Zeměpis
Charakteristika vyučovacího předmětu: Obsahové, organizační a časové vymezení
Předmět zeměpis je vyučován jako samostatný předmět s časovou dotací :
V 6. a 7. ročníku dvě hodiny týdně, v 8. a 9. ročníku jedna hodina týdně.
Zeměpis se vyučuje v multimediální učebně – SMART nebo ve třídě.
Vzdělávání v předmětu zeměpis směřuje k:
- získávání a rozvíjení orientace v geografickém prostředí, osvojování hlavních geografických objektů, jevů, pojmů a používání poznávacích metod
- získávání a rozvíjení dovedností pracovat se zdroji geografických informací
- respektování přírodních hodnot, lidských výtvorů a k podpoře ochrany životního prostředí
- ozvoji trvalého zájmu o poznávání vlastní země a regionů světa jako nedílné součásti životního způsobu moderního člověka
- rozvíjení kritického myšlení a logického uvažování
- aplikování geografických poznatků v praktickém životě
Formy a metody práce podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
- frontální výuka s demonstračními pomůckami, obrazovým materiálemskupinová i individuální práce se SMART tabulí
- skupinová práce (s využitím map, pracovních listů, odborné literatury, časopisů, internetu)
- zeměpisné vycházky s pozorováním
- projekty
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislosti-
žáci získané poznatky kriticky posuzují, porovnávají a formulují závěry-
žáci poznávají smysl a cíl učení, mají pozitivní vztah k učení
Učitel vede žáky:
k vyhledávání, shromažďování, třídění, porovnávání informací-
k používání odborné terminologie-
k nalézání souvislostí mezi získanými poznatky a využití v praxi-
k využívání vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů
Kompetence komunikativní
- žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřují se souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- žáci se učí naslouchat promluvám druhých lidí, vhodně na ně reagují
Učitel vede žáky:
- ke komunikaci mezi sebou a učitelem a k dodržování předem stanovených pravidel vzájemné komunikace
- k naslouchání a respektování názorů druhých-
- k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů, grafů a jiných forem záznamů v písemné i mluvené podobě
Kompetence k řešení problémů
žáci jsou schopni pochopit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení
žáci se učí myslet kriticky, jsou schopni hájit svá rozhodnutí
Učitel vede žáky:
- k vyhledávání a kombinování informací z různých informačních zdrojů-
- k využívání metod, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům sami žáci-
- k argumentaci, k diskusi na dané téma, k obhajování svých výroků-
- k práci s chybou
Kompetence sociální a personáln
žáci spolupracují ve skupinách na základě vytvořených pravidel, upevňují dobré mezilidské vztahy, pomáhají si a jsou schopni o pomoc požádat, učí se vzájemnému naslouchání
Učitel vede žáky:
- k využívání skupinového a inkluzivního vyučování
- k utváření pocitu zodpovědnosti za svá jednání
- k ochotě pomoci a o pomoc požádat
- k spoluúčasti na vytváření kritérií hodnocení a k následnému hodnocení svých výsledků
- k dodržování dohodnuté kvality, postupů, termínů
- k občanské odpovědnosti za vytváření podmínek pro udržitelný rozvoj v lokálním a globálním měřítku
Kompetence občanské
- žáci respektují názory druhých, uvědomují si svá práva a povinnosti ve škole i mimo školu
- žáci se rozhodují zodpovědně podle dané situace
- žáci chápou a respektují požadavky na kvalitní životní prostředí, jednají v zájmu trvale udržitelného rozvoje
Učitel vede žáky:
