Přírodopis
Charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávání v předmětu přírodopis
- směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny
- poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům
- umožňuje poznat přírodu jako systém, jehož součástí jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
- podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování
- učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě
- vede k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích
- seznamuje žáka se stavbou živých organismů
Předmět přírodopis úzce souvisí s ostatními předměty vzdělávací oblasti
- Člověk a příroda
- chemie:ochrana životního prostředí chemické znečišťování, chemické vlastnosti materiálů a hornin, herbicidy, pesticidy, insekticidy
- fyzika:fotosyntéza, světelná energie, sluch, zrak
- zeměpis:rozšíření živočichů a rostlin, výskyt, biotopy, CHKO, Národní parky
Předmět přírodopis je vyučován jako samostatný předmět v 6.,7., 8., a 9.ročníku. V 6. a 7. ročníku dvě hodiny týdně, v 8. a 9. ročníku jednu hodinu týdně.
Formy a metody práce se užívají dle charakteru učiva a cílu vzdělávání:
- frontální výuka s demonstračními pomůckami
- skupinová práce (s využitím přírodnin, pracovních listů, odborné literatury)
- přírodovědné vycházky s pozorováním
- krátkodobé projekty
- využití počítačových programů a videonahrávek
Řád učebny přírodopisu je součástí vybavení učebny, dodržování pravidel je pro každého žáka závazné
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj kompetencí žáků
Kompetence učení
učitel vede žáky
- k vyhledávání, třídění a propojování informací
- ke správnému použití odborné terminologie
- k samostatnému pozorování a porovnávání získaných informací
- k nalézání souvislostí
Kompetence k řešení problémů
- učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje více postupů
- učitel zařazuje metody, při kterých žáci sami navrhují řešení, docházejí k závěrům a vyhodnocení fakta
Kompetence komunikativní
- práce ve skupinách je založena na komunikaci mezi žáky, respektování názoru druhých, na diskusi
- učitel vede žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě
- učitel umožňuje prezentaci práce žáků, žáci mají možnost sami zhodnotit výsledky své práce a reagovat na hodnocení ostatních, argumentovat, přijmout kritiku
Kompetence sociální a personální
- využívání skupinového vyučování vede žáky ke spolupráci při řešení problémů
- učitel navozuje situace vedoucí k posílení sebedůvěry žáků, pocitu zodpovědnosti
Kompetence občanské
- učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- učitel vede žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých
Kompetence pracovní
- učitel vede žáky k dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s mikroskopickými preparáty a s živými přírodninami
- učitel zadává úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh
Přírodopis | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Poznámky |
vysvětlí, co zkoumají jednotlivé biologické vědy; uvede příklady rozmanitosti přírody | Uspořádání živého světa | . | |
popíše buňku, vysvětlí funkci organel; vysvětlí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou; pracuje s mikroskopem, připraví jednoduchý mikroskopický preparát | Buňka | . | |
vysvětlí rozdíl mezi nebuněčným, jednobuněčným a mnohobuněčným organismem, uvede příklady; vysvětlí pojmy: pletivo, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus | Nebuněčnost, jednobuněčnost, mnohobuněčnost | . | |
vymezí základní projevy života, uvede jejich význam | Projevy života: fotosyntéza, dýchání, výživa, růst, rozmnožování, dráždivost, vývin | . | |
dokáže roztřídit organismy do říší | Třídění organismů | . | |
pochopí rozdíl mezi bakterií a virem | Viry a bakterie | . | |
na příkladech řas, kvasinek a prvoků vysvětlí pojmy producent, konzument , reducent; pochopí nezbytnost jednotlivých složek v potravním řetězci, zná význam řas a vybrané zástupce, | Jednobuněčné organismy : rostliny, houby, živočichové | . | |
umí vysvětlit rozdíl ve stavbě buňky hub a rostlin, umí popsat jednotlivé části hub | Mnohobuněčné organismy: | . | |
zná význam hub v přírodě i pro člověka, rozlišuje mezi parazitismem a symbiózou, vysvětlí rozdíl mezi stélkou a tělem vyšších rostlin | - nižší rostliny | . | |
pozná (i s pomocí atlasu) naše nejznámější jedlé a jedovaté houby | - houby | . | |
pozná lišejník zeměpisný | - lišejníky | . | |
popíše vnitřní a vnější stavbu živočichů za použití osvojené odborné terminologie a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů | nižší živočichové (bezobratlí) | . | |
porovná stavbu těla tasemnice a škrkavky | žahavci | . | |
