Environmentální výchova
Charakteristika vyučovacího předmětu
Volitelný předmět Environmentální výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda.
- Volitelný předmět Environmentální výchova umožňuje žákům hlubší porozumění jevům a procesům, které probíhají v životním prostředí člověka. Vede k pochopení důležitosti udržování přírodní dynamické rovnováhy pro existenci živých soustav, včetně člověka jako bio-psycho-sociálního organizmu.
- Dává potřebný základ pro lepší pochopení a využívání současných technologií a tím žákům pomáhá lépe se orientovat v běžném životě.
- Rozvíjí u žáků proces poznávání přírody jako systému, jehož součásti jsou navzájem velmi složitě propojeny mnoha vazbami, působí na sebe a vzájemně se ovlivňují.
- Vede žáky k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí.
- Ovlivňuje pozitivně životní styl a hodnotovou orientaci žáků v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace.
- Propojení ekologie a etiky vede k pochopení významu spolupráce, komunikace a důvěry při řešení problémů životního prostředí.
- Žáci získají znalost základních pojmů a procesů v oblasti ekologie a životního prostředí.
- Seznámí se s přírodními a kulturními hodnotami místa i regionu, tím se posílí jejich vazby ke krajině domova.
- Poznají nejdůležitější právní nástroje v oblasti ochrany životního prostředí včetně účasti veřejnosti na rozhodování.
- Aktivně se zapojí do zkulturňování prostředí ve škole i v jejím okolí.
Časové a organizační vymezení
Předmět Environmentální výchova se nabízí žákům jako volitelný předmět v 7.,8. a 9. ročníku po jedné hodině týdně.
Formy realizace volitelného předmětu:
- vyučovací hodiny v učebně přírodopisu vybavené smart board tabulí
- ekologické projekty
- vycházky do okolí školy
- krátkodobé exkurze
- besedy s odborníky
- práce s přírodními materiály
- simulační hry
- kooperativní hry
- praktické činnosti
- vnímání přírody všemi smysly
- práce v počítačové učebně
Žák po absolvování volitelného předmětu:
- objasní základní pojmy a procesy v oblasti životního prostředí a ekologie
- uvede z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí
- rozumí významu spolupráce a komunikativní dovednosti při řešení problémů životního prostředí
- rozvíjí schopnost naslouchat názorům jiných lidí
- vyjmenuje charakteristické znaky udržitelného rozvoje
- osvojí si praktické dovednosti při kontaktu s přírodou, citlivý způsob zacházení s živými organizmy a uplatňuje je v každodenním životě
- vnímá rozmanitost a krásu přírody všemi smysly
- samostatně provádí pozorování a měření vybraných přírodních jevů ve svém okolí
- rozliší základní meteorologické jevy
- aktivně přispívá ke zlepšování podmínek pro život organizmů ve svém okolí
- rozvíjí citově kladný postoj k přírodním a kulturním hodnotám ve svém okolí
- uvede příklady globálních ekologických problémů, vysvětlí jejich příčiny a možné způsoby jejich řešení
- rozpozná příčiny a následky poškozování obnovitelných a neobnovitelných přírodních zdrojů
- roztřídí základní druhy odpadu a uvede jejich způsob likvidace
- všestranně rozvíjí své kritické myšlení a způsobilost řešit problémy i alternativním způsobem
- uplatňuje ve svém spotřebitelském a pracovním jednání principy udržitelného rozvoje života
- charakterizuje odpovědné nakládání s přírodními zdroji
- uvede základní zákony na ochranu přírody
- aktivně se zapojí do zlepšování životního prostředí ve svém působišti
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
- učitel vede žáky k zakládání pokusů a tím žák pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
- učitel nabízí různé zdroje informací a tím vede žáka k vyhledávání a třídění informací z různých zdrojů informací
- učitel jasně, stručně, srozumitelně a v souvislostech provádí výklad a tím vede žáka k užívání obecně platných termínů, znaků a symbolů, uvádí věci do souvislostí
Kompetence k řešení problémů:
učitel nabízí problémové úkoly, objasňuje více druhů řešení a tím vede i žáka k řešení problémů, volbě vhodných způsobů řešení
Kompetence komunikativní:
- učitel nabízí různé texty a záznamy, audio a videotechniku a tím umožňuje žákovi porozumět různým typům textů a záznamů, obrazového materiálu
- učitel poskytuje žákovi informační a komunikační prostředky a technologie a tím vede žáka k efektivnímu využívání těchto prostředků pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální:
- učitel umožňuje žákům podílet se na vytváření pravidel práce v týmu a tím se žák učí spolupracovat ve skupině a respektovat daná pravidla, učitel poskytuje žákům prostor pro skupinovou práci a kooperativní učení a tím učí žáky podílet se na příjemné atmosféře v týmu
- učitel je žákům rádcem a tím vede žáka k tomu, že žák umí v případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat
- učitel umožňuje žákům klást otázky a tím přispívá k diskusi v malé skupině, cítí potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení problémů
Kompetence občanské:
- učitel uznává možnost volby při rozhodování a tím umožňuje žákovi rozhodovat se podle dané situace, poskytovat účinnou pomoc dle svých možností
- učitel umožňuje dávat věci, jevy do souvislostí a vede žáky k zodpovědnosti za svá rozhodnutí a tím se žák učí chápat základní ekologické souvislosti, zná požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhodovat se v zájmu podpory a ochrany zdraví
Kompetence pracovní:
- učitel poskytuje žákům různé nástroje a pomůcky a tím vede žáka k používání materiálů, nástrojů a vybavení a dodržování vymezených pravidel
- učitel předkládá různá rizika a následky nejen ve vztahu k lidem, ale i kpřírodě a tím vede žáka k zodpovědnému přístupu k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, i z hlediska ochrany životního prostředí
Tematické okruhy průřezových témat zařazené do předmětu:
- OSV:Osobnostní a sociální výchova
- Rozvoj schopností vnímání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, řešení problémů
- Kreativita - nápady, originalita, tvořivost
- Poznávání lidí - vzájemné poznávání ve třídě
- Mezilidské vztahy - chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
- Kooperace - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
- Hodnoty, postoje, praktická etika - vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlnost, pomáhající chování
- VDO: Výchova demokratického občana:
- Občan, občanská společnost a stát - přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí)
- ENV: Environmentální výchova:
- Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
- Základní podmínky života - voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, energie, přírodní zdroje
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí - doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na prostředí, odpady a hospodaření s odpady, ochrana přírody, změny v krajině
- Vztah člověka k prostředí - naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
- MV: Mediální výchova:
- Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - hledání rozdílů mezi různými druhy sdělení, chápání podstaty mediálního sdělení
Environmentální výchova | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
žák zná význam lesů pro člověka z hlediska přírodních zdrojů, žák umí vyjmenovat některé lesní organismy, žák zná les jako ekosystém, žák je seznámen s rozmanitostí lesů, jejich závislostí na podmínkách prostředí, žák se aktivně zapojuje do ochrany lesa, žák zná zásady chování v lese a sám se jimi řídí, žák umí pozorovat les, provádět záznamy z pozorování,žák umí zjišťovat údaje o lese, vyhledává je v literatuře, na internetu, | Les v našem prostředí | ENV-ekosystémy | Př – ekosystémy, les, hmyz, savci, volně žijící živočichové |
žák umí vyhledat statistické údaje vztahující se k obci, žák zná hlavní hospodářské činnosti v obci, žák umí vyjmenovat služby v obci, žák má vztah k životnímu prostředí v obci, žák dokáže vyjmenovat některé živočichy a rostliny volně rostoucí v obci, žák zná energetické a surovinové zdroje ovlivňující život v obci, žák zná hygienické zásady života v obci - nakládání s odpady, žák umí vyjmenovat organizace a instituce pečující o životní prostředí v obci | Naše obec | OSV - rozvoj schopností vnímání - smyslové vnímání, ENV-vztah člověka k prostředí |
OV – obec, právo, zákony, Př – volně žijící živočichové a rostliny, RV – vztah k rodině, prostředí, Z – kartografie, mapy, průmysl |
žák umí vyjmenovat prblémy životního prostředí a jejich možné způsoby řešení, žák dokáže zpracovávat zjištěné údaje na počítači, žák charakterizuje odpady v závislosti na lidských činnostech - průmyslové, komunální, žák zná fyzikální a chemické vlastnosti odpadů, žák vyjmenuje způsoby likvidace odpadů, žák vysvětlí přeměnu odpadů na druhotné suroviny, žák zná povinnosti jedince a obce v hospodaření s odpady,žák aktivně třídí odpad a zapojuje se do sběrových aktivit školy, obce, žák umí prakticky založit kompost, žák zjišťuje informace na internetu, v tisku a literatuře | Odpady | ENV-lidské aktivity a problémy životního prostředí ENV-základní podmínky života VDO-občan, občanská společnost a stát OSV- hodnoty, postoje, praktická etika |
Ch – plasty, kovy Př – ochrana přírody |
žák zná fyzikální a chemické vlastnosti vody, žák zná význam vody pro život, pro zdraví, žák zná důsledky nedostatku čisté vody, žák zná význam a krásu vody v krajině, žákumí vyjmenovat některé vodní organismy, žák pozoruje vodní ekosystém v okolí, žák zná vlivy povodní a vln, žák aktivně chrání vodní zdroje | Voda v životním prostředí člověka | ENV-ekosystémy |
Př – voda, vzduch, Ekosystémy, Ch 8– voda, vzduch |
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Žák zná základní podmínky života, přírodní zdroje rozdělí na obnovitelné a neobnovitelné, hledá možnosti náhrady neobnovitelných zdrojů zdroji obnovitelnými, žák je seznámen s podmínkami ČR pro využívání obnovitelných zdrojů energie, umí hledat způsoby, jak energii ušetřit. | Voda | ENV-základní podmínky života | |
Žák umí vysvětlit pojmy jako kyselý déšť, smog, skleníkové plyny, ozonová vrstva. | Ovzduší | ||
Žák umí vysvětlit, co je biodiverzita, zná hlavní příčiny vymírání živočišných druhů. | Biodiverzita | ||
Přírodní zdroje | |||
Žák zná problémy životního prostředí. Žák vysvětlí, co je rekultivace. Umí vidět významné změny v krajině. Žák je seznámen s ekologickým a permakulturním zemědělstvím. Žák zná vliv průmyslu na životní prostředí a hledá možnosti, jak jako spotřebitel může ovlivnit danou situaci. | Krajina a její proměny | ENV – lidské aktivity a problémy životního prostředí | |
Žák vnímá dopravu jako zátěž pro životní prostředí a hledá alternativy, jak jak negativní dopady zmírnit. | Zemědělství a životní prostředí | ||
Žák vyjmenuje nejběžnější způsoby likvidace odpadů, přemýšlí, jak vzniku odpadů předcházet. | Průmysl a životní prostředí | ||
Doprava a životní prostředí | |||
Odpady | |||
Žák vyjmenuje jednotlivé ekosystémy, rozlišuje ekosystémy suchozemské a vodní, dělí je na přirozené, polopřirozené a umělé. | Ekosystémy a jejich funkce | ENV - ekosystémy | |
Žák zná funkci lesa. | Les | ||
Žák zná význam tropických deštných lesů a u uvede příčiny jejich ohrožení. | Tropický deštný les | ||
Žák pojmenuje lidské činnosti, které vedou ke znečištění moří. | Moře | ||
Ekosystémy kulturní krajiny | |||
Žák zná rozdíly v životní úrovni a ve spotřebě surovin a energie mezi nejbohatšími a nejchudšími státy. Žák je seznámen s Fair Trade. | Nerovnoměrnost života na Zemi | ||
Žák umí vysvětlit základní myšlenku udržitelného rozvoje. | Náš životní styl | ||
Žák zná nepříznivé vlivy okolního prostředí na lidské zdraví. | Prostředí a zdraví | ||
Globalizace a její dopady na životní prostředí |
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Žák zná problémy životního prostředí našeho regionu. Žák vysvětlí, co je rekultivace. Umí vidět významné změny v krajině. Žák je seznámen s ekologickým a permakulturním zemědělstvím. Žák zná vliv průmyslu na životní prostředí a hledá možnosti, jak jako spotřebitel může ovlivnit danou situaci. | Náš region | ENV – lidské aktivity a problémy životního prostředí | Psaní regionální vlastivědné učebnice |
Žák vnímá dopravu jako zátěž pro životní prostředí a hledá alternativy, jak jak negativní dopady zmírnit. | Krajina našeho regionu a její proměny | . | . |
. | Zemědělství a životní prostředí | . | . |
. | Průmysl a životní prostředí | . | . |
. | Doprava a životní prostředí | . | . |
. | . | . | . |
Žák zná rozdíly v životní úrovni a ve spotřebě surovin a energie mezi nejbohatšími a nejchudšími státy. Žák je seznámen s Fair Trade. | Nerovnoměrnost života na Zemi | . | . |
Žák umí vysvětlit základní myšlenku udržitelného rozvoje. | Náš životní styl | . | . |
Žák zná nepříznivé vlivy okolního prostředí na lidské zdraví. | Prostředí a zdraví | . | . |
. | Globalizace a její dopady na životní prostředí | . | . |
. | Ekologická stopa | ||
Žák se zajímá o život dětí v jiných zemích, zná rozdíly mezi životními podmínkami dětí ve vyspělých částech světa a zaostalejších oblastech. | . | Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět nás zajímá | Adopce na dálku |
Žák umí vyjmenovat mezinárodní organizace a zná jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže. | . | . | . |
Žák rozlišuje ochranu přírody na druhovou a územní. | Ochrana přírody a krajiny | . | . |
Žák chápe význam ekologické (environmentální) výchovy a činnost organizací zaměřenou na praktickou ochranu přírody. | . | . | . |