Konverzace v AJ
Konverzace v anglickém jazyce
charakteristika vyučovacího předmětu
Obsahové, časové a organizační vymezení ve vyučovacím předmětu Konverzace v anglickém jazyce
Vzdělávací obsah předmětu
- získávání zájmu o studium cizího jazyka a vytváření pozitivního vztahu k tomuto předmětu
- osvojení potřebných jazykových znalostí a dovedností a k aktivnímu využití účinné komunikace v cizím jazyce
- získání schopnosti číst s porozuměním přiměřené texty v daném cizím jazyce
- porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí
- poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání nejdůležitějších informací o zemích studovaného jazyka a k práci s nimi
- pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respektu a tolerance k odlišným kulturním hodnotám jiných národů
Organizační vymezení
Formy realizace:
Vyučovací hodina - skupinové vyučování, dialogy, práce s obrazovým materiálem,
- výklad, poslech, četba, reprodukce textu (písemná, ústní), samostatná práce (vyhledávání informací, práce se slovníkem a s autentickými materiály), hry, soutěže, dramatizace, zpěv, výukové programy a cvičení na PC, krátkodobé projekty, práce s multimediální technikou ( hlasovací zařízení, interaktivní tabule, interaktivní cvičení na internetu
- Konverzační soutěže
- Výjezdy do zahraničí
- Příležitostné akce
- Projekty
Místo realizace
v jazykových učebnách, v učebnách s interaktivní tabulí, počítačové učebně.
Dělení
na skupiny v rámci ročníku
Časové dotace
1 hodina týdně v 7. ročníku
1 hodina týdně v 8. ročníku
1 hodina týdně v 9. ročníku
Výchovná a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků
Vyučující využije všech forem a metod práce k tomu , aby žák dosáhl požadovaných kompetencí.
Kompetence k učení
- žáci si od první vyučovací hodiny osvojují efektivní strategie vedoucí k zvládnutí CJ. Vedeme je prostřednictvím zajímavých a různorodých metod k aktivnímu učení během hodiny.
- Žáky systematicky vedeme ke správné orientaci v dalších materiálech - slovníky,knihy, doplňkové texty, časopisy.
- Žáci jsou vedeni ke schopnosti využívat analogie, odhadovat význam neznámých výrazů podle známých a dříve osvojených , orientovat se v novém neznámém textu poslechovém či čteném - nezbytné pro komunikaci.
- Žákům je dána příležitost v praxi pochopit přínos osvojení CJ - při práci s časopisy, na internetu si zkouší možnosti rozšířit si znalosti z různých oborů ( kultura, sport, příroda ).
Kompetence k řešení problémů
- Projektové vyučování - žáci se učí vyhledávat informace z různých zdrojů, vyhodnocovat je a zpracovávat.
- Používají opakovaně již jednou vyřešený problém na jiné téma - žáci si ověří v praxi, jakého pokroku dosáhli.
Kompetence komunikativní
- Žákům vytváříme dostatečné množství komunikativních situací, aby byli "nuceni" vyjadřovat samostatně svůj názor, svoje mínění, myšlenky ( volba impulsů k rozvoji mluvení a psaní - ne pouze otázky, ale i obrázky, nedokončené věty, začátek zajímavého příběhu. předmět).
- Důležitá je komunikace učitel - žák: učitel doprovází svůj projev gesty, mimikou a názornými pomůckami, pokyny pro žáky jsou jednoduché, jednoznačné a srozumitelné - učitel je součástí skupiny, účastní se všech aktivit, žáci ho napodobují, navazují na něj (důležitý psychologický moment).
- Učitel vymýšlí pro žáky přirozené situace, kdy mluví nejen ve dvojici, ale ve trojici či ve větších skupinách.
- Žáci na II. stupni hrají dialogy, divadlo, hry, vyprávějí či dramatizují jednoduché příběhy, zpívají písničky .
