Výchova ke zdraví
Výchova ke zdraví
CHARAKTERISIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU
Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu
Vzdělávací obsah předmětu
Rozvíjení osobnostních vlastností jako seberegualce, sebeovládání apod.,
Rozvíjení mezilidských vztahů, kooperace, komunikace
- cvičení zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností
- získání základních fyziologických změn v období dospívání, postojů k sexuální dospívání a reprodukční zdraví
- pochopení významu ochrany před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickým onemocněním a úrazy
- upevnění správných postojů k auto-destruktivní závislosti
- příčiny nemocí a jejich prevence
- dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví
Organizační vymezení
Formy realizace:
Vyučovací hodina - skupinové vyučování, dialogy, práce s obrazovým materiálem, výklad, poslech, četba, samostatná práce (vyhledávání informací, práce se slovníkem a s autentickými materiály), postojové hry, soutěže, dramatizace
Projekty
Místo realizace v učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně, v tělocvičně.
Dělení na skupiny v rámci ročníku.
Časová dotace
1 hodina týdně v 6., 8. a 9. ročníku, v 6.a 9.ročníku propojení s Tv, v 8.ročníku s přírodopisem.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu, aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.
Kompetence k učení
- samostatně pozoruje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti
- kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich
Kompetence k řešení problémů
- vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni
- rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách
- promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
- samostatně řeší problémy
- volí vhodné způsoby řešení;
- svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
Kompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu
- naslouchá promluvám druhých lidí
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální
- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu
- přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy
- vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj
Kompetence občanské
- rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot
Kompetence pracovní
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost
Výchova ke zdraví | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery; pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě) | vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství, bezpečné chování – komunikace s vrstevníky a neznámými lidmi, pohyb v rizikovém prostředí, přítomnost v konfliktních a krizových situacích | ||
vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví | vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity – rodina, škola, vrstevnická skupina, obec, spolek | OSV- Hodnoty, postoje, praktická etika | |
posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví | skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání, sexuální kriminalita – šikana a jiné projevy násilí; formy sexuálního zneužívání dětí; komunikace se službami odborné pomoci | ||
usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví | tělesná a duševní hygiena – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování, význam pohybu pro zdraví | ||
vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí | podpora zdraví a její formy – prevence a intervence, působení na změnu kvality prostředí a chování jedince, odpovědnost jedince za zdraví, podpora zdraví v komunitě – programy podpory zdraví | ||
projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce | dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech, bezpečnost v dopravě, znalost pravidel silničního provozu, | ||
samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím | stres a jeho vztah ke zdraví – kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti | ||
projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc | ochrana člověka za mimořádných událostí - živelní pohromy, terorismus | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu | Rodina- poznání vlastní rodiny a jejich pravidel, práva a povinnosti v rodině, role v rodině, formulace nevyslovených pravidel a očekávání, hodnota rodiny, zlepšení atmosféry v rodině, komunikace v rodině, úcta k členům rodiny, úcta ke stáří | Učivo-VkZ: vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity- rodina, škola, vrstevnická skupina, obec, spolek |
Výchova ke zdraví | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zná příčiny nemocí, jejich prevence a zásady první pomoci (kosti, svaly) | Soustava opěrná a svalová | ||
zná příčiny nemocí tráv. soustavy, jejich prevence a zásady první pomoci | Trávicí soustava | ||
zná příčiny nemocí dých. s., prevence, zásady první pomoci | Dýchací soustava | ||
zná příčiny nemocí oběh. s. a krve, jejich prevenci a zásady první pomoci | Oběhová soustava | ||
zná příčiny onemocnění vyluč. s., jejich prevence a zásady první pomoci | Soustava vylučovací | ||
zná příčiny onemocnění soustavy kožní, jejich prevence a zásady první pomoci | Soustava kožní | ||
zná příčiny nemocí nerv. s., jejich prevence a zásady první pomoci | Nervová soustava | ||
zná příčiny nemocí, jejich prevence a zásady první pomoci (zrak, sluch) | Smyslové orgány | ||
zná nebezpečí přenosu pohlavních chorob | Pohlavní soustava | OSV - mezilidské vztahy | |
zná vliv vnějšího prostředí na zdraví člověka, zná návykové látky a jejich nebezpečí | Člověk a zdraví |
Výchova ke zdraví | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví | dětství, puberta, dospívání – tělesné, duševní a společenské změny | ||
v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování | |||
"dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým" | auto-destruktivní závislosti – zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky (bezpečnost v dopravě, trestná činnost, dopink ve sportu) | ||
vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi | manipulativní reklama a informace – reklamní vlivy, působení sekt | ||
projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc | ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickým onemocněním a úrazy – bezpečné způsoby chování (nemoci přenosné pohlavním stykem, HIV/AIDS, hepatitidy); preventivní a lékařská péče; odpovědné chování v situacích úrazu a život ohrožujících stavů (úrazy v domácnosti, při sportu, na pracovišti, v dopravě)" | ||
vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví | seberegulace a sebeorganizace činností a chování – cvičení sebereflexe, sebekontroly, sebeovládání a zvládání problémových situací; stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení ? mezilidské vztahy, komunikace a kooperace – respektování sebe sama i druhých, přijímání názoru druhého, empatie; chování podporující dobré vztahy, aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích ? morální rozvoj – cvičení zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností; dovednosti pro řešení problémů v mezilidských vztazích; pomáhající a prosociální chování | OSV - Sociální rozvoj, morální rozvoj, osobnostní rozvoj- Mezilidské vztahy | |
uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc | sexuální dospívání a reprodukční zdraví – předčasná sexuální zkušenost; těhotenství a rodičovství mladistvých; poruchy pohlavní identity? civilizační choroby – zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu | Sexuální zdraví- zodpovědný vztah k sexualitě, mládí- příprava na lásku, sexuální identita, nezralé rodičovství | Učivo VkZ: dětství, puberta, dospívání, sexuální dospívání, těhotenství a rodičovství mladistvích, civilizační choroby, preventivní a lékařská péče | |
aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy | Já- potenciální vzor pro druhé- smysl a cíl mého života, postoje, zodpovědný život, mé schopnosti a společnost, zdravý způsob života, autonomie a konformita | Učivo VkZ: seberegulace a sebeorganizace činností a chování - cvičení sebereflexe, sebekontroly, sebeovládání a zvládání problémových situací, stanovení osobních cílů a postupných kroků k jejich dosažení, mezilidské vztahy, komunikace a kooperace- respektování sebe sama i druhých, přijímání názoru druhého, empatie, chování podporující dobré vztahy, aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace, morální rozvoj, hodnoty, postoje |