Občanská výchova

OBČANSKÁ VÝCHOVA

Charakteristika vyučovacího předmětu

1. Obsahové, časové a organizační vymezení  

Vzdělávací oblast předmětu

  • postupné formování a rozvíjení občanského profilu žáků
  • orientace ve významných okolnostech společenského života
  • utváření vztahů žáků ke skutečnosti
  • formování vnitřních postojů žáků k důležitým oblastem lidského života
  • formování vědomí odpovědnosti za vlastní život
  • vedení k sebepoznávání

Časová dotace

6. – 9. ročník

1 vyučovací hodina týdně

Místo realizace

  • třídy
  • učebna PC
  • veřejná prostranství mimo školu

2. Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků

Kompetence k učení

  • žáci vybírají a využívají vhodné způsoby a metody pro efektivní učení, propojují získané poznatky do širších celků, nalézají souvislosti
  • žáci získané poznatky hodnotí, třídí a vyvozují z nich závěry

Postup - vedení žáků k ověřování důsledků

  • poskytování problémů a úkolů, při kterých docházejí k objevům, řešením a   závěrům žáci
  •  zadávání úkolů způsobem, který umožňuje volbu různých postupů

Kompetence k řešení problémů

  • žáci tvořivě přistupují k řešení problémů, umí vyhledat vhodné informace, pracovat s nimi a umí nalézt řešení
  • žáci umí kriticky myslet a jsou schopni hájit svá rozhodnutí
  • Postup -  kladení otevřených otázek
  • volný přístup k informacím

             Kompetence komunikativní

  • žáci formulují a vyjadřují své myšlenky a názory souvisle a kultivovaně
  • žáci naslouchají promluvám druhých lidí a vhodně na ně reagují
  • žáci komunikují na odpovídající úrovni

Postup

  • zájem o náměty, názory, zkušenosti žáků
  • vedení  žáků k výstižnému, souvislému a kultivovanému projevu,
  • podněcování žáků k argumentaci
  • vytváření příležitostí pro komunikaci mezi žáky

Kompetence sociální a personální

  • žáci umí spolupracovat v týmu, vzájemně si naslouchají a pomáhají
  • žáci upevňují dobré mezilidské vztahy
  • žáci umí hodnotit svoji práci i práci ostatních

Postup

  • hodnocení žáků způsobem, který jim umožňuje vnímat vlastní pokrok
  •   vedení žáků k tomu, aby na základě jasných kritérií hodnotili své činnosti

Kompetence občanské

  • žáci znají legislativu a obecné morální zákony a dodržují je
  • žáci respektují názory ostatních
  • žáci si formují volní a charakterové rysy a vlastnosti
  • žáci se zodpovědně rozhodují podle dané situace

Postup

  • vyžadování dodržování pravidel slušného chování
  •  vedení žáků k prezentaci jejich myšlenek a názorů

Kompetence pracovní

žáci jsou vedeni k efektivitě při organizování vlastní práce

Postup

  • dodávání sebedůvěry
  •  napomáhání při cestě ke správnému řešení
  • vedení ke správnému způsobu používání techniky a vybavení
Občanská výchova
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, škole, v obci Naše škola VDO – občanská společnost a škola  
  život ve škole    
  práva a povinnosti žáků    
  význam a činnost žákovské samosprávy    
  společná pravidla a normy    
  vklad vzdělání pro život    
posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodině, škole, v obci Naše obec, region, kraj    Čj- LV- pověsti
zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají důležité instituce    
  zajímavá a památná místa    Z- mapa ČR
  významní rodáci    
  místní tradice    
  ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku    
objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání Naše vlast    
rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu pojem vlasti a vlastenectví    
  zajímavá a památná místa    Aj, Nj- komunikace
  co nás proslavilo    
  významné osobnosti    
  státní symboly  

 Z- mapa Střední

 Evropa

  státní svátky    
  významné dny    
zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají Kulturní život MeV – funkce a vliv médií ve společnosti  
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí rozmanitost kulturních projevů    
  kulturní hodnoty    
  kulturní tradice    D- Řecko
  kulturní instituce    
  masová kultura    
  prostředky masové komunikace    
  masmédia    
zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje Lidská setkání    
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi    
zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení rovnost a nerovnost    VkZ- osobní bezpečí
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám rovné postavení mužů a žen    
  lidská solidarita    
  pomoc lidem v nouzi    
  potřební lidé ve společnosti    
       
       
Občanská výchova
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
  Majetek, vlastnictví    ČJ-LV-pohádka, balada
rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady formy vlastnictví    
objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání hmotné a duševní vlastnictví, jejich ochrana    
dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví    
  Peníze    
vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí funkce a podoby peněz, formy placení    
uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané rozpočet rodiny, státu    M- přirozená čísla
  význam daní    
  Výroba, obchod, služby    
rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti jejich funkce a návaznost    
na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu Principy tržního hospodářství    M- finanční matematika
rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směřuje své výdaje nabídka, poptávka, trh    
vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí podstata fungování trhu    
  nejčastější právní formy podnikání    
  Právní základy státu    D- vznik ČSR 1918
rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky znaky státu, typy a formy státu  

