Cvičení z matematiky
Cvičení z matematiky
Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávání ve cvičení z matematiky je zaměřeno na:
- užití matematiky v reálných situacích
- osvojení matematických pojmů a postupů řešení
- rozvoj abstraktního a exaktního myšlení
- logické a kritické usuzování
Předmět cvičení z matematiky se vyučuje jako volitelný předmět v 8. ročníku 1 vyučovací hodinu týdně.
Místo realizace: třída, učebna PC
Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení:
Žáci jsou vedeni k:
- osvojení základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů
- vytváření zásoby matematických nástrojů (pojmů a vztahů, algoritmů, metod řešení úloh)
- využívání prostředků výpočetní techniky
Učitel:
- zařazuje metody, při kterých docházejí k řešení a závěrům žáci sami
- vede žáky k plánování postupů a úkolů
- zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
- zadává úkoly s využitím informačních a komunikačních technologií
- vede žáky k aplikaci znalostí v ostatních vyuč. předmětech a v reálném životě
Kompetence k řešení problémů
Žáci:
- zjišťují, že realita je složitější než její matematický model
- provádějí rozbor problémů a plánů řešení, odhadování výsledků- učí se zvolit správný postup při řešení slovních úloh a reálných problémů
Učitel:
- s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
- vede žáky k ověřování výsledků
Kompetence komunikativní
Žáci:
- zdůvodňují matematické postupy
- vytvářejí hypotézy
- komunikují na odpovídající úrovni
Učitel:
- vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
- podle potřeby žákům pomáhá
Kompetence sociální a personální
Žáci:
- spolupracují ve skupině
- se podílejí na utváření příjemné atmosféry v týmu
- učí se věcně argumentovat a provádět sebekontrolu
Učitel:
- zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
- vyžaduje dodržování pravidel slušného chování
Kompetence občanské
Žáci:
- respektují názory ostatních
- formují si volní a charakterové vlastnosti
- zodpovědně se rozhodují podle dané situace
Učitel:
- vede žáky k tomu, aby brali ohled na ostatní
- umožňuje, aby žáci na základě jasných kritérií hodnotili svoji činnost nebo její výsledky
- zajímá se, jak jsou žáci spokojeni s jeho způsobem výuky
Kompetence pracovní
Žáci:
- si zdokonalují grafický projev
- jsou vedeni k efektivitě a důslednosti při organizování vlastní práce
Učitel:
- požaduje dodržování dohodnuté kvality práce, termínů úkolů
- vede žáky k ověřování výsledků
Matematika | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
určí druhou mocninu a odmocninu výpočtem, pomocí tabulek, pomocí kalkulačky; užívá druhou mocninu a odmocninu ve výpočtech | Druhá mocnina a odmocnina. | ||
rozliší odvěsny a přepony, rozumí odvození vzorce Pythagorovy věty | Pythagorova věta, | ||
využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku | výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku, | ||
umí využít poznatky ve slovních úlohách | užití Pythagorovy věty. | ||
zapíše číslo ve tvaru a . 10n pro 1 < a < 10; n je celé číslo; provádí početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem | Mocniny s přirozeným mocnitelem; zápis čísla pomocí mocnin deseti, početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem. | ||
vypočítává obvod kružnice a obsah kruhu | Kruh, kružnice, Thalétova věta, obsah kruhu, délka kružnice. | ||
charakterizuje rotační válec; vypočítá povrch a objem válce | Rotační válec; povrch válce, objem válce. | ||
rozumí pojmu výraz, určí hodnotu číselného výrazu, provádí početní operace s výrazy | Výrazy, číselné výrazy a jejich hodnoty. | ||
matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, zapíše pomocí výrazu s proměnnou slovní text, umí dosadit do výrazu s proměnnou | Proměnná, výrazy s proměnnou, úpravy výrazů, jednočleny, mnohočleny. | ||
umí sestrojit jednoduché konstrukce | Konstrukční úlohy, jednoduché konstrukce, | ||
rozumí pojmu množiny všech bodů dané vlastnosti | množiny všech bodů dané vlastnosti. | ||
řeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav, provádí zkoušku řešení | Lineární rovnice, | ||
řeší slovní úlohy (pomocí lineárních rovnic, úvahou...), ověří výsledek řešení, užívá logickou úvahu a kombinační úsudek, nalézá různá řešení | slovní úlohy. | ||
čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy, zaznamená výsledky jednoduchých statistických šetření do tabulek, umí vypočítat aritmetický průměr | Základy statistiky. |