Fyzika

 

VYUČOVACÍ PŘEDMĚT: FYZIKA

CHARAKTERISTIKA VYUČOVACÍHO PŘEDMĚTU:

Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu:

Mezi hlavní cíle výuky fyziky patří poznávání přírody, uvědomování si užitečnosti přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě, rozvíjení dovednosti objektivně pozorovat, experimentovat, vytvářet a ověřovat hypotézy, vyvozovat z nich závěry,a ty ústně i písemně interpretovat. Žáci se učí rozlišovat příčiny fyzikálních dějů, souvislosti mezi nimi, předvídat je, popřípadě ovlivňovat, a to hlavně v souvislosti s řešením praktických problémů. Ve vzdělávacím předmětu fyzika směřujeme výuku také k podchycení a rozvíjení zájmu o poznávání základních fyzikálních pojmů a zákonitostí, řešení problémů a zdůvodňování správného jednání v praktických situacích a k vytváření potřeb objevovat a vysvětlovat fyzikální jevy, zdůvodňovat vyvozené závěry a získané poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů. Časové vymezení vyučovacího předmětu: v 6. ročníku jsou 2 hodiny týdně, v 7. ročníku jsou 2 hodiny týdně, v 8. ročníku jsou 1 hodiny týdně, v 9. ročníku je 2 hodina týdně. Výuka se realizuje v odborné učebně fyziky a v učebně výpočetní techniky se všemi žáky třídy.

Průřezová témata:

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení:

  • žáci se učí metodám poznávání přírodních objektů, procesů, vlastností a jevů
  • žáci třídí informace z hlediska důležitosti a objektivity
  • žáci kriticky posuzujjí výsledky a vyvozují z nich závěry Výchovné a vzdělávací strategie:
  • učitel žákům předkládá co nejvíce praktických pokusů
  • učitel zařazuje metody, při kterých docházejí k objevům, řešením a závěrům žáci sami
  • učitel žáky vede k tomu, aby vždy nejprve odhadli výsledky experimentu a po dosažení závěru korigovali své hypotézy

Kompetence k řešení problému:

  • žáci se učí přecházet od smyslového poznávání k poznávání založenému na pojmech, teoriích a modelech
  • žáci se učí chápat vzájemné souvislosti a zákonitosti přírodních jevů
  • žáci se učí poznatky zobecňovat a aplikovat v různých oblastech života

Výchovné a vzdělávací strategie:

  • učitel společně s žáky formuluje cíl činnosti
  • učitel žákům umožňuje předpokládat, prakticky ověřovat a vyvozovat závěry na základě osvojených znalostí a dovedností
  • učitel vede žáky k užívání metod a informaci, které by přispěly k řešení daného problému

Kompetence komunikativní:

  • žáci se učí stručně, přehledně a objektivně sdělovat postup a výsledky svých pozorování a experimentů, ústně i písemně
  • žáci naslouchají názorům učitele i spolužáků, vhodně na ně reagují, účinně se zapojují do diskuse
  • žáci obhajují svůj názor a vhodně argumentují nápady, svůj názor zdůvodní Výchovné a vzdělávací strategie:
  • učitel vytváří příležitosti pro vzájernnou komunikaci žáků k danému úkolu
  • učitel žáky vede k tomu, aby výsledky svých pokusů komentovali, vysvětlili a obhájili
  • učitel žákům umožňuje, aby si vzájemně sdělovali své názory a diskutovali o nich

Kompetence sociální a personální:

  • žáci se učí účinně spolupracovat ve skupině
  • žáci se učí podílet se společně s učitelem na vytváření pravidel práce v týmu Výchovné a vzdělávací strategie:
  • učitel vede vyučování tak, aby žáci měli možnost spolupracovat při experimentech i při řešení problémových úloh
  • učitel umožňuje žákům statisticky zpracovávat a třídit informace
  • učitel vede vyučování tak, že žáci mají možnost spolupracovat při výukových programech

Kompetence občanské:

