Filmová výchova

FILMOVÁ VÝCHOVA

Vyučovací předmět: FILMOVÁ VÝCHOVA

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

a) Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání ve vyučovacím předmětu filmová výchova směřuje k:

  • vlastní tvůrčí zkušenost z filmové tvorby a jejího výsledku
  • schopnost vnímat díla vytvořená audiovizuálními výrazovými prostředky a uvědomit si jejich hodnoty
  • potřeby zaujmout a formulovat názor na filmové dílo
  • chápání kulturní rozmanitosti filmových děl
  • utváření pozitivního hodnotového systému

Vyučovací předmět filmová výchova se vyučuje jako volitelný  předmět 9. ročníku 1 hodinu týdně.

Organizační vymezení vyučovacího předmětu:

  • Výuka probíhá v učebnách naší školy,  nebo mimo budovu školy (práce v plenéru - park, obec, školní hřiště...)
  • Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, projekty

 

b) Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých mohou žáci využít svou spontaneitu, tvořivost, fantazii i poznatků z jiných předmětů
  • vede žáky k rozumné sebekritičnosti svého díla
  • vede žáky k tolerantnosti a přijetí děl spolužáků, tak aby se neuráželi, nevysmívali se...
  • zadává úkoly, při kterých žáci poznávají a rozvíjejí vlastní schopnosti, projevovali se jako svébytné a zodpovědné osobnosti
  • zadává jednotlivé úkoly tak, aby si každý žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost
  • vede žáky k zamyšlení nad uměleckým vývojem

Žák

  • při teoreticky zaměřených hodinách si žáci vytváří takové učební materiály, aby je mohli dále využívat pro své vlastní učení

 

  • propojuje do širších celků poznatky z různých uměleckých oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy

Kompetence k řešení problémů

Učitel

  • zařazuje rozmanité aktivity (diskuse, výklad, AV techniky)
  • zařazuje metody, při kterých žáci sami docházejí k závěrům a řešením
  • vede ke kritickému myšlení a logickému uvažování

Žák

  • vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti
  • samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit

Kompetence komunikativní

Učitel

  • vede žáky k přesnému a výstižnému vyjadřování
  • zařazuje do výuky diskuzi
  • vede žáky k věcnému argumentování
  • vede žáky k práci s různými druhy filmových děl
  • vede k využívání informačních a komunikačních prostředků

Žák

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • rozumí různým typům obrazových sdělení
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Kompetence sociální a personální

Učitel

  • vytváří příznivé klima třídy
  • dodává žákům sebedůvěru
  • podle potřeby žákům v činnostech pomáhá

Žák

  • účinně spolupracuje ve skupině
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu

Kompetence občanské

Učitel

  • reflektuje při výuce společenské dění
  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
  • motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
  • pěstuje v žácích vztah ke kulturnímu dědictví

Žák

  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí
  • respektuje, chrání a oceňuje kulturní dědictví
  • projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění

Kompetence pracovní

Učitel

  • požaduje dodržování dohodnuté kvality práce
  • umožňuje žákům vzájemně si radit a pomáhat
  • vede žáky k využívání znalostí v praxi

Žák

  • dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
  • využívá svých znalostí v praxi

Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Vyučovací předmět: Filmová výchova
Ročník: 9
Výstup Učivo Průřezová témata Mezipředm. vztahy
pracuje se základními prvky filmového záběru a tvořivě jej užívá v praktických cvičeních hlavní prvky filmového záběru;(velikost; kompozice; rakurs), jejich význam ve vztahu k zobrazovanému obsahu    
využívá účinku světla a barvy jako důležitých výrazových prostředku světelná skutečnost a její úpravy pro zobrazení; stylizace barevné reality    
pracuje samostatně s technickými přístroji (kamera; fotoaparát), které využívá pro svůj záměr série jednoduchých fotografií dle vlastních námětů; cvičení vnímavosti, pozorování reálných dějů, situací; slovní i písemná reflexe    
uplatňuje skladebné postupy pro filmové vyprávění vytvoření série záběrů se záměrem vazby; zvuková složka audiovizuálního výrazu a její hlavní složky    
přijímá po dohodě s ostatními členy týmu roli v tvůrčím týmu; slovně i písemně se vyjadřuje k vlastnímu záměru a především jeho obsahové struktuře základní formy scénáristické práce a prezentace námětů; komunikace, zhodnocení a rozbor vlastní a umělecké produkce    
rozeznává základní výrazové druhy a žánry filmové tvorby ; poznávání estetické kvality obrazových prvků záběru a jejich organizaci;    
v diskusi zaujímá postoj k zobrazovaným etickým hodnotám a estetickým kvalitám sledovaného filmu nebo televizního programu projekce a analýzy vybraných filmů základních proudů audiovize    
formuluje názor na filmové dílo a porovnává ho s názorem ostatních;