Environmentální výchova

Charakteristika vyučovacího předmětu

Volitelný předmět Environmentální výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a příroda.

  • Volitelný předmět Environmentální výchova umožňuje žákům hlubší porozumění jevům a procesům, které probíhají v životním prostředí člověka. Vede k pochopení důležitosti udržování přírodní dynamické rovnováhy pro existenci živých soustav, včetně člověka jako bio-psycho-sociálního organizmu.
  • Dává potřebný základ pro lepší pochopení a využívání současných technologií a tím žákům pomáhá lépe se orientovat v běžném životě.
  • Rozvíjí u žáků proces poznávání přírody jako systému, jehož součásti jsou navzájem velmi složitě propojeny mnoha vazbami, působí na sebe a vzájemně se ovlivňují.
  • Vede žáky k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí.
  • Ovlivňuje pozitivně životní styl a hodnotovou orientaci žáků v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace.
  • Propojení ekologie a etiky vede k pochopení významu spolupráce, komunikace a důvěry při řešení problémů životního prostředí.
  • Žáci získají znalost základních pojmů a procesů v oblasti ekologie a životního prostředí.
  • Seznámí se s přírodními a kulturními hodnotami místa i regionu, tím se posílí jejich vazby ke krajině domova.
  • Poznají nejdůležitější právní nástroje v oblasti ochrany životního prostředí včetně účasti veřejnosti na rozhodování.
  • Aktivně se zapojí do zkulturňování prostředí ve škole i v jejím okolí.

Časové a organizační vymezení

Předmět Environmentální výchova se nabízí žákům jako volitelný předmět v 7.,8. a 9. ročníku po jedné hodině týdně.

Formy realizace volitelného předmětu:

  • vyučovací hodiny v učebně přírodopisu vybavené smart board tabulí
  • ekologické projekty
  • vycházky do okolí školy
  • krátkodobé exkurze
  • besedy s odborníky
  • práce s přírodními materiály
  • simulační hry
  • kooperativní hry
  • praktické činnosti
  • vnímání přírody všemi smysly
  • práce v počítačové učebně

 

Žák po absolvování volitelného předmětu:

  • objasní základní pojmy a procesy v oblasti životního prostředí a ekologie
  • uvede z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí
  • rozumí významu spolupráce a komunikativní dovednosti při řešení problémů životního prostředí
  • rozvíjí schopnost naslouchat názorům jiných lidí
  • vyjmenuje charakteristické znaky udržitelného rozvoje
  • osvojí si praktické dovednosti při kontaktu s přírodou, citlivý způsob zacházení s živými organizmy a uplatňuje je v každodenním životě
  • vnímá rozmanitost a krásu přírody všemi smysly
  • samostatně provádí pozorování a měření vybraných přírodních jevů ve svém okolí
  • rozliší základní meteorologické jevy
  • aktivně přispívá ke zlepšování podmínek pro život organizmů ve svém okolí
  • rozvíjí citově kladný postoj k přírodním a kulturním hodnotám ve svém okolí
  • uvede příklady globálních ekologických problémů, vysvětlí jejich příčiny a možné způsoby jejich řešení
  • rozpozná příčiny a následky poškozování obnovitelných a neobnovitelných přírodních zdrojů
  • roztřídí základní druhy odpadu a uvede jejich způsob likvidace
  • všestranně rozvíjí své kritické myšlení a způsobilost řešit problémy i alternativním způsobem
  • uplatňuje ve svém spotřebitelském a pracovním jednání principy udržitelného rozvoje života
  • charakterizuje odpovědné nakládání s přírodními zdroji
  • uvede základní zákony na ochranu přírody
  • aktivně se zapojí do zlepšování životního prostředí ve svém působišti

Klíčové kompetence:

Kompetence k učení:

  • učitel vede žáky k zakládání pokusů a tím žák pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
  • učitel nabízí různé zdroje informací a tím vede žáka k vyhledávání a třídění informací z různých zdrojů informací
  • učitel jasně, stručně, srozumitelně a v souvislostech provádí výklad a tím vede žáka k užívání obecně platných termínů, znaků a symbolů, uvádí věci do souvislostí

Kompetence k řešení problémů:

učitel nabízí problémové úkoly, objasňuje více druhů řešení a tím vede i žáka k řešení problémů, volbě vhodných způsobů řešení

Kompetence komunikativní:

  • učitel nabízí různé texty a záznamy, audio a videotechniku a tím umožňuje žákovi porozumět různým typům textů a záznamů, obrazového materiálu
  • učitel poskytuje žákovi informační a komunikační prostředky a technologie a tím vede žáka k efektivnímu využívání těchto prostředků pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Kompetence sociální a personální:

  • učitel umožňuje žákům podílet se na vytváření pravidel práce v týmu a tím se žák učí spolupracovat ve skupině a respektovat daná pravidla, učitel poskytuje žákům prostor pro skupinovou práci a kooperativní učení a tím učí žáky podílet se na příjemné atmosféře v týmu
  • učitel je žákům rádcem a tím vede žáka k tomu, že žák umí v případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat
  • učitel umožňuje žákům klást otázky a tím přispívá k diskusi v malé skupině, cítí potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení problémů

Kompetence občanské:

  • učitel uznává možnost volby při rozhodování a tím umožňuje žákovi rozhodovat se podle dané situace, poskytovat účinnou pomoc dle svých možností
  • učitel umožňuje dávat věci, jevy do souvislostí a vede žáky k zodpovědnosti za svá rozhodnutí a tím se žák učí chápat základní ekologické souvislosti, zná požadavky na kvalitní životní prostředí a rozhodovat se v zájmu podpory a ochrany zdraví

Kompetence pracovní:

  • učitel poskytuje žákům různé nástroje a pomůcky a tím vede žáka k používání materiálů, nástrojů a vybavení a dodržování vymezených pravidel
  • učitel předkládá různá rizika a následky nejen ve vztahu k lidem, ale i kpřírodě a tím vede žáka k zodpovědnému přístupu k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, i z hlediska ochrany životního prostředí

Tematické okruhy průřezových témat zařazené do předmětu:

  • OSV:Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností vnímání - cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, řešení problémů
  • Kreativita - nápady, originalita, tvořivost
  • Poznávání lidí - vzájemné poznávání ve třídě
  • Mezilidské vztahy - chování podporující dobré vztahy, respektování, podpora, pomoc
  • Kooperace - rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci
  • Hodnoty, postoje, praktická etika - vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlnost, pomáhající chování
  • VDO: Výchova demokratického občana:
  • Občan, občanská společnost a stát - přijímat odpovědnost za své postoje a činy (zejména v ochraně životního prostředí)
  • ENV: Environmentální výchova:
  • Ekosystémy: les, pole, vodní zdroje, lidské sídlo, kulturní krajina
  • Základní podmínky života - voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, energie, přírodní zdroje
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí - doprava a životní prostředí, vlivy průmyslu na prostředí, odpady a hospodaření s odpady, ochrana přírody, změny v krajině
  • Vztah člověka k prostředí - naše obec, náš životní styl, prostředí a zdraví
  • MV: Mediální výchova:
  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - hledání rozdílů mezi různými druhy sdělení, chápání podstaty mediálního sdělení
Environmentální výchova
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
žák zná význam lesů pro člověka z hlediska přírodních zdrojů, žák umí vyjmenovat některé lesní organismy, žák zná les jako ekosystém, žák je seznámen s rozmanitostí lesů, jejich závislostí na podmínkách prostředí, žák se aktivně zapojuje do ochrany lesa, žák zná zásady chování v lese a sám se jimi řídí, žák umí pozorovat les, provádět záznamy z pozorování,žák umí zjišťovat údaje o lese, vyhledává je v literatuře, na internetu, Les v našem prostředí ENV-ekosystémy Př – ekosystémy, les, hmyz, savci,  volně žijící živočichové
žák umí vyhledat statistické údaje vztahující se k obci, žák zná hlavní hospodářské činnosti v obci, žák umí vyjmenovat služby v obci, žák má vztah k životnímu prostředí v obci, žák dokáže vyjmenovat některé živočichy a rostliny volně rostoucí v obci, žák zná energetické a surovinové zdroje ovlivňující život v obci, žák zná hygienické zásady života v obci - nakládání s odpady, žák umí vyjmenovat organizace a instituce pečující o životní prostředí v obci Naše obec OSV - rozvoj schopností vnímání - smyslové vnímání, ENV-vztah člověka k prostředí

OV – obec, právo, zákony,

Př – volně žijící živočichové a rostliny,

RV – vztah k rodině, prostředí,

Z – kartografie, mapy, průmysl
žák umí vyjmenovat prblémy životního prostředí a jejich možné způsoby řešení, žák dokáže zpracovávat zjištěné údaje na počítači, žák charakterizuje odpady v závislosti na lidských činnostech - průmyslové, komunální, žák zná fyzikální a chemické vlastnosti odpadů, žák vyjmenuje způsoby likvidace odpadů, žák vysvětlí přeměnu odpadů na druhotné suroviny, žák zná povinnosti jedince a obce v hospodaření s odpady,žák aktivně třídí odpad a zapojuje se do sběrových aktivit školy, obce, žák umí prakticky založit kompost, žák zjišťuje informace na internetu, v tisku a literatuře Odpady ENV-lidské aktivity a problémy životního prostředí ENV-základní podmínky života VDO-občan, občanská společnost a stát OSV- hodnoty, postoje, praktická etika

