Mediální výchova

VYUČOVACÍ PŘEDMĚT: MULTIMEDIÁLNÍ VÝCHOVA

CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:

a) Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:

Předmět „ MULTIMEDIÁLNÍ VÝCHOVA“ je vyučován v 7. ročníku po jedné vyučovací hodině týdně jako volitelný předmět. Předmět je realizován v učebně výpočetní techniky. K výuce jsou využívány multimediální prvky jako jsou: digitální fotoaparát, digitální videokamera, diktafon, zvuková aparatura školy a příslušný software na jejich využití. V tomto předmětu je využívána

interaktivní tabule v samostatné učebně, kde žáci předvádějí své připravené prezentace.

Volitelný předmět Práce s počítačem navazuje na povinný předmět Informatika, který je vyučován

v 5. - 9. ročníku. V tomto předmětu si žáci prohlubují své znalosti získané v předmětu informatika, doplňují je a rozšiřují je podle vlastních schopností, potřeb a zájmů.

Napomáhá k tvořivému využívání softwarových a i hardwarových prostředků při prezentaci výsledků jejich práce. Umožňuje žáků získávat praktické zkušenosti, které lze využít i v běžném praktické životě.

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení:

  • žák samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává s druhými spolužáky, kriticky posuzuje a vyvozuje komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy
  • žák poznává smysl a cíl učení, získává pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel zadávanými úkoly vede žáky k samostatnému objevování možností využití informačních a komunikačních technologií v praktickém životě, pro toto poznávání využívají zkušeností s jiným softwarem, spolupráci s ostatními žáky, nápovědu jednotlivých programů, literaturu, informace získávané z internetu apod.
  • učitel umožňuje žákům využívat svých poznámek při praktických úkolech, učí žáky takové poznámky pořizovat a zapisovat v průběhu seznamování se s novou problematikou; ty jim pak pomohou při praktických činnostech

Kompetence k řešení problém

  • žák samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • žák ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel zařazuje metody, při kterých docházejí k novým řešením a závěrům žáci sami; učí žáky chápat, že se při práci s informačními a komunikačními technologiemi budou často setkávat s problémy, které nemají jen jedno správné řešení, ale že možností je více a je třeba hledat ty nejvhodnější
  • učitel vede žáky nejen k nalézání řešení, ale také k jeho praktickému provedení, dotažení do konce a umožňuje žákům prezentovat výsledky jejich práce a hodnotit úspěšnost dosažení cíle

Kompetence komunikativní:

  • žák využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Výchovné a vzdělávací strategie:

učitel vede žáky ke správným způsobům využívání vhodné technologie pro komunikaci na dálku

učitel učí žáky dodržovat vžité konvence a pravidla při komunikaci (forma vhodná pro danou technologii, náležitosti apod.)

Kompetence sociální a personální:

  • žák se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • žák přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vede žáky ke vzájemné spolupráci a pomoci, učí je pracovat ve skupinách, spolupracovat, rozdělit a naplánovat si práci, poradit spolužákovi, naslouchat druhému, hlídat si časové rozvržení
  • učitel hodnotí práce spolu se žáky - učí je hodnotit svoji práci i práci ostatních, při vzájemné komunikaci vede žáky k ohleduplnosti a taktu, ale také kritičnosti, učí je vhodně a slušně vyjádřit svůj názor, chápat, že lidé mají různé schopnosti a dovednosti

Kompetence občanské:

  • žák chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
  • žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel seznamuje žáky s vazbami na legislativu a obecné morální zákony, vysvětluje žákům, co je softwarové pirátství, autorský zákon, ochrana dat a osobních údajů a vyžaduje jejich dodržování při práci s počítačem
  • učitel vede žáky při zpracování informací ke kritickému myšlení nad obsahy sdělení, ke kterým se mohou dostat prostřednictvím internetu i jinými cestami

Kompetence pracovní:

  • žák přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot
  • žák využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel vyžaduje dodržování bezpečnostních a hygienických pravidel pro práci s výpočetní technikou
  • učitel vede žáky k poznání možností využívat jejich znalostí a dovedností práce s technikou pro vyhledávání informací o možnostech dalšího profesního zaměření a možnostech získávání dalších praktických zkušeností pro budoucí vzdělávání a budoucí profese
Mediální výchova
Výstup Učivo Průřezová témata, mezipředmětové vztahy Poznámky
Žák zvládá základy úspěšné prezentace Příprava prezentace, tvorba prezentace, pomůcky a technika, vystupování a forma, zvládání obtíží,   MeV-Tvorba mediálního sdělení  
Žák zvládá pracovat v SW Smart Notebook Instalace SW,ovládací prvky SW Smart Notebook, práce v okně, vytvoření prezentací pomocí SW,    
Žák vytvoří jednoduchý záznam interview Seznámení s diktafonem, práce s diktafoem, natočení diktafonu s určenou osobou na vybrané téma a jeho další zpracování v počítači    
Žák zvládá zapojit zvukovou aparaturu Části zvukové aparatury, postup zapojení, práce s mikrofonem, krátká prezentace své osoby pomocí zvukové aparatury    
Zvládá práce s digitální fotografií Seznámení se SW Zoner, základy práce s oknem programu, jednoduché úpravy fotografií,    
Zvládá práce s digitálním videem Seznámení se s SW na úpravu digitálního videa, notečení krátkého videa, úprava tohoto videa pomocí SW, expedice upraveného videa   MeV-Práce v realizačním týmu