Dějepis

Dějepis

Charakteristika vyučovacího předmětu

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání ve vyučovacím přžedmětu dějepis směřuje k:

  • rozvíjení vlastního historického vědomí
  • vnímání obrazu hlavních vývojových linií
  • získávání orientace v historickém čase
  • pochopení souvislostí dějinných událostí a procesů
  • chápání kulturní rozmanitosti světa
  • utváření pozitivního hodnotového systému

Vyučovací předmět dějepis se vyučuje jako samostatný předmět v 6. - 9. ročníku 2 hodiny týdně.

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých žáci vyhledávají a kobinují informace z různých zdrojů
  • vede žáky k užívání správné terminoligie a symboliky
  • zadává úkoly, které vyžadují využití poznatků z různých předmětů
  • vede žáky k zamyšlení nad historickým vývojem

Žák

  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopením propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí,
  • propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy

Kompetence k řešení problémů

Učitel

  • zařazuje rozmanité aktivity (diskuse, výklad, kreslení, řešení problémů, ICT,AV technika,)
  • zařazuje metody, při kterých žáci sami docházejí k závěrům a řešením
  • vede ke kritickému myšlení a logickému uvažování

Žák

  • vyhledává informace chodné k řešení průblémů, nachází jejich shodné,podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti
  • samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit

Kompetence komunikativní

Učitel

  • vede žáky k přesnému a výstižnému vyjadřování
  • zařazuje do výuky diskuzi
  • vede žáky k věcnému argumentování
  • vede žíky k práci s různými typy textu
  • vede k využívání informačních a komunikačních prostředků

Žák

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • účinně se zapojuje do sikuze, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů,...
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a pčinnou komunikaci s okolním světem

Kompetence sociání a personální

Učitel

  • vytváří přáznivé klima třídy
  • dodává žákům sebedůvěru
  • podle potzřeby žákům v činnostech pomáhá

Žák

  • účinně spolupracuje ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu.

Kompetence občanské

Učitel

  • reflektuje při výuce společesnké i přírodní dění
  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
  • motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
  • pěstuje v žácích vztah k tradicím, národnímu, historickému a kulturnímu dědictví

Žák

  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí
  • odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • chápe zálkadní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy
  • respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní i historické dědictví
  • projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit

Kompetence pracovní

Učitel

  • požaduje dodržování dohodnuté kvality práce
  • umožňuje žákům vzájemně si radit a pomáhat
  • vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi

Žák

  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
  • využívá svých znalostí v běžné praxi

 

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vyučovací předmět: Dějepis
Ročník: 6.
Výstup Úvod do učiva Průřezová témata  Přesahy, vazby, poznámky 
  Význam zkoumání dějin   archivy, muzea, knihovny v regionu 
osvojí si práci s časovou přímkou Získávání informací o dějinách    
-         osvojí si základní periodizaci dějin Historické prameny    
-         dokáže pracovat s pojmy prostor, čas Bílá místa dějin    
-         uvede konkrétní příklady zdrojů informací o minulosti      
-         pojmenuje instituce, kde jsou shromažďovány      
  Předdějinné období   Z – světové strany, světadíly 
- rozpozná vývojová stadia člověka Pravěk   VV – pravěké malby, pojmy 
-         seznámí se se způsoby obživy a soužití lidí Starší doba kamenná    
  ·        způsob života jednotlivých vývojových typů člověka    
-         pochopí podmínky a důsledky přechodu k zemědělství Mladší doba kamenná: a) v oblasti Úrodného půlměsíce (8000pnk-4000pnl)   Z – zemědělské oblasti 
-         pochopí podmínky vzniku řemesel b) Střední Evropa (8000pnl-500)    
  ·        způsob života a obživy    
  ·        počátky řemesel    
       
-         pochopí důsledky oddělení řemesel od zemědělství jako podmínky pro rozvoj obchodu Doba kovů   Z – orientace v mapě 
  ·        rozvoj řemesel a obchodu    
  ·        zánik rodové společnosti    
Výstup Učivo Průřezová témata Poznámky
       
-         uvědomí si nerovnoměrnost vývoje v jednotlivých oblastech světa ? chápe kulturní rozmanitost světa Naše země v období pravěku    
  Shrnutí    
  Starověk    
-         pochopí souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem starověkých států a) Období staroorientálních států    
-         seznámí se s podstatou společenského uspořádání ·        vznik státu    
-         seznámí se s projevy náboženských představ ·        charakteristické rysy oblasti    
  ·        vývoj společnosti    
  ·        náboženské představy    
  ·        počátek písma a kultury    
  ·        přínos starověkých civilizací    
  Shrnutí    
-         pochopí podstatu antické demokracie b) Období antických států VDO- Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování  VV – řecké umění (stavitelství, sochařství, malířství) 
-         chápe přínos řecké civilizace pro rozvoj evropské kultury Řecko   ČJ (lit.) - eposy, řecké báje a pověsti 
-         uvědomuje si vlastní a občanskou identitu a nutnost respektovat identitu druhých ·        periodizace dějin   VDO – principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování 
uvědomí si prolínání kulturních vlivů ·        mykénské, homérské, archaické, klasické helénistické období    
  Kulturní odkaz Řeků    
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky 
-         učí se chápat formy státní moci Řím   VV – římské umění (stavitelství, sochařství, malířství), křesťanské umění 
-         uvědomí si význam křesťanství pro vznik raně feudálních států ·        království   ČJ (lit.) - Vulgáta 
-         získá představu o životě a jednání osobností a společenských skupin ·        republika   ČJ (sloh) – mluvní cvičení, řečnictví 
-         popíše s pomocí mapy územní rozsah římské říše ·        císařství    
-         dokáže porovnat barbarské civilizace se světem antiky ·        počátky křesťanství a jeho úloha ve společnosti    
-         uvědomí si rozdílný vývoj v různých částech Evropy Kulturní odkaz Římské říše    
  ·        naše země v době římské    
  Stěhování národů-položení základů středověké Evropy    
  Shrnutí    
  Opakování učiva 6. ročníku    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů Etické hodnoty- zdroje etiky, osobní zodpovědnost, smysl života, aplikace mravních záad a hodnot, ctnosti, svědomí a jeho rozvoj   Tématický celek: Kulturní odkaz Řeků

 

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vyučovací předmět: Dějepis
Ročník: 7.
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky 
- osvojí si periodizaci středověku Úvod do studia (obrysy vývoje)    
-         seznámí se s uspořádáním společnosti raně feudálního státu, formování národních států Raný středověk  

Důraz na české patrony

VV – byzantské, arabské umění, románský sloh (archit., soch., malířství)

-         učí se chápat úlohu křesťanství a víry a) doba předrománská    ČJ – první písemné památky, české pověsti, kroniky
-         uvědomí si obohacení Evropy kulturními podněty z Orientu ·        nový etnický obraz Evropy    OV - národ, vlast, čeští církevní patroni
-         seznámí se se státotvornou úlohou panovnických dynastií ·        byzantská, arabská a franská říše    
-         uvědomí si duchovní odkaz patronů českých zemí ·        křesťanství a jeho význam    
-         učí se charakteristice dobového životního stylu z hlediska sociálního ·        Velkomoravská říše    
  ·        lenní systém    
  ·        naturální hospodářství    
  b) doba románská    
  ·        formování prvních státních celků v Evropě    
  ·        český stát v době knížecí    
  ·        boj mezi mocí světskou a církevní    
  ·        románská kultura a životní styl    
  Shrnutí    
Výstup Učivo Průřezová témata, Přesahy, vazby, poznámky 
-         učí se chápat změny politické, hospodářské, sociální a kulturní Vrcholný středověk    ČJ – kroniky, doba Karla IV., rozvoj češtiny, Hus, rozvoj vzdělání
-         seznámí se s rozmachem českého státu a jeho významem ve střední Evropě ·        křížové výpravy    VV – gotické umění (stav., soch., malířství)
-         učí se charakteristice dobového životního stylu z hlediska sociálního i etnického ·        křesťanský univerzalismus    HV – gotická hudba, husitské písně
  ·        trojpolní systém    OV - náš region (historie)
  ·        rozvoj řemesel a obchodu, vznik měst a jejich význam    
  ·        stavovská společnost    
  ·        český stát za vlády posledních Přemyslovců    
  ·        nástup Lucemburků a vláda Karla IV.    
  ·        gotická a rytířská kultura a životní styl jednotlivých vrstev v období vrcholného středověku    
  ·        konflikt mezi Anglií a Francií    VV – pozdní gotika
  Shrnutí    (stav., soch., mal.)
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky 
-         seznámí se s problémy, které vedly ke kritice církve a vyústily v českou reformaci Pozdní středověk    
-         učí se chápat historický rozměr pojmů tolerance a intolerance ·        Politická, hospodářská krize    
-         uvědomí si okolnosti vzniku středoevropského soustátí ·        Papežské schizma    
  ·        Zrod renesance    
  ·        1453    
  ·        kritika poměrů v církvi a husitství v Čechách    
  ·        husitské hnutí    
  ·        doba poděbradská    
  ·        doba jagellonská    
  kultura pozdního středověku    
  Novověk (periodizace)    
-         osvojí si periodizaci novověku      
  a) doba preindustriální (1492-1618)    
-         seznámí se s pojmy humanismus, renesance a jejich projevy v kultuře, myšlení a životě lidí      
-         poznává důvody a význam objevných plaveb a důsledky pronikání evropských civilizací do nově objevených zemí ·        objevné plavby a jejich společenské důsledky    
-         seznámí se s pojmem reformace, jejími příčinami a cíli ·        1517 náboženská reformace a její důsledky    
-         chápe podstatu pojmů absolutní moc, absolutismus ·        Buržoazní revoluce (1572)    
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky 
-         učí se chápat postavení českých zemí v habsburské monarchii i v podmínkách Evropy - rozdělení na katolický a reformační blok ·        počátky absolutních monarchií    
-         chápe důsledky náboženské nesnášenlivosti ·        český stát v předbělohorských poměrech (nástup Habsburku na český trůn )    
  ·        humanismus, renesance , zrod věd Koperník    
       VV, HV – renesance (stavit., soch., malířství, hudba)
  Opakování 7. ročníku    

 

