Hudební výchova

Charakteristika vyučovacího předmětu na 2. stupni

Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu bude směřovat k:

  • vnímání hudby jako důležité součásti života jedince a celé společnosti prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových, poslechových i jiných aktivit
  • chápání hudebního jazyka jako specifické formy komunikace
  • získávání orientace v širokém spektru hudebních stylů a žánrů současnosti i minulosti
  • pochopení různorodé hudební kultury různých národů a národností
  • rozvoji celkové žákovy hudebnosti
  • prohlubování základních poznatků z oblasti hudební nauky
  • vytvoření zásoby naučených písní
  • vyhledávání informací z více zdrojů - práce s PC

Časové vymezení předmětu - 1 hodina týdně v 6. -9. ročníku

Výuka probíhá v odborné učebně hudební výchovy. Formy a metody práce jsou zařazovány podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:

  • skupinové vyučování
  • samostatná práce kolektivní práce
  • krátkodobé projekty

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků:

Kompetence k učení

Žáci

  • podle individuálních hudebních schopností a dovedností vyhledávají a třídí informace
  • používají obecně užívané termíny
  • získané znalosti propojují do souvislostí

Učitel

  • vede žáky k vyhledávání, shromažďování, třídění, porovnávání informací
  • vede žáky k používání odborné terminologie
  • vede žáky k nalézání souvislostí mezi získanými poznatky a využitím v praxi
  • vede žáky k využívání vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
  • stanovuje dílčí vzdělávací cíle v souladu s cíli vzdělávacího programu

Kompetence k řešení problémů

Žáci

  • na základě individuální hudební vyspělosti hledají spojitosti mezi vlastní hudební zkušeností a zpracováním hudebního díla
  • samostatně a kriticky přemýšlejí
  • žákům je předkládán dostatek námětů k samostatnému zpracování a řešení problémů
  • při zadání úkolů žáci rozpoznají problém a hledají nejvhodnější způsob řešení

Učitel

  • vede žáky ke správným způsobům řešení problémů
  • s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
  • Kompetence komunikativní

Žáci

  • při práci ve skupině dokáže žák vyjádřit svůj názor, vhodnou formou ho obhájit a tolerovat názor druhých
  • rozumí různým typům textů, zvukům

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
  • zajímá se o náměty a názory žáků

Kompetence sociální a personální

Žáci

  • efektivně spolupracují, respektují názory jiných
  • žáci se učí objektivním přístupem zhodnotit svoji práci i práci ostatních, uči se chápat odlišné kvality svých spolužáků
  • učí se respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce
  • vytváří příjemnou atmosféru
  • projevuje radost ze zpěvu

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • umožňuje každému žákovi zažít úspěch

Kompetence občanské

Žáci

  • respektují názor druhých
  • chrání a oceňují naše kulturní tradice
  • aktivně se zapojují do kulturního dění
  • respektuje vkus druhých lidí
  • odmítá vulgaritu a neschopnost druhých respektovat vkus spolužáka

Učitel

  • vytváří prostor pro žáky, aby reflektovali společenské dění
  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé

Kompetence pracovní

Žáci

  • při samostatné práci jsou žáci vedení ke koncentraci na pracovní výkon, jeho dokončení a dodržují vymezená pravidla
  • žáci si vytvářejí pozitivní vztah k hudebním činnostem

Učitel

  • vyžaduje dodržování dohodnuté kvality, postupů a termínů
Hudební výchova
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Zpívá intonačně čistě v jednohlase. I.                    Zpíváme v lidovém dvojhlasu   Vv – výtvarný záznam melodie nebo rytmu
Využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudeb. aktivitách. II.                 Hudební výrazové prostředky    
Uplatňuje získané pěvec. dovednosti při zpěvu i při mluveném projevu. III.               Hudební nástroje v lidové hudbě    
Vytváří a volí jednoduché doprovody(OI,hra na tělo). IV.              Stupnice, akordy durové a mollové    
Orientuje se v notovém zápise. V.                 Hudební variace    
Vnímá užité hudebně výrazové prostředky. VI.              Píseň a její hudební forma    
Rozpozná některé z tanců různých stylových období VII.            Komorní hudba, VIII.         Hudba na jevišti – opera, opereta, muzikál, B. Smetana, A. Dvořák, IX.              Hudba a tanec,X.    Hudba a slovo   Tv – krok pochodový, polkový, valčíkový
       
