Tělesná výchova
TĚLESNÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu - 2. stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávání je zaměřeno na
- regeneraci a kompenzaci jednostranné zátěže působené pobytem ve škole
- rozvoj pohybových dovedností a kultivaci pohybu
- poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty
- rozpoznávání základních situací ohrožujících tělesné a duševní zdraví a na osvojování dovedností jim předcházet nebo je řešit
Předmět tělesná výchova se vyučuje jako samostatný předmět v 6.,7.,8. a 9. ročníku 2 hodiny týdně.
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Žáci
- poznávají smysl a cíl svých aktivit
- plánují, organizují a řídí vlastní činnost
- užívají osvojené názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře, uživatele internetu
- různým způsobem zpracují informace o pohybových aktivitách ve škole
Učitel
- hodnotí žáky způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok
- stanovuje dílčí vzdělávací cíle v souladu s cíli vzdělávacího programu
- dodává žákům sebedůvěru
- sleduje pokrok všech žáků
Kompetence k řešení problémů
Žáci
- vnímají nejrůznější problémové situace a plánují způsob řešení problémů
- vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, jsou schopni je obhájit
- uvědomují si zodpovědnost svých rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
- jsou schopni obhájit svá rozhodnutí
Učitel
- s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
- vede žáky ke správným způsobům řešení problémů
Kompetence komunikativní
Žáci
- komunikují na odpovídající úrovni
- si osvojí kultivovaný ústní projev
- účinně se zapojují do diskuze
Učitel
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat
Kompetence sociální a personální
Žáci
- spolupracují ve skupině
- podílejí se na vytváření pravidel práce v týmu
- v případě potřeby poskytnou pomoc nebo o ni požádají
- si vytváří pozitivní představu o sobě samém, která podporuje sebedůvěru a samostatný rozvoj
Učitel
- umožňuje každému žákovi zažít úspěch
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat
- podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
- požaduje dodržování dohodnuté kvality a postupy
Kompetence občanské
Žáci
- respektují názory ostatních
- si formují volní a charakterové rysy
- se zodpovědně rozhodují podle dané situace
- aktivně se zapojují do sportovních aktivit
- rozhodují se v zájmu podpory a ochrany zdraví
- rozlišují a uplatňují práva a povinnosti vyplývající z různých rolí (hráč, rozhodčí, divák,...)
Učitel
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- umožňuje žákům, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti nebo výsledky
Kompetence pracovní
Žáci
- jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce
- spoluorganizují svůj pohybový režim
- využívají znalostí a dovednosti v běžné praxi
- ovládají základní postupy první pomoci
Učitel
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
- vede žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti
Tělesná výchova | |||
6. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Žák zvládá v souladu s individuálními, předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech | Pohybové hry | ||
snaží se o fair-play jednání při hrách, umí odehrát míč v přímém směru obouruč vrchem a spodem, zná role hráčů a pravidla přehazované | Odbíjená odbití obouruč vrchem, spodem v přímém směru | ||
umí základní herní činnosti jednotlivce, zná základní pojmy osvojovaných činností v košíkové zná základní rozdíl v herním pojetí mezi | Košíková herní činnost jednotlivce (přihrávky, dribling), střelba na koš (z místa, v pohybu trestný hod), vhazování, rozskok | ||
jednotlivými druhy sportovních her, umí startovat z bloků, zná startovní povely, startéra, zná speciální běžecká cvičení | Atletika 60m, 1000/1500m H, hod míčkem, skok daleký, vrh z místa | ||
zvládá kotouly vpřed i vzad, zvládá stoj na lopatkách s podporou v bedrech, zvládá skoky prosté z trampolíny, přeskočí kozu roznožkou,umí komíhat i houpat se na kruzích, ukončí činnost, seskokem v záhupu, předvede různé druhy chůze s doprovodnými, pohyby paží | Gymnastika akrobacie,trampolínka, přeskok,kruhy, lavičky | ||
zná základní pojmy v kopané, aktivně se podílí na zvolené pohybové činnosti | herní činnosti jednotlivce v kopané Další pohybové činnosti | ||
o Žák aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem | Význam pohybu pro zdraví | ||
- zná význam přípravy organismu před pohybovou činností | - rekreační a výkonnostní sport | ||
o Žák usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný rozvojový program | Průpravná atletická abeceda, nízký start z bloků, skok daleký Úpoly - přetahy a přetlaky | ||
o Žák se samostatně připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly | Zdravotně orientovaná zdatnost (ZOZ) Prevence a korekce jednostranného zatížení a svalové dysbalance, průpravné, kompenzační, vyrovnávací, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení | ||
"• Žák odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím; upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům o znečištění ovzduší" | Pohybové hry, průpravná cvičení, koordinační cvičení | ||
o Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, | Rytmické a kondiční cvičení s hudbou Hygiena a bezpečnost při pohybových | ||
"silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" | činnostech - nestandardní prostředí, 1. pomoc při TV a sportu v různém prostředí Bruslení, úpoly | Osobnostní a sociální výchovna - Morální rozvoj- řešení problémů rozhodovací dovednosti | |
o Žák užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu | Atletika, nízký start, | ||
o Žák dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji | Míčové hry - přehazovaná, vybíjená | ||
ETICKÁ VÝCHOVA VI.-IX.ROČNÍK | |||
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva |
Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu. Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik. Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport
|
Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy |
Tělesná výchova | |||
7. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Žák zvládá v souladu s individuálními, předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech, zná pohybovou hru pro různé způsoby lokomoce, manipulaci s náčiním | Pohybové hry | ||
umí regulovat délku a výšku přihrávky, zahájí hru spodním podáním | Odbíjená - příjem přihrávky a jej í odbití v jiném směru, spodní podání | ||
orientuje se v prostoru, zná základní pojmy názvosloví v košíkové, umí rozlišit základní herní činnosti, chápe rozdíl základních hráčských funkcí | Košíková-doskok, clonění,uvolňování bez míče i s míčem, základní herní činnosti formou herních cvičení,herní činnost útočníka, herní činnost obránce | ||
umí si vyměřit a upravit rozběh při skokdálky, umí spojit odhod náčiní s rozběhem, zvládá úpravu jednotlivých sektorů, předvede stoj na lopatkách bez podpory v bedrech, předvede skoky na místě i z místa, rovnovážné polohy | Atletika Běh: 60m, 300m, 1000D/1500H, skok daleký, hod míčkem/granátem, vrh koulí z místa na výkon | ||
zvládá roznožku přes kozu, umí houpání na kruzích se seskokem v záhupu, přejde různými druhy chůze s obraty po lavičce | Gymnastika- Akrobacie - stoj na lopatkách, stoj na rukou s dop., přemet stranou s dop., kotoul letmo, kotoul vzad do zášvihu, skoky a rovnovážné polohyPřeskok - skoky s odrazem, z trampolínky s pohyby nohou roznožka přes kozu, výskok do dřepu na bednu, Kruhy - houpání s obraty v předhupu i Lavičky - druhy chůze s obraty, rovnov. postoje | ||
aplikuje základní herní činnosti ve hře, rovněž aplikuje základní hráčské funkce aktivně vstupuje do vybraných činností a zná základní pravidla | Kopaná základní hráčské funkce, základní pravidla, herní kombinace (útočné a obranné) | ||
Žák usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti, z nabídky zvolí vhodný | Další pohybové činnosti | ||
rozvojový program | Atletika - běh rychlý a vytrvalý na dráze i v terénu, skok do dálky, hod a vrh náčiním Gymnastika -cvičení s náčiním, Estetické a kondiční cvičení s hudbou | ||
Žák samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly | Prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí - průpravná, kompenzační, vyrovnávací, relaxační cvičení, Úpoly - uvolňování a zpevňování těla a jeho částí, dýchání | ||
Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" | Turistika a pobyt v přírodě -uplatňování pravidel bezpečnosti sil., provozu v roli chodce, Bruslení, Vybíjená, kopaná | ||
Žák naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky - čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu | Gymnastika Pohybové hry | ||
Žák se dohodne na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji | Kopaná, obměny vybíjené, pohybové hry | Osobnostní a sociální výchobna - Morální rozvoj- řešení problémů rozhodovací dovednosti | |
Žák rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora | Kopaná, vybíjená, | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva |
Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu. Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik. Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport
|
Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy |
Tělesná výchova | |||
8. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Žák zvládá v souladu s individuálními předpoklady, osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje, ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech | |||
umí vybrat vhodnou hru dle zaměření hodiny | Pohybové hry | ||
zná základní pravidla a role hráčů, umí útočné činnosti jednotlivce otevřenou dlaní, zvládá základní herní kombinace | Odbíjená herní role: přední a zadní řada, nahrávka, útočné činnosti - lob, smeč | ||
chápe základní pravidla košíkové a aplikuje je ve hře, rozezná základní gestikulaci rozhodčího | Košíková základy herních kombinací, útočné kombinace, obranné kombinace, herní pravidla, utkání | ||
zvládá samostatně úpravu jednotlivých sektorů, dokáže změřit a zapsat potřebné atletické výkony, umí vrh z místa | Atletika běh rychlý, vytrvalý, skok daleký, hod míčkem/granátem, vrh koulí | ||
zvládá přemet stranou a stoj na rukou s dopomocí, umí akrobatická cvičení ve dvojicích, předvede skrčku přes kozu, dokáže se houpat s obraty v předhupu a záhupu, umí rovnovážné polohy a postoje | Gymnastika Akrobacie - stoj na rukou, přemet, stranou, kotoul letmo, kotoul vzad do zášvihu, akrobatická cvičení ve dvojicích, rondám, jednoduchá sestava Přeskok - skoky z trampolínky s obraty, skrčka přes kozu a bednu našíř Kruhy - houpání s obraty v předhupu i záhupu, seskok v záhupu, svis vznesmo a střemhlav, Lavičky - rovnovážné polohy a postoje, poskoky, jednoduché vazby a sestavy | ||
na základě svých vědomostí a dovedností zvolí vhodnou taktiku k vybrané činnosti | Kopaná základní pravidla | ||
• Žák samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly | Další pohybové činnosti Atletika - Zdokonalování běhu, 60m, 300m, 1000/1500m, štafetová předávka, skok daleký, vrh koulí, hod míčkem/granátem Úpoly - odpory, přetahy, přetlaky | ||
"Žák uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" | Lyžování a snowboarding Turistika a pobyt v přírodě - uplatňování pravidel bezpečnosti sil.provozu v roli chodce | ||
Žák užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu | Komunikace v TV - názvosloví, povely, signály, Sportovní hry - kopaná, florbal, netradiční sporty | ||
Žák se dohodne na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji | Sportovní hry - košíková, florbal, netradiční sporty | ||
Žák rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora | Sportovní hry - Košíková, florbal, | ||
o Žák sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí | Sportovní hry - košíková, florbal, odbíjená | ||
Žák zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách podílí se na jejich prezentaci | Atletika, netradiční sportovní hry, LVVZ - přesun do terénu, měření výkonů a posuzování pohyb. Dovedností | ||
Žák uplatňuje odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotních oslabení | Gymnastika Cvičení s hudbou-D Zdravotní TV - Činnosti + INF. podporující korekce zdr. oslabení podpůrně poh. systému | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva |
Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu. Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik. Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport
|
Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy |
Tělesná výchova | |||
9. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
"Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost" | Turistika a pobyt v přírodě - uplatňování pravidel bezpečnosti sil. provozu v roli chodce | ||
Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech, dokáže vhodnou pohybovou hru, zorganizovat a samostatně řídit, zahájí hru horním podáním | Pohybové hry Odbíjená horní podání, obrana - blok, dvojblok, postavení hráčů, rozhodování v odbíjené | ||
ovládá obrannou činnost jednotlivce, rozumí gestikulaci rozhodčího a je sám, schopen rozhodovat utkání, zvládá v souladu se svými předpoklady osvojované pohybové dovednosti a umí je aplikovat ve hře | Košíková útočný systém, obranný systém, rozhodování v košíkové | ||
dokáže spojit sun a vrh při vrhu koulí, umí vyhodnotit potřebné atletické výkony, | Atletika běh rychlý, vytrvalý, skok daleký, hod, vrh koulí | ||
zvládá kotouly letmo a vzad do zášvihu, předvede rondát, vytvoří a předvede jednoduchou sestavu, umí skrčku přes bednu našíř, dokáže skoky s obratem odrazem z trampolínky, sestava na kruzích složená z houpání s obraty a seskokem v záhupu, předvede svis střemhlav a vznesmo, zvládá poskoky a jednoduché vazby v sestavě, | Gymnastika Akrobacie - kotoul letmo, vzad do zášvihu, rondát, jednoduchá sestava, akrobat. CV. ve dvojicích, Přeskok, skrčka přes bednu našíř, roznožka přes bednu nadél, skoky s odrazem z trampolínky s obraty, Kruhy - houpání s obraty v předhupu a záhupu, seskok v záhupu, svis střemhlav, svis vznesmo, Lavičky - poskoky, jednoduché vazby a sestavy | ||
ovládá zjednodušená pravidla hry a je schopen připravit jednoduchou tabulku pro turnaj dokáže připravit soutěž, turnaj ve vybrané činnosti | Kopaná Utkání rozhodování v kopané | ||
Posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny | Další pohybové činnosti Upoly - základy sebeobrany | ||
Užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu | Košíková, odbíjená, kopaná, netradiční sporty | ||
Dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji | Odbíjená, netradiční sporty | ||
Sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí | Atletika, netradiční sportovní hry | ||
Zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, spolurozhoduje osvojované hry a soutěže, zná pravidla míčových her | SH | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák nahrazuje agresivní a pasivní chování asertivním, neagresivním způsobem obhajuje svá práva |
Přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly, požádání o laskavost, otázka po důvodu, realizace svých práv, řešení konfliktu. Obrana před manipulací- manipulace, vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik. Fair play- zdravá soutěživost, dodržování pravidel hry, asertivita a prosociálnost v soutěživých situacích, prosociálnost a sport
|
Tato látka bude průběžně probíraná v hodinách tělesné výchovy |