Zeměpis

Charakteristika vyučovacího  předmětu: Obsahové, organizační a časové vymezení

 

Předmět zeměpis je vyučován jako samostatný předmět s časovou dotací :

V 6. a 7. ročníku dvě hodiny týdně, v 8. a 9. ročníku jedna hodina týdně.

Zeměpis se vyučuje v multimediální učebně – SMART nebo ve třídě.

Vzdělávání v předmětu zeměpis směřuje k:

  • získávání a rozvíjení orientace v geografickém prostředí, osvojování hlavních geografických objektů, jevů, pojmů a používání poznávacích metod
  • získávání a rozvíjení dovedností pracovat se zdroji geografických informací
  •    respektování přírodních hodnot, lidských výtvorů a k podpoře ochrany životního prostředí
  •    ozvoji trvalého zájmu o poznávání vlastní země a regionů světa jako nedílné součásti životního způsobu moderního člověka
  •    rozvíjení kritického myšlení a logického uvažování
  •      aplikování geografických poznatků v praktickém životě

 

Formy a metody práce podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:

  • frontální výuka  s demonstračními pomůckami, obrazovým materiálemskupinová i individuální práce se SMART tabulí
  • skupinová práce  (s využitím map, pracovních listů, odborné literatury, časopisů, internetu)
  • zeměpisné vycházky s pozorováním
  • projekty

 

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

 

Kompetence k učení

 žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislosti-        

žáci získané poznatky kriticky posuzují, porovnávají a formulují závěry-        

žáci poznávají smysl a cíl učení, mají pozitivní vztah k učení 

Učitel vede žáky:    

k vyhledávání, shromažďování, třídění, porovnávání informací-        

k používání odborné terminologie-        

k nalézání souvislostí mezi získanými poznatky a využití v praxi-        

k využívání vlastních zkušeností a poznatků z jiných předmětů

Kompetence komunikativní

  • žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřují se souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • žáci se učí naslouchat promluvám druhých lidí, vhodně na ně reagují

Učitel vede žáky:

  • ke komunikaci mezi sebou a učitelem a k dodržování předem stanovených pravidel vzájemné komunikace
  • k naslouchání a respektování názorů druhých-        
  • k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů, grafů a jiných forem záznamů v písemné i mluvené podobě

Kompetence k řešení problémů

žáci jsou schopni pochopit problém, vyhledat k němu vhodné informace, diskutovat o možnostech řešení

žáci se učí myslet kriticky, jsou schopni hájit svá rozhodnutí

Učitel vede žáky:      

  • k vyhledávání a kombinování informací z různých informačních zdrojů-        
  • k využívání metod, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům sami žáci-        
  • k argumentaci, k diskusi na dané téma, k obhajování svých výroků-        
  • k práci s chybou

Kompetence sociální a personáln

žáci spolupracují ve skupinách na základě vytvořených pravidel, upevňují dobré mezilidské vztahy, pomáhají si a jsou schopni o pomoc požádat, učí se vzájemnému naslouchání

Učitel vede žáky:

  • k využívání skupinového a inkluzivního vyučování
  • k utváření pocitu zodpovědnosti za svá jednání
  • k ochotě pomoci a o pomoc požádat
  • k spoluúčasti na vytváření kritérií hodnocení a k následnému hodnocení svých výsledků
  • k dodržování dohodnuté kvality, postupů, termínů
  • k občanské odpovědnosti za vytváření podmínek pro udržitelný rozvoj v lokálním a globálním měřítku

Kompetence občanské

  • žáci respektují názory druhých, uvědomují si svá práva a povinnosti ve škole i mimo školu
  • žáci se rozhodují zodpovědně podle dané situace
  • žáci chápou a respektují požadavky na kvalitní životní prostředí, jednají v zájmu trvale udržitelného rozvoje

Učitel vede žáky:

  • k dodržování pravidel slušného chování
  • k pochopení  práv a povinností v souvislosti s principem trvale udržitelného rozvoje
  • k tomu, aby brali ohled na druhé
  • k vytváření osobních představ o geografickém a životním prostředí

