Matematika

Matematika

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání v matematice je zaměřeno na:

  • užití matematiky v reálných situacích
  • osvojení matematických pojmů a postupů řešení
  • rozvoj abstraktního a exaktního myšlení
  • logické a kritické usuzování

Předmět matematika se vyučuje jako samostatný předmět v 6.-9. ročníku po 5 vyučovacích hodinách týdně.

Místo realizace: třídy, učebna PC

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení:

Žáci jsou vedeni k:

  • osvojení základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů
  • vytváření zásoby matematických nástrojů (pojmů a vztahů, algoritmů, metod řešení úloh)
  • využívání prostředků výpočetní techniky

Učitel:

  • zařazuje metody, při kterých docházejí k řešení a závěrům žáci sami
  • vede žáky k plánování postupů a úkolů
  • zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
  • zadává úkoly s využitím informačních a komunikačních technologií
  • vede žáky k aplikaci znalostí v ostatních vyuč. předmětech a v reálném životě

Kompetence k řešení problémů

Žáci:

  • zjišťují, že realita je složitější než její matematický model
  • provádějí rozbor problémů a plánů řešení, odhadování výsledků- učí se zvolit správný postup při řešení slovních úloh a reálných problémů

Učitel:

  • s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
  • vede žáky k ověřování výsledků

Kompetence komunikativní

Žáci:

  • zdůvodňují matematické postupy
  • vytvářejí hypotézy
  • komunikují na odpovídající úrovni

Učitel:

  • vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
  • podle potřeby žákům pomáhá

Kompetence sociální a personální

Žáci:

  • spolupracují ve skupině
  • se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • učí se věcně argumentovat a provádět sebekontrolu

Učitel:

  • zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování

Kompetence občanské

Žáci:

  • respektují názory ostatních
  • formují si volní a charakterové vlastnosti
  • zodpovědně se rozhodují podle dané situace

Učitel:

  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na ostatní
  • umožňuje, aby žáci na základě jasných kritérií hodnotili svoji činnost nebo její výsledky
  • zajímá se, jak jsou žáci spokojeni s jeho způsobem výuky

Kompetence pracovní

Žáci:

  • si zdokonalují grafický projev
  • jsou vedeni k efektivitě a důslednosti při organizování vlastní práce

Učitel:

