Tělesná výchova

TĚLESNÁ VÝCHOVA

Charakteristika vyučovacího předmětu

1. Obsahové, časové a organizační vymezení

Vyučuje se v 1.-5. ročníku, v každém ročníku jsou dvě hodiny týdně. Žáci cvičí v tělocvičně, na hřišti nebo volně v přírodě. Hodina je členěna na rušnou část, průpravná cvičení, hlavní část (obsahuje nácvik, výcvik a kondiční část) a závěrečnou část. Žáci cvičí ve vhodném sportovním oblečení a vhodné obuvi. Učitel v hodinách využívá různé metody a formy práce, používá veškeré dostupné nářadí a náčiní. Přitom dbá obzvláště na bezpečnost. Vzdělávací obsah je rozdělen na tři tématické okruhy:

Činnost ovlivňující zdraví

  • význam pohybu pro zdraví, zdravotně zaměřené činnosti
  • rozvíjení rychlosti, vytrvalosti, síly a obratnosti
  • bezpečnost při pohybových činnostech

Činnost ovlivňující úroveň pohybových dovedností

  • základy sportovních a pohybových her
  • základy gymnastiky
  • základy atletiky
  • rytmické a kondiční cvičení a další pohybové činnosti

Činnosti podporující pohybové učení

  • komunikace a organizace při TV
  • zásady jednání a chování, měření a posuzování pohybových dovedností

2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

  • žáci získávají informace o tělocvičném názvosloví
  • učí se cvičit podle nákresu nebo popisu cvičení
  • učitel umožňuje žákům používat vhodné učební pomůcky
  • učitel umožňuje žákům hodnotit své činnosti a výsledky na základě daných kritérií

Kompetence k řešení problémů

  • žáci se učí řešit zadané úkoly a uplatňují zásady bezpečného chování
  • řeší problémy nesportovního chování
  • učitel zařazuje metody a formy, při kterých žáci docházejí k řešení sami

Kompetence komunikativní

  • žáci jsou vedeni ke spolupráci při týmových pohybových činnostech a soutěžích
  • žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojovaných tématech
  • učitel vede žáky ke vzájemné komunikaci a spolupráci

Kompetence sociální a personální

  • žáci se podílí na realizaci pravidelného pohybového režimu
  • jsou vedeni ke zlepšování své zdatnosti, učí se být ohleduplní a taktní
  • učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • učitel umožňuje každému žáku zažít úspěch

Kompetence pracovní

  • žáci si utváří pracovní návyky při pohybových činnostech, učí se užívat jednotlivé tělocvičné nářadí a náčiní a dodržují vymezená pravidla
  • učitel vede žáky k uplatňování hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech
Tělesná výchova
Ročník 1.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
spolupracuje při pohybových činnostech, zvládne přihrávku jednoruč, obouruč, zná a dodržuje základní pravidla her základy sportovních her - míčové hry a pohybové hry    
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná nízký start, zná princip štafetového běhu, nacvičí skok do dálky základy atletiky – rychlý běh, skok do dálky,hod míčkem    
zvládne kotoul vpřed, stoj na lopatkách, jednoduchá cvičení na žebřinách, umí skákat přes švihadlo, dokáže podbíhat dlouhé lano, provádí cvičení na lavičkách základy gymnastiky – cvičení na nářadí, s náčiním odpovídající velikosti    
projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, zná význam sportování pro zdraví vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play    
dodržuje pravidla bezpečnosti, zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti, používá vhodné sportovní oblečení a sportovní obuv bezpečnost při sportování    
zná a užívá základní tělocvičné pojmy – názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží tělocvičné pojmy    
dbá na správné držení těla při různých činnostech i provádění cviků, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky rytmické a kondiční formy cvičení    
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná cviky pro zahřátí a uvolnění, protahovací a napínací cviky příprava ke sportovnímu výkonu – příprava organismu    

 

Tělesná výchova
Ročník 2.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zvládne přihrávku jednoruč, obouruč, zná a dodržuje základní pravidla her, je schopen soutěžit v družstvu základy sportovních her, míčové hry, pohybová tvořivost    
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná nízký start, zná princip štafetového běhu, nacvičí skok do dálky základy atletiky – běh, skok do dálky,hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti,síly a koordinace pohybu    
zvládne kotoul vpřed, jednoduchá cvičení na žebřinách, umí skákat přes švihadlo, provádí cvičení na lavičkách základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním    
zná význam sportování pro zdraví, projevuje radost z pohybové činnosti, učí se respektovat zdravotní handicap vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play    
používá vhodné sportovní oblečení a obuv, zná smluvené povely bezpečnost při sportu    
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí tělocvičné pojmy    
dbá na správné držení těla, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu    
zná protahovací a napínací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění příprava organismu ke sportovnímu výkonu    
ETICKÁ VÝCHOVA:        
podílí se na vytváření polečenství třídy prostřednictvím dodržování  jasných a splnitelných pravidel komunikace při vytváření výchovného kolektivu- otevřená komunikace    

