Tělesná výchova

TĚLESNÁ VÝCHOVA

Charakteristika vyučovacího předmětu - 2. stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání je zaměřeno na

  • regeneraci a kompenzaci jednostranné zátěže působené pobytem ve škole
  • rozvoj pohybových dovedností a kultivaci pohybu
  • poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty
  • rozpoznávání základních situací ohrožujících tělesné a duševní zdraví a na osvojování dovedností jim předcházet nebo je řešit

Předmět tělesná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 6.,7.,8. a 9. ročníku 2 hodiny týdně.

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

Žáci

  • poznávají smysl a cíl svých aktivit
  • plánují, organizují a řídí vlastní činnost
  • užívají osvojené názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře, uživatele internetu
  • různým způsobem zpracují informace o pohybových aktivitách ve škole

Učitel

  • hodnotí žáky způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok
  • stanovuje dílčí vzdělávací cíle v souladu s cíli vzdělávacího programu
  • dodává žákům sebedůvěru
  • sleduje pokrok všech žáků

Kompetence k řešení problémů

Žáci

  • vnímají nejrůznější problémové situace a plánují způsob řešení problémů
  • vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, jsou schopni je obhájit
  • uvědomují si zodpovědnost svých rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • jsou schopni obhájit svá rozhodnutí

Učitel

  • s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
  • vede žáky ke správným způsobům řešení problémů

Kompetence komunikativní

Žáci

  • komunikují na odpovídající úrovni
  • si osvojí kultivovaný ústní projev
  • účinně se zapojují do diskuze

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
  • zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat

Kompetence sociální a personální

Žáci

  • spolupracují ve skupině
     
  • podílejí se na vytváření pravidel práce v týmu
  • v případě potřeby poskytnou pomoc nebo o ni požádají
  • si vytváří pozitivní představu o sobě samém, která podporuje sebedůvěru a samostatný rozvoj

Učitel

  • umožňuje každému žákovi zažít úspěch
  • zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat
  • podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
  • požaduje dodržování dohodnuté kvality a postupy

Kompetence občanské

Žáci

  • respektují názory ostatních
  • si formují volní a charakterové rysy
  • se zodpovědně rozhodují podle dané situace
  • aktivně se zapojují do sportovních aktivit
  • rozhodují se v zájmu podpory a ochrany zdraví
  • rozlišují a uplatňují práva a povinnosti vyplývající z různých rolí (hráč, rozhodčí, divák,...)

Učitel

  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky

Kompetence pracovní

Žáci

  • jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce
  • spoluorganizují svůj pohybový režim
  • využívají znalostí a dovednosti v běžné praxi
  • ovládají základní postupy první pomoci

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
  • vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti
Tělesná výchova
6. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Žák zvládá v souladu s individuálními, předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech Pohybové hry    
snaží se o fair-play jednání při hrách, umí odehrát míč v přímém směru obouruč vrchem a spodem, zná role hráčů a pravidla přehazované Odbíjená odbití obouruč vrchem, spodem v přímém směru    
umí základní herní činnosti jednotlivce, zná základní pojmy osvojovaných činností v košíkové zná základní rozdíl v herním pojetí mezi Košíková herní činnost jednotlivce (přihrávky, dribling), střelba na koš (z místa, v pohybu trestný hod), vhazování, rozskok    
jednotlivými druhy sportovních her, umí startovat z bloků, zná startovní povely, startéra, zná speciální běžecká cvičení Atletika 60m, 1000/1500m H, hod míčkem, skok daleký, vrh z místa    
zvládá kotouly vpřed i vzad, zvládá stoj na lopatkách s podporou v bedrech, zvládá skoky prosté z trampolíny, přeskočí kozu roznožkou,umí komíhat i houpat se na kruzích, ukončí činnost, seskokem v záhupu, předvede různé druhy chůze s doprovodnými, pohyby paží Gymnastika akrobacie,trampolínka, přeskok,kruhy, lavičky    
zná základní pojmy v kopané, aktivně se podílí na zvolené pohybové činnosti herní činnosti jednotlivce v kopané Další pohybové činnosti    
o Žák aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem Význam pohybu pro zdraví    
- zná význam přípravy organismu před pohybovou činností - rekreační a výkonnostní sport    
o Žák usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program Průpravná atletická abeceda, nízký start z bloků, skok daleký Úpoly - přetahy a přetlaky    
o Žák se samostatně připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly Zdravotně orientovaná zdatnost (ZOZ) Prevence a korekce jednostranného zatížení a svalové dysbalance, průpravné, kompenzační, vyrovnávací, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení    
"• Žák odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím; upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům o znečištění ovzduší" Pohybové hry, průpravná cvičení, koordinační cvičení    
o Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, Rytmické a kondiční cvičení s hudbou Hygiena a bezpečnost při pohybových    
"silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" činnostech - nestandardní prostředí, 1. pomoc při TV a sportu v různém prostředí Bruslení, úpoly Osobnostní a sociální výchovna - Morální rozvoj- řešení problémů rozhodovací dovednosti  
o Žák užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu Atletika, nízký start,    
o Žák dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji Míčové hry - přehazovaná, vybíjená    
  ETICKÁ VÝCHOVA VI.-IX.ROČNÍK    
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva

Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu.

Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik.

Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport

 

  Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy

 

 

Tělesná výchova
7. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Žák zvládá v souladu s individuálními, předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech, zná pohybovou hru pro různé způsoby lokomoce, manipulaci s náčiním Pohybové hry    
umí regulovat délku a výšku přihrávky, zahájí hru spodním podáním Odbíjená - příjem přihrávky a jej í odbití v jiném směru, spodní podání    
orientuje se v prostoru, zná základní pojmy názvosloví v košíkové, umí rozlišit základní herní činnosti, chápe rozdíl základních hráčských funkcí Košíková-doskok, clonění,uvolňování bez míče i s míčem, základní herní činnosti formou herních cvičení,herní činnost útočníka, herní činnost obránce    
umí si vyměřit a upravit rozběh při skokdálky, umí spojit odhod náčiní s rozběhem, zvládá úpravu jednotlivých sektorů, předvede stoj na lopatkách bez podpory v bedrech, předvede skoky na místě i z místa, rovnovážné polohy Atletika Běh: 60m, 300m, 1000D/1500H, skok daleký, hod míčkem/granátem, vrh koulí z místa na výkon    
zvládá roznožku přes kozu, umí houpání na kruzích se seskokem v záhupu, přejde různými druhy chůze s obraty po lavičce Gymnastika- Akrobacie - stoj na lopatkách, stoj na rukou s dop., přemet stranou s dop., kotoul letmo, kotoul vzad do zášvihu, skoky a rovnovážné polohyPřeskok - skoky s odrazem, z trampolínky s pohyby nohou roznožka přes kozu, výskok do dřepu na bednu, Kruhy - houpání s obraty v předhupu i Lavičky - druhy chůze s obraty, rovnov. postoje    
aplikuje základní herní činnosti ve hře, rovněž aplikuje základní hráčské funkce aktivně vstupuje do vybraných činností a zná základní pravidla Kopaná základní hráčské funkce, základní pravidla, herní kombinace (útočné a obranné)    
Žák usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný Další pohybové činnosti    
rozvojový program Atletika - běh rychlý a vytrvalý na dráze i v terénu, skok do dálky, hod a vrh náčiním Gymnastika -cvičení s náčiním, Estetické a kondiční cvičení s hudbou    
Žák samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly Prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí - průpravná, kompenzační, vyrovnávací, relaxační cvičení, Úpoly - uvolňování a zpevňování těla a jeho částí, dýchání    
Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" Turistika a pobyt v přírodě -uplatňování pravidel bezpečnosti sil., provozu v roli chodce, Bruslení, Vybíjená, kopaná    
Žák naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu Gymnastika Pohybové hry    
Žák se dohodne na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji Kopaná, obměny vybíjené, pohybové hry Osobnostní a sociální výchobna - Morální rozvoj- řešení problémů rozhodovací dovednosti  
Žák rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora Kopaná, vybíjená,    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva

Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu.

Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik.

Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport

 

  Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy

 

 

Tělesná výchova
8. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Žák zvládá v souladu s individuálními předpoklady, osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje, ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech      
umí vybrat vhodnou hru dle zaměření hodiny Pohybové hry    
zná základní pravidla a role hráčů, umí útočné činnosti jednotlivce otevřenou dlaní, zvládá základní herní kombinace Odbíjená herní role: přední a zadní řada, nahrávka, útočné činnosti - lob, smeč    
chápe základní pravidla košíkové a aplikuje je ve hře, rozezná základní gestikulaci rozhodčího Košíková základy herních kombinací, útočné kombinace, obranné kombinace, herní pravidla, utkání    
zvládá samostatně úpravu jednotlivých sektorů, dokáže změřit a zapsat potřebné atletické výkony, umí vrh z místa Atletika běh rychlý, vytrvalý, skok daleký, hod míčkem/granátem, vrh koulí    
zvládá přemet stranou a stoj na rukou s dopomocí, umí akrobatická cvičení ve dvojicích, předvede skrčku přes kozu, dokáže se houpat s obraty v předhupu a záhupu, umí rovnovážné polohy a postoje Gymnastika Akrobacie - stoj na rukou, přemet, stranou, kotoul letmo, kotoul vzad do zášvihu, akrobatická cvičení ve dvojicích, rondám, jednoduchá sestava Přeskok - skoky z trampolínky s obraty, skrčka přes kozu a bednu našíř Kruhy - houpání s obraty v předhupu i záhupu, seskok v záhupu, svis vznesmo a střemhlav, Lavičky - rovnovážné polohy a postoje, poskoky, jednoduché vazby a sestavy    
na základě svých vědomostí a dovedností zvolí vhodnou taktiku k vybrané činnosti Kopaná základní pravidla    
• Žák samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly Další pohybové činnosti Atletika - Zdokonalování běhu, 60m, 300m, 1000/1500m, štafetová předávka, skok daleký, vrh koulí, hod míčkem/granátem Úpoly - odpory, přetahy, přetlaky    
"Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" Lyžování a snowboarding Turistika a pobyt v přírodě - uplatňování pravidel bezpečnosti sil.provozu v roli chodce    
Žák užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu Komunikace v TV - názvosloví, povely, signály, Sportovní hry - kopaná, florbal, netradiční sporty    
Žák se dohodne na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji Sportovní hry - košíková, florbal, netradiční sporty    
Žák rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora Sportovní hry - Košíková, florbal,    
o Žák sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí Sportovní hry - košíková, florbal, odbíjená    
Žák zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách podílí se na jejich prezentaci Atletika, netradiční sportovní hry, LVVZ - přesun do terénu, měření výkonů a posuzování pohyb. Dovedností    
Žák uplatňuje odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotních oslabení Gymnastika Cvičení s hudbou-D Zdravotní TV - Činnosti + INF. podporující korekce zdr. oslabení podpůrně poh. systému    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva

Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu.

Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik.

Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport

 

  Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy

 

Tělesná výchova
9. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
"Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" Turistika a pobyt v přírodě - uplatňování pravidel bezpečnosti sil. provozu v roli chodce    
Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech, dokáže vhodnou pohybovou hru, zorganizovat a samostatně řídit, zahájí hru horním podáním Pohybové hry Odbíjená horní podání, obrana - blok, dvojblok, postavení hráčů, rozhodování v odbíjené    
ovládá obrannou činnost jednotlivce, rozumí gestikulaci rozhodčího a je sám, schopen rozhodovat utkání, zvládá v souladu se svými předpoklady osvojované pohybové dovednosti a umí je aplikovat ve hře Košíková útočný systém, obranný systém, rozhodování v košíkové    
dokáže spojit sun a vrh při vrhu koulí, umí vyhodnotit potřebné atletické výkony, Atletika běh rychlý, vytrvalý, skok daleký, hod, vrh koulí    
zvládá kotouly letmo a vzad do zášvihu, předvede rondát, vytvoří a předvede jednoduchou sestavu, umí skrčku přes bednu našíř, dokáže skoky s obratem odrazem z trampolínky, sestava na kruzích složená z houpání s obraty a seskokem v záhupu, předvede svis střemhlav a vznesmo, zvládá poskoky a jednoduché vazby v sestavě, Gymnastika Akrobacie - kotoul letmo, vzad do zášvihu, rondát, jednoduchá sestava, akrobat. CV. ve dvojicích, Přeskok, skrčka přes bednu našíř, roznožka přes bednu nadél, skoky s odrazem z trampolínky s obraty, Kruhy - houpání s obraty v předhupu a záhupu, seskok v záhupu, svis střemhlav, svis vznesmo, Lavičky - poskoky, jednoduché vazby a sestavy    
ovládá zjednodušená pravidla hry a je schopen připravit jednoduchou tabulku pro turnaj dokáže připravit soutěž, turnaj ve vybrané činnosti Kopaná Utkání rozhodování v kopané    
Posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny Další pohybové činnosti Upoly - základy sebeobrany    
Užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu Košíková, odbíjená, kopaná, netradiční sporty    
Dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji Odbíjená, netradiční sporty    
Sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí Atletika, netradiční sportovní hry    
Zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže, zná pravidla míčových her SH    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
       
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva

Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu.

Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik.

Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport

 

  Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy