Hudební výchova
Charakteristika vyučovacího předmětu na 2. stupni
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu bude směřovat k:
- vnímání hudby jako důležité součásti života jedince a celé společnosti prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových, poslechových i jiných aktivit
- chápání hudebního jazyka jako specifické formy komunikace
- získávání orientace v širokém spektru hudebních stylů a žánrů současnosti i minulosti
- pochopení různorodé hudební kultury různých národů a národností
- rozvoji celkové žákovy hudebnosti
- prohlubování základních poznatků z oblasti hudební nauky
- vytvoření zásoby naučených písní
- vyhledávání informací z více zdrojů - práce s PC
Časové vymezení předmětu - 1 hodina týdně v 6. -9. ročníku
Výuka probíhá v odborné učebně hudební výchovy. Formy a metody práce jsou zařazovány podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
- skupinové vyučování
- samostatná práce kolektivní práce
- krátkodobé projekty
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků:
Kompetence k učení
Žáci
- podle individuálních hudebních schopností a dovedností vyhledávají a třídí informace
- používají obecně užívané termíny
- získané znalosti propojují do souvislostí
Učitel
- vede žáky k vyhledávání, shromažďování, třídění, porovnávání informací
- vede žáky k používání odborné terminologie
- vede žáky k nalézání souvislostí mezi získanými poznatky a využitím v praxi
- vede žáky k využívání vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
- stanovuje dílčí vzdělávací cíle v souladu s cíli vzdělávacího programu
Kompetence k řešení problémů
Žáci
- na základě individuální hudební vyspělosti hledají spojitosti mezi vlastní hudební zkušeností a zpracováním hudebního díla
- samostatně a kriticky přemýšlejí
- žákům je předkládán dostatek námětů k samostatnému zpracování a řešení problémů
- při zadání úkolů žáci rozpoznají problém a hledají nejvhodnější způsob řešení
Učitel
- vede žáky ke správným způsobům řešení problémů
- s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
- Kompetence komunikativní
Žáci
- při práci ve skupině dokáže žák vyjádřit svůj názor, vhodnou formou ho obhájit a tolerovat názor druhých
- rozumí různým typům textů, zvukům
Učitel
- zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
- zajímá se o náměty a názory žáků
Kompetence sociální a personální
Žáci
- efektivně spolupracují, respektují názory jiných
- žáci se učí objektivním přístupem zhodnotit svoji práci i práci ostatních, uči se chápat odlišné kvality svých spolužáků
- učí se respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce
- vytváří příjemnou atmosféru
- projevuje radost ze zpěvu
Učitel
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- umožňuje každému žákovi zažít úspěch
Kompetence občanské
Žáci
- respektují názor druhých
- chrání a oceňují naše kulturní tradice
- aktivně se zapojují do kulturního dění
- respektuje vkus druhých lidí
- odmítá vulgaritu a neschopnost druhých respektovat vkus spolužáka
Učitel
- vytváří prostor pro žáky, aby reflektovali společenské dění
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
Kompetence pracovní
Žáci
- při samostatné práci jsou žáci vedení ke koncentraci na pracovní výkon, jeho dokončení a dodržují vymezená pravidla
- žáci si vytvářejí pozitivní vztah k hudebním činnostem
Učitel
- vyžaduje dodržování dohodnuté kvality, postupů a termínů
Hudební výchova | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Zpívá intonačně čistě v jednohlase. | I. Zpíváme v lidovém dvojhlasu | Vv – výtvarný záznam melodie nebo rytmu | |
Využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudeb. aktivitách. | II. Hudební výrazové prostředky | ||
Uplatňuje získané pěvec. dovednosti při zpěvu i při mluveném projevu. | III. Hudební nástroje v lidové hudbě | ||
Vytváří a volí jednoduché doprovody(OI,hra na tělo). | IV. Stupnice, akordy durové a mollové | ||
Orientuje se v notovém zápise. | V. Hudební variace | ||
Vnímá užité hudebně výrazové prostředky. | VI. Píseň a její hudební forma | ||
Rozpozná některé z tanců různých stylových období | VII. Komorní hudba, VIII. Hudba na jevišti – opera, opereta, muzikál, B. Smetana, A. Dvořák, IX. Hudba a tanec,X. Hudba a slovo | Tv – krok pochodový, polkový, valčíkový | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. | aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání | Plnění v průběhu celých 4 let |
Hudební výchova | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Zpívá intonačně čistě a rytmicky v jednohlase a vícehlase. | I. Putování za lidovou písní | Tv – vlastní taneční variace | |
Provádí jednoduché hudební improvizace. | II. Lidský hlas, hlasová hygiena | ||
Orientuje se v zápise písní a skladeb. | III. Stupnice durová a mollová | ||
Reprodukuje různé motivy, témata i části skladeb. | IV. Polyfonie – vícehlas | ||
Zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a předvede jednoduchou pohybovou vazbu. | V. Koncert jako hudební forma, VI.Nešvary v hudbě, VII.Sonáta a sonátová forma, VIII.Symfonie a symfonická báseň, IX. Duchovní a světská hudba, X.Muzikál, XI.Skladatel a interpret díla | Vv – hudba maluje | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. | aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání | Plnění v průběhu celých 4 let |
Hudební výchova | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Realizuje písně a skladby různých stylů a žánrů. | I. Původ hudby, pravěk a starověk | MuV – etnický původ – rovnocennost všech kultur | |
Dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého. | II. Tradicionál., blues, dixieland, swing, ragtime | ||
Orientuje se v proudu znějící hudby a vnímá výrazové prostředky. | III. Středověk – gotika v hudbě, trubadúři | Z – počátky hudebních stylů v různých částech světa | |
Vnímá dílo jako logicky utvářený celek. | IV. Renesance, vokální polyfonie | VMEGS – Evropa a svět nás zajímá – hudba národů Evropy | Tv jednoduchý country tanec |
Zařadí slyšenou hudbu do stylového období. | V. 50.léta v USA - rock and roll, country and western, VI. Baroko, instrumentální polyfonie, koncert, kantáta, oratorium, opera, VII. 60. léta v populární hudbě – Anglie,rock, VIII. Klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven, sonátová forma, symfonie, IX. Romantismus- návaznost na národní lidovou hudbu, symfonická báseň, X. 20. století – pozdní romantismus, impresionismus, expresionismus, novoklasicismus, XI. 70. léta a 80. léta v moderní, populární a rockové hudbě, XII. Nové možnosti artificiální hudby 2.poloviny 20.století |
D – historická období Aj 6.roč. Beatles Aj 8.roč Hudební styly |
|
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. | aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání | Plnění v průběhu celých 4 let |
Hudební výchova | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách. | I. Z naší hudební minulosti | D – historická období | |
II. Česká populární hudba | |||
Dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého. | III. Hudební renesance v Čechách | ||
IV. Jazz a swing v české hudbě | |||
Zařadí slyšenou hudbu do stylového období a porovnává ji s dalšími skladbami. | V. České hudební baroko | ||
VI. Trampská píseň | |||
Vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění. | VII. Český hudební klasicismus | ||
VIII. 50.a 60.léta - divadla malých forem | LV - hudba v divadlech malých forem | ||
IX. Český hudební romantismus | LV - literární předlohy hudebních děl | ||
X. 60.léta - big beat | |||
XI. 20.století ve vážné hudbě | |||
XII. 70.- 90.léta 20.století v české moderní populární hudbě | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. | aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání | Plnění v průběhu celých 4 let |