rozlišuje vnitřní a vnější parazity | ploštěnci; hlísti | . | |
podle charakteristických znaků rozlišuje plže , mlže, hlavonožce, pochopí vývojové zdokonalení stavby těla; rozlišuje vodní a suchozemské druhy; pozná vybrané zástupce (hlemýžď, páskovka, škeble, srdcovka, sépie); zná jejich význam a postavení v přírodě | měkkýši | . | |
popíše tělo žížaly a vysvětlí funkce jednotlivých orgánů; vysvětlí význam žížaly v přírodě | kroužkovci | . | |
dokáže popsat vnější i vnitřní stavbu těla členovců | členovci | . | |
rozlišuje jednotlivé třídy členovců podle charakteristických znaků; uvede nejznámější zástupce jednotlivých tříd | pavoukovci; korýši; | . | |
"dokáže popsat tělo včely medonosné jako modelový příklad hmyzu; rozlišuje proměnu dokonalou a nedokonalou; orientuje se v nejznámějších řádech hmyzu a pozná vybrané zástupce; zhodnotí pozitivní i negativní význam hospodářských a epidemiologických druhů hmyzu" | hmyz | . | |
pochopí význam ostnokožců z vývojového hlediska | ostnokožci | . | |
|
ETICKÁ VÝCHOVA | ||
žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy |
ochrana přírody a životního prostředí - úcta k životu ve všech jeho formách - citový vztah člověka k přírodě - vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody - zodpovědnost za životní prostředí |
Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ |
Přírodopis | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Poznámky |
vysvětlí význam a zásady třídění organismů; zná jednotlivé taxonomické jednotky | Třídění organismů | . | |
porovná vnitřní a vnější stavbu živočichů za použití osvojené odborné terminologie a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů, dokáže rozdělit zástupce do jednotlivých tříd a chápe vývojové zdokonalování, vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí, pozná vybrané zástupce ryb; rozlišuje nejznámější mořské a sladkovodní ryby; rozumí postavení ryb v potravním řetězci, význam ryb v potravě člověka | Strunatci: podkmen obratlovci třídy - kruhoústí, paryby, ryby | . | |
pozná vybrané zástupce obojživelníků; vysvětlí přizpůsobení obojživelníků vodnímu prostředí | obojživelníci | . | |
pozná vybrané zástupce plazů; seznámí se s exotickými druhy plazů a možností jejich chovu v teráriích; zná význam plazů v potravním řetězci | plazi | . | |
chápe vývojové zdokonalení stavby těla ptáků, jejich přizpůsobení k letu; pozná vybrané zástupce a dokáže je podle znaků rozdělit do nejznámějších řádů (pěvci, dravci, hrabaví,atd.) -přizpůsobení prostředí; zná zástupce tažných a přezimujících ptáků | ptáci | . | |
popíše stavbu těla savců a základní charakteristiku; podle charakteristických znaků rozlišuje základní řády savců a správně roztřídí vybrané zástupce; vysvětlí přizpůsobení savců prostředí a způsobu života (např. kytovci, netopýři, krtek, apod.); pozná vybrané zástupce; zná význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému | Savci | ||
vysvětlí vývoj rostlin | Vývoj rostlin, přechod rostlin na souš | . | |
dokáže rozlišit nižší a vyšší rostlinu | Vyšší rostliny | . | |
zná příklady výtrusných rostlin; vysvětlí rozdíl mezi výtrusnými a semennými rostlinami; vysvětlí význam výtrusných rostlin v přírodě | Rostliny výtrusné | ||
vybrané zástupce rozlišuje na mechorosty a kapraďorosty | Mechorosty; Kapraďorosty - plavuně, přesličky, kapradiny | . | |
podle charakteristických znaků rozlišuje hlavní zástupce nahosemenných rostlin | Nahosemenné rostliny | ||
zná význam lesa a způsoby jeho ochrany | Ekosystém les | . | |
vysvětlí funkce jednotlivých částí rostlinného těla(kořen, stonek, list, květ, plod); pochopí význam charakteristických znaků pro určování rostlin | Stavba rostlinného těla | . | |
vysvětlí rozdíl mezi nahosemennou a krytosemennou rostlinou a uvede konkrétní příklady, rozliší podle morfologických znaků základní čeledi rostlin; zná významné zástupce jednotlivých čeledí a dokáže je roztřídit | Krytosemenné rostliny | . | |
vysvětlí význam lučních porostů; zná příklady a využití kulturních plodin; pracuje s atlasy a zjednodušenými klíči rostlin | Ekosystém louka | EV - ekosystémy | . |
ETICKÁ VÝCHOVA | . | ||
žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy |
ochrana přírody a životního prostředí - úcta k životu ve všech jeho formách - citový vztah člověka k přírodě - vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody - zodpovědnost za životní prostředí |
.Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ | |
Přírodopis | ||||||
Ročník 8. | ||||||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Poznámky | |||
žák umí zařadit člověka do systému živočišné říše, charakterizovat biologické znaky lidského a živočišného organismuumí vysvětlit vývoj člověka; zná lidské rasy a jejich charakteristické znaky | Vývoj člověka | . M 8 statistika ( aritmetický průměr) | ||||
žák umí vysvětlit pojmy: buňka, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus; zná stavbu a funkci jednotlivých tkání lidského těla | Buňky, tkáně, orgány | . | ||||
zná význam soustav tvořící oporu a tvar těla a umožňující pohyb; dovede pojmenovat základní kosti a svaly | Soustava opěrná a svalová | . | ||||
dovede vysvětlit, jak tělo získává energii | Energie | |||||
umí pojmenovat a popsat části tráv. soustavy a zná jejich funkci | Trávicí soustava | . | ||||
umí pojmenovat a popsat části dých. soust.; vysvětlí činnost dýchací soustavy v práci a při zátěži | Dýchací soustava | .M8.tř.-slovní úlohy o pohybu ( auta- rovnice) | ||||
zná složení krve a funkci jednotlivých částí krve; zná stavu srdce a druhy cév | Tělní tekutiny | . | ||||
umí vysvětlit činnost srdce a celé oběhové soustavy | Oběhová soustava | . | ||||
zná stavbu a funkci vylučovací soustavy | Soustava vylučovací | . | ||||
zná význam a stavbu kůže | Soustava kožní | . | ||||
zná stavbu nervové soustavy; umí popsat činnost nervové soustavy; umí popsat části mozku a jejich význam | Nervová soustava | . | ||||
zná stavbu a funkci zrakového, sluchového a rovnovážného ústrojí | Smyslové orgány | . | ||||
zná nejdůležitější hormony lidského těla a jejich vliv na řízení lidského organismu | Žlázy s vnitřní sekrecí | . | ||||
vysvětlí způsob oplození | Rozmnožování | . | ||||
umí popsat stavu a funkci mužské a ženské pohlavní soustavy | Pohlavní soustava | . | ||||
popíše jednotlivé etapy života | Vývoj jedince | . | ||||
zná návykové látky a jejich nebezpečí | Člověk a zdraví | . | ||||
vysvětlí význam dědičnosti a proměnlivosti organismu | Genetika | . | ||||
. | ||||||
ETICKÁ VÝCHOVA | . | |||||
|
ochrana přírody a životního prostředí - úcta k životu ve všech jeho formách - citový vztah člověka k přírodě - vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody - zodpovědnost za životní prostředí |
Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ | . |
Přírodopis | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Poznámky |
vysvětlí teorii vzniku Země; objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života | Země, vznik, stavba | . | |
rozliší prvky souměrnosti krystalu; orientuje se ve stupnici tvrdosti | Mineralogie - nerost, hornina, krystal | . | |
podle charakteristických vlastností rozpozná vybrané nerosty; zná význam některých důležitých nerostů (rudy) | Třídění nerostů | . | |
rozlišuje horniny vyvřelé, usazené a přeměněné a popíše způsob jejich vzniku; zná význam a použití důležitých hornin (žula, vápenec, břidlice) | Petrologie - horniny | . | |
rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů; uvede konkrétní příklad vnitřních a vnějších geol. dějů, popíše druhy zvětrávání; dokáže popsat vlivy erozí ve svém okolí (skalní města) | Geologické děje vnitřní; Geol. děje vnější | . | |
porovná význam půdních činitelů pro vznik půdy; rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy | Pedologie | . | |
popíše teorii o vzniku a vývoji života na Zemi | Vznik a vývoj života na Zemi | . | |
rozlišuje jednotlivé geologické éry podle charakteristických znaků a typických organismů | Éry vývoje Země | . | |
orientuje se v základních ekologických pojmech(ekosystém, potravní řetězec, populace, společenstvo, biom), rozlišuje živé a neživé složky životního prostředí; uvede konkrétní příklad potravního řetězce a vysvětlí důsledky oslabení jednoho článku řetězce; vysvětlí základní vztahy mezi populacemi a uvede konkrétní příklady parazitismu a symbiózy | Ekologie | . | |
uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a jejich důsledky pro rovnováhu ekosystémů; sleduje aktuální stav životního prostředí; chápe principy trvale udržitelného rozvoje; rozlišuje obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie; orientuje se v globálních problémech biosféry | Člověk a životní prostředí | EV- lidské aktivity a životní prostředí | . |
vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti; uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů; zná pojem gen, křížení, genové inženýrství | Dědičnost | . | |
ETICKÁ VÝCHOVA | . | ||
žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy |
ochrana přírody a životního prostředí - úcta k životu ve všech jeho formách - citový vztah člověka k přírodě - vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody - zodpovědnost za životní prostředí |
.Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ |