Český jazyk
Charakteristika vyučovacího předmětu - 2.stupeň
Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Český jazyk
Obsahové vymezení
- Rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu.
- Vyjádření reakcí a pocitů žáků.
- Pochopení role v různých komunikačních situacích.
- Orientaci při vnímání okolního světa i sebe sama.
- Porozumění různým druhům psaných i mluvených jazykových projevů, poznání záměru autora, hlavní myšlenky.
- Vnímání literatury jako specifického zdroje poznání a prožitků.
- Využívání různých zdrojů informací ( slovníky, encyklopedie, katalogy, bibliografie, internet) pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání a sebevzdělávání.
Časové vymezení
Vyučovací předmět český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět v 6., 8., 9. ročníku - 5 hodin týdně, v 8. ročníku - 4 hodin týdně.
Organizační vymezení
-
Formy realizace - vyučovací hodina, recitační soutěž
-
Místo realizace - v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
-
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
Učitel
-
vede žáky k vyhledávání a třídění informací
-
vede žáky k užívání správné terminologie
-
zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků
-
sleduje při hodině pokrok všech žáků
-
vede žáky k využívání výpočetní techniky
Žáci
-
vyhledávají a třídí informace a propojují je do širších významových celků
-
osvojují si základní jazykové a literární pojmy
-
kriticky hodnotí výsledky svého učení a diskutují o nich
-
využívají prostředků výpočetní techniky
Kompetence k řešení problémů
Učitel
-
zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
-
vede žáky k plánování postupů
Žáci
-
vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
-
využívají získaných vědomostí a dovedností k objevování různých variant řešení
-
samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení
-
uvážlivě rozhodují
Kompetence komunikativní
Učitel
-
zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
-
vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
-
vede žáky k výstižné argumentaci
Žáci
-
formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně a kultivovaně se vyjadřují ústně i písemně
-
naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
-
účinně se zapojují do diskuse a vhodně obhajují své názory
-
rozumí různým typům textů a záznamů
-
využívají informačních a komunikačních prostředků
Kompetence sociální a personální
Učitel
-
vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
-
dodává žákům sebedůvěru
-
vede žáky k dodržování pravidel
Žáci
-
účinně spolupracují ve skupině
-
podílejí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
-
věcně argumentují
Kompetence občanské
Učitel
-
zadává skupině úkoly způsobem, který vylučuje, aby jeden žák pracoval za ostatní
-
motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
-
motivuje žáky k zájmu o kulturní dědictví
Žáci
-
respektují přesvědčení druhých lidí
-
chrání naše tradice, kulturní i historické dědictví
-
aktivně se zapojují do kulturního dění
-
mají pozitivní postoj k uměleckým dílům
Kompetence pracovní
Učitel
-
vede žáky k dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví
-
vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi
-
vede k dodržování bezpečnostních pravidel pro práci s výpočetní technikou
Žáci
-
dodržují hygienu práce
-
dodržují bezpečnostní pravidla pro práci s výpočetní technikou
-
využívá svých znalostí v běžné praxi
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA | |||
(jazyková výchova) | |||
Ročník: 6. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci, učí se pracovat s PČP, SSČ | Tvarosloví, ohebné slovní druhy, určování slovních druhů, mluvnickévýznamy a tvary slov | ||
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí, učí se pracovat s SMČ | Skladba, větné členy, věta jednuduchá, souvětí | ||
Spisovně vyslovuje česká a běžná užívaná cizí slova, využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace | Zvuková stránka - hláska a písmeno, spisovná a nespisovná výslovnost, zvuková stránka slova věty | ||
Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití | Rozvrstvení národního jazyka - jazyk spisovný a nespisovný | ||
samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami | Obecné poučení o jazyce | ||
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA | |||
(literární výchova) | |||
Ročník: 6. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Reprodukuje přečtený text, vlastními slovy interpretuje smysl díla, formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby | Tvořivá činnost s literárním textem, přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznám a reprodukce hlavních myšlenek | ||
Vyjádří své pocity z přečteného textu | Základy literární teorie, jazyk literárního díla, literatura umělecká a věcná | ||
Rozlišuje základní literární druhy a žánry | Literární druhy a žánry, prózy, poezie a drama | ||
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA | |||
(komunikační a slohová výchova) | |||
Ročník: 6. | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel | Písemný projev, vyplňování jednuduchých tiskopisů, poštovní poukázky, podací lístek, telegram | Během školního roku - 2 slohové práce | |
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému a písemného projevu | Jednoduché komunikační žánrsy, vzkaz, inzerát, objednávka, zpráva a oznámení, SMS | MeV - tvorba mediálních sdělení | D- po přečtení textu se žáci měli rozhodnout, jestli je text o Karlu IV. zprávou nebo oznámením ( ČJ 6.tř. str. 155/1 |
Osvojeju si základní normy písemného vyjadřování, zvládá jednoduchou grafickou úpravu textu | Dopis osobní a úřední | ||
Zvládá členění na odstavce | Popis a jeho funkce | ||
Umí vyhledat klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu | Výtah a výpisky, mluvený projev |
F- Jak se učíme- naučný text s názvem Atom PŘ- výpisky z textu "Zrak kočky" |
|
Dokáže odlišit a použít přímou a nepřímou řeč, rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení | Vypravování(ústní, písemné) | Z- Můj pobyt u moře | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory |
pozitivní vzory versus pochybné idoly - vliv reálných vzorů - vzory ve vlastní rodině |
ČJ- sloh- tématický oktuh popis osoby ( popis členů rodiny- maminka, tatínek, babička, dědeček, sourozenci...) |
Český jazyk a literatura | |||
7. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezi předmětové vztahy | Poznámky |
Rozpoznává přenesená pojmenování | Význam slova: slova jednoznačná a mnohoznačná, slovo, sousloví a rčení, synonyma a homonyma, slova citově zabarvená, odborné názvy | Pravopis v průběhu celého roku | |
samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami | |||
rozlišuje nejduležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov | Slovní zásoba a její obohacování | ||
rozlišuje neohebné slovní druhy, ovládá pravopisné jevy morfologické | Tvarosloví: neohebné slovní druhy | ||
rozlišuje výzmanové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí rozlišuje větné členy, ovládá základní pravopisné jevy syntaktické ve větě jednoduché i v souvětí | Skladba: druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné, vetné ekvivalenty, ZVČ, rozvíjející větné členy, přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný, druhy vedlejších vět | ||
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický a ve větě jednoduché i v souvětí | Pravopis: i/-y, shoda s podmětem, psaní velkých písmen ve vlastních jménech | ||
Tvořivá činnost s literárních textem | |||
Pohádka | |||
reprodukuje přečtený text | volná reprodukce přečteného textu nebo slyšeného textu | ||
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo | záznam a reprodukce hlavních myšlenek | ||
Základy literární teorie a historie | |||
Poezie | |||
Obrazná pojmenování zvukové prostředky poezie: rým, rytmus, volný verš | |||
Pověst | |||
Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování | |||
Próza | |||
učí se rozpoznávat základní rysy výrazného individuálního stylu autora | struktura literárního díla (námět a téma díla, literární hrdina, kompozice literárního příběhu) | ||
Písemný projev | |||
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru | Během školního roku 2 slohové práce | ||
vhodně užívá jazykových prostředků vzhledem k záměru | Popis - výrobku, uměleckého díla, pracovního postupu | ||
dokáže výstižně vyjádřit charakteristické rysy popisované osoby | Charakteristika | ||
rozlišuje slohové rozvrstvení slovní zásoby, dokáže popsat své city, pocity a nálady | Líčení | ||
dokáže vyhledat klíčová slova, formulovat hlavní myšlenky textu, uspořádat informace v textu s ohledem na jeho účel | Výtah | ||
dokáže sestavit text s jeho ohledem na jeho účel | Žádost | ||
dokáže uspořádat informace s ohledem na jeho účel | Životopis | ||
Mluvený i písemný projev | |||
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodné používá verbálních, nonverbálních i pravingválních prostředků řeči | |||
využívá poznatků k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní | Vypravování | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory |
Pozitivní vzory versus pochybné idoly-smysl autority, vztah k autoritě |
Učivo bude probráno v českém jazyce- slohu v tématickém okruhu životopis |
Český jazyk a literatura | |||
8. ročník | |||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky |
Obohacování slovní zásoby | |||
rozlišuje a příklady v textu dokládá nejduležitější způsoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování,zvláště ve frazémech | nauka o tvoření slov | ||
správně používá slova přejatá | slova přejatá (výslovnost, pravopis) | ||
Tvarosloví | |||
správně vyslovujeme běžně užívaná cizí jména, umí je skloňovat | skloňování jmen přejatých a cizích vlastních jmen v textu | ||
dokáže rozlišit slovesný rod činný a trpný | slovesný vid | ||
Pravopis | |||
využívá poznatky o jazyce ke gramaticky a věcně správnému písemnému projevu | i/y v koncovkách psaní předpon s-, z-, vz- a předložek s/se, z/ze, psaní skupin bě/bje, pě, vě/vjě, mě/mně | ||
Skladba | |||
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný,morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí | větné členy, jednotlivé druhy vedlejších vět významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami, souvětí souřadné spojovací výrazy a interpunkce v souvětí, jazykové rozbory | ||
Obecné poučení o jazyce | |||
má přehled o slovanských a světových jazycích | slovanské jazyky | ||
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití | útvary českého jazyka a jazyková kultura | ||
literární výchova | |||
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává i jejich funkce, uvede jejich výrazné představitele | Literární druhy a žánry- hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé. Starší literatura | Z- vznik cestopisů | |
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby | |||