- k dodržování pravidel slušného chování
- k pochopení práv a povinností v souvislosti s principem trvale udržitelného rozvoje
- k tomu, aby brali ohled na druhé
- k vytváření osobních představ o geografickém a životním prostředí
Kompetence pracovní
- žáci jsou seznámeni s pravidly bezpečného chování v terénu
- žáci jsou vedeni k efektivní práci
Učitel vede žáky:
- k dodržování pravidel bezpečného chování v terénu
- k vyhledávání a využívání různých zdrojů informací
Zeměpis | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Objasní postavení Slunce ve vesmíru a popíše planetární systém a tělesa sluneční soustavy; Charakterizuje Měsíc,jednotlivé fáze Měsíce; Orientuje se na hvězdné obloze; Rozumí pojmům: planeta, hvězda, planetky, měsíce, meteorická tělesa, komety, Galaxie, cizí galaxie. | I. Postavení Země ve vesmíru |
Př 6. třída Vesmír F 6. třída gravitační síla, gravitační pole
|
|
Používá v praktických příkladech znalosti o kulatosti planety Země; Orientuje se v přírodě podle Slunce; Hodnotí důsledky otáčení Země kolem vlastní osy a oběhu Země kolem Slunce pro praktický život na Zemi; Vysvětlí délku trvání dnů a nocí na Zemi a pravidelné střídání ročních období; Vysvětlí podstatu polárního dne a noci; Dokáže v praxi využít znalosti o jarní a podzimní rovnodennosti, zimním a letním slunovratu. | II. Tvar a pohyby planety Země |
Dějepis 7. a 8. třída Vývoj poznání o tvaru Země AJ 6. třída The weather / The climate/ Počasí / Podnebí |
|
Používá glóbus jako zmenšený a zjednodušený model planety Země. k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů a základních tvarů zemského povrchu. | III. Glóbus, měřítko glóbu | M 7. třída měřítko | |
Používá různé druhy plánů a map, umí je orientovat, přepočítávat vzdálenosti podle různých měřítek. | IV. Různé druhy plánů a map, jejich měřítko | ||
Seznámí se se znázorněním výškopisu a polohopisu na mapách; Prokáže aktivní znalost smluvených značek, vrstevnic, výškových kót, nadmořské výšky, hloubnic. | V. obsah a grafika map, barvy, výškopis, polohopis a vysvětlivky (mapový klíč-) | ||
Vyhledá potřebné informace v mapových atlasech, orientuje se v jejich obsahu a rejstřících. | VI. orientace plánu a mapy vzhledem ke světovým stranám | ||
Používá zeměpisnou síť a s pomocí zeměpisných souřadnic určuje na glóbusu i mapě geografickou polohu. | VII. přepočet vzdáleností, práce s atlasem. | ||
Rozumí pojmům:poledník, místní poledník, hlavní poledník, rovnoběžka, zemský rovník, zeměpisná síť, nadhlavník, obratníky, polární kruh,datová mez; Vysvětlí příčiny rozdílného času jednotlivých míst na Zemi, pochopí účel časových pásem a úlohu hlavního a 180. poledníku pro určování času na Zemi; Dokáže stanovit místní čas. | VIII. Poledníky, rovnoběžky, zeměpisné souřadnice, zeměpisná síť, určování geografické polohy a časových pásem. | ||
Vysvětlí pojem krajinná sféra; Rozpoznává souvislost a vzájemnou podmíněnost mezi jednotlivými přírodními složkami krajinné sféry; Objasní stavbu zemského tělesa, dna oceánů | IX. Krajinná sféra Země a její základní části | F6, 8 – teplota, tlak, hustota, změny skupenství | |
Dokáže na mapě lokalizovat významné geografické pojmy, s kterými se seznámí; Provede regionalizaci v jednotlivých světadílech, daného regionu a provede porovnání jednotlivých regionů; Vyhledá a provede stručnou charakteristiku nejvýznamnějších států jednotlivých oblastí; Posuzuje zemský povrch jako výsledek složitého působení endogenních a exogenních činitelů a lidských činností; S porozuměním pracuje s pojmy:počasí, podnebí, meteorologické prvky, celkový oběh vzduchu v atmosféře; Vymezí a vyhledá na mapách různé podnebné pásy a porovnává je; Seznámí se s rozložením vody na Zemi; Popíše složení půdy,půdní typy a druhy a jejich hospodářské využití; Vysvětlí význam, využití a ochranu půdy; Vymezí geografická šířková pásma na Zemi | X. Zeměpis světadílů – Afrika, Austrálie a Oceánie - poloha, rozloha, členitost pobřeží, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje, obyvatelstvo a hospodářství | ||
Určí geografickou polohu a vyhledá na mapách polární oblasti; Uvede význam Arktidy a Antarktidy; Seznámí se s globálními problémy, které těmto oblastem hrozí; Posoudí význam mezinárodní politické a vědecké spolupráce při výzkumu a využívání polárních oblastí | XI. Zeměpis světadílů – polární oblasti | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích |
uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám |
bude plněno v průběhu čtyř let |
Zeměpis | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Provede regionalizaci v jednotlivých světadílech, vytyčí společné znaky daného regionu, provede porovnání jednotlivých regionů; Vyhledá a pojmenuje státy, hlavní a významná města. | I. Zeměpis světadílů – Amerika, Asie, Evropa; II. Amerika - fyzickogeografická sféra |
D 6. třída – nejstarší osídlené oblasti D 7. třída průmyslová revoluce, objevné plavby, obchod s cizími zeměmi , kláštery a univerzity jako centra vzdělanosti v minulosti |
|
Vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářských činností v jednotlivých světadílech, v regionech a státech, popíše a porovná. | III. Amerika – socioekonomická sféra, regionalizace | ||
Rozpozná souvislost s přírodními poměry. | IV. Amerika – charakteristika států | ||
Seznámí se s mezinárodními organizacemi. | V. Asie – fyzickogeografická + socioekonomická charakteristika; VI. Asie – regionalizace, státy |
AJ 8. třída Schools in Japan / Školy v Japonsku |
|
Vyhledá na mapách nejvýznamnější oblasti cestovního ruchu; Dokáže na mapě lokalizovat významné geografické pojmy, se kterými se seznámí. |
VII. Evropa – fyzickogeogr. + socioekonomická charakteristika; VIII. Evropa – regionalizace, státy |
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislistech Jsme Evropané- zaměří se na mezinárodní organizace, ve kterých je ČR členem |
AJ 7. třída Ireland / Irsko |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích |
uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám |
bude plněno v průběhu čtyř let |
Zeměpis | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Určí absolutní geografickou polohu České republiky; Porovná rozlohu ČR s rozlohou vybraných států světa a s rozlohou sousedních států; Popíše s pomocí obecně zeměpisných a tématických map vznik a vývoj reliéfu,určí a vyhledá horopisné celky, charakterizuje podnebí, vodstvo, půdy, rostlinstvo a živočišstvo; Zhodnotí stav životního prostředí, vymezí NP a CHKO a pochopí jejich důležitost | I. Geografická poloha (poloha v zeměpisné síti), relativní geografická poloha, rozloha, členitost povrchu a přírodní poměry České republiky. |
|
|
Vyhledá, popíše největší a nejmenší soustředění obyvatelstva v České republice; Vyhledá na mapách největší a nejvýznamnější sídla v České republice; Srovnává ukazatele o lidnatosti, rozmístění, pohybu a struktuře obyvatelstva; Vyhledá aktuální demografické údaje týkající se své obce, zpracovává je, vyhodnocuje a pokouší se o prognózu dalšího vývoje | II. Obyvatelstvo a sídla |
M – hustota obyv.
D 6. třída Vznik prvních měst, vývoj urbanizace
Ov 6. třída Naše vlast |
|
Rozlišuje a porovnává předpoklady,rozmístění a perspektivu hospodářských aktivit v České republice; Hospodářství České republiky charakterizuje po jednotlivých oblastech: průmysl, zemědělství,doprava a spoje, služby, cestovní ruch, zahraniční obchod; Zhodnotí postavení své obce v rámci hospodářství celé republiky | III. Hospodářství, průmysl, zemědělství |
Př- vliv osídlení na krajinu
ENV 8. třída Zemědělství a životní prostředí. Průmysl a životní prostředí |
|
Lokalizuje na mapách jednotlivé regiony a administrativní celky v České republice; Charakterizuje přírodní podmínky, hospodářství, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů a porovnává jejich hospodářskou funkci a vyspělost. | IV. Regiony České republiky | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích |
uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám |
bude plněno v průběhu čtyř let |
Zeměpis | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Pracuje aktivně s tématickými mapami obsahujícími informace o obyvatelstvu, sídlech a hospodářských činnostech v celosvětovém měřítku; Rozlišuje a posuzuje předpoklady a lokalizační faktory sídel a hospodářských aktivit na konkrétních regionálních příkladech; Orientuje se v počtu a rozmístění lidí na Zemi, vyhodnocuje aktuální demografické ukazatele; Popisuje rozmístění lidských ras, národů, jazyků, náboženství, lidských sídel, nejvýznamnějších aglomerací. | I. Společenské, sídelní a hospodářské poměry současného světa |
ENV 8. třída Krajina a její proměny
|
|
Určí a vyhledá hlavní oblasti světového hospodářství; Vymezí kritéria hodnocení vyspělosti státu; Orientuje se na politické mapě světa; Uvede aktuální počet států současného světa, vyhledá na politické mapě světa nově vzniklé státy; Rozlišuje a porovnává státy světa podle zeměpisné polohy, počtu obyvatelstva, hlediska svrchovanosti, státního zřízení a formy vlády, správního členění; Uvádí příklady různé míry demokracie ve světě; Lokalizuje aktuální příklady politických, národnostních a náboženských konfliktů ve světě; Uvede příklady nejvýznamnějších politických, vojenských a hospodářských seskupení; uvede, vyhledá a Charakterizuje příklady států podle stupně rozvoje. | II. Státy světa,hlavní mezinárodní politické, bezpečnostní a hospodářské organizace a seskupení. |
Ov 9. třída Významné mezinárodní organizace (RE, NATO, OSN) |
|
Vymezí globální problémy, hledá jejich příčiny, diskutuje o možných důsledcích a hledá řešení. | III. Globální problémy současného světa |
ENV 9. třída Nerovnoměrnost života na Zemi
ENV 8. třída Globalizace a její dopady na životní prostředí |
|
Rozlišuje vzhled, funkci a znaky přírodních a kulturních krajin, uvede konkrétní příklady; Posuzuje působení přírodních krajinotvorných procesů a vzájemný vztah mezi přírodou a lidskou. společností na krajinu a na životní prostředí; Zhodnotí jak společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti působí dlouhodobě v prostoru a v čase na krajinu a životní prostředí, uvede kladné a záporné příklady; Zhodnotí dodržování zásad ochrany přírody a životního prostředí na lokální i globální úrovni;Navrhne možná řešení problematiky životního prostředí; Provede prostorové rozmístění hlavních ekosystémů; Porozumí pojmům ekologie, trvale udržitelný rozvoj. | IV. Krajina – prostředí, typy krajin, společenské a hospodářské vlivy na krajinu a na životní prostředí | Environmentální výchova Vztah člověka k prostředí |
ENV 8. třída Zemědělství a životní prostředí. Průmysl a životní prostředí
ENV 9. třída Krajina našeho regionu a její proměny |
Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu; Využívá aktivně mapy, atlasy, cestovní průvodce, pracuje s internetem a s dalšími materiály při vyhledávání informací. | V. Cvičení a pozorování v terénu v místní krajině – orientační body, pomůcky a přístroje, světové strany, pohyb podle mapy a azimutu, odhad vzdáleností a výšek objektů, panoramatické náčrtky, schématické náčrtky pochodové osy. | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích |
uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám |
bude plněno v průběhu čtyř let | |