Přírodopis

Charakteristika vyučovacího předmětu

 

 

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání v předmětu přírodopis

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny
  • poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům
  • umožňuje poznat přírodu jako systém, jehož součástí jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
  • podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování
  • učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě
  • vede k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích
  • seznamuje žáka se stavbou živých organismů

Předmět přírodopis úzce souvisí s ostatními předměty vzdělávací oblasti

  • Člověk a příroda
  • chemie:ochrana životního prostředí chemické znečišťování, chemické vlastnosti materiálů a hornin, herbicidy, pesticidy, insekticidy
  • fyzika:fotosyntéza, světelná energie, sluch, zrak
  • zeměpis:rozšíření živočichů a rostlin, výskyt, biotopy, CHKO, Národní parky

Předmět přírodopis je vyučován jako samostatný předmět v 6.,7., 8., a 9.ročníku. V 6. a 7. ročníku dvě hodiny týdně, v 8. a 9. ročníku jednu hodinu týdně.

Formy a metody práce se užívají dle charakteru učiva a cílu vzdělávání:

  • frontální výuka s demonstračními pomůckami
  • skupinová práce (s využitím přírodnin, pracovních listů, odborné literatury)
  • přírodovědné vycházky s pozorováním
  • krátkodobé projekty
  • využití počítačových programů a videonahrávek

Řád učebny přírodopisu je součástí vybavení učebny, dodržování pravidel je pro každého žáka závazné

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj kompetencí žáků

Kompetence učení

učitel vede žáky

  • k vyhledávání, třídění a propojování informací
  • ke správnému použití odborné terminologie
  • k samostatnému pozorování a porovnávání získaných informací
  • k nalézání souvislostí

Kompetence k řešení problémů

  • učitel zadává úkoly způsobem, který umožňuje více postupů
  • učitel zařazuje metody, při kterých žáci sami navrhují řešení, docházejí k závěrům a vyhodnocení fakta

Kompetence komunikativní

  • práce ve skupinách je založena na komunikaci mezi žáky, respektování názoru druhých, na diskusi
  • učitel vede žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě
  • učitel umožňuje prezentaci práce žáků, žáci mají možnost sami zhodnotit výsledky své práce a reagovat na hodnocení ostatních, argumentovat, přijmout kritiku

Kompetence sociální a personální

  • využívání skupinového vyučování vede žáky ke spolupráci při řešení problémů
  • učitel navozuje situace vedoucí k posílení sebedůvěry žáků, pocitu zodpovědnosti

Kompetence občanské

  • učitel vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • učitel vede žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých

Kompetence pracovní

  • učitel vede žáky k dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel při práci s mikroskopickými preparáty a s živými přírodninami
  • učitel zadává úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh

 

Přírodopis
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Poznámky
vysvětlí, co zkoumají jednotlivé biologické vědy; uvede příklady rozmanitosti přírody Uspořádání živého světa   .
popíše buňku, vysvětlí funkci organel; vysvětlí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou; pracuje s mikroskopem, připraví jednoduchý mikroskopický preparát Buňka   .
vysvětlí rozdíl mezi nebuněčným, jednobuněčným a mnohobuněčným organismem, uvede příklady; vysvětlí pojmy: pletivo, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus Nebuněčnost, jednobuněčnost, mnohobuněčnost   .
vymezí základní projevy života, uvede jejich význam Projevy života: fotosyntéza, dýchání, výživa, růst, rozmnožování, dráždivost, vývin   .
dokáže roztřídit organismy do říší Třídění organismů   .
pochopí rozdíl mezi bakterií a virem Viry a bakterie   .
na příkladech řas, kvasinek a prvoků vysvětlí pojmy producent, konzument , reducent; pochopí nezbytnost jednotlivých složek v potravním řetězci, zná význam řas a vybrané zástupce, Jednobuněčné organismy : rostliny, houby, živočichové   .
umí vysvětlit rozdíl ve stavbě buňky hub a rostlin, umí popsat jednotlivé části hub Mnohobuněčné organismy:   .
zná význam hub v přírodě i pro člověka, rozlišuje mezi parazitismem a symbiózou, vysvětlí rozdíl mezi stélkou a tělem vyšších rostlin - nižší rostliny   .
pozná (i s pomocí atlasu) naše nejznámější jedlé a jedovaté houby - houby   .
pozná lišejník zeměpisný - lišejníky   .
popíše vnitřní a vnější stavbu živočichů za použití osvojené odborné terminologie a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů nižší živočichové (bezobratlí)   .
porovná stavbu těla tasemnice a škrkavky žahavci   .
rozlišuje vnitřní a vnější parazity ploštěnci; hlísti   .
podle charakteristických znaků rozlišuje plže , mlže, hlavonožce, pochopí vývojové zdokonalení stavby těla; rozlišuje vodní a suchozemské druhy; pozná vybrané zástupce (hlemýžď, páskovka, škeble, srdcovka, sépie); zná jejich význam a postavení v přírodě měkkýši   .
popíše tělo žížaly a vysvětlí funkce jednotlivých orgánů; vysvětlí význam žížaly v přírodě kroužkovci   .
dokáže popsat vnější i vnitřní stavbu těla členovců členovci   .
rozlišuje jednotlivé třídy členovců podle charakteristických znaků; uvede nejznámější zástupce jednotlivých tříd pavoukovci; korýši;   .
"dokáže popsat tělo včely medonosné jako modelový příklad hmyzu; rozlišuje proměnu dokonalou a nedokonalou; orientuje se v nejznámějších řádech hmyzu a pozná vybrané zástupce; zhodnotí pozitivní i negativní význam hospodářských a epidemiologických druhů hmyzu" hmyz   .
pochopí význam ostnokožců z vývojového hlediska ostnokožci   .

 

    ETICKÁ VÝCHOVA    

 

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy

ochrana přírody a životního prostředí

- úcta k životu ve všech jeho formách

- citový vztah člověka k přírodě

- vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody

- zodpovědnost za životní prostředí

  Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ

 

Přírodopis
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Poznámky
vysvětlí význam a zásady třídění organismů; zná jednotlivé taxonomické jednotky Třídění organismů   .
porovná vnitřní a vnější stavbu živočichů za použití osvojené odborné terminologie a vysvětlí funkci jednotlivých orgánů, dokáže rozdělit zástupce do jednotlivých tříd a chápe vývojové zdokonalování, vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí, pozná vybrané zástupce ryb; rozlišuje nejznámější mořské a sladkovodní ryby; rozumí postavení ryb v potravním řetězci, význam ryb v potravě člověka Strunatci: podkmen obratlovci třídy - kruhoústí, paryby, ryby   .
pozná vybrané zástupce obojživelníků; vysvětlí přizpůsobení obojživelníků vodnímu prostředí obojživelníci   .
pozná vybrané zástupce plazů; seznámí se s exotickými druhy plazů a možností jejich chovu v teráriích; zná význam plazů v potravním řetězci plazi   .
chápe vývojové zdokonalení stavby těla ptáků, jejich přizpůsobení k letu; pozná vybrané zástupce a dokáže je podle znaků rozdělit do nejznámějších řádů (pěvci, dravci, hrabaví,atd.) -přizpůsobení prostředí; zná zástupce tažných a přezimujících ptáků ptáci   .
popíše stavbu těla savců a základní charakteristiku; podle charakteristických znaků rozlišuje základní řády savců a správně roztřídí vybrané zástupce; vysvětlí přizpůsobení savců prostředí a způsobu života (např. kytovci, netopýři, krtek, apod.); pozná vybrané zástupce; zná význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému Savci    
vysvětlí vývoj rostlin Vývoj rostlin, přechod rostlin na souš   .
dokáže rozlišit nižší a vyšší rostlinu Vyšší rostliny   .
zná příklady výtrusných rostlin; vysvětlí rozdíl mezi výtrusnými a semennými rostlinami; vysvětlí význam výtrusných rostlin v přírodě Rostliny výtrusné    
vybrané zástupce rozlišuje na mechorosty a kapraďorosty Mechorosty; Kapraďorosty - plavuně, přesličky, kapradiny   .
podle charakteristických znaků rozlišuje hlavní zástupce nahosemenných rostlin Nahosemenné rostliny    
zná význam lesa a způsoby jeho ochrany Ekosystém les   .
vysvětlí funkce jednotlivých částí rostlinného těla(kořen, stonek, list, květ, plod); pochopí význam charakteristických znaků pro určování rostlin Stavba rostlinného těla   .
vysvětlí rozdíl mezi nahosemennou a krytosemennou rostlinou a uvede konkrétní příklady, rozliší podle morfologických znaků základní čeledi rostlin; zná významné zástupce jednotlivých čeledí a dokáže je roztřídit Krytosemenné rostliny   .
vysvětlí význam lučních porostů; zná příklady a využití kulturních plodin; pracuje s atlasy a zjednodušenými klíči rostlin Ekosystém louka EV - ekosystémy .
  ETICKÁ VÝCHOVA   .

 

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy

ochrana přírody a životního prostředí

- úcta k životu ve všech jeho formách

- citový vztah člověka k přírodě

- vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody

- zodpovědnost za životní prostředí

  .Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ
       

 

 

Přírodopis
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Poznámky
žák umí zařadit člověka do systému živočišné říše, charakterizovat biologické znaky lidského a živočišného organismuumí vysvětlit vývoj člověka; zná lidské rasy a jejich charakteristické znaky Vývoj člověka   . M 8 statistika ( aritmetický průměr)
žák umí vysvětlit pojmy: buňka, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus; zná stavbu a funkci jednotlivých tkání lidského těla Buňky, tkáně, orgány   .
zná význam soustav tvořící oporu a tvar těla a umožňující pohyb; dovede pojmenovat základní kosti a svaly Soustava opěrná a svalová   .
dovede vysvětlit, jak tělo získává energii Energie    
umí pojmenovat a popsat části tráv. soustavy a zná jejich funkci Trávicí soustava   .
umí pojmenovat a popsat části dých. soust.; vysvětlí činnost dýchací soustavy v práci a při zátěži Dýchací soustava   .M8.tř.-slovní úlohy o pohybu ( auta- rovnice)
zná složení krve a funkci jednotlivých částí krve; zná stavu srdce a druhy cév Tělní tekutiny   .
umí vysvětlit činnost srdce a celé oběhové soustavy Oběhová soustava   .
zná stavbu a funkci vylučovací soustavy Soustava vylučovací   .
zná význam a stavbu kůže Soustava kožní   .
zná stavbu nervové soustavy; umí popsat činnost nervové soustavy; umí popsat části mozku a jejich význam Nervová soustava   .
zná stavbu a funkci zrakového, sluchového a rovnovážného ústrojí Smyslové orgány   .
zná nejdůležitější hormony lidského těla a jejich vliv na řízení lidského organismu Žlázy s vnitřní sekrecí   .
vysvětlí způsob oplození Rozmnožování   .
umí popsat stavu a funkci mužské a ženské pohlavní soustavy Pohlavní soustava   .
popíše jednotlivé etapy života Vývoj jedince   .
zná návykové látky a jejich nebezpečí Člověk a zdraví   .
vysvětlí význam dědičnosti a proměnlivosti organismu Genetika   .
      .
  ETICKÁ VÝCHOVA   .

 

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy

 

 

ochrana přírody a životního prostředí

- úcta k životu ve všech jeho formách

- citový vztah člověka k přírodě

- vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody

- zodpovědnost za životní prostředí

Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ .

 

 

Přírodopis
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Poznámky
vysvětlí teorii vzniku Země; objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života Země, vznik, stavba   .
rozliší prvky souměrnosti krystalu; orientuje se ve stupnici tvrdosti Mineralogie - nerost, hornina, krystal   .
podle charakteristických vlastností rozpozná vybrané nerosty; zná význam některých důležitých nerostů (rudy) Třídění nerostů   .
rozlišuje horniny vyvřelé, usazené a přeměněné a popíše způsob jejich vzniku; zná význam a použití důležitých hornin (žula, vápenec, břidlice) Petrologie - horniny   .
rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů; uvede konkrétní příklad vnitřních a vnějších geol. dějů, popíše druhy zvětrávání; dokáže popsat vlivy erozí ve svém okolí (skalní města) Geologické děje vnitřní; Geol. děje vnější   .
porovná význam půdních činitelů pro vznik půdy; rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy Pedologie   .
popíše teorii o vzniku a vývoji života na Zemi Vznik a vývoj života na Zemi   .
rozlišuje jednotlivé geologické éry podle charakteristických znaků a typických organismů Éry vývoje Země   .
orientuje se v základních ekologických pojmech(ekosystém, potravní řetězec, populace, společenstvo, biom), rozlišuje živé a neživé složky životního prostředí; uvede konkrétní příklad potravního řetězce a vysvětlí důsledky oslabení jednoho článku řetězce; vysvětlí základní vztahy mezi populacemi a uvede konkrétní příklady parazitismu a symbiózy Ekologie   .
uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a jejich důsledky pro rovnováhu ekosystémů; sleduje aktuální stav životního prostředí; chápe principy trvale udržitelného rozvoje; rozlišuje obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie; orientuje se v globálních problémech biosféry Člověk a životní prostředí EV- lidské aktivity a životní prostředí .
vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti; uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů; zná pojem gen, křížení, genové inženýrství Dědičnost   .
       
  ETICKÁ VÝCHOVA   .

 

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů, aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy

ochrana přírody a životního prostředí

- úcta k životu ve všech jeho formách

- citový vztah člověka k přírodě

- vnímání krásy a mnohotvárnosti přírody

- zodpovědnost za životní prostředí

  .Učivo bude splněno v průběhu 4 let výuky přírodopisu na ZŠ