Cvičení z Čj
Charakteristika vyučovacího předmětu - 2.stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Český jazyk
Obsahové vymezení
- Rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu.
- Vyjádření reakcí a pocitů žáků.
- Pochopení role v různých komunikačních situacích.
- Orientaci při vnímání okolního světa i sebe sama.
- Porozumění různým druhům psaných i mluvených jazykových projevů, poznání záměru autora, hlavní myšlenky.
- Vnímání literatury jako specifického zdroje poznání a prožitků.
- Využívání různých zdrojů informací ( slovníky, encyklopedie, katalogy, bibliografie, internet) pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání a sebevzdělávání.
Časové vymezení
Vyučovací předmět český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět v 7. ročníku - 1 hodinu týdně.
Organizační vymezení
- Formy realizace - vyučovací hodina, recitační soutěž
- Místo realizace - v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
-
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Učitel
- vede žáky k vyhledávání a třídění informací
- vede žáky k užívání správné terminologie
- zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků
-
sleduje při hodině pokrok všech žáků vede žáky k využívání výpočetní techniky
Žáci
- vyhledávají a třídí informace a propojují je do širších významových celků
- osvojují si základní jazykové a literární pojmy
- kriticky hodnotí výsledky svého učení a diskutují o nich
- využívají prostředků výpočetní techniky
Kompetence k řešení problémů
Učitel
- zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
- vede žáky k plánování postupů
Žáci
- vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
- využívají získaných vědomostí a dovedností k objevování různých variant řešení
- samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení
-
uvážlivě rozhodují
Kompetence komunikativní
Učitel
- zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
-
vede žáky k výstižné argumentaci
Žáci
- formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně a kultivovaně se vyjadřují ústně i písemně
- naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
- účinně se zapojují do diskuse a vhodně obhajují své názory
- rozumí různým typům textů a záznamů
-
využívají informačních a komunikačních prostředků
Kompetence sociální a personální
Učitel
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- dodává žákům sebedůvěru
-
vede žáky k dodržování pravidel
Žáci
- účinně spolupracují ve skupině
- podílejí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
věcně argumentují
Kompetence občanské
Učitel
- zadává skupině úkoly způsobem, který vylučuje, aby jeden žák pracoval za ostatní
- motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
-
motivuje žáky k zájmu o kulturní dědictví
Žáci
- respektují přesvědčení druhých lidí
- chrání naše tradice, kulturní i historické dědictví
-
aktivně se zapojují do kulturního dění
-
mají pozitivní postoj k uměleckým dílům
Kompetence pracovní
Učitel
- vede žáky k dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví
- vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi
-
vede k dodržování bezpečnostních pravidel pro práci s výpočetní technikou
Žáci
-
dodržují hygienu práce
-
dodržují bezpečnostní pravidla pro práci s výpočetní technikou
-
využívá svých znalostí v běžné praxi
Cvičení z Čj– volitelný předmět – 7. ročník |
|||
Výstup |
Učivo |
Průřezová témata, mezi -předmětové vztahy |
Poznámky |
Rozpoznává přenesená pojmenování |
Význam slov: slova jednoznačná a mnohoznačná, slovo – význam věcný a mluvnický, sousloví a rčení, synonyma, antonyma a homonyma, slova citově zabarvená, odborné názvy |
. |
Pravopis v průběhu celého roku |
Samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami |
. |
. |
Důraz je kladen na rozvoj čtenářské gramotnosti, na porozumění textu |
Rozlišuje nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov |
Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování |
|
. |
Rozlišuje ohebné, neohebné slovní druhy, ovládá pravopisné jevy morfologické |
Tvarosloví: ohebné i neohebné slovní druhy |
. |
. |
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí, rozlišuje větné členy, ovládá základní pravopisné jevy syntaktické ve větě jednoduché i v souvětí |
Skladba: druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty, ZVČ, rozvíjející větné členy, přívlastek shodný, neshodný, postupně rozvíjející, několikanásobný, volný a těsný, druhy vedlejších vět |
. |
Čtenářská gramotnost, porozumění zadanému úkolu, textu, obsahu přečteného |
V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí |
Pravopis: i/-y, vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, pravopis přídavných jmen, shoda přísudku s podmětem, psaní velkých písmen ve vlastních jménech |
. |
. |