Tělesná výchova
TĚLESNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu
1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vyučuje se v 1.-5. ročníku, v každém ročníku jsou dvě hodiny týdně. Žáci cvičí v tělocvičně, na hřišti nebo volně v přírodě. Hodina je členěna na rušnou část, průpravná cvičení, hlavní část (obsahuje nácvik, výcvik a kondiční část) a závěrečnou část. Žáci cvičí ve vhodném sportovním oblečení a vhodné obuvi. Učitel v hodinách využívá různé metody a formy práce, používá veškeré dostupné nářadí a náčiní. Přitom dbá obzvláště na bezpečnost. Vzdělávací obsah je rozdělen na tři tématické okruhy:
Činnost ovlivňující zdraví
- význam pohybu pro zdraví, zdravotně zaměřené činnosti
- rozvíjení rychlosti, vytrvalosti, síly a obratnosti
- bezpečnost při pohybových činnostech
Činnost ovlivňující úroveň pohybových dovedností
- základy sportovních a pohybových her
- základy gymnastiky
- základy atletiky
- rytmické a kondiční cvičení a další pohybové činnosti
Činnosti podporující pohybové učení
- komunikace a organizace při TV
- zásady jednání a chování, měření a posuzování pohybových dovedností
2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci získávají informace o tělocvičném názvosloví
- učí se cvičit podle nákresu nebo popisu cvičení
- učitel umožňuje žákům používat vhodné učební pomůcky
- učitel umožňuje žákům hodnotit své činnosti a výsledky na základě daných kritérií
Kompetence k řešení problémů
- žáci se učí řešit zadané úkoly a uplatňují zásady bezpečného chování
- řeší problémy nesportovního chování
- učitel zařazuje metody a formy, při kterých žáci docházejí k řešení sami
Kompetence komunikativní
- žáci jsou vedeni ke spolupráci při týmových pohybových činnostech a soutěžích
- žáci si rozšiřují slovní zásobu v osvojovaných tématech
- učitel vede žáky ke vzájemné komunikaci a spolupráci
Kompetence sociální a personální
- žáci se podílí na realizaci pravidelného pohybového režimu
- jsou vedeni ke zlepšování své zdatnosti, učí se být ohleduplní a taktní
- učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- učitel umožňuje každému žáku zažít úspěch
Kompetence pracovní
- žáci si utváří pracovní návyky při pohybových činnostech, učí se užívat jednotlivé tělocvičné nářadí a náčiní a dodržují vymezená pravidla
- učitel vede žáky k uplatňování hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech
Tělesná výchova | |||
Ročník 1. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
spolupracuje při pohybových činnostech, zvládne přihrávku jednoruč, obouruč, zná a dodržuje základní pravidla her | základy sportovních her - míčové hry a pohybové hry | ||
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná nízký start, zná princip štafetového běhu, nacvičí skok do dálky | základy atletiky – rychlý běh, skok do dálky,hod míčkem | ||
zvládne kotoul vpřed, stoj na lopatkách, jednoduchá cvičení na žebřinách, umí skákat přes švihadlo, dokáže podbíhat dlouhé lano, provádí cvičení na lavičkách | základy gymnastiky – cvičení na nářadí, s náčiním odpovídající velikosti | ||
projevuje přiměřenou radost z pohybové činnosti, zná význam sportování pro zdraví | vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play | ||
dodržuje pravidla bezpečnosti, zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály pro organizaci činnosti, používá vhodné sportovní oblečení a sportovní obuv | bezpečnost při sportování | ||
zná a užívá základní tělocvičné pojmy – názvy pohybových činností, tělocvičného nářadí a náčiní, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží | tělocvičné pojmy | ||
dbá na správné držení těla při různých činnostech i provádění cviků, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky | rytmické a kondiční formy cvičení | ||
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná cviky pro zahřátí a uvolnění, protahovací a napínací cviky | příprava ke sportovnímu výkonu – příprava organismu |
Tělesná výchova | ||||
Ročník 2. | ||||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. | |
zvládne přihrávku jednoruč, obouruč, zná a dodržuje základní pravidla her, je schopen soutěžit v družstvu | základy sportovních her, míčové hry, pohybová tvořivost | |||
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná nízký start, zná princip štafetového běhu, nacvičí skok do dálky | základy atletiky – běh, skok do dálky,hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti,síly a koordinace pohybu | |||
zvládne kotoul vpřed, jednoduchá cvičení na žebřinách, umí skákat přes švihadlo, provádí cvičení na lavičkách | základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním | |||