 ČJ- LV-Jules Verne

D- Řecko- Solón

  státní občanství ČR    
  Ústava ČR    
  složky státní moci, jejich orgány a instituce    
rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu Státní správa a samospráva VDO – formy participace občanů v politickém životě  
  orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly    
  Principy demokracie    
objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů znaky demokratického způsobu rozhodování a řízení státu    
vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů politický pluralismus, sociální dialog a jejich význam    
  význam a formy voleb do zastupitelstev    

 

Občanská výchova
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života Podobnost a odlišnost lidí    PŘ- člověk
  projevy chování    
  rozdíly v prožívání, myšlení a jednání    
  osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter    VV- vlivbarev na člověka
  vrozené předpoklady, osobní potenciál    
  Vnitřní svět člověka    
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek vnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, systém osobních hodnot, sebehodnocení    PŘ- člověk, smyslové orgány
rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání stereotypy v posuzování druhých lidí    
  Osobní rozvoj    
popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru životní cíle a plány, životní perspektiva, adaptace na životní změny, sebezměna    
  význam motivace, aktivity, vůle a osobní kázně při seberozvoji    
  Vztahy mezi lidmi    
  osobní a neosobní vztahy    
uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních sitacích, případné neshody či konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem, zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení mezilidská komunikace    ČJ- přísloví
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám konflikty v mezilidských vztazích    
rozpozná netolerantní, rasistické, xenofobií a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti problémy lidské nesnášenlivosti  

 TV- olympijské kruhy

 D- 1896

  Zásady lidského soužití    
  morálka a mravnost    ČJ- LV- pohádky Hans Christian Andersen
zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje svoboda a vzájemná závislost    
kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí pravidla chování    
  dělba práce a činností    
  výhody spolupráce lidí    
       
  ETICKÁ VÝCHOVA    

DŮSTOJNOST A IDETNITA LIDSKÉ OSOBY

žák analyzuje etické aspekty různých životních situací

úcta k lidské osobě- lidská práva, zdroje lidských práv, svoboda, rovnost, potencionality člověka,pozitivní hodnocení druhých v obtížných situacích, občanská zralost    Tématický celek: Zásady lidského soužití

DŮSTOJNOST A IDETNITA LIDSKÉ OSOBY

žák analyzujeetické aspekty různých životních situací

jedinečnost a identita člověka- rozvoj sebevědomí, hodnotová orientace, rozvoj sebeovládání a morálního úsudku, selfmanagement, úvahy nad mravními zásadami, radost a optimismus v životě   Tématický celek:Vnitřní svět člověka

INICIATIVA A KOMPLEXNÍ PROSOCIÁLNOST

žák je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností přispívá k jejich řešení

iniciativa ve ztížených podmínkách- pozitivní formulace problému, pooc anonymnímu člověku, veřejná osobní angažovanost   Tématický celek: Vnitřní svět člověka

APLIKOVANÁ ETICKÁ VÝCHOVA

žák se rozhoduje uvážlivě a vhodně v každodenních situacích a nevyhýbá se řešení osobních problémů

duchovní rozměr člověka- obrana proti sektám, tolerance k lidem s jiným světovým názorem, informace o různých světonázorech   Tématický elek: Vztahy mezi lidmi

 

Občanská výchova
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod Lidská práva VDO – občan, občanská společnost a stát  
  základní lidská práva, práva dítěte, jejich ochrana    ČJ-LV- Bible
  úprava lidských práv a práv dětí v dokumentech    
  poškozování lidských práv, šikana, diskriminace    
  Právní řád České republiky    
rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady význam a funkce právního řádu, orgány právní ochrany občanů, soustava soudů    
  právní norma, předpis, publikování právních předpisů    
  Protiprávní jednání    
rozlišuje a porovnává úkoly právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosi a spolupráce při postihování trestných činnů druhy a postihy protiprávního jednání, trestní postižitelnost    
dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví    
       
  Právo v každodenním životě    
objasní význam právní úpravy důležitých vztahů - vlastnictví, pracovní poměr, manželství význam právních vztahů  

 ČJ- životopis

Pč- volba povolání

"provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy - osobní přeprava; koupě, oprava či pronájem věci" důležité právní vztahy a závazky z nich vyplývající    
  styk s úřady    
popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování Evropská integrace    D- konec studené války
  podstata, význam, výhody    
  Evropská unie a ČR    
uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy Mezinárodní spolupráce   AJ, NJ-komunikace 
  ekonomická, politická a bezpečnostní spolupráce mezi státy, její výhody    
  významné mezinárodní organizace (RE, NATO, OSN aj.)    
uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory Globalizace    
uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva projevy, klady a zápory    PŘ- ekologie
objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni - v obci, regionu významné globální problémy, způsoby jejich řešení    ČJ- ekologie- básně