulost v našem životě | ||
památky okresního města | regionální památky | ||
určí hlavní a vedlejší světové strany, v přírodě se umí orientovat podle světových stran, využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, | Lidé a čas orientace v čase, časový řád | ||
pojmenuje některé rodáky, báje a pověsti spjaté s místem kde žije | jak žili lidé dříve, regionální báje a pověsti | ||
umí pozorovat, rozlišovat a popsat některé vlastnosti | Rozmanitost přírody vlastnosti a změny látek, neživá příroda | ||
a změny látek - barva, chuť, rozpustnost, hořlavost… | voda a vzduch | ||
užívá vhodné pomůcky a umí změřit délku, čas, | nerosty a horniny, půda | ||
hmotnost, objem, teplotu | vážení a měření | ||
rozlišuje přírodniny, lidské výtvory, suroviny | živá a neživá příroda, životní podmínky | ||
zná základní rozdělení živočichů - savci, ptáci,obojživelníci, ryby, hmyz | živočichové | ||
umí uvést hlavní rozlišovací znaky a popsat stavbu těla, ví, čím se liší rozmnožování jednotlivých skupin | rovnováha v přírodě | ||
rozlišuje domácí a hospodářská zvířata, zná vybraná zvířata volně žijící v určitých přírodních, společenstvích (pole, louky, les apod.), umí vybrané živočichy zařadit do příslušného, přírodního společenství | ohleduplné chování k přírodě, ochrana přírody | ||
umí pojmenovat části rostlin | rostliny | ||
umí popsat projevy života rostlin | životní podmínky | ||
zná vybrané druhy plodů a semen | rovnováha v přírodě | ||
zná význam semen | ohleduplné chování k přírodě | ||
zná vybrané kvetoucí a nekvetoucí rostliny a dřeviny, (na zahrádkách, loukách, v lese), zná vybrané hospodářské a léčivé rostliny, pozná běžně se vyskytující jedlé a jedovaté houby, umí je pojmenovat | ochrana přírody | ||
má povědomí o významu životního prostředí, uplatňuje zásady bezpečného chování v přírodě a na silnici (chodec, cyklista) | Člověk a jeho zdraví člověk, rodina, soužití lidí, chování lidí, právo a spravedlnost, lidské tělo, péče o zdraví, zdravá výživa, osobní bezpečí | OSV- osbnostní rozvoj- sebepoznání a sebepojetí | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
iniciativně vstupuje do vztahu s vrstevníky | rozlišování mezi nabídkami druhých, schopnost odmítnutí nabídky k podvodu, krádeži, pomlouvání |