zná význam sportování pro zdraví, projevuje radost z pohybové činnosti, učí se respektovat zdravotní handicap | vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play | |||
používá vhodné sportovní oblečení a obuv, zná smluvené povely | bezpečnost při sportu | |||
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí | tělocvičné pojmy | |||
dbá na správné držení těla, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky | rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu | |||
zná protahovací a napínací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění | příprava organismu ke sportovnímu výkonu | |||
ETICKÁ VÝCHOVA: | ||||
podílí se na vytváření polečenství třídy prostřednictvím dodržování jasných a splnitelných pravidel | komunikace při vytváření výchovného kolektivu- otevřená komunikace |
Tělesná výchova | |||
Ročník 3. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
spolupracuje při týmových činnostech, umí přihrávky jednoruč a obouruč, driblink, rozlišují míč na basketbal a volejbal, učí se ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš, nacvičuje přehazovanou, umí se dohodnout na spolupráci, je si vědom porušení pravidel, pozná přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje | základy sportovních her, míčové hry, pohybová tvořivost, využití netradičního náčiní při cvičení, pravidla soutěží | ||
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 60 m, zná taktiku při běhu na delší vzdálenost, při běhu terénem s překážkami, umí skákat do dálky, nacvičí správnou techniku skoku z místa | základy atletiky – běh, skok do dálky, hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti, síly a koordinace pohybu | ||
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, naučí se správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze | základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním | ||
projevuje radost z pohybu, zná význam sportování pro zdraví, seznámí se s dětským aerobikem a s kondičním cvičením s hudbou | vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play | ||
dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, ve vodě, zná smluvené povely, používá vhodné sportovní oblečení a obuv | bezpečnost při sportu , hygiena při Tv, vhodné oblečení a obutí | ||
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží | tělocvičné pojmy | ||
dbá na správné držení těla, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky | rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu | ||
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou | příprava organismu ke sportovnímu výkonu | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
osvojí si základy pozitivního hodnocení a přijetí druhých | vyjádření uznání a účinnost pochvaly |
Tělesná výchova | |||
Ročník 4. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
spolupracuje při týmových a pohybových činnostech, umí přihrávky, driblink, učí se ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš a přehazovanou, zná pravidla přehazované, malé kopané, florbalu, zná cviky na zdokonalení obratnosti a pohotovosti, umí se dohodnout na spolupráci a taktice, pozná a označí přestupky proti pravidlům a je si vědom následků pro sebe i družstvo | základy sportovních her, míčové hry a pohybové hry, využití netradičního náčiní při cvičení, pravidla her a soutěží, zásady jednání a chování | ||
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 300 m, zná taktiku při běhu – k metě, sprintu, vytrvalostního běhu, při běhu terénem s překážkami, umí skákat do dálky, nacvičí správnou techniku skoku z místa | základy atletiky – běh, skok do dálky,hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti,síly a koordinace pohybu | ||
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, umí správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze – roznožka, výskok do kleku a dřepu, provádí cvičení na švédské bedně | základy gymnastiky – cvičení na nářadí, a s náčiním | ||
projevuje radost z pohybu, zná význam sportování pro zdraví dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky, dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích | vztah ke sportu – zásady jednánía chování – fair play | ||
dodržuje pravidla bezpečnosti, adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka, zná a reaguje na smluvené povely, používá vhodné sportovní oblečení a obuv | bezpečnost při sportování, hygiena při Tv, správné oblečení a obutí | ||
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží | tělocvičné pojmy | ||
seznámí se s dětským aerobikem a kondičním cvičením s hudbou, dbá na správné držení těla při různých činnostech, projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti, dbá na správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky, uplatňuje zásady pohybové hygieny, průpravné úpoly | rytmické a kondiční formy cvičení, základy estetického pohybu , přetahy a přetlaky | ||
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou, zná protahovací a napínací cviky, cviky pro zahřátí a uvolnění | příprava organismu ke sportovnímu výkonu | ||
uplatňuje vhodné a bezpečné chování v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu, předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost | turistika a pobyt v přírodě, přesun do terénu a chování v dopravních prostředcích při přesunu, chůze v terénu, ochrana přírody | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
uvědomuje si své schopnosti a silné stránky, utváří své pozitivní sebehodnocení | sebepojetí a sebeovládání |
Tělesná výchova | |||
Ročník 5. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
spolupracuje při týmových a pohybových činnostech a soutěžích, umí přihrávky, driblink, umí ovládat hru s basketbalovým míčem, nacvičuje střelbu na koš, nacvičuje přehazovanou, zná pravidla přehazované, florbalu, kopané a řídí se jimi, zná cviky na zdokonalení obratnosti a pohotovosti, je schopen soutěžit v družstvu,umí se dohodnout na spolupráci a taktice, pozná a označí přestupky proti pravidlům a je si vědom následků pro sebe i družstvo | základy sportovních her, míčové hry a pohybové hry, pohybová tvořivost | OSV – osobnostní rozvoj- psychohygiena | Sportovní hry- (přehazovaná, vybíjená, košíková, floral).Dovednosti pro předcházení stresům, pozitivní naladění mysli, zvládání stresových situací, uvolnění- relaxace. |
zná techniku hodu kriketovým míčkem, zná princip štafetového běhu, uběhne 400 m a 800 m, umí skákat do dálky, zná taktiku při běhu – k metě, sprintu, vytrvalostního běhu, při běhu terénem s překážkami, nacvičí správnou techniku skoku z místa | základy atletiky – běh, skok do dálky, hod míčkem, rozvoj rychlosti, vytrvalosti, síly a koordinace pohybu | ||
umí šplhat na tyči, zvládne cvičení na žíněnce – napojované kotouly, kotouly vpřed a vzad, stoj na hlavě, prování přitahování do výše čela na hrazdě, výmyk, umí správnou techniku odrazu z můstku při cvičení na koze – roznožka, výskok do kleku a dřepu, provádí cvičení na švédské bedně, zdokonaluje se ve cvičení na ostatním nářadí – kruhy, žebřiny, lavičky, provádí kondiční cvičení s plnými míči | základy gymnastiky – cvičení na nářadí a s náčiním, zásady jednání a chování | ||
projevuje radost z pohybové činnosti, samostatnost, odvahu a vůli pro zlepšení pohybové dovednosti, respektuje zdravotní handicap, zná význam sportování pro zdraví, dokáže objektivně zhodnotit svůj výkon, porovnat ho s předchozími výsledky, dovede získat informace o pohybových aktivitách a sportovních akcích | vztah ke sportu – zásady jednání a chování – fair play | ||
dodržuje pravidla bezpečnosti při sportování v tělocvičně, na hřišti, v přírodě, adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka, zná a reaguje na smluvené povely, gesta, signály, používá vhodné sportovní oblečení a obuv | bezpečnost při sportování | ||
zná názvy pohybových činností a tělocvičného nářadí a náčiní, zná pojmy z pravidel sportů a soutěží, cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení | tělocvičné pojmy | ||
podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu, zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení,dbá na správné držení těla a správné dýchání, zná kompenzační a relaxační cviky, uplatňuje zásady pohybové hygieny | rytmické a kondiční formy cvičení, vyjádření melodie a rytmu pohybem, jednoduché tance | Př – lidský organismus | |
zvládá základní přípravu organismu před pohybovou aktivitou | příprava ke sportovnímu výkonu | ||
zvládá základy techniky lyžování a bruslení, plavání | lyžování, bruslení, plavání |
Učivo základní plavecké výuky – „neplavci“
Většinou je rozsah učiva určen žákům 2. tříd ZŠ
1. Hygiena plavání
- vštěpovat žákům hygienické zásady, budovat hygienické návyky
- fyzická a psychická připravenost na výuku plaváni
- kontraindikace při výuce plavání
- vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu: sprchování a otužování, sušení těla
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu, zásady bezpečnosti při plavání a při pohybu v areálu bazénu.
- Adaptace na vodní prostředí
- formou her postupně a nenásilně adaptovat žáky navodní prostředí, učit žáky nebát se vody.
-
Základní plavecké dovednosti - učit žáky popsaným základním plaveckým
dovednostem s využitím nadlehčovacích pomůcek:
-
orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: potopení obličeje - postupné
otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, kotouly ve vodě, lovení předmětů
z přiměřené hloubky, proplouvání kruhy, atd. -
plavecká poloha - splýváni spojená se vznášením ve vodě: splývání v obou
polohách - na břiše, na zádech, splývání se zadrženým dechem, splýváni s výdechem
do vody, splýváni po odrazu od stěny v obou polohách, -
plavecké dýcháni: výdechy do hladiny, výdechy s potopením obličeje, dlouhý
postupný výdech, výdech současně ústy i nosem, výdechy do vody spojené
s pohybovým úkolem, opakované výdechy do vody při různých typech činností - skoky a pády do vody: nácvik jednoduchých skoků a pádů do vody z okraje bazénu i startovních bloků.
- Zvládnout jeden plavecký způsob – prsa, příp znak( lehčí poloha a dýchání ) , mít schopnost reagovat na pohyb jiného plavce a mít schopnost dosáhnout břehu z jakéhokoliv místa bazénu.
- Vytvořit podmínky pro zvládnutí úkolů 2. kurzu základní plavecké výuky spojené především s cítěním vody , nácvik znakových nohou a jednoduché obrátky.
- Prvky sebezáchrany - naučit žáky základním prvkům sebezáchrany.
- vznášení, šlapání vody
- prvky dopomoci tonoucímu: přivolání pomoci
- seznámení s chováním se u neznámé vody
- Seznámit žáky s bezpečnostními zásadami plavání u jiných vodních ploch a ve volné
přírodě
Učivo základní plavecké výuky - „poloplavci“
Většinou je rozsah učiva určen žákům 3. tříd ZŠ (pokud absolvovali výuku i ve 2.ročníku).
1. Hygiena plavání - upevňovat získané hygienické návyky, rozšiřovat vědomosti získané v předcházející etapě o nové poznatky z následujících oblastí:
- fyzická a psychická připravenost na výuku plavání,
- kontraindikace při výuce plavání,
- vybavení žáků na výuku plavání, základní hygiena před vstupem do bazénu -
- sprchování a otužování, sušení těla,
- smluvené signály pro dorozumívání v prostředí bazénu,
- zásady bezpečnosti při plaváni a pohybu v areálu bazénu.
2. Základní plavecké dovednosti - zdokonalovat naučené, upevňovat získané pohybové
návyky a rozšiřovat základní plavecké dovednosti.
- orientace ve vodě spojená s ponořením a potápěním: - potopení obličeje a postupné otvírání očí, přetočení ve vodě podél osy těla, lovení předmětů z přiměřené hloubky, proplouvání kruhy, atd.
- plavecká poloha - splývání: - splývání po skoku do vody,
-
plavecké dýcháni: opakované, pravidelné výdechy do vody bez pohybu, v pohybu a
při plaveckém způsobu prsa, -
skoky a pády do vody: pády a skoky prosté ze startovních bloků a zvýšených míst
bazénu, nácvik startovního skoku, -
pocit vody spojený s rozvojem vnímání vodního prostředí a dílčích záběrových
pohybů: změny směru pohybu, přetáčení kolem osy, zrychlování a zpomalování
pohybů, nácvik jednoduchých obrátek.
- Zdokonalit plavecký způsob znak, prsa s cílem uplavat po libovolných obrátkách minimálně 25 metrů.
- Naučit další plavecký způsob – volný způsob-kraul - uplavat minimálně 10 metrů
- Prvky sebezáchrany a dopomoci tonoucímu - naučit žáky prvky dopomoci unavenému plavci: tažení, prvky dopomoci tonoucímu: základní znak, plavání na boku, přivoláni pomoci.