  ETICKÁ  VÝCHOVA    
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci.  aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání   Plnění v průběhu celých 4 let
Hudební výchova
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Zpívá intonačně čistě a rytmicky v jednohlase a vícehlase. I.                    Putování za lidovou písní   Tv – vlastní taneční variace
Provádí jednoduché hudební improvizace. II.                 Lidský hlas, hlasová hygiena    
Orientuje se v zápise písní a skladeb. III.               Stupnice durová a mollová    
Reprodukuje různé motivy, témata i části skladeb. IV.              Polyfonie – vícehlas    
Zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a předvede jednoduchou pohybovou vazbu. V. Koncert jako hudební forma, VI.Nešvary v hudbě, VII.Sonáta a sonátová forma, VIII.Symfonie a symfonická báseň, IX. Duchovní a světská hudba, X.Muzikál, XI.Skladatel a interpret díla   Vv – hudba maluje
  ETICKÁ  VÝCHOVA    
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání   Plnění v průběhu celých 4 let
Hudební výchova
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Realizuje písně a skladby různých stylů a žánrů. I.                    Původ hudby, pravěk a starověk MuV – etnický původ – rovnocennost všech kultur  
Dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého. II.                 Tradicionál., blues, dixieland, swing, ragtime    
Orientuje se v proudu znějící hudby a vnímá výrazové prostředky. III.               Středověk – gotika v hudbě, trubadúři   Z – počátky hudebních stylů v různých částech světa
Vnímá dílo jako logicky utvářený celek. IV.              Renesance, vokální polyfonie VMEGS – Evropa a svět nás zajímá – hudba národů Evropy Tv jednoduchý country tanec
Zařadí slyšenou hudbu do stylového období. V.  50.léta v USA - rock and roll, country and western, VI.  Baroko, instrumentální polyfonie, koncert, kantáta, oratorium, opera, VII.  60. léta v populární hudbě – Anglie,rock, VIII. Klasicismus – Haydn, Mozart, Beethoven, sonátová forma, symfonie, IX.  Romantismus- návaznost na národní lidovou hudbu, symfonická báseň, X. 20. století – pozdní romantismus, impresionismus, expresionismus, novoklasicismus, XI.  70. léta a 80. léta v moderní, populární a rockové hudbě, XII. Nové možnosti artificiální hudby 2.poloviny 20.století  

D – historická období

Aj 6.roč. Beatles

Aj 8.roč Hudební styly

  ETICKÁ  VÝCHOVA    
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání   Plnění v průběhu celých 4 let
Hudební výchova
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Využívá své individuální hudební schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách. I.                    Z naší hudební minulosti   D – historická období
  II.                 Česká populární hudba    
Dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého. III.               Hudební renesance v Čechách    
  IV. Jazz a swing v české hudbě    
Zařadí slyšenou hudbu do stylového období a porovnává ji s dalšími skladbami. V. České hudební baroko    
  VI. Trampská píseň    
Vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění. VII. Český hudební klasicismus    
  VIII. 50.a 60.léta - divadla malých forem   LV - hudba v divadlech malých forem
  IX. Český hudební romantismus   LV - literární předlohy hudebních děl
  X. 60.léta - big beat    
  XI. 20.století ve vážné hudbě    
  XII. 70.- 90.léta 20.století v české moderní populární hudbě    
  ETICKÁ  VÝCHOVA    
Komunikuje otevřeně, pravdivě, s porozuměním pro potřeby druhých a přiměřeně situaci. aktivní naslouchání-cíle, výhody, zásady, způsob a nácvik aktivního naslouchání   Plnění v průběhu celých 4 let