Kompetence pracovní

  • žáci jsou seznámeni s pravidly bezpečného chování v terénu
  • žáci jsou vedeni k efektivní práci

Učitel vede žáky:

  • k dodržování pravidel bezpečného chování v terénu
  • k  vyhledávání a využívání různých zdrojů informací
Zeměpis
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Objasní postavení Slunce ve vesmíru a popíše planetární systém a tělesa sluneční soustavy; Charakterizuje Měsíc,jednotlivé fáze Měsíce; Orientuje se na hvězdné obloze; Rozumí pojmům: planeta, hvězda, planetky, měsíce, meteorická tělesa, komety, Galaxie, cizí galaxie. I. Postavení Země ve vesmíru  

 

Př 6. třída    Vesmír

F 6. třída

gravitační síla, gravitační pole

 

Používá v praktických příkladech znalosti o kulatosti planety Země; Orientuje se v přírodě podle Slunce; Hodnotí důsledky otáčení Země kolem vlastní osy a oběhu Země kolem Slunce pro praktický život na Zemi; Vysvětlí délku trvání dnů a nocí na Zemi a pravidelné střídání ročních období; Vysvětlí podstatu polárního dne a noci; Dokáže v praxi využít znalosti o jarní a podzimní rovnodennosti, zimním a letním slunovratu. II. Tvar a pohyby planety Země        

Dějepis 7. a 8. třída

Vývoj poznání o tvaru Země 

AJ 6. třída The weather / The climate/ Počasí / Podnebí

Používá glóbus jako zmenšený a zjednodušený model planety Země. k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů a základních tvarů zemského povrchu. III. Glóbus, měřítko glóbu    M 7. třída měřítko
Používá různé druhy plánů a map, umí je orientovat, přepočítávat vzdálenosti podle různých měřítek. IV. Různé druhy plánů a map, jejich měřítko    
Seznámí se se znázorněním výškopisu a polohopisu na mapách; Prokáže aktivní znalost smluvených značek, vrstevnic, výškových kót, nadmořské výšky, hloubnic. V. obsah a grafika map, barvy, výškopis, polohopis a vysvětlivky (mapový klíč-)    
Vyhledá potřebné informace v mapových atlasech, orientuje se v jejich obsahu a rejstřících. VI. orientace plánu a mapy vzhledem ke světovým stranám    
Používá zeměpisnou síť a s pomocí zeměpisných souřadnic určuje na glóbusu i mapě geografickou polohu. VII. přepočet vzdáleností, práce s atlasem.    
Rozumí pojmům:poledník, místní poledník, hlavní poledník, rovnoběžka, zemský rovník, zeměpisná síť, nadhlavník, obratníky, polární kruh,datová mez; Vysvětlí příčiny rozdílného času jednotlivých míst na Zemi, pochopí účel časových pásem a úlohu hlavního a 180. poledníku pro určování času na Zemi; Dokáže stanovit místní čas. VIII.         Poledníky, rovnoběžky, zeměpisné souřadnice, zeměpisná síť, určování geografické polohy a časových pásem.     
Vysvětlí pojem krajinná sféra; Rozpoznává souvislost a vzájemnou podmíněnost mezi jednotlivými přírodními složkami krajinné sféry; Objasní stavbu zemského tělesa, dna oceánů IX.              Krajinná sféra Země a její základní části   F6, 8 – teplota, tlak, hustota, změny skupenství
Dokáže na mapě lokalizovat významné geografické pojmy, s kterými se seznámí; Provede regionalizaci v jednotlivých světadílech, daného regionu a provede porovnání jednotlivých regionů; Vyhledá a provede stručnou charakteristiku nejvýznamnějších států jednotlivých oblastí; Posuzuje zemský povrch jako výsledek složitého působení endogenních a exogenních činitelů a lidských činností; S porozuměním pracuje s pojmy:počasí, podnebí, meteorologické prvky, celkový oběh vzduchu v atmosféře; Vymezí a vyhledá na mapách různé podnebné pásy a porovnává je; Seznámí se s rozložením vody na Zemi; Popíše složení půdy,půdní typy a druhy a jejich hospodářské využití; Vysvětlí význam, využití a ochranu půdy; Vymezí geografická šířková pásma na Zemi X.                 Zeměpis světadílů – Afrika, Austrálie a Oceánie - poloha, rozloha, členitost pobřeží, povrch, podnebí, vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, přírodní zdroje, obyvatelstvo a hospodářství    
Určí geografickou polohu a vyhledá na mapách polární oblasti; Uvede význam Arktidy a Antarktidy; Seznámí se s globálními problémy, které těmto oblastem hrozí; Posoudí význam mezinárodní politické a vědecké spolupráce při výzkumu a využívání polárních oblastí XI.              Zeměpis světadílů – polární oblasti    
ETICKÁ VÝCHOVA      
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích  

uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám

  bude plněno v průběhu čtyř let

 

Zeměpis
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Provede regionalizaci v jednotlivých světadílech, vytyčí společné znaky daného regionu, provede porovnání jednotlivých regionů; Vyhledá a pojmenuje státy, hlavní a významná města. I. Zeměpis světadílů – Amerika, Asie, Evropa; II. Amerika - fyzickogeografická sféra  

 D 6. třída – nejstarší osídlené oblasti

D 7. třída průmyslová revoluce, objevné plavby, obchod s cizími zeměmi , kláštery a univerzity jako centra vzdělanosti v minulosti

Vyhledá na mapách hlavní soustředění osídlení a hospodářských činností v jednotlivých světadílech, v regionech a státech, popíše a porovná. III. Amerika – socioekonomická sféra, regionalizace    
Rozpozná souvislost s přírodními poměry. IV. Amerika – charakteristika států    
Seznámí se s mezinárodními organizacemi. V. Asie – fyzickogeografická + socioekonomická charakteristika; VI. Asie – regionalizace, státy  

 

 

AJ 8. třída

 Schools in Japan / Školy v Japonsku

 

Vyhledá na mapách nejvýznamnější oblasti cestovního ruchu; Dokáže na mapě lokalizovat významné geografické pojmy, se kterými se seznámí.
VII. Evropa – fyzickogeogr. + socioekonomická charakteristika; VIII. Evropa – regionalizace, státy

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislistech Jsme Evropané-

zaměří se na mezinárodní organizace,

ve kterých  je ČR členem

 

AJ  7. třída Ireland / Irsko

ETICKÁ VÝCHOVA      
 spolupracuje i v obtížných sociálních situacích    

uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám

 bude plněno v průběhu čtyř let

 

 

 

Zeměpis
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Určí absolutní geografickou polohu České republiky; Porovná rozlohu ČR s rozlohou vybraných států světa a s rozlohou sousedních států; Popíše s pomocí obecně zeměpisných a tématických map vznik a vývoj reliéfu,určí a vyhledá horopisné celky, charakterizuje podnebí, vodstvo, půdy, rostlinstvo a živočišstvo; Zhodnotí stav životního prostředí, vymezí NP a CHKO a pochopí jejich důležitost I. Geografická poloha (poloha v zeměpisné síti), relativní geografická poloha, rozloha, členitost povrchu a přírodní poměry České republiky.    

 

 

 

Vyhledá, popíše největší a nejmenší soustředění obyvatelstva v České republice; Vyhledá na mapách největší a nejvýznamnější sídla v České republice; Srovnává ukazatele o lidnatosti, rozmístění, pohybu a struktuře obyvatelstva; Vyhledá aktuální demografické údaje týkající se své obce, zpracovává je, vyhodnocuje a pokouší se o prognózu dalšího vývoje II. Obyvatelstvo a sídla  

M – hustota obyv.

 

 

D 6. třída Vznik prvních měst, vývoj urbanizace

 

Ov 6. třída

Naše vlast

Rozlišuje a porovnává předpoklady,rozmístění a perspektivu hospodářských aktivit v České republice; Hospodářství České republiky charakterizuje po jednotlivých oblastech: průmysl, zemědělství,doprava a spoje, služby, cestovní ruch, zahraniční obchod; Zhodnotí postavení své obce v rámci hospodářství celé republiky III. Hospodářství, průmysl, zemědělství  

Př- vliv osídlení na krajinu

 

ENV 8. třída

Zemědělství a životní prostředí.

Průmysl a životní prostředí

Lokalizuje na mapách jednotlivé regiony a administrativní celky v České republice; Charakterizuje přírodní podmínky, hospodářství, zvláštnosti, kulturní zajímavosti jednotlivých regionů a porovnává jejich hospodářskou funkci a vyspělost. IV. Regiony České republiky    
ETICKÁ VÝCHOVA      
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích

uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám

  bude plněno v průběhu čtyř let

 

Zeměpis
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Pracuje aktivně s tématickými mapami obsahujícími informace o obyvatelstvu, sídlech a hospodářských činnostech v celosvětovém měřítku; Rozlišuje a posuzuje předpoklady a lokalizační faktory sídel a hospodářských aktivit na konkrétních regionálních příkladech; Orientuje se v počtu a rozmístění lidí na Zemi, vyhodnocuje aktuální demografické ukazatele; Popisuje rozmístění lidských ras, národů, jazyků, náboženství, lidských sídel, nejvýznamnějších aglomerací. I. Společenské, sídelní a hospodářské poměry současného světa  

 

ENV 8. třída

Krajina a její proměny

 

 

Určí a vyhledá hlavní oblasti světového hospodářství; Vymezí kritéria hodnocení vyspělosti státu; Orientuje se na politické mapě světa; Uvede aktuální počet států současného světa, vyhledá na politické mapě světa nově vzniklé státy; Rozlišuje a porovnává státy světa podle zeměpisné polohy, počtu obyvatelstva, hlediska svrchovanosti, státního zřízení a formy vlády, správního členění; Uvádí příklady různé míry demokracie ve světě; Lokalizuje aktuální příklady politických, národnostních a náboženských konfliktů ve světě; Uvede příklady nejvýznamnějších politických, vojenských a hospodářských seskupení; uvede, vyhledá a Charakterizuje příklady států podle stupně rozvoje. II. Státy světa,hlavní mezinárodní politické, bezpečnostní a hospodářské organizace a seskupení.    

Ov 9. třída

Významné mezinárodní organizace (RE, NATO, OSN)

Vymezí globální problémy, hledá jejich příčiny, diskutuje o možných důsledcích a hledá řešení. III. Globální problémy současného světa    

ENV 9. třída

Nerovnoměrnost života na Zemi

 

ENV 8. třída

Globalizace a její dopady na životní prostředí
Rozlišuje vzhled, funkci a znaky přírodních a kulturních krajin, uvede konkrétní příklady; Posuzuje působení přírodních krajinotvorných procesů a vzájemný vztah mezi přírodou a lidskou. společností na krajinu a na životní prostředí; Zhodnotí jak společenské a hospodářské vlivy lidské společnosti působí dlouhodobě v prostoru a v čase na krajinu a životní prostředí, uvede kladné a záporné příklady; Zhodnotí dodržování zásad ochrany přírody a životního prostředí na lokální i globální úrovni;Navrhne možná řešení problematiky životního prostředí; Provede prostorové rozmístění hlavních ekosystémů; Porozumí pojmům ekologie, trvale udržitelný rozvoj. IV. Krajina – prostředí, typy krajin, společenské a hospodářské vlivy na krajinu a na životní prostředí Environmentální výchova Vztah člověka k prostředí  

ENV 8. třída

Zemědělství a životní prostředí.

Průmysl a životní prostředí

 

ENV 9. třída

Krajina našeho regionu a její proměny
Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu; Využívá aktivně  mapy, atlasy, cestovní průvodce, pracuje s internetem a s dalšími materiály při vyhledávání informací. V. Cvičení a pozorování v terénu v místní krajině – orientační body, pomůcky a přístroje, světové strany, pohyb podle mapy a azimutu, odhad vzdáleností a výšek objektů, panoramatické náčrtky, schématické náčrtky pochodové osy.    
ETICKÁ VÝCHOVA      
spolupracuje i v obtížných sociálních situacích

uplatnění komplexní prosociálnosti - bída světa, informovanost o situaci zemí třetího světa, vztah k menšinám, využití prosociálnosti v multikulturní společnosti, pozitivní vztah k diverzitám

  bude plněno v průběhu čtyř let