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vyučovací předmět: Dějepis
Ročník: 8.
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky
  Obrysy vývoje    
  Novověk    
  b) doba protoindustrální (1618-1785)    
  Mezinárodní vztahy:    
- osvojí si pojmy parlamentarismus a konstituční monarchie 1.třicetiletá válka a její důsledky    
-         učí se rozpoznávat projevy barokní kultury 2. vnitropolitický vývoj velmoci    
-         seznámí se se situací českých zemích a vybraných evropských zemí po třicetileté válce (české země za vlády Marie Terezie a Josefa II.)    
-         chápe význam osvícenství jako významného myšlenkového předělu, který ovlivnil politický vývoj u nás v Evropě i na americkém kontinentu boj amerických osad za nezávislost, vznik Spojených států amerických    VV, HV – baroko (stav., soch., mal., hudba)
-         ujasní si pojem osvícenský absolutismus Hospodářský vývoj    ČJ (lit.) – baroko
-         uvědomí si rozpor mezi projevy absolutní moci a snahami nastupující buržoazie Střídavé hospodaření v zemědělství    ČJ (lit.) – osvícenství, klasicismus
-         chápe pojem kolonie, uvědomí si význam boje za svobodu Manufaktury    
  Vznik kapitalistického vztahu    
  Vynálezy ( parní stroj)    
  Základy moderní vědy    
  Kulturní vývoj    
  baroko a životní styl    
  klasicismus, rokoko    
  liberalismus x absolutismus    
  osvícenství    
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky
-         uvědomí si důsledky definitivního rozbití středověkých politických, hospodářských a společenských struktur c) doba industriální    
  c1. raná fáze (1785-1878)    
-         uvědomí si prudký rozvoj průmyslu jako předpoklad a katalyzátor společenských změn, dopad na živ. prostředí Velká francouzská revoluce, její průběh a význam pro Francii i evropské dějiny    
-         uvědomí si emancipační hnutí národů jako důsledek změn ve vývoji společnosti napoleonské války a jejich důsledky (Vídeňský kongres)    
  průmyslová revoluce, modernizace společnosti, změna sociální struktury, reakce na sociální důsledky průmysloví revoluce (utopický socialismus, vznik dělnického hnutí, marxismus)    
-         chápe národní obrození jako jev celoevropský, jehož výsledkem je utvoření novodobých národů národní a osvobozenecká hnutí v Evropě, pojem vlastenectví a požadavek národa na svobodný rozvoj    
-         seznámí se s příčinami a průběhem českého národního obrození národní obrození    
-         uvědomí si význam obrozeneckých snah významných osobností utváření novodobého českého národa    VV, HV – klasicismus, romantismus (stav., soch., mal., hudba)
-         uvědomí si dokončení boje jednotlivých skupin jako předpoklad ustavení moderních politických stran rok 1848 v Evropě a v Čechách    ČJ (lit) – národní obrození, romantismus
chápe emancipační hnutí českého národa jako výrazný projev dané doby (snaha ohrožující existenci mnohonárodnostní monarchie postavení českých zemí v habsburské monarchii ve 2. pol.,    
  19. stol., základní rysy české politiky, její představitelé    
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky
  občanská válka v USA    
  Myšlenkové směry    
-         seznámí se s úsilím o vytvoření jednotlivých národních celků 1.Darwinismus    
-         chápe historický rozměr pojmu rasismus 2.Pozitivizmus    
  Kulturní vývoj:    
  1.romantismus    
  2.realismus    
  3.moderna    
  C2. vrcholná fáze (1870-1914)    
  Imperiální politika    
  Koloniální války    
  Politické bloky (Dohoda x Trojspolek)    
  Vnitřní vývoj velmocí    
  Vědeckotechnická revoluce    
  1.přínos vědy    
  2.monopolizce    
  3.koncentrace výroby    F – Einstein, spalovací motory, letectví
  Secese    
  Avantgardní umění    VV, HV – umění té doby (stav., soch., mal., hudba)
  Vznik filmu (1895)    ČJ (lit) – realismus, moderna
  Shrnutí, opakování 8. roč.    
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Vyučovací předmět: Dějepis
Ročník: 9.
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky
  Obrysy vývoje    
  Novověk    
  Industriální společnost    
  C3. pozdní fáze (1914-1945)    
  první světová válka    
-         učí se chápat 1. pol. 20. stol. jako období dvou nejničivějších světových válek naše země 1914-1918    
  Pařížská konference    
-         učí se chápat okolnosti vzniku samostatné ČSR, její vnitřní a zahraniční situaci v období první republiky Zápasy o novou podobu světy (proud demokratický, fašistický, komunistický)    
-         uvědomí si změnu mezinárodněpolitických vztahů vznikem komunistického režimu, totalitarismu a vypjatého nacionalismu Mezinárodní vztahy 1919-1939    
-         uvědomí si souvislost mezi nepříznivým stavem ekonomiky a tendencí řešit problémy extrémními způsoby (demokracie, nacismus, stalinimus)    
-         chápe historický rozměr pojmů nacionalismus, extremismus, agrese ČSR 1918-1939 (vznik ČSR, hospodářsko-politický rozvoj republiky, sociální a národnostní problémy    
-         učí se vnímat rozmanitost projevů kultury a přínos národní a evropské kultury k tomuto odkazu "Hospodářská obnova (1919-1939) – zlatá 20. léta, 1929 (světová hospodářská krize a její důsledky), nové objevy a vynálezy; "    
Výstup Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky
-         učí se úctě k odkazu účastníků odboje ·        druhá světová válka  MV- princip sociálního smíru  
  ·        Protektorát Čechy a Morava    
  ·        (domácí a zahraniční odboj)    
  ·        mezinárodní konference a poválečné uspořádání světa (Jalta, Postupim)    ČJ (lit.) – literatura 1. pol. 20. stol.
  Umělecký vývoj (1914-1945)