Filmová výchova
FILMOVÁ VÝCHOVA
Vyučovací předmět: FILMOVÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu:
a) Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávání ve vyučovacím předmětu filmová výchova směřuje k:
- vlastní tvůrčí zkušenost z filmové tvorby a jejího výsledku
- schopnost vnímat díla vytvořená audiovizuálními výrazovými prostředky a uvědomit si jejich hodnoty
- potřeby zaujmout a formulovat názor na filmové dílo
- chápání kulturní rozmanitosti filmových děl
- utváření pozitivního hodnotového systému
Vyučovací předmět filmová výchova se vyučuje jako volitelný předmět 9. ročníku 1 hodinu týdně.
Organizační vymezení vyučovacího předmětu:
- Výuka probíhá v učebnách naší školy, nebo mimo budovu školy (práce v plenéru - park, obec, školní hřiště...)
- Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, projekty
b) Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Učitel
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci využít svou spontaneitu, tvořivost, fantazii i poznatků z jiných předmětů
- vede žáky k rozumné sebekritičnosti svého díla
- vede žáky k tolerantnosti a přijetí děl spolužáků, tak aby se neuráželi, nevysmívali se...
- zadává úkoly, při kterých žáci poznávají a rozvíjejí vlastní schopnosti, projevovali se jako svébytné a zodpovědné osobnosti
- zadává jednotlivé úkoly tak, aby si každý žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost
- vede žáky k zamyšlení nad uměleckým vývojem
Žák
- při teoreticky zaměřených hodinách si žáci vytváří takové učební materiály, aby je mohli dále využívat pro své vlastní učení
- propojuje do širších celků poznatky z různých uměleckých oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na společenské a kulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
Učitel
- zařazuje rozmanité aktivity (diskuse, výklad, AV techniky)
- zařazuje metody, při kterých žáci sami docházejí k závěrům a řešením
- vede ke kritickému myšlení a logickému uvažování
Žák
- vyhledává informace vhodné k řešení problémů, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti
- samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
Kompetence komunikativní
Učitel
- vede žáky k přesnému a výstižnému vyjadřování
- zařazuje do výuky diskuzi
- vede žáky k věcnému argumentování
- vede žáky k práci s různými druhy filmových děl
- vede k využívání informačních a komunikačních prostředků
Žák
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- rozumí různým typům obrazových sdělení
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
Kompetence sociální a personální
Učitel
- vytváří příznivé klima třídy
- dodává žákům sebedůvěru
- podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
Žák
- účinně spolupracuje ve skupině
- podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
- přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu
Kompetence občanské
Učitel
- reflektuje při výuce společenské dění
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
- pěstuje v žácích vztah ke kulturnímu dědictví
Žák
- respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situace ostatních lidí
- respektuje, chrání a oceňuje kulturní dědictví
- projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění
Kompetence pracovní
Učitel
- požaduje dodržování dohodnuté kvality práce
- umožňuje žákům vzájemně si radit a pomáhat
- vede žáky k využívání znalostí v praxi
Žák
- dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky
- využívá svých znalostí v praxi
Vzdělávací oblast: Umění a kultura | |||
Vyučovací předmět: Filmová výchova | |||
Ročník: 9 | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata | Mezipředm. vztahy |
pracuje se základními prvky filmového záběru a tvořivě jej užívá v praktických cvičeních | hlavní prvky filmového záběru;(velikost; kompozice; rakurs), jejich význam ve vztahu k zobrazovanému obsahu | ||
využívá účinku světla a barvy jako důležitých výrazových prostředku | světelná skutečnost a její úpravy pro zobrazení; stylizace barevné reality | ||
pracuje samostatně s technickými přístroji (kamera; fotoaparát), které využívá pro svůj záměr | série jednoduchých fotografií dle vlastních námětů; cvičení vnímavosti, pozorování reálných dějů, situací; slovní i písemná reflexe | ||
uplatňuje skladebné postupy pro filmové vyprávění | vytvoření série záběrů se záměrem vazby; zvuková složka audiovizuálního výrazu a její hlavní složky | ||
přijímá po dohodě s ostatními členy týmu roli v tvůrčím týmu; slovně i písemně se vyjadřuje k vlastnímu záměru a především jeho obsahové struktuře | základní formy scénáristické práce a prezentace námětů; komunikace, zhodnocení a rozbor vlastní a umělecké produkce | ||
rozeznává základní výrazové druhy a žánry filmové tvorby ; | poznávání estetické kvality obrazových prvků záběru a jejich organizaci; | ||
v diskusi zaujímá postoj k zobrazovaným etickým hodnotám a estetickým kvalitám sledovaného filmu nebo televizního programu | projekce a analýzy vybraných filmů základních proudů audiovize | ||
formuluje názor na filmové dílo a porovnává ho s názorem ostatních; |