Český jazyk

Charakteristika vyučovacího předmětu - 2.stupeň

Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Český jazyk

Obsahové vymezení

  • Rozvíjení kultivovaného písemného i ústního projevu.
  • Vyjádření reakcí a pocitů žáků.
  • Pochopení role v různých komunikačních situacích.
  • Orientaci při vnímání okolního světa i sebe sama.
  • Porozumění různým druhům psaných i mluvených jazykových projevů, poznání záměru autora, hlavní myšlenky.
  • Vnímání literatury jako specifického zdroje poznání a prožitků.
  • Využívání různých zdrojů informací ( slovníky, encyklopedie, katalogy, bibliografie, internet) pro rozšiřování znalostí a dovedností potřebných k dalšímu vzdělávání a sebevzdělávání.

Časové vymezení

Vyučovací předmět český jazyk a literatura se vyučuje jako samostatný předmět v 6., 8., 9. ročníku - 5 hodin týdně, v 8. ročníku - 4 hodin týdně.
 

Organizační vymezení

  • Formy realizace - vyučovací hodina, recitační soutěž
     
  • Místo realizace - v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
     
  • Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
     

Kompetence k učení

Učitel
 

  • vede žáky k vyhledávání a třídění informací
     
  • vede žáky k užívání správné terminologie
     
  • zohledňuje rozdíly ve znalostech a pracovním tempu jednotlivých žáků
     
  • sleduje při hodině pokrok všech žáků
     
  • vede žáky k využívání výpočetní techniky
     

Žáci

  • vyhledávají a třídí informace a propojují je do širších významových celků
     
  • osvojují si základní jazykové a literární pojmy
     
  • kriticky hodnotí výsledky svého učení a diskutují o nich
     
  • využívají prostředků výpočetní techniky
     

Kompetence k řešení problémů

Učitel

  • zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
     
  • vede žáky k plánování postupů

     

Žáci

  • vyhledávají informace vhodné k řešení problémů
     
  • využívají získaných vědomostí a dovedností k objevování různých variant řešení
     
  • samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení
     
  • uvážlivě rozhodují
     

Kompetence komunikativní

 

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
     
  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
     
  • vede žáky k výstižné argumentaci
     

Žáci

  • formulují a vyjadřují své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně a kultivovaně se vyjadřují ústně i písemně
     
  • naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
     
  • účinně se zapojují do diskuse a vhodně obhajují své názory
     
  • rozumí různým typům textů a záznamů
     
  • využívají informačních a komunikačních prostředků
     

Kompetence sociální a personální

Učitel

  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
     
  • dodává žákům sebedůvěru
     
  • vede žáky k dodržování pravidel
     

Žáci

  • účinně spolupracují ve skupině
     
  • podílejí se na utváření příjemné atmosféry v týmu
     
  • věcně argumentují
     

Kompetence občanské

Učitel

  • zadává skupině úkoly způsobem, který vylučuje, aby jeden žák pracoval za ostatní
     
  • motivuje žáky k prozkoumávání názorů a pohledů lišících se od jejich vlastních
     
  • motivuje žáky k zájmu o kulturní dědictví
     

Žáci

  • respektují přesvědčení druhých lidí
     
  • chrání naše tradice, kulturní i historické dědictví
     
  • aktivně se zapojují do kulturního dění
     
  • mají pozitivní postoj k uměleckým dílům
     

Kompetence pracovní

Učitel

  • vede žáky k dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví
     
  • vede žáky k využívání znalostí v běžné praxi
     
  • vede k dodržování bezpečnostních pravidel pro práci s výpočetní technikou
     

Žáci

  • dodržují hygienu práce
     
  • dodržují bezpečnostní pravidla pro práci s výpočetní technikou
     
  • využívá svých znalostí v běžné praxi
     

 

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
(jazyková výchova)
Ročník: 6.
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci, učí se pracovat s PČP, SSČ Tvarosloví, ohebné slovní druhy, určování slovních druhů, mluvnickévýznamy a tvary slov    
Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí, učí se pracovat s SMČ Skladba, větné členy, věta jednuduchá, souvětí    
Spisovně vyslovuje česká a běžná užívaná cizí slova, využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace Zvuková stránka - hláska a písmeno, spisovná a nespisovná výslovnost, zvuková stránka slova věty    
Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití Rozvrstvení národního jazyka - jazyk spisovný a nespisovný    
samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami Obecné poučení o jazyce    
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
(literární výchova)
Ročník: 6.
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Reprodukuje přečtený text, vlastními slovy interpretuje smysl díla, formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby Tvořivá činnost s literárním textem, přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznám a reprodukce hlavních myšlenek    
Vyjádří své pocity z přečteného textu Základy literární teorie, jazyk literárního díla, literatura umělecká a věcná    
Rozlišuje základní literární druhy a žánry Literární druhy a žánry, prózy, poezie a drama    
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA
(komunikační a slohová výchova)
Ročník: 6.
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel Písemný projev, vyplňování jednuduchých tiskopisů, poštovní poukázky, podací lístek, telegram   Během školního roku - 2 slohové práce
Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému a písemného projevu Jednoduché komunikační žánrsy, vzkaz, inzerát, objednávka, zpráva a oznámení, SMS MeV - tvorba mediálních sdělení  D- po přečtení textu se žáci měli rozhodnout, jestli je text o Karlu IV. zprávou nebo oznámením ( ČJ 6.tř. str. 155/1
Osvojeju si základní normy písemného vyjadřování, zvládá jednoduchou grafickou úpravu textu Dopis osobní a úřední    
Zvládá členění na odstavce Popis a jeho funkce    
Umí vyhledat klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu Výtah a výpisky, mluvený projev  

 F- Jak se učíme- naučný text s názvem Atom

PŘ- výpisky z textu "Zrak kočky"

Dokáže odlišit a použít přímou a nepřímou řeč, rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení Vypravování(ústní, písemné)    Z- Můj pobyt u moře
       
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory

pozitivní vzory versus pochybné idoly

- vliv reálných vzorů

- vzory ve vlastní rodině

  ČJ- sloh- tématický oktuh popis osoby ( popis členů rodiny- maminka, tatínek, babička, dědeček, sourozenci...)
Český jazyk a literatura
7. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezi předmětové vztahy Poznámky
Rozpoznává přenesená pojmenování Význam slova: slova jednoznačná a mnohoznačná, slovo, sousloví a rčení, synonyma a homonyma, slova citově zabarvená, odborné názvy   Pravopis v průběhu celého roku
samostatně pracuje s PČP, se SSČ a s dalšími slovníky a příručkami      
rozlišuje nejduležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov Slovní zásoba a její obohacování    
rozlišuje neohebné slovní druhy, ovládá pravopisné jevy morfologické Tvarosloví: neohebné slovní druhy    
rozlišuje výzmanové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí rozlišuje větné členy, ovládá základní pravopisné jevy syntaktické ve větě jednoduché i v souvětí Skladba: druhy vět podle postoje mluvčího, věty jednočlenné, vetné ekvivalenty, ZVČ, rozvíjející větné členy, přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný, druhy vedlejších vět    
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický a ve větě jednoduché i v souvětí Pravopis: i/-y, shoda s podmětem, psaní velkých písmen ve vlastních jménech    
  Tvořivá činnost s literárních textem    
  Pohádka    
reprodukuje přečtený text volná reprodukce přečteného textu nebo slyšeného textu    
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo záznam a reprodukce hlavních myšlenek    
  Základy literární teorie a historie    
  Poezie    
  Obrazná pojmenování zvukové prostředky poezie: rým, rytmus, volný verš    
  Pověst    
Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování      
  Próza    
učí se rozpoznávat základní rysy výrazného individuálního stylu autora struktura literárního díla (námět a téma díla, literární hrdina, kompozice literárního příběhu)    
  Písemný projev    
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru     Během školního roku 2 slohové práce
vhodně užívá jazykových prostředků vzhledem k záměru Popis - výrobku, uměleckého díla, pracovního postupu    
dokáže výstižně vyjádřit charakteristické rysy popisované osoby Charakteristika    
rozlišuje slohové rozvrstvení slovní zásoby, dokáže popsat své city, pocity a nálady Líčení    
dokáže vyhledat klíčová slova, formulovat hlavní myšlenky textu, uspořádat informace v textu s ohledem na jeho účel Výtah    
dokáže sestavit text s jeho ohledem na jeho účel Žádost    
dokáže uspořádat informace s ohledem na jeho účel Životopis    
  Mluvený i písemný projev    
v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodné používá verbálních, nonverbálních i pravingválních prostředků řeči      
využívá poznatků k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní Vypravování    
  ETICKÁ VÝCHOVA    

Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory

Pozitivní vzory versus pochybné idoly-smysl autority, vztah k autoritě

  Učivo bude probráno v českém jazyce- slohu v tématickém okruhu  životopis
Český jazyk a literatura
8. ročník
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
  Obohacování slovní zásoby    
rozlišuje a příklady v textu dokládá nejduležitější způsoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování,zvláště ve frazémech nauka o tvoření slov    
správně používá slova přejatá slova přejatá (výslovnost, pravopis)    
  Tvarosloví    
správně vyslovujeme běžně užívaná cizí jména, umí je skloňovat skloňování jmen přejatých a cizích vlastních jmen v textu    
dokáže rozlišit slovesný rod činný a trpný slovesný vid    
  Pravopis    
využívá poznatky o jazyce ke gramaticky a věcně správnému písemnému projevu i/y v koncovkách psaní předpon s-, z-, vz- a předložek s/se, z/ze, psaní skupin bě/bje, pě, vě/vjě, mě/mně    
  Skladba    
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný,morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí větné členy, jednotlivé druhy vedlejších vět významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami, souvětí souřadné spojovací výrazy a interpunkce v souvětí, jazykové rozbory    
  Obecné poučení o jazyce    
má přehled o slovanských a světových jazycích slovanské jazyky    
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití útvary českého jazyka a jazyková kultura    
literární výchova      
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává i jejich funkce, uvede jejich výrazné představitele Literární druhy a žánry- hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé. Starší literatura    Z- vznik cestopisů
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby      
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování, vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalšíchinformačních zdrojích Recenze    
komunikační a slohová výchova Humanismus,Romantismus, Realismus, Literatura 20. století    
Mluvený a písemný projev      
využívá základy studijního čtění - vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytváří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu Výtah    
  Výpisky    
vhodně užívá jazykové prostředky Charakteristika literární postavy    
vhodně užívá jazykové prostředky výkoladu, formuluje myšlenky a názory v logickém sledu, učí se výstižnému a souvislému ústnímu i písemného projevu Výklad    
samostatně připraví a s oporou pro text přednese referát Referát    
využívá poznatky o jazyce a stylu k tvoření práci - k tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů, rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení Líčení    
pokouší se o vlastní tvořivé psaní, o vyjádření vlastního postoje ke sdělovanému obsahu Úvaha    
vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení je využívá v procesu učení, při tvůrčích činnostech i v praktickém životě, dorozumívá se kultivovaně, výstižně , jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci Souhr poučení o slohu    
dokáže rozpoznat jednotlivé slohové útvary v literárních ukázkách různé slohové útvary v literárních ukázkách MeV - interpretace vztahů mediálních sdělení a reality  
  ETICKÁ VÝCHOVA    

Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory

Pozitivní vzory versus pochybné idoly - vliv zobrazených vzorů a vhodné literární prameny  

 

Učivo bude probráno v českém jazyce- literární výchově ( výběr vhodných literárních pramenů, výběr hlavních i vedlejších hrdinů, kteří nás mohou ovlivnit kladně i záporně)

Český jazyk a literatura
9. ročník
Výstup Učivo Průžezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova, samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami, rozpoznává přesná pojmenování, zvláště ve frazémech rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov Slovní zásoba a tvoření slov: slohové rozvrstvění slovní zásoby, význam slova, homonyma, synonyma, obohacování slovní zásoby, způsoby tvoření slov    
správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary, slov a vědomě jich používá ve vhodné komonikační situaci Tvarosloví (slovní druhy, mluvnické významy a tvary slov)    
rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí Skladba (výpověď a věta, stavby věty, pořádek slov ve větě, rozvíjející větně členy, souvětí, přímá a nepřímá řeč, stavba textu)    
v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí Pravopis (lexikální, morfologický, syntaktický)    
spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova, využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace Zvuková stránka jazyka ( zásady spisovné výslovnosti, přízvuk slovní a větný, intonace, ělenění, souvislé řeči)    
rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití Obecné poučení o jazyce ( skupiny jazyků, rozvrstvení národního jazyka, jazyk a komunikace)    
Literární výchova      
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla Tvořivé činnosti a literárním textem    
rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora      
formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního představení a názory na umělecké místo      
tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie      
rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty      
uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře Základní literární teorie a historie    
rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funci, uvede jejich výrazné představitele Literární druhy a žánry    
porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování, vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích Ukázka z literatury 20. století: poezie, próza, drama MeV- vnímání autora mediálních sdělení  
Komunikační a slohová výchova      
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Písemný projev Výklad    
samostatně připraví a s oporou o text přednese      
uspořádá informace v textu a ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování Popis    
využívání poznatků o jazyce a stylu k vlastnímu tvořivému psaní Líčení    
  Životopis    
odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředkyvzhledem ke svému komunikačnímu záměru Vypravování    
využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů Úvaha    
Mluvený projev      
v mluveném projevu v připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči Proslov    
zapojuje se do diskuze, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu Diskuze    
tvořivě píše na základě svých zájmů a osobních dispozic Fejeton    
rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj Funkční styly    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Žák rozlišuje manipulační působení médií a identifikuje se s pozitivními sociálními vzory Pozitivní vzory verzus pochybné idoly - senzibilizace pro rozlišování vzorů, vliv reálných vzorů, prosociální vzory ve veřejném životě   Učivo bude probráno v českém jazyce -  slohu v tematickém okruhu charakteristika - kamarádka, kamarád, spolužáci, osoby, kterých si vážíš....