Chemie

Charakteristika vyučovacího předmětu

Obsahové, časové a organizační vymezení

Předmět chemie se vyučuje jako samostatný předmět v 8. a 9. ročníku po dvou hodinách týdně.

Vzdělávání v předmětu chemie:

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o obor
  • vede k poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech směsí, chemických látek a jejich reakcí s využíváním jednoduchých chemických pokusů
  • učí řešit problémy a správně jednat v praktických situacích, vysvětlovat a zdůvodňovat chemické jevy
  • učí poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů
  • učí získávat a upevňovat dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky.

Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:

  • frontální výuka je spojována s praktickými cvičeními
  • nácviky jednoduchých laboratorních metod a postupů
  • práce ve skupinách
  • demonstrační pokusy
  • výukové multimediální programy
  • využívání Smart board tabule a interaktivních programů

Rozdělení žáků do skupin, počet skupin a počet žáků ve skupině je omezen vybavením školy pomůckami. Vždy je kladen důraz na dodržování zásad bezpečné práce a postupů v souladu s platnou legislativou.

Řád učebny chemie a laboratorní řád je nedílným vybavením učebny, dodržování uvedených pravidel je pro každého žáka i vyučujícího závazné.

Předmět chemie je úzce spjat s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda a z části s matematikou (např. zeměpis - surovinové zdroje chemického průmyslu, přírodopis - význam zelených rostlin, životní prostředí, zdraví, výskyt látek v přírodě, fyzika - vlastnosti látek, matematika - chemické výpočty).

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

Učitel:

  • vede žáky k systematickému porovnávání jako základní formě zjišťování chemických vlastností látek, jejich přeměn a podmínek, za kterých tyto přeměny nastávají, k jejich popisu, hledání souvislostí mezi jevy a jejich vysvětlení
  • vede žáky ke správnému používání chemických termínů, symbolů a značek
  • vede žáky k rozvíjení schopnosti abstraktního a logického myšlení zařazováním problémových úkolů, hádanek, rébusů, referátů s chemickou tematikou
  • dává žákům možnost samostaně či ve skupinách formulovat závěry na základě pozorování a pokusů
  • vede žáky k využívání nových výukových programů a internetu (zpracování vlastních prezentací)

Kompetence k řešení problémů

Učitel:

  • předkládá problémové situace související s učivem chemie
  • dává žákům možnost volit různé způsoby řešení
  • dává možnost obhajovat svá rozhodnutí
  • vede žáky k promýšlení pracovních postupů praktických cvičení
  • vede žáky k nacházení příkladů chemických dějů a jevů z běžné praxe, k vysvětlování jejich chemické podstaty
  • klade důraz na aplikaci poznatků v praxi
  • umožňuje realizovat projekty vycházející z reálného života

Kompetence komunikativní

Učitel:

  • vede žáky ke správnému užívání chemických symbolů a značek¨
  • učí žáky stručně, přehledně i objektivně sdělovat postup a výsledky svých pozorování
  • učí žáky orientovat se v tabulkách a různých grafech
  • podněcuje žáky k argumentaci
  • zadává takové úkoly, při kterých mohou žáci navzájem komunikovat
  • vede žáky k využívání informačních a komunikačních prostředků a technologií pro kvalitní komukaci i s okolním světem a pro prezentaci svých výsledků

Kompetence sociální a personální

Učitel:

  • zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat
  • podněcuje žáky ke smysluplné diskusi
  • vytváří situace, při kterých se žáci učí respektovat názory jiných

Kompetence občanské

Učitel:

  • společně s žáky respektuje pravidla pro práci s chemickými látkami, řád učebny a laboratorní řád
  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • předkládá situace, ve kterých se žáci učí chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektovat požadavky na kvalitní životní prostředí
  • vede žáky k zodpovědnému chování v krizových situacích (přivolat pomoc a poskytnout první pomoc)

Kompetence pracovní

Učitel:

  • vede žáky k bezpečnému a účinnému používání materiálů, nástrojů a vybavení
  • vyžaduje dodržování vymezených pravidel / povinností z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých a ochrany životního prostředí
  • zadává úkoly tak, aby žáci byli schopni využít poznatků v běžné praxi

 

p> 

Chemie
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
pozná skupenství a jejich přeměny (včetně sublimace),rozliší fyzikální a chemický děj látky, jejich vlastnosti, skupenství, rozpustnost, chemické děje   opak. F 6,
zná zásady bezpečné práce, dovede poskytnout 1. pomoc zná tel. číslo záchr. služby, umí přivolat pomoc bezpečnost práce v laboratoři a při pokusech   Výchova ke zdraví – první pomoc při úrazech
umí rozlišit a pojmenovat druhy směsí směsi různorodé a stejnorodé    
umí rozlišit a pojmenovat druhy směsí, zná pojmy rozpustnost, koncentrovaný, zředěný, nasycený, nenasycený, zná vliv teploty, plošného obsahu, povrchu na rychlost rozpouštění, zná příklady z praxe, umí vypočítat hmotnostní zlomek složek směsí a %koncentraci roztoky, složení roztoků   F 8 - teplota varu, tuhnutí, M – procenta, M - zlomky
zná princip, postup a užití v praxi metody oddělování složek směsí - usazování, filtrace, destilace, krystalizace, umí provést filtraci a destilaci ve školních podmínkách, umí zvolit vhodný postup k oddělování složek směsí, oddělování složek směsí   EVVO – likvidace úniku ropných a jiných škodlivých látek
umí vyjmenovat druhy a význam vod podle užití a znečištění, zná hygienické požadavky na pitnou vodu, zná hlavní znečišťovatele pitné vody voda   Př,F - koloběh vody, skupenství, EVVO - voda
zná procentový obsah hlavních složek vzduchu, umí vysvětlit význam vzduchu jako průmyslové suroviny, zná hlavní znečišťovatele vzduchu, umí vysvětlit vznik a význam inverze a smogu vzduch    Př - význam kyslíku pro dýchání a hoření, EVVO, Př, Z – vzduch – význam tropických deštných pralesů, EVVO – globální problémy – znečištění životního prostředí
zná pojmy atomové jádro, elektronový obal, proton, neutron, elektron, valenční elektron, valenční vrstva, protonové číslo, hmotnostní číslo, zná vztahy mezi počty protonů, elektronů a neutronů v atomu atom, molekula, ionty   F 9 – atom, elektrolýza,
s PSP umí nakreslit schéma atomu.umí odvodit vznik kationtů a aniontů z atomu,umí vysvětlit rozdíl mezi atomem a molekulou,zná české názvy a značky prvků H, Li, Na, K, e, Mg, Ca, a, Ra, V, Cr, Mo, W, Mn, Fe, Os, Co, Ni, Pt, Cu, Ag, Au, Zn, Cd, Hg, B, Al, C, Si, Sn, P, N, P, As, Sb, O, S, F, Cl, Br, I, He, Ne, Ar,s pomocí PSP umí přiřadit protonové číslo prvku a naopak,zná princip uspořádání prvků v PSP,umí zařadit prvek do skupiny a periody PSP,umí vyhledat prvek podle skupiny a periody PSP,zná znění a význam periodického zákona,zná pojmy kovy, nekovy, polokovy, těžké kovy, chemické prvky, periodická soustava prvků (PSP)   F 9 – atom, elektrolýza, F6 - atom
umí vysvětlit rozdíl mezi prvkem a sloučeninou,určí počet atomů ve vzorci,zná pojem elektronegativita,umí vyhledat elektronegativitu prvku v PSP, chemické sloučeniny    
určí charakter chemické vazby podle elektronegativity, chemická vazba    
zná význam symbolů v chemické rovnici,umí zapsat slovně popsaný chemický děj chemickou rovnicí,umí zapsat jednoduché rovnice (hoření C, S apod.), chemické reakce    
umí zformulovat zákon zachování hmotnosti,dokáže opravit špatně vyčíslenou rovnici,dokáže vyčíslit jednoduchou rovnici, zákon zachování hmotnosti    
umí vysvětlit pojem halogenid,zná pravidla názvosloví halogenidů,umí vytvořit vzorec z názvu a naopak,zná význam a užití NaCl halogenidy    Př 9 – halit, Př 8 – hypertenze, F8 – solení silnic
zná pravidla názvosloví oxidů,umí vytvořit vzorec z názvu a naopak,umí vysvětlit pojem oxid,zná význam a užití CO, CO2, SO2, SO3, NO, NO2, CaO ,zná pojmy kyselinotvorný oxid, zásadotvorný oxid,podle elektronegativity určí kyselinotvorný a zásadotvorný oxid oxidy    Př 9 – minerály,Z – vliv pH na život ve vodě – mrtvá jezera v Kanadě
orientuje se na stupnici pH,zná rozmezí pH kyselin a zásad,zná pojem pH indikátor,zná barevné přechody lakmusu, fenolftaleinu a univ. indikátoru , kyselost a zásaditost roztoků, pH    Př 9 – působení kyselých dešťů
zná podstatu vzniku kyselých dešťů a vliv v přírodě,umí vysvětlit pojem kyselina,zná pravidla názvosloví kyselin bezkyslíkatých a kyslíkatých,umí vytvořit vzorec z názvu a naopak,zná vzorec, vlastnosti, význam a užití HCl, H2SO4, HNO3,zná zásady bezpečné práce s kyselinami ,zná postup ředění H2SO4 konc.,umí poskytnout první pomoc při poleptání, kyseliny    
umí vysvětlit pojem hydroxid (zásada),zná pravidla názvosloví hydroxidů,umí vytvořit vzorec z názvu a naopak,zná vzorec, vlastnosti, význam a užití NaOH, KOH, NH4OH, Ca(OH)2 , zná zásady bezpečné práce s hydroxidy,umí poskytnout první pomoc při poleptání, hydroxidy    
zná reaktanty a produkty neutralizace (obecně),ze zadání konkrétních reaktantů dokáže určit názvy a vzorce produktů,zná příklady užití neutralizace v praxi, neutralizace    
umí vysvětlit pojem sůl,zná pravidla názvosloví solí,umí vytvořit vzorec z názvu a naopak,zná vybrané metody přípravy solí,zná příklady použití solí z praxe - hnojiva, stavební pojiva, modrá skalice, vápenec,zná chemický princip výroby páleného vápna a hašeného vápna,zná princip tvrdnutí malty soli    Př 9 – horniny a minerály, Pč – hnojiva, poškození půdy

 

Chemie
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zná pojmy oxidace, redukce, redox reakce,umí určit oxidační číslo prvku ve sloučenině,pozná redox reakci,zná princip výroby surového železa a oceli,zná princip koroze a způsob ochrany kovů před korozí,umí vysvětlit děje na elektrodách při elektrolýze NaCl,zná princip galvanického článku,zná příklady užití elektrolýzy v praxi,zná příklady užití galv. článku v praxi, Redox. reakce   Z - sv. naleziště rud,Z - ocelářský průmysl,

F 9 – elektrolýza,

EVVO – význam sběru starého železa a ost. Kovů jako průmyslové suroviny,
umí vysvětlit rozdíl mezi exotermickou a endotermickou reakcí,umí třídit paliva podle skupenství, původu, výhřevnosti a zná příklady z praxe,zná rozdíl mezi obnovitelnými a neobnovitelnými zdroji energie,zná pravidla bezpečnosti práce s topnými plyny ,umí poskytnout první pomoc při popáleninách energie   Z - těžba ropy, uhlí, plynu,EV – CO2 , CH4 jako skleníkové plyny, SO2 jako vedl. produkt spalování uhlí – kyselé deště, Př – ochrana přírody,
zná způsoby hašení požáru, typy a užití hasících přístrojů,zná vliv produktů spalování na životní prostředí,zná význam ropy, zemního plynu a uhlí, hlavní produkty zpracování ropy a uhlí,zná pojem uhlovodíky, čtyřvaznost uhlíku,rozliší řetězec otevřený, uzavřený, nevětvený, větvený,zná obecné vlastnosti uhlovodíků,umí vyjmenovat homologickou řadu uhlovodíků,C1 -C10,zná pojmy alkan, alken, alkin, aren,umí napsat molekulové, racionální a strukturní vzorce C1 -C10,umí sestavit model uhlovodíků C1 -C10,umí zařadit uhlovodíky do skupin podle vazeb,zná vzorec, význam, užití metanu, etanu, propanu, butanu, etenu, etinu, benzenu,zná pravidla bezpečnosti práce s org. rozpouštědly, uhlovodíky,sacharidy  