  • požaduje dodržování dohodnuté kvality práce, termínů úkolů
  • vede žáky k ověřování výsledků
Matematika
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
  Opakování učiva, čtení a zápis čísla v desítkové soustavě    
čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla, provádí početní operace s přirozenými čísly, zpaměti a písemně, provádí odhady a kontrolu výpočtů, zaokrouhluje; umí zobrazit přirozené číslo na číselné ose přirozená čísla; početní operace; zobrazení na číselné ose    
převádí jednotky délky, hmotnosti, času převody jednotek    
umí vypočítat obvod čtverce, obdélníku,trojúhelníku obvody čtverce, obdélníku, trojúhelníku   Fy – řešení početních úloh
umí vypočítat obsah čtverce a obdélníku,využívá znalostí při výpočtech obsahů složitějších obrazců obsah čtverce a obdélníku    
zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů, charakterizuje a třídí základní rovinné útvary rovina, bod, úsečka, přímka, polopřímka, kružnice, kruh    
zná pojem násobek, dělitel, umí použít znaky dělitelnosti, Dělitelnost přirozených čísel, násobek, dělitel, znaky dělitelnosti    
rozumí pojmu prvočíslo, číslo, složené, rozloží číslo na součin prvočísel prvočíslo, číslo složené    
určuje a užívá násobky a dělitele včetně nejmenšího společného násobku a největšího společného dělitele, modeluje a řeší situace, s využitím dělitelnosti v N nejmenší společný násobek, největší společný dělitel    
  Úhel a jeho velikost.    
rozumí pojmu, narýsuje a změří daný úhel, umí graficky přenést úhel a sestrojit jeho osu; rozlišuje a pojmenuje druhy úhlů; provádí početní operace s velikostmi úhlů (ve stupních i minutách); pozná dvojice vedlejších úhlů a vrcholových úhlů, umí využít jejich vlastností pojem, rýsování a přenášení úhlu, osa úhlu; typy úhlů - vzájemná poloha přímek v rovině, ostrý, tupý, pravý a přímý úhel; početní operace s velikostmi úhlů, jednotky velikosti úhlu a měření velikosti úhlu ; vrcholové a vedlejší úhly    
načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru v osové souměrnosti; pozná útvary osově souměrné a shodné útvary Osová souměrnost; osově souměrné útvary    
čte a zapisuje desetinná čísla; umí zobrazit desetinné číslo na číselné ose; porovnává a zaokrouhluje desetinná čísla; provádí početní operace s desetinnými čísly Desetinná čísla; čtení a zápis v desítkové soustavě, zobrazení na číselné ose; porovnávání, zaokrouhlování; početní operace s desetinnými čísly, aritmetrický prrůměr  
Trojúhelník.    
Určí a znázorní různé druhy trojúhelníků a zná jejich vlastnosti, pojmenuje, znázorní a správně užívá základní pojmy (strana, výška, vnitřní a vnější úhly, …) pojem, trojúhelníková nerovnost, druhy trojúhelníků, vnitřní a vnější úhly trojúhelníku, konstrukce trojúhelníku ze tří stran, rovnoramenný a rovnostranný trojúhelník    
umí sestrojit těžnice, střední příčky, výšky trojúhelníku těžnice, střední příčky, výšky, vzdálenost bodu od přímky   F- těžiště těles 
umí sestrojit kružnici trojúhelníku opsanou a vepsanou osa úhlu, osa úsečky, kružnice opsaná, vepsaná trojúhelníku    
charakterizuje jednotlivá tělesa (kvádr, krychle), umí načrtnout a narýsovat síť a z ní těleso vymodelovat, načrtne a sestrojí obraz krychle a kvádru ve volném rovnoběžném promítání, vypočítá povrch krychle, kvádru Povrch a objem krychle a kvádru, jednotky obsahu, obsah složitějších obrazců (s využitím znalostí obsahu čtverce a obdélníku), zobrazování těles  

F- hustota 

F 6.tř.- jednotky ( m2, M3)

