Občanská výchova
OBČANSKÁ VÝCHOVA
Charakteristika vyučovacího předmětu
1. Obsahové, časové a organizační vymezení
Vzdělávací oblast předmětu
- postupné formování a rozvíjení občanského profilu žáků
- orientace ve významných okolnostech společenského života
- utváření vztahů žáků ke skutečnosti
- formování vnitřních postojů žáků k důležitým oblastem lidského života
- formování vědomí odpovědnosti za vlastní život
- vedení k sebepoznávání
Časová dotace
6. – 9. ročník
1 vyučovací hodina týdně
Místo realizace
- třídy
- učebna PC
- veřejná prostranství mimo školu
2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Kompetence k učení
- žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislosti
- žáci získané poznatky hodnotí, třídí a vyvozují z nich závěry
Postup - vedení žáků k ověřování důsledků
- poskytování problémů a úkolů, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům žáci
- zadávání úkolů způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
Kompetence k řešení problémů
- žáci tvořivě přistupují k řešení problémů, umí vyhledat vhodné informace, pracovat s nimi a umí nalézt řešení
- žáci umí kriticky myslet a jsou schopni hájit svá rozhodnutí
- Postup - kladení otevřených otázek
- volný přístup k informacím
Kompetence komunikativní
- žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory souvisle a kultivovaně
- žáci naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
- žáci komunikují na odpovídající úrovni
Postup
- zájem o náměty, názory, zkušenosti žáků
- vedení žáků k výstižnému, souvislému a kultivovanému projevu,
- podněcování žáků k argumentaci
- vytváření příležitostí pro komunikaci mezi žáky
Kompetence sociální a personální
- žáci umí spolupracovat v týmu, vzájemně si naslouchají a pomáhají
- žáci upevňují dobré mezilidské vztahy
- žáci umí hodnotit svoji práci i práci ostatních
Postup
- hodnocení žáků způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok
- vedení žáků k tomu, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti
Kompetence občanské
- žáci znají legislativu a obecné morální zákony a dodržují je
- žáci respektují názory ostatních
- žáci si formují volní a charakterové rysy a vlastnosti
- žáci se zodpovědně rozhodují podle dané situace
Postup
- vyžadování dodržování pravidel slušného chování
- vedení žáků k prezentaci jejich myšlenek a názorů
Kompetence pracovní
žáci jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce
Postup
- dodávání sebedůvěry
- napomáhání při cestě ke správnému řešení
- vedení ke správnému způsobu používání techniky a vybavení
Občanská výchova | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, škole, v obci | Naše škola | VDO – občanská společnost a škola | |
život ve škole | |||
práva a povinnosti žáků | |||
význam a činnost žákovské samosprávy | |||
společná pravidla a normy | |||
vklad vzdělání pro život | |||
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, škole, v obci | Naše obec, region, kraj | Čj- LV- pověsti | |
zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají | důležité instituce | ||
zajímavá a památná místa | Z- mapa ČR | ||
významní rodáci | |||
místní tradice | |||
ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku | |||
objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání | Naše vlast | ||
rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu | pojem vlasti a vlastenectví | ||
zajímavá a památná místa | Aj, Nj- komunikace | ||
co nás proslavilo | |||
významné osobnosti | |||
státní symboly |
Z- mapa Střední Evropa |
||
státní svátky | |||
významné dny | |||
zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají | Kulturní život | MeV – funkce a vliv médií ve společnosti | |
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí | rozmanitost kulturních projevů | ||
kulturní hodnoty | |||
kulturní tradice | D- Řecko | ||
kulturní instituce | |||
masová kultura | |||
prostředky masové komunikace | |||
masmédia | |||
zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje | Lidská setkání | ||
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí | přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi | ||
zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení | rovnost a nerovnost | VkZ- osobní bezpečí | |
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám | rovné postavení mužů a žen | ||
lidská solidarita | |||
pomoc lidem v nouzi | |||
potřební lidé ve společnosti | |||
Občanská výchova | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Majetek, vlastnictví | ČJ-LV-pohádka, balada | ||
rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady | formy vlastnictví | ||
objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání | hmotné a duševní vlastnictví, jejich ochrana | ||
dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi | hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví | ||
Peníze | |||
vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí | funkce a podoby peněz, formy placení | ||
uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané | rozpočet rodiny, státu | M- přirozená čísla | |
význam daní | |||
Výroba, obchod, služby | |||
rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti | jejich funkce a návaznost | ||
na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu | Principy tržního hospodářství | M- finanční matematika | |
rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje | nabídka, poptávka, trh | ||
vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí | podstata fungování trhu | ||
nejčastější právní formy podnikání | |||
Právní základy státu | D- vznik ČSR 1918 | ||
rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky | znaky státu, typy a formy státu |
ČJ- LV-Jules Verne D- Řecko- Solón |
|
státní občanství ČR | |||
Ústava ČR | |||
složky státní moci, jejich orgány a instituce | |||
rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu | Státní správa a samospráva | VDO – formy participace občanů v politickém životě | |
orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly | |||
Principy demokracie | |||
objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů | znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu | ||
vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů | politický pluralismus, sociální dialog a jejich význam | ||
význam a formy voleb do zastupitelstev |
Občanská výchova | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života | Podobnost a odlišnost lidí | PŘ- člověk | |
projevy chování | |||
rozdíly v prožívání, myšlení a jednání | |||
osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter | VV- vlivbarev na člověka | ||
vrozené předpoklady, osobní potenciál | |||
Vnitřní svět člověka | |||
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek | vnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, systém osobních hodnot, sebehodnocení | PŘ- člověk, smyslové orgány | |
rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání | stereotypy v posuzování druhých lidí | ||
Osobní rozvoj | |||
popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru | životní cíle a plány, životní perspektiva, adaptace na životní změny, sebezměna | ||
význam motivace, aktivity, vůle a osobní kázně při seberozvoji | |||
Vztahy mezi lidmi | |||
osobní a neosobní vztahy | |||
uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních sitacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem, zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení | mezilidská komunikace | ČJ- přísloví | |
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám | konflikty v mezilidských vztazích | ||
rozpozná netolerantní, rasistické, xenofobií a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti | problémy lidské nesnášenlivosti |
TV- olympijské kruhy D- 1896 |
|
Zásady lidského soužití | |||
morálka a mravnost | ČJ- LV- pohádky Hans Christian Andersen | ||
zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje | svoboda a vzájemná závislost | ||
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí | pravidla chování | ||
dělba práce a činností | |||
výhody spolupráce lidí | |||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
DŮSTOJNOST A IDETNITA LIDSKÉ OSOBY žák analyzuje etické aspekty různých životních situací |
úcta k lidské osobě- lidská práva, zdroje lidských práv, svoboda, rovnost, potencionality člověka,pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích, občanská zralost | Tématický celek: Zásady lidského soužití | |
DŮSTOJNOST A IDETNITA LIDSKÉ OSOBY žák analyzujeetické aspekty různých životních situací |
jedinečnost a identita člověka- rozvoj sebevědomí, hodnotová orientace, rozvoj sebeovládání a morálního úsudku, selfmanagement, úvahy nad mravními zásadami, radost a optimismus v životě | Tématický celek:Vnitřní svět člověka | |
INICIATIVA A KOMPLEXNÍ PROSOCIÁLNOST žák je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení |
iniciativa ve ztížených podmínkách- pozitivní formulace problému, pooc anonymnímu člověku, veřejná osobní angažovanost | Tématický celek: Vnitřní svět člověka | |
APLIKOVANÁ ETICKÁ VÝCHOVA žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů |
duchovní rozměr člověka- obrana proti sektám, tolerance k lidem s jiným světovým názorem, informace o různých světonázorech | Tématický elek: Vztahy mezi lidmi |
Občanská výchova | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod | Lidská práva | VDO – občan, občanská společnost a stát | |
základní lidská práva, práva dítěte, jejich ochrana | ČJ-LV- Bible | ||
úprava lidských práv a práv dětí v dokumentech | |||
poškozování lidských práv, šikana, diskriminace | |||
Právní řád České republiky | |||
rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady | význam a funkce právního řádu, orgány právní ochrany občanů, soustava soudů | ||
právní norma, předpis, publikování právních předpisů | |||
Protiprávní jednání | |||
rozlišuje a porovnává úkoly právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosi a spolupráce při postihování trestných činnů | druhy a postihy protiprávního jednání, trestní postižitelnost | ||
dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování | porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví | ||
Právo v každodenním životě | |||
objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství | význam právních vztahů |
ČJ- životopis Pč- volba povolání |
|
"provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci" | důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající | ||
styk s úřady | |||
popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování | Evropská integrace | D- konec studené války | |
podstata, význam, výhody | |||
Evropská unie a ČR | |||
uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy | Mezinárodní spolupráce | AJ, NJ-komunikace | |
ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody | |||
významné mezinárodní organizace (RE, NATO, OSN aj.) | |||
uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory | Globalizace | ||
uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva | projevy, klady a zápory | PŘ- ekologie | |
objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni - v obci, regionu | významné globální problémy, způsoby jejich řešení | ČJ- ekologie- básně | |