Cvičení z matematiky

Cvičení z matematiky

Obsahové, časové a organizační vymezení

Vzdělávání ve cvičení z matematiky je zaměřeno na:

  • užití matematiky v reálných situacích
  • osvojení matematických pojmů a postupů řešení
  • rozvoj abstraktního a exaktního myšlení
  • logické a kritické usuzování

Předmět cvičení z matematiky se vyučuje jako volitelný předmět v 8. ročníku 1 vyučovací hodinu týdně.

Místo realizace: třída, učebna PC

Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení:

Žáci jsou vedeni k:

  • osvojení základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů
  • vytváření zásoby matematických nástrojů (pojmů a vztahů, algoritmů, metod řešení úloh)
  • využívání prostředků výpočetní techniky

Učitel:

  • zařazuje metody, při kterých docházejí k řešení a závěrům žáci sami
  • vede žáky k plánování postupů a úkolů
  • zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
  • zadává úkoly s využitím informačních a komunikačních technologií
  • vede žáky k aplikaci znalostí v ostatních vyuč. předmětech a v reálném životě

Kompetence k řešení problémů

Žáci:

  • zjišťují, že realita je složitější než její matematický model
  • provádějí rozbor problémů a plánů řešení, odhadování výsledků- učí se zvolit správný postup při řešení slovních úloh a reálných problémů

Učitel:

  • s chybou žáka pracuje jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
  • vede žáky k ověřování výsledků

Kompetence komunikativní

Žáci:

  • zdůvodňují matematické postupy
  • vytvářejí hypotézy
  • komunikují na odpovídající úrovni

Učitel:

  • vede žáky k užívání správné terminologie a symboliky
  • podle potřeby žákům pomáhá

Kompetence sociální a personální

Žáci:

  • spolupracují ve skupině
  • se podílejí na utváření příjemné atmosféry v týmu
  • učí se věcně argumentovat a provádět sebekontrolu

Učitel:

  • zadává úkoly, při kterých žáci mohou spolupracovat
  • vyžaduje dodržování pravidel slušného chování

Kompetence občanské

Žáci:

  • respektují názory ostatních
  • formují si volní a charakterové vlastnosti
  • zodpovědně se rozhodují podle dané situace

Učitel:

  • vede žáky k tomu, aby brali ohled na ostatní
  • umožňuje, aby žáci na základě jasných kritérií hodnotili svoji činnost nebo její výsledky
  • zajímá se, jak jsou žáci spokojeni s jeho způsobem výuky

Kompetence pracovní

Žáci:

  • si zdokonalují grafický projev
  • jsou vedeni k efektivitě a důslednosti při organizování vlastní práce

Učitel:

  • požaduje dodržování dohodnuté kvality práce, termínů úkolů
  • vede žáky k ověřování výsledků


 

Matematika
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
určí druhou mocninu a odmocninu výpočtem, pomocí tabulek, pomocí kalkulačky; užívá druhou mocninu a odmocninu ve výpočtech Druhá mocnina a odmocnina.    
rozliší odvěsny a přepony, rozumí odvození vzorce Pythagorovy věty Pythagorova věta,    
využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku,    
umí využít poznatky ve slovních úlohách užití Pythagorovy věty.    
zapíše číslo ve tvaru a . 10n pro 1 < a < 10; n je celé číslo; provádí početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem Mocniny s přirozeným mocnitelem; zápis čísla pomocí mocnin deseti, početní operace s mocninami s přirozeným mocnitelem.    
vypočítává obvod kružnice a obsah kruhu Kruh, kružnice, Thalétova věta, obsah kruhu, délka kružnice.    
charakterizuje rotační válec; vypočítá povrch a objem válce Rotační válec; povrch válce, objem válce.    
rozumí pojmu výraz, určí hodnotu číselného výrazu, provádí početní operace s výrazy Výrazy, číselné výrazy a jejich hodnoty.    
matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, zapíše pomocí výrazu s proměnnou slovní text, umí dosadit do výrazu s proměnnou Proměnná, výrazy s proměnnou, úpravy výrazů, jednočleny, mnohočleny.    
umí sestrojit jednoduché konstrukce Konstrukční úlohy, jednoduché konstrukce,    
rozumí pojmu množiny všech bodů dané vlastnosti množiny všech bodů dané vlastnosti.    
řeší lineární rovnice pomocí ekvivalentních úprav, provádí zkoušku řešení Lineární rovnice,    
řeší slovní úlohy (pomocí lineárních rovnic, úvahou...), ověří výsledek řešení, užívá logickou úvahu a kombinační úsudek, nalézá různá řešení slovní úlohy.    
čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy, zaznamená výsledky jednoduchých statistických šetření do tabulek, umí vypočítat aritmetický průměr Základy statistiky.