Informatika

INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE

Charakteristika vyučovacího předmětu

Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software a práce v síti. Dále jsou vedeni k praktickému zvládnutí práce s grafikou, textem, s tabulkami a k tvorbě prezentací. Všechny tyto nástroje se žáci učí používat pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na Internetu. Pro vzájemnou komunikaci a předávání souborů se učí používat elektronickou poštu.

Obsahové, časové a organizační vymezení

realizován v 6. až 9. ročníku (v 6. -7.  ročníku 1 hodina týdně, v 8.-9. ročníku jsou dvě hodiny týdně), všichni žáci v 5. ročníku získají základy osvojení si dovedností s prací na počítači, které jsou důležité pro vstup na 2. stupeň, v dalších ročnících získají základy ( textový editor, prezentace, tabulkový kalkulátor, práce s digitální fotografií a digitálním videem) pro výstup na střední školy

žáci mohou být v hodině děleni do dvou skupin (v 5. ročníku bez žádného kritéria dělení, ve vyšších ročnících mohou být děleni podle dosažených znalostí a schopností na začátečníky a pokročilé) Učební osnovy jsou tedy zpracovány jednotně pro obě skupiny v 5. ročníku a v 9. ročníku zvlášť pro úroveň začátečníků a zvlášť pro úroveň pokročilých.

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

  • zadávanými úkoly jsou žáci vedeni k samostatnému objevování možností využití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě, pro toto poznávání využívají zkušeností s jiným SW, spolupráci s ostatními žáky, nápovědu (help) u jednotlivých programů, literaturu apod.
  • tím, že žáci mohou využívat svých poznámek při praktických úkolech, se žáci učí pořizovat si takové poznámky, které jim pak pomohou při praktické práci s technikou

Kompetence k řešení problémů

  • žáci jsou vedeni zadáváním úloh a projektů k tvořivému přístupu při jejich řešení, učí se chápat, že v životě se při práci s informačními a komunikačními technologiemi budou často setkávat s problémy, které nemají jen jedno správné řešení, ale že způsobů řešení je více
  • vyučující v roli konzultanta - žáci jsou vedeni nejen k nalézání řešení, ale také k jeho praktickému provedení a dotažení do konce

Kompetence komunikativní

  • žáci se také učí pro komunikaci na dálku využívat vhodné technologie – některé práce odevzdávají prostřednictvím elektronické pošty
  • při komunikaci se učí dodržovat vžité konvence a pravidla (forma vhodná pro danou technologii, náležitosti apod.)

Kompetence sociální a personální

  • při práci jsou žáci vedeni ke kolegiální radě či pomoci, případně při projektech se učí pracovat v týmu, rozdělit a naplánovat si práci, hlídat časový harmonogram apod.
  • žáci jsou přizváni k hodnocení prací - žák se učí hodnotit svoji práci i práci ostatních, při vzájemné komunikaci jsou žáci vedeni k ohleduplnosti a taktu, učí se chápat, že každý člověk je různě chápavý a zručný

Kompetence občanské

  • žáci jsou seznamování s vazbami na legislativu a obecné morální zákony (SW pirátství, autorský zákon, ochrana osobních údajů, bezpečnost, hesla ...) tím, že je musí dodržovat (citace použitého pramene, ve škole není žádný nelegální SW, žáci si chrání své heslo ...)
  • při zpracovávání informací jsou žáci vedeni ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, ke kterým se mohou dostat prostřednictvím Internetu i jinými cestami

Kompetence pracovní

  • žáci dodržují bezpečnostní a hygienická pravidla pro práci s výpočetní technikou
  • žáci mohou využít ICT pro hledání informací důležitých pro svůj další profesní růst
Informatika
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Žák      
dokáže pojmenovat základní díly počítačové sestavy a vlastními slovy vysvětlit jejich použití, dokáže na příkladech vysvětlit pojmy hardware, software Základní počítačová sestava , Hardware, software    
dokáže pojmenovat nejpoužívanější přídavná zařízení a vlastními slovy vysvětlit jejich použití Počítačová skříň, Pevný disk , flash disk, Optické mechaniky, Monitory (CRT X LCD), hlavní výhody LCD monitorů oproti CRT monitorům, Klávesnice, myš, Reproduktory, Přídavná zařízení – tiskárna, skener, faxmodem, digitální fotoaparát, digitální kamera, projektor.    
umí používat paměťovou schránku, zná klávesové zkratky CTRL + C, CTRL + X, CTRL + V nebo jiné způsoby jak kopírovat, vyjmout, vložit vybrané objekty Paměťová schránka, Operace s paměťovou schránkou, (kopírování, vyjmutí, vkládání) ,    
chápe pojmy soubor, složka, přípona souboru, provádí základní operace se soubory, orientuje se v počítačové síti školní učebny, ukládá soubory do určené složky, na disketu, na USB disk…, ukládá soubory Složky a soubory, vytvoření vlastní složky, program Tento počítač,Práce se soubory, přesun, odstranění, kopírování, přejmenování, Uložení souboru, uložení na pevný disk, na disketu, na USB disk.    
umí si vytisknout dokument Využití tiskárny, tisk dokumentu    
orientuje se v prostředí webu, vyhledává webové stránky, stahuje informace z webových stránek, umí se přes webové rozhraní přihlásit do své emailové schránky, Internet, Vyhledávání informací, Internetové vyhledávače, Nebezpečí z internetu, Elektronická pošta, Vytvoření vlastní e-mailové schránky Vytvoření a odeslání nové zprávy    
Na konci 6. ročníku vzdělávání žák:      
využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější  periferie      
respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a  postupuje poučeně v případě jejich závady      
chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím vyhledávání informací a komunikace      
při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty      
vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích      
komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení      
pracuje s emailovou schránkou      
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory

Podpora pozitivního působení televize a médií

- nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup  působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas

 

Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku

Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky

 

Informatika
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zvládá vytvoření jednoduchého textového souboru pomocí programu MS WORD popis prostředí,psaní textu, ukládání a zálohování    
úpravy napsaného textu jednoduché opravy textu, kopírování textu, vyhledávání textu    
Formátování textu Změny písma, záhlaví a zápatí, rozdělení textu do sloupců    
Uspořádání textu na stránce Otevření více dokumentů současně    
Tabulky Vytvoření tabulky, úpravy políček tabulky, formátování textu v tabulce, vzorce, automatické formátování tabulky    
Grafika Kreslení, vložení obrázků, rám, orámování a stínování    
Na konci 7. ročníku vzdělávání žák:      
ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost      
ovládá práci s textovými a editory využívá vhodných aplikací      
uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem      
pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví      
používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji      
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě      
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory

Podpora pozitivního působení televize a médií

- nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup  působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas

 

Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku

Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky

 

Informatika
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zvládá založení prezentační ho souboru popis prostředí,založení prezentace, ukládání a zálohování    
vytvoření prezentace pomocí průvodce postup vytvoření prezentace pomocí průvodce    
vytvoření prezentace pomocí šablony postup zakládání prezentace pomocí šablony    
vytvoření prezentace pomocí pozadí postup zakládání prezentace pomocí šablony    
úpravy prezentace práce s vytvořenou prezentací    
Na konci 8. ročníku vzdělávání žák:      
schopnost orientace v prezentačním programu POWER POINT      
ovládá práci s prezentačním programem  závěrečné práce v Power pointu    
uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s prezentačním programem      
pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví      
používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji      
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě      
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory

Podpora pozitivního působení televize a médií

- nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup  působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas

 

Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku

Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky

 

Informatika
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zvládá orientaci v tabulkovém kalkulátoru Práce v programu MS EXCEL,popis prostředí, postup založení jednoduché tabulky, založení souboru, ukládání a zálohování  .  
práce s daty v EXCELU jednoduché úpravy údajů, kopírování a přesouvání, posloupnosti, zákládní operace s daty  .  
úpravy dat v tabulce formátování dat v tabulce,změny písma, úprava formátu čísel, automatické formátování tabulky, vkládání seznamů  .  
Kontrola údajů a jejich uspořádání Záhlaví a zápatí, úříprava tiskové stránky, určení tiskové oblasti, podmíněné zadávání údajů,  .  
vzorce vkládání vzorců do EXCELU, součty, průměry  .  
Grafika, grafy Kreslení a vložení obrázků, úvod do grafů, sloupcový graf, spojnicový graf, výsečový graf, složený graf  .  
Databáze Řazení údajů v tabulce, filtrování v tabulce, složitější filtrování v tabulce, databázové funkce  .  
  - základy práce a úpravy digitálního videa, nahrání videa do počítače, jeho editace, exportování videa  .  
Na konci 9. ročníku vzdělávání žák:      
schopnost orientace v tabulkovém kalkulátoru    .  
ovládá práci v tabulkovém kalkulátoru    .  
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě    .  
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory

Podpora pozitivního působení televize a médií

- nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup  působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas

 

Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku

Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky