Informatika
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE
Charakteristika vyučovacího předmětu
Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software a práce v síti. Dále jsou vedeni k praktickému zvládnutí práce s grafikou, textem, s tabulkami a k tvorbě prezentací. Všechny tyto nástroje se žáci učí používat pro zpracování informací, které se učí vyhledávat na Internetu. Pro vzájemnou komunikaci a předávání souborů se učí používat elektronickou poštu.
Obsahové, časové a organizační vymezení
realizován v 6. až 9. ročníku (v 6. -7. ročníku 1 hodina týdně, v 8.-9. ročníku jsou dvě hodiny týdně), všichni žáci v 5. ročníku získají základy osvojení si dovedností s prací na počítači, které jsou důležité pro vstup na 2. stupeň, v dalších ročnících získají základy ( textový editor, prezentace, tabulkový kalkulátor, práce s digitální fotografií a digitálním videem) pro výstup na střední školy
žáci mohou být v hodině děleni do dvou skupin (v 5. ročníku bez žádného kritéria dělení, ve vyšších ročnících mohou být děleni podle dosažených znalostí a schopností na začátečníky a pokročilé) Učební osnovy jsou tedy zpracovány jednotně pro obě skupiny v 5. ročníku a v 9. ročníku zvlášť pro úroveň začátečníků a zvlášť pro úroveň pokročilých.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- zadávanými úkoly jsou žáci vedeni k samostatnému objevování možností využití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě, pro toto poznávání využívají zkušeností s jiným SW, spolupráci s ostatními žáky, nápovědu (help) u jednotlivých programů, literaturu apod.
- tím, že žáci mohou využívat svých poznámek při praktických úkolech, se žáci učí pořizovat si takové poznámky, které jim pak pomohou při praktické práci s technikou
Kompetence k řešení problémů
- žáci jsou vedeni zadáváním úloh a projektů k tvořivému přístupu při jejich řešení, učí se chápat, že v životě se při práci s informačními a komunikačními technologiemi budou často setkávat s problémy, které nemají jen jedno správné řešení, ale že způsobů řešení je více
- vyučující v roli konzultanta - žáci jsou vedeni nejen k nalézání řešení, ale také k jeho praktickému provedení a dotažení do konce
Kompetence komunikativní
- žáci se také učí pro komunikaci na dálku využívat vhodné technologie – některé práce odevzdávají prostřednictvím elektronické pošty
- při komunikaci se učí dodržovat vžité konvence a pravidla (forma vhodná pro danou technologii, náležitosti apod.)
Kompetence sociální a personální
- při práci jsou žáci vedeni ke kolegiální radě či pomoci, případně při projektech se učí pracovat v týmu, rozdělit a naplánovat si práci, hlídat časový harmonogram apod.
- žáci jsou přizváni k hodnocení prací - žák se učí hodnotit svoji práci i práci ostatních, při vzájemné komunikaci jsou žáci vedeni k ohleduplnosti a taktu, učí se chápat, že každý člověk je různě chápavý a zručný
Kompetence občanské
- žáci jsou seznamování s vazbami na legislativu a obecné morální zákony (SW pirátství, autorský zákon, ochrana osobních údajů, bezpečnost, hesla ...) tím, že je musí dodržovat (citace použitého pramene, ve škole není žádný nelegální SW, žáci si chrání své heslo ...)
- při zpracovávání informací jsou žáci vedeni ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, ke kterým se mohou dostat prostřednictvím Internetu i jinými cestami
Kompetence pracovní
- žáci dodržují bezpečnostní a hygienická pravidla pro práci s výpočetní technikou
- žáci mohou využít ICT pro hledání informací důležitých pro svůj další profesní růst
Informatika | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Žák | |||
dokáže pojmenovat základní díly počítačové sestavy a vlastními slovy vysvětlit jejich použití, dokáže na příkladech vysvětlit pojmy hardware, software | Základní počítačová sestava , Hardware, software | ||
dokáže pojmenovat nejpoužívanější přídavná zařízení a vlastními slovy vysvětlit jejich použití | Počítačová skříň, Pevný disk , flash disk, Optické mechaniky, Monitory (CRT X LCD), hlavní výhody LCD monitorů oproti CRT monitorům, Klávesnice, myš, Reproduktory, Přídavná zařízení – tiskárna, skener, faxmodem, digitální fotoaparát, digitální kamera, projektor. | ||
umí používat paměťovou schránku, zná klávesové zkratky CTRL + C, CTRL + X, CTRL + V nebo jiné způsoby jak kopírovat, vyjmout, vložit vybrané objekty | Paměťová schránka, Operace s paměťovou schránkou, (kopírování, vyjmutí, vkládání) , | ||
chápe pojmy soubor, složka, přípona souboru, provádí základní operace se soubory, orientuje se v počítačové síti školní učebny, ukládá soubory do určené složky, na disketu, na USB disk…, ukládá soubory | Složky a soubory, vytvoření vlastní složky, program Tento počítač,Práce se soubory, přesun, odstranění, kopírování, přejmenování, Uložení souboru, uložení na pevný disk, na disketu, na USB disk. | ||
umí si vytisknout dokument | Využití tiskárny, tisk dokumentu | ||
orientuje se v prostředí webu, vyhledává webové stránky, stahuje informace z webových stránek, umí se přes webové rozhraní přihlásit do své emailové schránky, | Internet, Vyhledávání informací, Internetové vyhledávače, Nebezpečí z internetu, Elektronická pošta, Vytvoření vlastní e-mailové schránky Vytvoření a odeslání nové zprávy | ||
Na konci 6. ročníku vzdělávání žák: | |||
využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie | |||
respektuje pravidla bezpečné práce s hardware i software a postupuje poučeně v případě jejich závady | |||
chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím vyhledávání informací a komunikace | |||
při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty | |||
vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích | |||
komunikuje pomocí internetu či jiných běžných komunikačních zařízení | |||
pracuje s emailovou schránkou | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory |
Podpora pozitivního působení televize a médií - nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas |
Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky |
Informatika | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zvládá vytvoření jednoduchého textového souboru pomocí programu MS WORD | popis prostředí,psaní textu, ukládání a zálohování | ||
úpravy napsaného textu | jednoduché opravy textu, kopírování textu, vyhledávání textu | ||
Formátování textu | Změny písma, záhlaví a zápatí, rozdělení textu do sloupců | ||
Uspořádání textu na stránce | Otevření více dokumentů současně | ||
Tabulky | Vytvoření tabulky, úpravy políček tabulky, formátování textu v tabulce, vzorce, automatické formátování tabulky | ||
Grafika | Kreslení, vložení obrázků, rám, orámování a stínování | ||
Na konci 7. ročníku vzdělávání žák: | |||
ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost | |||
ovládá práci s textovými a editory využívá vhodných aplikací | |||
uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem | |||
pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví | |||
používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji | |||
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory |
Podpora pozitivního působení televize a médií - nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas |
Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky |
Informatika | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zvládá založení prezentační ho souboru | popis prostředí,založení prezentace, ukládání a zálohování | ||
vytvoření prezentace pomocí průvodce | postup vytvoření prezentace pomocí průvodce | ||
vytvoření prezentace pomocí šablony | postup zakládání prezentace pomocí šablony | ||
vytvoření prezentace pomocí pozadí | postup zakládání prezentace pomocí šablony | ||
úpravy prezentace | práce s vytvořenou prezentací | ||
Na konci 8. ročníku vzdělávání žák: | |||
schopnost orientace v prezentačním programu POWER POINT | |||
ovládá práci s prezentačním programem | závěrečné práce v Power pointu | ||
uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s prezentačním programem | |||
pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví | |||
používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji | |||
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory |
Podpora pozitivního působení televize a médií - nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas |
Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky |
Informatika | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zvládá orientaci v tabulkovém kalkulátoru | Práce v programu MS EXCEL,popis prostředí, postup založení jednoduché tabulky, založení souboru, ukládání a zálohování | . | |
práce s daty v EXCELU | jednoduché úpravy údajů, kopírování a přesouvání, posloupnosti, zákládní operace s daty | . | |
úpravy dat v tabulce | formátování dat v tabulce,změny písma, úprava formátu čísel, automatické formátování tabulky, vkládání seznamů | . | |
Kontrola údajů a jejich uspořádání | Záhlaví a zápatí, úříprava tiskové stránky, určení tiskové oblasti, podmíněné zadávání údajů, | . | |
vzorce | vkládání vzorců do EXCELU, součty, průměry | . | |
Grafika, grafy | Kreslení a vložení obrázků, úvod do grafů, sloupcový graf, spojnicový graf, výsečový graf, složený graf | . | |
Databáze | Řazení údajů v tabulce, filtrování v tabulce, složitější filtrování v tabulce, databázové funkce | . | |
- základy práce a úpravy digitálního videa, nahrání videa do počítače, jeho editace, exportování videa | . | ||
Na konci 9. ročníku vzdělávání žák: | |||
schopnost orientace v tabulkovém kalkulátoru | . | ||
ovládá práci v tabulkovém kalkulátoru | . | ||
zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě | . | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišujemanipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními prosociálními vzory |
Podpora pozitivního působení televize a médií - nabídka pozitivních vzorů v médiích, kritický přístup působení médií, aliminace vlivu agrese, zvládání agrese, rozlišování mezi realitou a pseudorealitou, účinná obrana médií, média a volný čas |
Učivo bude probráno v informaticev IV.- IX. ročníku Téma internet v průběhu výuky na hodinách informatiky |