užívá jednotky objemu a vzájemně je převádí jednotky objemu   F- jednotky objemu 
odhaduje a vypočítá objem krychle, kvádru kvádr, krychle, sítě těles, objem krychle, kvádru    
Matematika
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
modeluje a zapisuje zlomkem část celku; převádí zlomky na desetinná čísla a naopak, porovnává zlomky, provádí početní operace se zlomky, analyzuje a řeší jednoduché problémy; modeluje konkrétní situace, v nich využívá zlomky Zlomky, pojem zlomku, čtení a zápis zlomku, zobrazení na číselné ose; vztah mezi zlomky a desetinnými čísly, smíšené číslo, početní operace; převrácený zlomek, složený zlomek, slovní úlohy    
načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru; pozná útvary středově souměrné a shodné Středová souměrnost, shodnost; útvary souměrné podle středu    
užívá věty o shodnosti trojúhelníků v početních a konstrukčních úlohách, umí sestrojit trojúhelník z daných prvků, dbá na kvalitu a přesnost rýsování shodnost rovinných útvarů a trojúhelníků    
rozlišuje kladná a záporná čísla; umí zobrazit kladná a záporná čísla na vodorovné i svislé číselné ose; provádí početní operace s celými čísly, analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nich využívá matematický aparát v oboru celých čísel Celá čísla; čtení a zápis čísla, zobrazení na číselné ose; početní operace s celými čísly   OV- hospodaření s penězi a majetkem 
chápe pojem opačné číslo opačné číslo    
určí absolutní hodnotu daného čísla a chápe její geometrický význam absolutní hodnota    
rozlišuje kladná a záporná racionální čísla, porovnává je podle velikosti, provádí početní operace s racionálními čísly Racionální čísla, porovnávání racionálních čísel, početní výkony s racionálními čísly    
řeší a analyzuje jednoduché problémy, využívá matematický aparát v oboru racionálních čísel opakování důležitých poznatků o zlomcích, přirozených, celých a desetinných číslech    
umí charakterizovat pojem rovnoběžníku Čtyřúhelníky, základní pojmy    
rozlišuje různé typy rovnoběžníků, umí sestrojit rovnoběžník, odhaduje a vypočítává obvod a obsah rovnoběžníku rovnoběžníky, vlastnosti, konstrukce    
odhaduje a vypočítá obsah trojúhelníku obvod a obsah trojúhelníku    
rozpozná a pojmenuje lichoběžník, umí sestrojit lichoběžník, vypočítá obvod a obsah lichoběžníku, lichoběžníky, pravidelné mnohoúhelníky    
umí vyjádřit poměr mezi danými hodnotami Poměr. Přímá a nepřímá úměrnost, pojem    
zvětšuje a zmenšuje veličiny v daném poměru; dělí celek na části v daném poměru, řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem zvětšení a zmenšení v daném poměru; rozdělení dané hodnoty v daném poměru    
pracuje s měřítky map a plánů měřítko   Z – měřítko plánu a mapy
rozumí a využívá pojmu úměra úměra    
využívá trojčlenku při řešení slovních úloh trojčlenka   CH – výpočty pomocí trojčlenky
určí vztah přímé a nepřímé úměrnosti, vyjádří funkční vztah tabulkou, grafem, rovnicí Přímá a nepřímá úměrnost    
rozezná a pojmenuje hranol, načrtne a narýsuje obraz tělesa v rovině, načrtne a narýsuje síť hranolu, odhaduje a vypočítá povrch a objem hranolu Povrch a objem hranolů, pojem kolmý hranol   F- hustota, jednotky objemu
chápe pojem 1%, zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností; užívá základní pojmy procentového počtu, řeší aplikační úlohy na procenta ( i pro případ, že procentová část je větší než celek); vyjádří část celku pomocí procent, chápe pojem promile, řeší slovní úlohy Procenta; pojem procenta; základ, procentová část, počet procent, promile, slovní úlohy  

CH - koncentrace

VkZ- rodina

OV- hospodaření

řeší slovní úlohy      

 

Matematika
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
určí druhou mocninu a odmocninu výpočtem, pomocí tabulek, pomocí kalkulačky; užívá druhou mocninu a odmocninu ve výpočtech, chápe pojem reálné číslo Druhá mocnina a odmocnina; pojem, čtení a zápis druhých mocnin a odmocnin, určení druhých mocnin a odmocnin, pojem reálného čísla    
rozliší odvěsny a přepony, rozumí odvození vzorce Pythagorovy věty Pythagorova věta, pojem   D- kulturní odkaz Řeků 
využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku    
umí využít poznatky ve slovních úlohách, zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností užití Pythagorovy věty    
zapíše číslo ve tvaru a . 10n pro 1 < a < 10; n je celé číslo; provádí početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem Mocniny s přirozeným mocnitelem; čtení a zápis mocnin s přirozeným mocnitelem; zápis čísla pomocí mocnin deseti, početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem    
určí vzájemnou polohu přímky a kružnice Kruh, kružnice, vzájemná poloha přímky a kružnice    
určí vzájemnou polohu dvou kružnic vzájemná poloha dvou kružnic, Thalétova věta   D- kulturní odkaz Řeků 
vypočítává obvod kružnice a obsah kruhu obsah kruhu, délka kružnice    
charakterizuje rotační válec; vypočítá povrch a objem válce pojem rotační válec; povrch válce, objem válce    
rozumí pojmu výraz, určí hodnotu číselného výrazu,provádí početní operace s výrazy Výrazy, číselné výrazy a jejich hodnoty    
matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, zapíše pomocí výrazu s proměnnou slovní text, umí dosadit do výrazu s proměnnou proměnná, výrazy s proměnnou, úpravy výrazů , jednočleny, mnohočleny    
umí sestrojit jednoduché konstrukce Konstrukční úlohy, jednoduché konstrukce    
rozumí pojmu množiny všech bodů dané vlastnosti množiny všech bodů dané vlastnosti    
využívá poznatků ( výška, těžnice, Thaletova věta,...) v konstrukčních úlohách Thaletova kružnice, konstrukční úlohy,   D- kulturní odkaz Řeků 
řeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav, provádí zkoušku řešení Lineární rovnice.    
užívá a zapisuje vztah rovnosti rovnost    
řeší slovní úlohy (pomocí lineárních rovnic, úvahou,...), zdůvodní zvolený postup řešení, ověří výsledek řešení, užívá logickou úvahu a kombinační úsudek, nalézá různá řešení slovní úlohy   Fy - vztahy mezi veličinami, řešení fyzikálních.úloh
čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy, zaznamená výsledky jednoduchých statistických šetření do tabulek, umí vypočítat aritnetický průměr Shromažďování, třídění a vyhodnocování statistických údajů, základní statistické pojmy, aritmetický průměr. Příklady závislostí z praktického života a jejich vlastnosti, nákresy, schémata, diagramy, četnost znaku, grafy, tabulky.  

Z - třídění údajů

OV- globalizace

vyhledá a vyhodnotí jednoduchá statistická data v grafech a tabulkách základní charakteristiky statistického souboru    

 

Matematika
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zobecňuje poznatky a využívá je při řešení reálných problémů, používá s porozuměním učivo předchozích ročníků; vytváří si zásobu matematických nástrojů, využívá vztahy mezi nimi Opakování učiva 8.ročníku. Racionální čísla; druhá mocnina a odmocnina; lineární rovnice; konstrukční úlohy; kružnice, kruh; Pythagorova věta; objem a povrch hranolů; shodnost geometrických útvarů   D- kulturní odkaz Řeků 
rozkládá výraz na součin (vytýkáním, pomocí vzorců); provádí početní operace s výrazy Výrazy; úpravy výrazů pomocí vzorců; rozklad výrazů na součin    
rozliší shodné a podobné útvary Podobnost.    
užívá věty o podobnosti trojúhelníků v početních a konstrukčních úlohách Věty o podobnosti trojúhelníků    
zakreslí bod v pravoúhlé soustavě souřadnic Pravoúhlá soustava souřadnic    
chápe pojem funkce pojem funkce, grafy, tabulky   VkZ- ospodaření 
užívá funkční vztahy při řešení úloh lineární funkce ( přímá úměrnost, nepřímá úměrnost )   OV- hospodaření 
řeší soustavu dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými (metoda sčítací a dosazovací) "Soustavy rovnic; soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými"    
řeší slovní úlohy pomocí soustav lineárních rovnic Slovní úlohy řešené pomocí soustav lineárních rovnic    
charakterizuje jednotlivá tělesa; umí narýsovat síť a z ní těleso vymodelovat; vypočítá povrch a objem těles Tělesa (rotační kužel, jehlan, koule); povrch a objem těles    
řeší úlohy z praxe na jednoduché úrokování "Finanční matematika; základní pojmy finanční matematiky, jednoduché úrokování."   VkZ- rodina 
Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací. Řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti z různých tematických a vzdělávacích oblastí. Číselné a logické řady, číselné a obrázkové analogie. Logické a netradiční geometrické úlohy.    
       
  ETICKÁ VÝCHOVA    

APLIKOVANÁ ETICKÁ VÝCHOVA

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se  řešení osobních problémů

ekonomické hodnoty- rozumné nakládání s penězi, zájem o otázky národního hospodářství, vztah mezi ekonomikou a etikou, rozvíjení ekonomických ctností ( šetrnost, podnikavost)   Tématický celek: Finanční matematika