Anglický jazyk
Anglický jazyk
charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu anglický jazyk
- Vzdělávací obsah předmětu
- získávání zájmu o studium cizího jazyka a vytváření pozitivního vztahu k tomuto předmětu
- osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností a k aktivnímu využití účinné komunikace v cizím jazyce
- získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném cizím jazyce
- porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí
- poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání nejdůležitějších informací o zemích studovaného jazyka a k práci s nimi
- pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a tolerance k odlišným kulturním hodnotám jiných národů
Organizační vymezení
Formy realizace:
- Vyučovací hodina - skupinové vyučování, dialogy, práce s obrazovým materiálem,
- výklad, poslech, četba, reprodukce textu (písemná, ustní), samostatná práce (vyhledávání informací, práce se slovníkem a s autentickými materiály), hry, soutěže, dramatizace, zpěv, vyukové programy a cvičení na PC, krátkodobé projekty, práce s multimediální technikou ( hlasovací zařízení, interaktivní tabule, interaktivní cvičení na internetu
- Konverzační soutěže
- Výjezdy do zahraničí
- Příležitostné akce
- Projekty
Místo realizace
v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
Dělení
na skupiny v rámci ročníku
Časové dotace
- 1 hodina týdně ve 2. ročníku
- 2 hodiny týdně ve 3. ročníku
- 3 hodiny týdně ve 4. a 5. ročníku
- 3 hodiny týdně v 6. až 9 ročníku
Výchovná a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu , aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.
Kompetence k učení
- žáci si od první vyučovací hodiny osvojují efektivní strategie vedoucí k zvládnutí CJ - vedeme je prostřednictvím zajímavých a různorodých metod k aktivnímu učení během hodiny - žáci si na I. stupni osvojují ve škole správnou výslovnost, z velké části si zapamatovávají novou slovní zásobu, z velké části se pamětně učí texty písniček, říkanek, chápou základní gramatické struktury prezentované komunikativní formou.
- Žáky II. stupně učíme, aby si poznatky získané ve škole prohlubovali při práci doma - zadávání samostatné práce na rozvoj daného tématu.
- Žáky systematicky vedeme ke správné orientaci v učebnicích a dalších materiálech - slovníky,knihy, doplňkové texty texty, časopisy - osvojují si pokyny a termíny související s jednotlivými typy cvičení a textů, učí se ovládat abecedu a hledání v abecedním seznamu ( žáci v rámci výuky CJ nepracují pouze s jednou učebnicí a pracovním sešitem).
- Žáci jsou vedeni ke schopnosti využívat analogie, odhadovat význam neznámých výrazů podle známých a dříve osvojených , orientovat se v novém neznámém textu poslechovém či čteném - nezbytné pro komunikaci.
- Žákům je dána příležitost v praxi pochopit přínos osvojení CJ - při práci s časopisy, na internetu si zkouší možnosti rozšířit si znalosti z různých oborů ( kultura, sport, příroda apod).
Kompetence k řešení problémů
- Žáci na I. stupni se učí pracovat s různými typy cvičení - zpočátku alespoň pasivně zvládají cizojazyčné pokyny v materiálech, se kterými pracují - učitel je vede jen omezenou dobu, později žáci pracují bez vysvětlování ( jen s individuální podporou) a dalších komentářů.
- Projektové vyučování - žáci se učí vyhledávat informace z různých zdrojů, vyhodnocovat je a zpracovávat
- Používají opakovaně již jednou vyřešený problém na jiné téma - žáci si ověří v praxi, jakého pokroku dosáhli,snažší je jejich další práce - průběžné zařazování miniprojektorů do výuky.
Kompetence komunikativní
- Žákům vytváříme dostatečné množství komunikativních situací, aby byli "nuceni" vyjadřovat samostatně svůj názor, svoje mínění, myšlenky ( volba impulsů k rozvoji mluvení a psaní - ne pouze otázky, ale i obrázky, nedokončené věty, začátek zajímavého příběhu, předmět, který ožívá a mluví apod.).
- Důležitá je komunikace učitel - žák: učitel doprovází svůj projev gesty, mimikou a názornými pomůckami, pokyny pro žáky jsou jednoduché, jednoznačné a a srozumitelné - učitel je součástí skupiny, účastní se všech aktivit, žáci ho napodobují, navazují na něj (důležitý psychologický moment).
- Učitel vymýšlí pro žáky přirozené situace, kdy mluví nejen ve dvojici, ale ve trojici či ve větších skupinách.
- Plánovitý a systematický rozvoj psaní žáků navazuje na počáteční rozvoj mluveného projevu poměrně brzy. Nejde však o formu doplňovacích cvičení v pracovním sešitě, automatické opisování či překlad, ale od počátku o jednoduché, ale přesto kreativní, zajímavé, zábavné psaní - žáky necháme, aby psaní doplňovali náčrtky a jednoduchými obrázky.
- Začínáme s volným psaním př. Napiš všechna slova na téma škola, jaro, já, můj kamarád, náš pes..., Napiš co tě napadne při pohledu na obrázek ( žáci mohou psát izolovaná slova, spojení, ale i věty - učitel nesrovnává výkony, ale hodnotí kladně všechny pozitivní výkony).
- Žáci na I. stupni hrají jednoduché dialogy, didakticé hry, vyprávějí či dramatizují pohádky či jednoduchí příběhy, zpívají a pohybem doprovázejí písničky.
- Dialogy jsou zajímavé a aktuální (nutná možnost obměny - nefunkční, když všichni žáci předvádějí tentýž rozhovor), vycházejí z potřeb každodenního života.
- Nezastupitelná role písniček (didakticky rozpracované) - žáci si jejich prostřednictvím osvojují obraty ,gramatické jevy, které si velmi snadno a dlouho uchovávají v paměti.
- Velkou pozornost věnujeme nácviku poslechu s porozuměním - volíme pestré, zajímavé a pro žáky zábavné prvky motivační i úkoly k porozumění, které žáci dále mohou rozvíjet - na základě poslechu se učí nejen reprodukovat vyslechnuté, ale také využít k dalšímu ústnímu či písemnému projevu.
- Zaměřuje se na aktuální a autentické typy textů a záznamu - učíme žáky pracovat s texty plakátu , oznámení, zpáv, mailů, vzkazů, zákazů a příkazů, pokynů k užívání, receptů SMS zpráv.
- Důležitá je volba textů vhodných pro mentalitu žáků - nevolíme stejná témata pro žáky na I. a II. stupni ZŠ - dospívající žáci se prostřednictvím jazyka dotýkají témat jim blízkých.např.: láska, přátelství, parta, rodinné vztahy, media, ochrana životního prostředí, drogy.
- Podle možností užíváme s žáky online cvičení - žáci se učí reagovat v reálné situaci, současně řeší myšlenkový i jazykový problém.
- Práce s internetem - žáci se učí nejen vyhledávat informace, ale i reagovat na výzvy, využívat aktuální nabídky ( aktuální nabídka online blahopřání) apod.
- Zařazování práce s mimoučebnicovými texty - časopisy pro děti, mládež, říkanky, pohádky, básničky a písničky z různých knih.
- Žáci se seznamují s velmi jednoduchými autentickými texty dětí z anglicky mluvících zemích - mail, chat, krátký dopis, blahopřání, inzerát, SMS.
CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | key words - interests, abilities, opinion adjectives, sports and exercise, appearance and clothes, food and drink, jobs/ adjectives, routines, feelings, places, the weather, seasons, transport, space, years, TV programmes, helping, adjectives, animals, objects, holidays, celebrations |
Zeměpis : The weather / The climate/ Počasí / Podnebí : AJ únor / Zeměpis 6. třída: prosinec Dějepis : Explores : Marco Polo : březen / D : Renesance – 7. třída Přírodopis : Animals in danger : květen / Př. Savci – 8. třída : září HV : Music group of the century - The Beatles : červen / HV 8. třída : únor |
|
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | sentence/word builder - and/but, verb-noun collocations, compound nouns, time clauses, expressions with every, verbs of preference + noun -ing, multipart verbs, first and then, positon of adverbs,why nd because, pronoun reference, containers, -ed adjectives, past time clauses, -ed and -ing adjectives, with, make nouns from verbs, future time clauses, postions of adverbs | MuV – Kulturní diference
Učivo : Countries, nationalities / státy, národnosti – konverzační téma : „Z které země jsi ?“ a „Moje země.“ Učivo : National Sports / Národní sporty – skupinová práce na prezentaci „ Český a britský národního sport“. Vánoční zvyky a tradice ve VB a USA - projekt : Typická vánoční jídla ve VB a ČR. |
|
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | grammar - can/can´t, must/musn´t, questions words, have got/has got, possessive´s , present simple, adverbs, there is/are, some/any, Countable/uncountable nouns, present continuous, past simple, comparatives, superlatives, possessive pronouns, going to | ||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu |
|
||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví podle návodu jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty | |||
Vypracovává úkoly k vyjádření obsahu přiměřeně obtížného textu, promluvy či konverzace | |||
vyžádá jednoduchou informacijednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Otevřená komunikace – úrovně komunikace, zásady verbální komunikace, komunikační chyby, dialog, komunikace ve ztížených podmínkách
|
Žák komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
|
Výstup je průběžně plněn v průběhu celoroční výuky . |
CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | key words - hobbies and interests, communication, personality adjectives, preferences, opinion adjectives, jobs, food and drink, at a café, dates, crime, describing photos, machines in the home, creatures, senses, adjectives, telling stories, materials, clothes | ||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | word and sentence builder - multipart verbs, good at, bad at, interested in, a lot, not very much, expressions with have, because and so, weak forms, linking words, decide to, start to, try to want to the man with, the woman in, American English, infinitive of purpose, collocations with get, -ed vs. -ing adjectives, questions with how + adjective, too and enough, sufixes for adjectives, how much, how many, punctation, structure, prefix un-, direct and indirect object, compound nouns, directions, made of, noun suffixes, for example/like, informal expressions | ||
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | grammar - present simple, adverbs of freqency, present continuous, past simple, past time adverbials, past continuous, comparative and superlative adjective, countable and uncountable nouns, can/can´t, have to/not have to, will for predictions, present perfect, intentions and arrangements | MuV – Multikulturalita
učivo : Our World / Náš svět - práce ve skupině - význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumívání
|
|
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | Zeměpis : Ireland / Irsko : září AJ , zeměpis 7. třída: březen | ||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace za pomocí svých spolužáků a učitele | |||
vyžádá jednoduchou informacijednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Otevřená komunikace – úrovně komunikace, zásady verbální komunikace, komunikační chyby, dialog, komunikace ve ztížených podmínkách
|
Žák komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci |
Výstup je průběžně plněn v průběhu celoroční výuky . |
CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | key words - school facilities, preferences, after school clubs, abilities, opinions - agreeing /disagreeing, health, diseases, at the doctor´s, food, nutrition, cities, phone calls, tranport, places, jobs, animals, asking for information, films, instructions and reasons, personality adjectives, feelings, making suggestions, music, instruments, reading, telling stories, science, offers nad requests | ||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | word and sentence builder - multi-part verbs, comparison (not) as + adj + as, the same as, more than, collocations, verbs with preppositions, text organisation, prefixes for opposites, good to do, important to do, word families, very, realy, quite, a bit, it is and there is, -ing words, compounds, confusing words, I don´t know when, where..., paragraphs, linking words, let/make someone do something, asjective suffixes, linking: either...or, neither...nor, both...and, not only... but also, adjective and prepositions (worried about), much, a lot, even, a bit |
Zeměpis : Schools in Japan / Školy v Japonsku : AJ září / zeměpis 7. Třída : leden Občanská výchova : Generation Gap / Generační rozdíly : březen / OV 8. třída / konflikty v mezilidských vztazích HV : Music – styles / Hudební styly : duben / HV 8. třída : květen |
|
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | Grammar - present simple and present continuous, past simple and past ontinuous, passive, specuating, present perfect, predictions, future conditional, defining relative clauses, reported orders, requests and advice, unreal conditional | ||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | |||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace | |||
vyžádá jednoduchou informacijednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Otevřená komunikace – úrovně komunikace, zásady verbální komunikace, komunikační chyby, dialog, komunikace ve ztížených podmínkách |
Žák komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci
|
Výstup je průběžně plněn v průběhu celoroční výuky . |
CIZÍ JAZYK – Anglický jazyk | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | key words - communication,opinions, adjective for describing people, media, personal news, organisation, communities, making arrangements,money, materials,complaining, figures, giving a presentation, interviews,clothes, looks, sports,giving advice,crime, requests, art, paintings, conversation- interrupting and changing the topic, the enviroment, landscape | ||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | word and sentence builder - multi-part verbs,since and for, negative questions,compound adjectives, linking with after/ before+ - ing + clause, informal language, transitive multi - part verbs, I´d rather go, so…that/ such a ..that, partitives,collocations, although and dispite, adverbs and intensifiers, get/ take, prepositions + - ing, prepositions in common phrases, look like and be like, verbs + prepositions, as well, apart from, instead of + noun, idiomatic expressions, having done.., indirect questions, suffixes, prepositions at the end of relative clauses |
funkce a podoby peněz, formy placení : 7. třída Občanská výchova: Money/Peníze: prosinec/OV
|
|
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | grammar - present tenses review,past tenses review, past perfect, present perfect and present perfect continuous, passive, modals for present and past speculation, future continuous, used to and would, reported statements, reported questions, first conditional, second conditional, wish | ||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | |||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
písemně, gramaticky správně tvoří a obměňuje jednoduché věty a krátké texty | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace | |||
vyžádá jednoduchou informaci | |||
jednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Otevřená komunikace – úrovně komunikace, zásady verbální komunikace, komunikační chyby, dialog, komunikace ve ztížených podmínkách
|
Žák komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci |
Výstup je průběžně plněn v průběhu celoroční výuky . |