 

 

Tělesná výchova
Ročník 3.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
spolupracuje při týmových činnostech, umí přihrávky jednoruč a obouruč, driblink, rozlišují míč na basketbal a volejbal, učí se ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš, nacvičuje přehazovanou, umí se dohodnout na spolupráci, je si vědom porušení pravidel, pozná přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje základy sportovních her, míčové hry, pohybová tvořivost, využití netradičního náčiní při cvičení, pravidla soutěží    
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 60 m, zná taktiku při běhu na delší vzdálenost, při běhu terénem s překážkami, umí skákat do dálky, nacvičí správnou techniku skoku z místa základy atletiky – běh, skok do dálky, hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti, síly a koordinace pohybu    
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, naučí se správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním    
projevuje radost z pohybu, zná význam sportování pro zdraví, seznámí se s dětským aerobikem a s kondičním cvičením s hudbou vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play    
dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, ve vodě, zná smluvené povely, používá vhodné sportovní oblečení a obuv bezpečnost při sportu , hygiena při Tv, vhodné oblečení a obutí    
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží tělocvičné pojmy    
dbá na správné držení těla, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu    
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou příprava organismu ke sportovnímu výkonu    
ETICKÁ VÝCHOVA      
osvojí si základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých vyjádření uznání a účinnost pochvaly    

 

 

Tělesná výchova
Ročník 4.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
spolupracuje při týmových a pohybových činnostech, umí přihrávky, driblink, učí se ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš a přehazovanou, zná pravidla přehazované, malé kopané, florbalu, zná cviky na zdokonalení obratnosti a pohotovosti, umí se dohodnout na spolupráci a taktice, pozná a označí přestupky proti pravidlům a je si vědom následků pro sebe i družstvo základy sportovních her, míčové hry a pohybové hry, využití netradičního náčiní při cvičení, pravidla her a soutěží, zásady jednání a chování    
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 300 m, zná taktiku při běhu – k metě, sprintu, vytrvalostního běhu, při běhu terénem s překážkami, umí skákat do dálky, nacvičí správnou techniku skoku z místa základy atletiky – běh, skok do dálky,hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti,síly a koordinace pohybu    
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, umí správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze – roznožka, výskok do kleku a dřepu, provádí cvičení na švédské bedně základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním    
projevuje radost z pohybu, zná význam sportování pro zdraví dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky, dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích vztah ke sportu – zásady jednánía chování – fair play    
dodržuje pravidla bezpečnosti, adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka, zná a reaguje na smluvené povely, používá vhodné sportovní oblečení a obuv bezpečnost při sportování, hygiena při Tv, správné oblečení a obutí    
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží tělocvičné pojmy    
seznámí se s dětským aerobikem a kondičním cvičením s hudbou, dbá na správné držení těla při různých činnostech, projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky, uplatňuje zásady pohybové hygieny, průpravné úpoly rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu , přetahy a přetlaky    
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění příprava organismu ke sportovnímu výkonu    
uplatňuje vhodné a bezpečné chování v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost turistika a pobyt v přírodě, přesun do terénu a chování v dopravních prostředcích při přesunu, chůze v terénu, ochrana přírody    
ETICKÁ VÝCHOVA      
uvědomuje si své schopnosti a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení sebepojetí a sebeovládání    

 

 

Tělesná výchova
Ročník 5.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
spolupracuje při týmových a pohybových činnostech a soutěžích, umí přihrávky, driblink, umí ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš, nacvičuje přehazovanou, zná pravidla přehazované, florbalu, kopané a řídí se jimi, zná cviky na zdokonalení obratnosti a pohotovosti, je schopen soutěžit v družstvu,umí se dohodnout na spolupráci a taktice, pozná a označí přestupky proti pravidlům a je si vědom následků pro sebe i družstvo základy sportovních her, míčové hry a pohybové hry, pohybová tvořivost OSV – osobnostní rozvoj- psychohygiena Sportovní hry- (přehazovaná, vybíjená, košíková, floral).Dovednosti pro předcházení stresům, pozitivní naladění mysli, zvládání stresových situací, uvolnění- relaxace.
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 400 m a 800 m, umí skákat do dálky, zná taktiku při běhu – k metě, sprintu, vytrvalostního běhu, při běhu terénem s překážkami, nacvičí správnou techniku skoku z místa základy atletiky – běh, skok do dálky, hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti, síly a koordinace pohybu    
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, kotouly vpřed a vzad, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, výmyk, umí správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze – roznožka, výskok do kleku a dřepu, provádí cvičení na švédské bedně, zdokonaluje se ve cvičení na ostatním nářadí – kruhy, žebřiny, lavičky, provádí kondiční cvičení s plnými míči základy gymnastiky – cvičení na nářadí a s náčiním, zásady jednání a chování    
projevuje radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení pohybové dovednosti, respektuje zdravotní handicap, zná význam sportování pro zdraví, dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky, dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play    
dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka, zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály, používá vhodné sportovní oblečení a obuv bezpečnost při sportování    
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí a náčiní, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží, cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení tělocvičné pojmy    
podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu, zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení,dbá na správné držení těla a správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky, uplatňuje zásady pohybové hygieny rytmické a kondiční formy cvičení, vyjádření melodie a rytmu pohybem, jednoduché tance   Př – lidský organismus
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou příprava ke sportovnímu výkonu    
zvládá základy techniky lyžování a bruslení, plavání lyžování, bruslení, plavání    