Ch – plasty, kovy

Př – ochrana přírody
žák zná fyzikální a chemické vlastnosti vody, žák zná význam vody pro život, pro zdraví, žák zná důsledky nedostatku čisté vody, žák zná význam a krásu vody v krajině, žákumí vyjmenovat některé vodní organismy, žák pozoruje vodní ekosystém v okolí, žák zná vlivy povodní a vln, žák aktivně chrání vodní zdroje Voda v životním prostředí člověka ENV-ekosystémy

Př – voda, vzduch,

Ekosystémy,

Ch 8– voda, vzduch
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Žák zná základní podmínky života, přírodní zdroje rozdělí na obnovitelné a neobnovitelné, hledá možnosti náhrady neobnovitelných zdrojů zdroji obnovitelnými, žák je seznámen s podmínkami ČR pro využívání obnovitelných zdrojů energie, umí hledat způsoby, jak energii ušetřit. Voda ENV-základní podmínky života  
Žák umí vysvětlit pojmy jako kyselý déšť, smog, skleníkové plyny, ozonová vrstva. Ovzduší    
Žák umí vysvětlit, co je biodiverzita, zná hlavní příčiny vymírání živočišných druhů. Biodiverzita    
Přírodní zdroje
Žák zná problémy životního prostředí. Žák vysvětlí, co je rekultivace. Umí vidět významné změny v krajině. Žák je seznámen s ekologickým a permakulturním zemědělstvím. Žák zná vliv průmyslu na životní prostředí a hledá možnosti, jak jako spotřebitel může ovlivnit danou situaci. Krajina a její proměny ENV – lidské aktivity a problémy životního prostředí  
Žák vnímá dopravu jako zátěž pro životní prostředí a hledá alternativy, jak jak negativní dopady zmírnit. Zemědělství a životní prostředí    
Žák vyjmenuje nejběžnější způsoby likvidace odpadů, přemýšlí, jak vzniku odpadů předcházet. Průmysl a životní prostředí    
  Doprava a životní prostředí    
  Odpady    
Žák vyjmenuje jednotlivé ekosystémy, rozlišuje ekosystémy suchozemské a vodní, dělí je na přirozené, polopřirozené a umělé. Ekosystémy a jejich funkce ENV - ekosystémy  
Žák zná funkci lesa. Les    
Žák zná význam tropických deštných lesů a u uvede příčiny jejich ohrožení. Tropický deštný les    
Žák pojmenuje lidské činnosti, které vedou ke znečištění moří. Moře    
  Ekosystémy kulturní krajiny    
Žák zná rozdíly v životní úrovni a ve spotřebě surovin a energie mezi nejbohatšími a nejchudšími státy. Žák je seznámen s Fair Trade. Nerovnoměrnost života na Zemi    
Žák umí vysvětlit základní myšlenku udržitelného rozvoje. Náš životní styl    
Žák zná nepříznivé vlivy okolního prostředí na lidské zdraví. Prostředí a zdraví    
  Globalizace a její dopady na životní prostředí    

 

Ročník 9.      
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Žák zná problémy životního prostředí našeho regionu. Žák vysvětlí, co je rekultivace. Umí vidět významné změny v krajině. Žák je seznámen s ekologickým a permakulturním zemědělstvím. Žák zná vliv průmyslu na životní prostředí a hledá možnosti, jak jako spotřebitel může ovlivnit danou situaci. Náš region ENV – lidské aktivity a problémy životního prostředí Psaní regionální vlastivědné učebnice
Žák vnímá dopravu jako zátěž pro životní prostředí a hledá alternativy, jak jak negativní dopady zmírnit. Krajina našeho regionu a její proměny . .
. Zemědělství a životní prostředí . .
. Průmysl a životní prostředí . .
. Doprava a životní prostředí . .
. . . .
Žák zná rozdíly v životní úrovni a ve spotřebě surovin a energie mezi nejbohatšími a nejchudšími státy. Žák je seznámen s Fair Trade. Nerovnoměrnost života na Zemi . .
Žák umí vysvětlit základní myšlenku udržitelného rozvoje. Náš životní styl . .
Žák zná nepříznivé vlivy okolního prostředí na lidské zdraví. Prostředí a zdraví . .
. Globalizace a její dopady na životní prostředí . .
. Ekologická stopa    
Žák se zajímá o život dětí v jiných zemích, zná rozdíly mezi životními podmínkami dětí ve vyspělých částech světa a zaostalejších oblastech. . Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Evropa a svět nás zajímá Adopce na dálku
Žák umí vyjmenovat mezinárodní organizace a zná jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže. . . .
Žák rozlišuje ochranu přírody na druhovou a územní. Ochrana přírody a krajiny . .
Žák chápe význam ekologické (environmentální) výchovy a činnost organizací zaměřenou na praktickou ochranu přírody. . . .