Př - ochrana přírody,

EVVO – havárie tankerů,

Z – závislost světového hospodářství na těžbě ropy
zná pojmy charakteristická skupina, uhlovodíkový zbytek,umí odvodit obecný vzorec derivátů uhlovodíků,umí zařadit derivát podle charakteristické skupiny, deriváty uhlovodíků    
zná význam freonů,zná vlastnosti a užití teflonu halogenderiváty uhlovodíků     EVVO, Př – ochrana životního prostředí, ozónová vrstva
zná vzorec, význam, užití metanolu, etanolu, glycerolu, fenolu alkoholy, fenoly  

Ch 8 – destilace,

Př 8, RV 8,9 – poškození zdraví užíváním alkohol.nápojů,

závislosti
zná pojem vícesytný alkohol,umí vysvětlit rozdíl líh (etanol) - denaturovaný líh,zná podstatu alkoholového kvašení,zná princip výroby destilátů,zná důsledky působení metanolu a etanolu na člověka,zná vzorec, význam, užití formaldehydu, acetaldehydu, acetonu,zná karcinogenní účinky formaldehydu a acetonu,zná pravidla bezpečné práce, karbonylové sloučeniny    
zná vzorec, význam, užití kys. mravenčí, kys. Octové,zná pojmy vyšší kyseliny, aminokyseliny,umí zapsat obecné schéma neutralizace karb. kyseliny a obecné schéma esterifikace,rozliší sůl kyseliny a ester kyseliny, karboxylové kyseliny    
zná pojmy monomer, polymer, makromolekula,zná rovnici a podmínky fotosyntézy,zná rozdělení sacharidů (mono-, oligo-, poly-),zná obecné vlastnosti mono- a polysacharidů,umí zařadit glukózu, fruktózu, sacharózu, škrob, glykogen, celulózu, zná jejich výskyt a význam,zná podstatu diabetes,umí provést důkaz glukózy a škrobu, makromolekulární chemie,přírodní sloučeniny,sacharidy  

Př - zelené rostliny,

Z - pěstování cukrovky a cukrové třtiny, bavlníku,

Z – papírny v ČR,

Př 8 – nadměrný příjem cukru, cholesterol
rozliší tuky podle původu, zná příklady z praxe,rozliší tuky a oleje, zná příklady z praxe,zná schéma rovnice vzniku tuků,zná zdroje tuků ve výživě a jejich význam v organismu,zná princip a význam ztužování tuků,zná princip zmýdelnění,umí vysvětlit rozdíl v užitných vlastnostech mýdel a saponátů a vliv na životní prostředí, tuky   EVVO – znečištění odpadní vody saponáty jako

globální problém lidstva,

Př 8 - výživa
zná zdroje bílkovin ve výživě a jejich význam,zná princip trávení bílkovin a princip jejich vzniku v organismu,zná význam DNA, RNA,zná faktory poškozující bílkoviny,umí vyjmenovat některé z funkcí bílkovin,zná význam enzymů, hormonů, vitamínů A, B, C, D, E,zná zdroje vitamínů A, B, C, D, E v potravě,zná zásady zdravé výživ bílkoviny    Př 8 - výživa
umí vysvětlit rozdíl mezi plastem a přírodním materiálem z hlediska užitných vlastností a vlivu na životní prostředí,zná rozdělení plastů podle vlastností,zná běžně užívané zkratky plastů (PE, PP, PET, PAD, PES, PAN, PVC, PS), jejich vlastnosti a užití,zná význam recyklace plastů, plasty a umělá textilní vlákna     EVVO – plasty, třídění odpadů, recyklace
zná významné chemické závody v ČR,zná pravidla bezpečné práce s chemickými látkami běžně užívanými v domácnosti - lepidla, barvy, laky, čistící prostředky, ředidla atd.,zná pojmy léčiva, analgetika, antipyretika, analgetika, drogy, doping, pesticidy, herbicidy, fungicidy, insekticidy, karcinogeny,zná příklady návykových látek a nebezpečí jejich požívání,zná schéma výroby cukru, papíru, piva, skla, porcelánu a keramiky,zná význam hnojiv, rozdělení podle původu a složení,zná názvy běžně užívaných hnojiv,zná běžně užívané stavební materiály a pojiva chemie v životě člověka    

Z – chemické závody v ČR,

RV – návykové látky,