Cvičení z Čj

Charakteristika vyučovacího předmětu - 2.stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Český jazyk

Obsahové vymezení

  • Rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu.
  • Vyjádření reakcí a pocitů žáků.
  • Pochopení role v různých komunikačních situacích.
  • Orientaci při vnímání okolního světa i sebe sama.
  • Porozumění různým druhům psaných i mluvených jazykových projevů, poznání záměru autora, hlavní myšlenky.
  • Vnímání literatury jako specifického zdroje poznání a prožitků.
  • Využívání různých zdrojů informací ( slovníky, encyklopedie, katalogy, bibliografie, internet) pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání a sebevzdělávání.

Časové vymezení

Vyučovací předmět český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět v 7. ročníku - 1 hodinu týdně.
 

Organizační vymezení

  • Formy realizace - vyučovací hodina, recitační soutěž
  • Místo realizace - v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
  • Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
     

Kompetence k učení

Učitel

  • vede žáky k vyhledávání a třídění informací
  • vede žáky k užívání správné terminologie
  • zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků
  • sleduje při hodině pokrok všech žáků vede žáky k využívání výpočetní techniky
     

Žáci

  • vyhledávají a třídí informace a propojují je do širších významových celků 
  • osvojují si základní jazykové a literární pojmy
  • kriticky hodnotí výsledky svého učení a diskutují o nich
  • využívají prostředků výpočetní techniky

Kompetence k řešení problémů

Učitel

  • zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
  • vede žáky k plánování postupů 

Žáci

  • vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
  • využívají získaných vědomostí a dovedností k objevování různých variant řešení
  • samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení 
  • uvážlivě rozhodují
     

Kompetence komunikativní

 

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
  • vede žáky k výstižné argumentaci
     

Žáci

  • formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně a kultivovaně se vyjadřují ústně i písemně
  • naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
  • účinně se zapojují do diskuse a vhodně obhajují své názory
  • rozumí různým typům textů a záznamů 
  • využívají informačních a komunikačních prostředků
     

Kompetence sociální a personální

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování 
  • dodává žákům sebedůvěru 
  • vede žáky k dodržování pravidel
     

Žáci

  • účinně spolupracují ve skupině 
  • podílejí se na utváření příjemné atmosféry v týmu 
  • věcně argumentují
     

Kompetence občanské

Učitel

  • zadává skupině úkoly způsobem, který vylučuje, aby jeden žák pracoval za ostatní 
  • motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních 
  • motivuje žáky k zájmu o kulturní dědictví
     

Žáci

  • respektují přesvědčení druhých lidí 
  • chrání naše tradice, kulturní i historické dědictví 
  • aktivně se zapojují do kulturního dění
     
  • mají pozitivní postoj k uměleckým dílům
     

Kompetence pracovní

Učitel

  • vede žáky k dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví 
  • vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi
  • vede k dodržování bezpečnostních pravidel pro práci s výpočetní technikou
     

Žáci

  • dodržují hygienu práce
     
  • dodržují bezpečnostní pravidla pro práci s výpočetní technikou
     
  • využívá svých znalostí v běžné praxi
     

 

Cvičení z Čj– volitelný předmět – 7. ročník

Výstup

Učivo

Průřezová témata, mezi -předmětové vztahy

Poznámky

Rozpoznává přenesená pojmenování

Význam slov: slova jednoznačná a mnohoznačná, slovo – význam věcný a mluvnický, sousloví a rčení, synonyma, antonyma a homonyma, slova citově zabarvená, odborné názvy

 .

Pravopis v průběhu celého roku

Samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami

Důraz je kladen na rozvoj čtenářské gramotnosti, na porozumění textu

Rozlišuje nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov

Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování

 

 .

Rozlišuje ohebné, neohebné slovní druhy, ovládá pravopisné jevy morfologické

Tvarosloví: ohebné i neohebné slovní druhy

 .

Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí, rozlišuje větné členy, ovládá základní pravopisné jevy syntaktické ve větě jednoduché i v souvětí

Skladba: druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné a dvojčlenné, větné ekvivalenty, ZVČ, rozvíjející větné členy, přívlastek shodný, neshodný, postupně rozvíjející, několikanásobný, volný a těsný, druhy vedlejších vět

Čtenářská gramotnost, porozumění zadanému úkolu, textu, obsahu přečteného

V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí

Pravopis: i/-y, vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, pravopis přídavných jmen, shoda přísudku s podmětem, psaní velkých písmen ve vlastních jménech

 .