 

Učivo základní plavecké výuky – „neplavci“

Většinou je rozsah učiva určen žákům 2. tříd ZŠ

          1.   Hygiena plavání

  • vštěpovat žákům hygienické zásady, budovat hygienické návyky
  • fyzická a psychická připravenost na výuku plaváni
  • kontraindikace při výuce plavání
  • vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu: sprchování a otužování, sušení těla
  • smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu, zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu.
  1. Adaptace na vodní prostředí
  • formou her postupně a nenásilně adaptovat žáky navodní prostředí, učit žáky nebát se vody.
  1. Základní   plavecké   dovednosti   -  učit   žáky   popsaným   základním   plaveckým
    dovednostem s využitím nadlehčovacích pomůcek:
  • orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: potopení obličeje -   postupné
    otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, kotouly ve vodě,   lovení předmětů
    z přiměřené hloubky, proplouvání kruhy, atd.
  • plavecká poloha - splýváni     spojená se vznášením ve vodě: splývání v obou
    polohách - na břiše, na zádech, splývání se zadrženým dechem, splýváni s výdechem
    do vody, splýváni po odrazu od stěny v obou polohách,
  • plavecké  dýcháni:   výdechy  do  hladiny,   výdechy   s potopením  obličeje,   dlouhý
    postupný  výdech,   výdech  současně  ústy  i   nosem,  výdechy  do  vody   spojené
    s pohybovým úkolem, opakované výdechy do vody při různých typech činností
  • skoky a pády do vody: nácvik jednoduchých skoků a pádů do vody z okraje bazénu i startovních bloků.
  1. Zvládnout jeden plavecký způsob – prsa, příp znak( lehčí poloha a dýchání ) , mít schopnost reagovat na pohyb jiného plavce a mít schopnost dosáhnout břehu z jakéhokoliv místa bazénu.
  2. Vytvořit podmínky pro zvládnutí úkolů 2. kurzu základní plavecké výuky spojené především s cítěním vody ,   nácvik znakových nohou a jednoduché obrátky.
  3. Prvky sebezáchrany - naučit žáky základním prvkům sebezáchrany.
  • vznášení, šlapání vody
  • prvky dopomoci tonoucímu: přivolání pomoci
  • seznámení s chováním se u neznámé vody
  1. Seznámit žáky s bezpečnostními zásadami plavání u jiných vodních ploch a ve volné     

      přírodě

Učivo základní plavecké výuky - „poloplavci“

Většinou je rozsah učiva určen žákům 3. tříd ZŠ (pokud absolvovali výuku i ve 2.ročníku).

1.   Hygiena plavání -    upevňovat získané hygienické návyky, rozšiřovat vědomosti získané v předcházející etapě o nové poznatky z následujících oblastí:

  • fyzická a psychická připravenost na výuku plavání,
  • kontraindikace při výuce plavání,
  • vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu -
  • sprchování a otužování, sušení těla,
  • smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu,
  • zásady bezpečnosti při plaváni a pohybu v areálu bazénu.

2.         Základní plavecké dovednosti - zdokonalovat naučené, upevňovat získané pohybové
návyky a rozšiřovat základní plavecké dovednosti.

  • orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: - potopení obličeje a postupné otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, lovení předmětů z přiměřené hloubky, proplouvání kruhy, atd.
  • plavecká poloha - splývání: - splývání po skoku do vody,
  • plavecké dýcháni:  opakované, pravidelné výdechy do vody bez pohybu, v pohybu a
    při plaveckém způsobu prsa,
  • skoky a pády do vody: pády a skoky prosté ze startovních bloků a zvýšených míst
    bazénu, nácvik startovního skoku,
  • pocit vody spojený s rozvojem vnímání vodního prostředí a dílčích záběrových
    pohybů: změny směru pohybu, přetáčení kolem osy, zrychlování a zpomalování
    pohybů, nácvik jednoduchých obrátek.

 

  1. Zdokonalit plavecký způsob znak, prsa s cílem uplavat po libovolných obrátkách minimálně 25 metrů.
  2. Naučit další plavecký způsob – volný způsob-kraul -  uplavat minimálně 10 metrů
  3. Prvky  sebezáchrany  a  dopomoci  tonoucímu  -  naučit  žáky  prvky  dopomoci unavenému plavci: tažení, prvky dopomoci tonoucímu: základní znak, plavání na boku, přivoláni pomoci.