Fyzika
VYUČOVACÍ PŘEDMĚT: FYZIKA
CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:
Mezi hlavní cíle výuky fyziky patří poznávání přírody, uvědomování si užitečnosti přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě, rozvíjení dovednosti objektivně pozorovat, experimentovat, vytvářet a ověřovat hypotézy, vyvozovat z nich závěry,a ty ústně i písemně interpretovat. Žáci se učí rozlišovat příčiny fyzikálních dějů, souvislosti mezi nimi, předvídat je, popřípadě ovlivňovat, a to hlavně v souvislosti s řešením praktických problémů. Ve vzdělávacím předmětu fyzika směřujeme výuku také k podchycení a rozvíjení zájmu o poznávání základních fyzikálních pojmů a zákonitostí, řešení problémů a zdůvodňování správného jednání v praktických situacích a k vytváření potřeb objevovat a vysvětlovat fyzikální jevy, zdůvodňovat vyvozené závěry a získané poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů. Časové vymezení vyučovacího předmětu: v 6. ročníku jsou 2 hodiny týdně, v 7. ročníku jsou 2 hodiny týdně, v 8. ročníku jsou 1 hodiny týdně, v 9. ročníku je 2 hodina týdně. Výuka se realizuje v odborné učebně fyziky a v učebně výpočetní techniky se všemi žáky třídy.
Průřezová témata:
KLÍČOVÉ KOMPETENCE:
Kompetence k učení:
- žáci se učí metodám poznávání přírodních objektů, procesů, vlastností a jevů
- žáci třídí informace z hlediska důležitosti a objektivity
- žáci kriticky posuzujjí výsledky a vyvozují z nich závěry Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel žákům předkládá co nejvíce praktických pokusů
- učitel zařazuje metody, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům žáci sami
- učitel žáky vede k tomu, aby vždy nejprve odhadli výsledky experimentu a po dosažení závěru korigovali své hypotézy
Kompetence k řešení problému:
- žáci se učí přecházet od smyslového poznávání k poznávání založenému na pojmech, teoriích a modelech
- žáci se učí chápat vzájemné souvislosti a zákonitosti přírodních jevů
- žáci se učí poznatky zobecňovat a aplikovat v různých oblastech života
Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel společně s žáky formuluje cíl činnosti
- učitel žákům umožňuje předpokládat, prakticky ověřovat a vyvozovat závěry na základě osvojených znalostí a dovedností
- učitel vede žáky k užívání metod a informaci, které by přispěly k řešení daného problému
Kompetence komunikativní:
- žáci se učí stručně, přehledně a objektivně sdělovat postup a výsledky svých pozorování a experimentů, ústně i písemně
- žáci naslouchají názorům učitele i spolužáků, vhodně na ně reagují, účinně se zapojují do diskuse
- žáci obhajují svůj názor a vhodně argumentují nápady, svůj názor zdůvodní Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel vytváří příležitosti pro vzájernnou komunikaci žáků k danému úkolu
- učitel žáky vede k tomu, aby výsledky svých pokusů komentovali, vysvětlili a obhájili
- učitel žákům umožňuje, aby si vzájemně sdělovali své názory a diskutovali o nich
Kompetence sociální a personální:
- žáci se učí účinně spolupracovat ve skupině
- žáci se učí podílet se společně s učitelem na vytváření pravidel práce v týmu Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel vede vyučování tak, aby žáci měli možnost spolupracovat při experimentech i při řešení problémových úloh
- učitel umožňuje žákům statisticky zpracovávat a třídit informace
- učitel vede vyučování tak, že žáci mají možnost spolupracovat při výukových programech
Kompetence občanské:
- žáci poznávají možnosti rozvoje i zneužití fyzikálních jevů
- žáci se učí odpovědnosti za zachování životního prostředí Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel žáky seznamuje s historií zneužívání fyzikálních objevů pro válečné účely, s příčinami ekologických havárií a s příčinami zhoršení životního prostředí
- učitel vede žáky k respektování požadavků na kvalitní životní prostředí
Kompetence pracovní:
- žáci se učí plánovat pracovní postup při experimentálních úlohách
- žáci pracují tak, aby nepoškodili své zdraví ani neznehodnotili pracovní pomůcky
- žáci se seznamují se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Výchovné a vzdělávací strategie:
- učitel důsledně vyžaduje dodržování pravidel bezpečnosti práce
- učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálů, přístrojů, pomůcek a vybavení
Fyzika | |||
Ročník 6. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozlišuje látku a těleso, dovede uvést příklady látek a těles | látka a těleso, rozdělení látek na pevné, kapalné a plynné |
F8 – látky Ch8 – složení látek |
|
rozpozná, zda na dané těleso působí síla a pomocí prodloužené pružiny porovná podle velikosti dvě působící síly, změří sílu siloměrem | síla působící na těleso, gravitační síla, gravitační pole | ||
správně používá pojem atom, molekula, iont | (jádro, obal, proton, neutron a elektron) |
Ch 8 – atom, prvek |
|
má představu o tom, z čeho se skládá atom | částicové složení látek, složení atomu | F8 – částicové složení látek | |
ověří, jestli na těleso působí elektrická síla, a zda v jeho okolí existuje elektrické pole | elektrická síla, elektrické pole | ||
zjistí, zda na těleso působí magnetická síla, dokáže popsat využití magnetické síly v praktických situacích, ověří existenci magnetického pole, u konkrétního magnetu dokáže pokusně určit druh pólu a graficky znázornit indukční čáry, | magnetické vlastnosti látek, magnetické pole | Z 6 - glóbus | |
ovládá značky a jednotky základních veličin | fyzikální veličiny, | ||
změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách | délka | M – převody jednotek | |
změří hmotnost pevných a kapalných těles na sklonných a rovnoramenných vahách a výsledek zapíše ve vhodné jednotce | hmotnost | ||
změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapíše výsledek | objem | ||
z hmotnosti a objemu vypočítá hustotu, s porozuměním používá vztah ?=m/V, měří hustoměrem, pracuje s tabulkami | hustota | Ch 8 – částice, látky | |
změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot | teplota | Ch 8 – měření teploty | |
předpoví, zda se délka či objem tělesa při změně teploty zvětší nebo zmenší | teplotní roztažnost těles | ||
změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin | čas | ||
pokusně ověří, za jakých podmínek prochází obvodem elektrický proud, změří elektrický proud ampérmetrem a elektrické napětí voltmetrem | elektrický proud | ||
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem | pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka | ||
správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu | jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod | ||
volí k jednotlivým spotřebičům vhodný zdroj napětí | |||
odliší zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určí výsledné elektrické napětí, výsledný elektrický proud a výsledný odpor spotřebičů |
Fyzika | |||
Ročník 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozhodne, zda je dané těleso v klidu či pohybu vzhledem k jinému tělesu | pohyb a klid tělesa, jejich relativnost | ||
změří dráhu uraženou tělesem a odpovídající čas, používá s porozuměním vztah v=s/t pro rychlost rovnoměrného pohybu tělesa při řešení úloh, | dráha a čas | ||
určí průměrnou rychlost z dráhy uražené tělesem za určitý čas, znázorní grafem závislost dráhy rovnoměrného pohybu na čase a určí z něj k danému času dráhu a naopak | okamžitá a průměrná rychlost rovnoměrného pohybu | ||
rozpozná, zda na dané těleso působí síla a pomocí prodloužené pružiny porovná podlevelikosti dvě působící síly, změří sílu siloměrem, | síla působící na těleso | ||
určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů, | výslednice sil, skládání sil | ||
užívá s porozuměním vztah mezi gravitační silou působící na těleso a hmotností tělesa F=m.g při řešení jednoduchých úloh | gravitační síla, gravitační pole | ||
využívá Newtonovy zákony k vysvětlení nebo předvídání změn pohybu tělesa při působení sil | Newtonovy pohybové zákony | ||
určí pokusně těžiště tělesa a pro praktické situace využívá fakt, že poloha těžiště závisí na rozložení látky v tělese | těžiště tělesa, (první,druhý a třetí) | ||
využívá poznatky o podmínkách rovnovážné polohy na páce a pevné kladce pro vysvětlení praktických situací | páka, pevná kladka | ||
rozeznává jednotlivé druhy sil, změří třecí sílu, užívá s porozuměním poznatek, že třecí síla závisí na druhu materiálu a drsnosti třecích ploch, ale nikoli na jejich obsahu, navrhne způsob zvětšení nebo zmenšení třecí síly | síla, třecí síla | ||
užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla v kapalině působí | tlak | ||
užívá Pascalův zákon k vysvětlení funkce hydraulických zařízení | Pascalův zákon | ||
vysvětlí vznik hydrostatického tlaku a s porozuměním používá vztah p=h ? g k řešení problémů a úloh | hydrostatický tlak, | Ch 8 – vlastnosti látek | |
objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci | vztlaková síla působící na tělesa v kapalině, | ||
porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině | plování, vznášení se a potápění těles v kapalině, | ||
vysvětlí vznik atmosférického tlaku, změří ho a určí tlak plynu v uzavřené nádobě | atmosférický tlak, tlak plynu v uzavřené nádobě | ||
rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla, rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží, vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí | světlo, zdroj světla | ||
využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu | přímočaré šíření světla rychlost světla | ||
využívá zákona odrazu světla na rozhraní dvou optických prostředí k nalezení obrazu v rovinném zrcadle | odraz světelného paprsku, | ||
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem a dokáže uvést příklad jejich využití v praxi, najde pokusně ohnisko dutého zrcadla, | zrcadla | Př 8 – léčebné metody | |
rozhodne na základě znalostí o rychlostech světla ve dvou prostředích, zda se světlo při přechodu z jednoho prostředí do druhého bude lámat ke kolmici nebo od kolmice | lom světla na optickém rozhraní |
Fyzika | |||
Ročník 8. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
rozumí pojmu mechanická práce a výkon, dokáže určit, kdy těleso ve fyzice práci koná, s porozuměním používá vztah W=Fs a P=W/t při řešení problémů a úloh | mechanická práce, výkon | ||
z vykonané práce určí v jednoduchých případech změnu polohové a pohybové energie, je schopen porovnat pohybové energie těles na základě jejich rychlostí a hmotností | polohová a pohybová energie | TV 6.-9.změnu polohové energie těles lze využít v míčových hrách při individuální hráčské činnosti | |
vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty | vnitřní energie tělesa | ||
rozpozná v přírodě a v praktickém životě některé formy tepelné výměny (vedením,tepelným zářením) | tepelná výměna | Ch 8 – vlastnosti látek | |
dokáže určit množství tepla přijatého a odevzdaného tělesem, zná li hmotnost, měrnou tepelnou kapacitu a změnu teploty tělesa (bez změny skupenství) | teplo přijaté a odevzdané tělesem | ||
rozpozná jednotlivé skupenské přeměny a bude schopen uvést praktický příklad (tání, tuhnutí, vypařování, var, kondenzace, sublimace a desublimace), určí skupenské teplo tání u některých látek, zjistí, kdy nastává kapalnění vodní páry ve vzduchu, dokáže vysvětlit základní meteorologické děje, objasní jev anomálie vody a jeho důsledky v přírodě | změny skupenství | ||
ověří, jestli na těleso působí elektrická síla, a zda v jeho okolí existuje elektrické pole | elektrická síla, elektrické pole | Z - glóbus | |
pokusně ověří, za jakých podmínek prochází obvodem elektrický proud, objasní účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové), změří elektrický proud ampérmetrem a elektrické napětí voltmetrem, odliší zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určí výsledné elektrické napětí, výsledný elektrický proud a výsledný odpor spotřebičů | elektrický proud, elektrické napětí | ||
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem, volí k jednotlivým spotřebičům vhodný zdroj napětí | pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka | ||
používá s porozuměním Ohmův zákon pro kovy v úlohách ( A = U/I ) | Ohmův zákon | ||
pochopí, že odpor vodiče se zvětšuje s rostoucí délkou a teplotou vodiče, zmenšuje se se zvětšujícím se obsahem jeho průřezu a souvisí s materiálem, ze kterého je vodič vyroben pochopí, že odpor vodiče se zvětšuje s rostoucí délkou a teplotou vodiče, zmenšuje se se zvětšujícím se obsahem jeho průřezu a souvisí s materiálem, ze kterého je vodič vyroben, | odpor vodiče | Ch 8 -Beketovova řada kovů | |
správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu | jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod | ||
určit, co je v jeho okolí zdrojem zvuku, pozná, že k šíření zvuku je nezbytnou podmínkou látkové prostředí | akustika, zvuk,zdroj zvuku, šíření zvuku, | ||
chápe odraz zvuku jako odraz zvukového vzruchu od překážky a dovede objasnit vznik ozvěny | odraz zvuku | ||
zjistí, že výška tónu je tím větší, čím větší je jeho kmitočet | tón, výška tónu, kmitočet tónu | ||
rozumí pojmu hlasitost zvuku a má představu, jak hlasité jsou různé zdroje zvuku v jeho okolí, určí možnosti, jak omezit nepříznivý vliv nadměrně hlasitého zvuku na člověka | hlasitost zvuku | Výchova ke zdraví |
Fyzika | |||
Ročník 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
zjistí zda na těleso působí magnetická síla, dokáže popsat využití magnetické síly v praktických situacích, ověří existenci magnetického pole, u konkrétního magnetu dokáže pokusně určit druh pólu a graficky znázornit indukční čáry | magnetické pole | F6 – magnetická síla | |
určí magnetické pole cívky s proudem | magnetické pole cívky s proudem | ||
porovná vlastnosti trvalého magnetu a elektromagnetu | elektromagnet | ||
vysvětlí, na čem je založen stejnosměrný elektromotor | elektromotor | ||
objasní, na čem závisí indukovaný proud v dané cívce | elektromagnetická indukce | ||
rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu, ověří pokusem, na čem závisí velikost indukovaného proudu v cívce a objasní vznik střídavého proudu | střídavý proud | ||
popíše funkci transformátoru a jeho využití při přenosu elektrické energie | transformátor | ||
dokáže popsat způsob výroby a přenosu elektrické energie, popíše některé nepříznivé vlivy při výrobě elektrické energie v elektrárnách na životní prostředí | výroba a přenos elektrické energie | ||
uvede příklady vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech z běžného života a z přírody | vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech | Ch 8 – vlastnosti látek | |
vysvětlí, jak se mění odpor polovodiče při změně teploty | polovodiče | ||
navrhne, jak u neoznačené diody zjistí anodu | dioda | ||
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem | pravidla bezpečné práce |
INF 6.-9.třída- dodržování pravidel bezpečnosti při manipulaci s periferiemi počítače TV 6.-9. třída- dodržování pravidel bezpečnosti při manipulaci |
|
chápe, co je podstatou světla,v jakém prostředí a jakou rychlostí se šíří elektromagnetické vlny | elektromagnetické vlny a záření | ||
rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla, vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí | světlo, zdroj světla, rychlost světla | ||
rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží | odraz světelného paprsku | ||
využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu | přímočaré šíření světla | ||
rozhodne na základě znalostí o rychlostech světla ve dvou prostředích, zda se světlo při přechodu z jednoho prostředí do druhého bude lámat ke kolmici nebo od kolmice | lom světla na optickém rozhraní | ||
rozliší pokusně spojku a rozptylku, najde pokusně ohnisko tenké spojky a určí její ohniskovou vzdálenost, dokáže popsat, z čeho jsou složeny jednoduché optické přístroje a jak se využívají v běžném životě, porozumí pojmům krátkozrakost a dalekozrakost a způsobu nápravy těchto očních vad brýlemi | optické čočky | ||
vysvětlí, jak se štěpí atomové jádro, pojem řetězová reakce a popíše, na jakém principu funguje jaderný reaktor, porozumí, jak je zajištěn bezpečný provoz v jaderné elektrárně, dokáže popsat nepříznivý vliv radioaktivního a ultrafialového záření na lidský organismus | štěpení atomového jádra, řetězová reakce, jaderný reaktor |
Ch 8 – atom Ch 9 - energie |
|
popíše Sluneční soustavu a má představu o pohybu vesmírných těles (na základě poznatků o gravitačních silách), odliší planetu a hvězdu, popíše hlavní součásti Sluneční soustavy (planety, měsíce, planetky, komety), má představu, jaké děje se odehrávají na Slunci, objasní střídání dne a noci, ročních období a vznik jednotlivých měsíčních fází | Vesmír, Sluneční soustava |
Z 6 – vesmír Př 6 – vznik vesmíru |