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování, vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalšíchinformačních zdrojích | Recenze | ||
komunikační a slohová výchova | Humanismus,Romantismus, Realismus, Literatura 20. století | ||
Mluvený a písemný projev | |||
využívá základy studijního čtění - vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytváří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu | Výtah | ||
Výpisky | |||
vhodně užívá jazykové prostředky | Charakteristika literární postavy | ||
vhodně užívá jazykové prostředky výkoladu, formuluje myšlenky a názory v logickém sledu, učí se výstižnému a souvislému ústnímu i písemného projevu | Výklad | ||
samostatně připraví a s oporou pro text přednese referát | Referát | ||
využívá poznatky o jazyce a stylu k tvoření práci - k tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů, rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení | Líčení | ||
pokouší se o vlastní tvořivé psaní, o vyjádření vlastního postoje ke sdělovanému obsahu | Úvaha | ||
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení je využívá v procesu učení, při tvůrčích činnostech i v praktickém životě, dorozumívá se kultivovaně, výstižně , jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci | Souhr poučení o slohu | ||
dokáže rozpoznat jednotlivé slohové útvary v literárních ukázkách | různé slohové útvary v literárních ukázkách | MeV - interpretace vztahů mediálních sdělení a reality | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory |
Pozitivní vzory versus pochybné idoly - vliv zobrazených vzorů a vhodné literární prameny |
Učivo bude probráno v českém jazyce- literární výchově ( výběr vhodných literárních pramenů, výběr hlavních i vedlejších hrdinů, kteří nás mohou ovlivnit kladně i záporně) |
Český jazyk a literatura | ||||
9. ročník | ||||
Výstup | Učivo | Průžezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky | |
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova, samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami, rozpoznává přesná pojmenování, zvláště ve frazémech rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov | Slovní zásoba a tvoření slov: slohové rozvrstvění slovní zásoby, význam slova, homonyma, synonyma, obohacování slovní zásoby, způsoby tvoření slov | |||
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary, slov a vědomě jich používá ve vhodné komonikační situaci | Tvarosloví (slovní druhy, mluvnické významy a tvary slov) | |||
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí | Skladba (výpověď a věta, stavby věty, pořádek slov ve větě, rozvíjející větně členy, souvětí, přímá a nepřímá řeč, stavba textu) | |||
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí | Pravopis (lexikální, morfologický, syntaktický) | |||
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova, využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace | Zvuková stránka jazyka ( zásady spisovné výslovnosti, přízvuk slovní a větný, intonace, ělenění, souvislé řeči) | |||
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití | Obecné poučení o jazyce ( skupiny jazyků, rozvrstvení národního jazyka, jazyk a komunikace) | |||
Literární výchova | ||||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky | |
uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla | Tvořivé činnosti a literárním textem | |||
rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora | ||||
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního představení a názory na umělecké místo | ||||
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie | ||||
rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty | ||||
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře | Základní literární teorie a historie | |||
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funci, uvede jejich výrazné představitele | Literární druhy a žánry | |||
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování, vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích | Ukázka z literatury 20. století: poezie, próza, drama | MeV- vnímání autora mediálních sdělení | ||
Komunikační a slohová výchova | ||||
Výstup | Učivo | Průřezová témata, mezipředmětové vztahy | Poznámky | |
Písemný projev | Výklad | |||
samostatně připraví a s oporou o text přednese | ||||
uspořádá informace v textu a ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování | Popis | |||
využívání poznatků o jazyce a stylu k vlastnímu tvořivému psaní | Líčení | |||
Životopis | ||||
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředkyvzhledem ke svému komunikačnímu záměru | Vypravování | |||
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů | Úvaha | |||
Mluvený projev | ||||
v mluveném projevu v připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči | Proslov | |||
zapojuje se do diskuze, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu | Diskuze | |||
tvořivě píše na základě svých zájmů a osobních dispozic | Fejeton | |||
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj | Funkční styly | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | ||||
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory | Pozitivní vzory verzus pochybné idoly - senzibilizace pro rozlišování vzorů, vliv reálných vzorů, prosociální vzory ve veřejném životě | Učivo bude probráno v českém jazyce - slohu v tematickém okruhu charakteristika - kamarádka, kamarád, spolužáci, osoby, kterých si vážíš.... | ||
|