- Dialogy jsou zajímavé a aktuální (nutná možnost obměny - nefunkční, když všichni žáci předvádějí tentýž rozhovor), vycházejí z potřeb každodenního života.
- Nezastupitelná role písniček (didakticky rozpracované) - žáci si jejich prostřednictvím osvojují obraty ,gramatické jevy, které si velmi snadno a dlouho uchovávají v paměti.
- Velkou pozornost věnujeme nácviku poslechu s porozuměním - volíme pestré, zajímavé a pro žáky zábavné prvky motivační i úkoly k porozumění, které žáci dále mohou rozvíjet - na základě poslechu se učí nejen reprodukovat vyslechnuté, ale také využít k dalšímu ústnímu či písemnému projevu.
- Zaměřuje se na aktuální a autentické typy textů a záznamu - učíme žáky pracovat s texty plakátu , oznámení, zpráv, mailů, vzkazů, zákazů a příkazů, pokynů k užívání, receptů SMS zpráv.
- Důležitá je volba témat vhodných pro mentalitu žáků - dospívající žáci se prostřednictvím jazyka dotýkají témat jim blízkých např : láska, přátelství, parta, rodinné vztahy, media, ochrana životního prostředí, drogy.
- Práce s internetem - žáci se učí nejen vyhledávat informace, ale i reagovat na výzvy, využívat aktuální nabídky ( aktuální nabídka online blahopřání) apod.
- Zařazování práce s mimo učebnicovými texty - časopisy pro mládež, básničky a písničky, knihy.
Konverzace v anglickém jazyce | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | My family, Sports , Friends, Jobs, My home, Body. School, Fashion, Free time, Shopping, Travelling,My daily programme,Transport, My hobbies, Film, Music, Teenagers, Books, Animals, Holiday, Our Planet, City or Country, Food and drink, Tourist information | VkeZ : 6. ročník vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity rodina, škola, vrstevnická skupina, obec, spolek |
|
vyžádá jednoduchou informaci, jednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | |||
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | |||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | |||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace za pomocí svých spolužáků a učitele | |||
zvládá společenskou konverzaci, udrží průběh konverzace v modelové situaci |
Konverzace v anglickém jazyce | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | School, School and Rules, School Facilities, Clubs, Talent, Abilities, Nutrition, Health, Shopping, Cities, Travelling, Transport, Jobs, Technologies, People, Feelings, Books, Music, Film, Teenagers, Discoveries, Science | VkeZ 8. ročník Člověk a zdraví OV : 6. ročník Naše škola |
|
vyžádá jednoduchou informaci, jednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
zvládá společenskou konverzaci, udrží průběh konverzace v modelové situaci | |||
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | |||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | |||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | |||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace | |||
Konverzace v anglickém jazyce | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci | The history of the USA and Breat Britain, Australia, Sports and Games, Friends, Materials, Body, Diet, Shopping, Travelling, My daily programme, Books, Animals, Holiday, The Earth, Big Cities, Tourist information, Houses, Science, Discoveries, Future, People, Stories, Celebrations. | ENV : 8. ročník Náš životní styl Přírodopis : 8. ročník Savci |
|
vyžádá jednoduchou informaci, jednoduchým způsobem se domluví v běžných každodenních situacích | |||
zvládá společenskou konverzaci, udrží průběh konverzace v modelové situaci | |||
čte nahlas plynule a foneticky správně texty přiměřeného rozsahu | |||
rozumí obsahu jednoduchých textů v učebnicích a obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory, v textech vyhledá známé výrazy, fráze a odpovědi na otázky | |||
odvodí pravděpodobný význam nových slov z kontextu textu | |||
používá dvojjazyčný slovník, vyhledá informaci nebo význam slova ve vhodném výkladovém slovníku | |||
sestaví jednoduché (ústní i písemné) sdělení týkající se situací souvisejících s životem v rodině, škole a probíranými tematickými okruhy | |||
stručně reprodukuje obsah přiměřeně obtížného textu, promluvy i konverzace |