  • žáci poznávají možnosti rozvoje i zneužití fyzikálních jevů
  • žáci se učí odpovědnosti za zachování životního prostředí Výchovné a vzdělávací strategie:
  • učitel žáky seznamuje s historií zneužívání fyzikálních objevů pro válečné účely, s příčinami ekologických havárií a s příčinami zhoršení životního prostředí
  • učitel vede žáky k respektování požadavků na kvalitní životní prostředí

Kompetence pracovní:

  • žáci se učí plánovat pracovní postup při experimentálních úlohách
  • žáci pracují tak, aby nepoškodili své zdraví ani neznehodnotili pracovní pomůcky
  • žáci se seznamují se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Výchovné a vzdělávací strategie:
  • učitel důsledně vyžaduje dodržování pravidel bezpečnosti práce
  • učitel vede žáky ke správným způsobům užití materiálů, přístrojů, pomůcek a vybavení
Fyzika
Ročník 6.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
rozlišuje látku a těleso, dovede uvést příklady látek a těles látka a těleso, rozdělení látek na pevné, kapalné a plynné    

F8 – látky

Ch8 – složení látek
rozpozná, zda na dané těleso působí síla a pomocí prodloužené pružiny porovná podle velikosti dvě působící síly, změří sílu siloměrem síla působící na těleso, gravitační síla, gravitační pole    
správně používá pojem atom, molekula, iont (jádro, obal, proton, neutron a elektron)    

Ch 8 – atom, prvek

má představu o tom, z čeho se skládá atom částicové složení látek, složení atomu     F8 – částicové složení látek
ověří, jestli na těleso působí elektrická síla, a zda v jeho okolí existuje elektrické pole elektrická síla, elektrické pole    
zjistí, zda na těleso působí magnetická síla, dokáže popsat využití magnetické síly v praktických situacích, ověří existenci magnetického pole, u konkrétního magnetu dokáže pokusně určit druh pólu a graficky znázornit indukční čáry, magnetické vlastnosti látek, magnetické pole     Z 6 - glóbus
ovládá značky a jednotky základních veličin fyzikální veličiny,    
změří délku tělesa, výsledek zapíše a vyjádří v různých jednotkách délka     M – převody jednotek
změří hmotnost pevných a kapalných těles na sklonných a rovnoramenných vahách a výsledek zapíše ve vhodné jednotce hmotnost    
změří objem kapalného a pevného tělesa pomocí odměrného válce a zapíše výsledek objem    
z hmotnosti a objemu vypočítá hustotu, s porozuměním používá vztah ?=m/V, měří hustoměrem, pracuje s tabulkami hustota     Ch 8 – částice, látky
změří teplotu pomocí teploměrů, určí rozdíl teplot z naměřených hodnot teplota     Ch 8 – měření teploty
předpoví, zda se délka či objem tělesa při změně teploty zvětší nebo zmenší teplotní roztažnost těles    
změří časový úsek pomocí stopek a orientuje se na ciferníku hodin čas    
pokusně ověří, za jakých podmínek prochází obvodem elektrický proud, změří elektrický proud ampérmetrem a elektrické napětí voltmetrem elektrický proud    
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka    
správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod    
volí k jednotlivým spotřebičům vhodný zdroj napětí      
odliší zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určí výsledné elektrické napětí, výsledný elektrický proud a výsledný odpor spotřebičů      

 

Fyzika
Ročník 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
rozhodne, zda je dané těleso v klidu či pohybu vzhledem k jinému tělesu pohyb a klid tělesa, jejich relativnost    
změří dráhu uraženou tělesem a odpovídající čas, používá s porozuměním vztah v=s/t pro rychlost rovnoměrného pohybu tělesa při řešení úloh, dráha a čas    
určí průměrnou rychlost z dráhy uražené tělesem za určitý čas, znázorní grafem závislost dráhy rovnoměrného pohybu na čase a určí z něj k danému času dráhu a naopak okamžitá a průměrná rychlost rovnoměrného pohybu    
rozpozná, zda na dané těleso působí síla a pomocí prodloužené pružiny porovná podlevelikosti dvě působící síly, změří sílu siloměrem, síla působící na těleso    
určí výpočtem i graficky velikost a směr výslednice dvou sil stejných či opačných směrů, výslednice sil, skládání sil    
užívá s porozuměním vztah mezi gravitační silou působící na těleso a hmotností tělesa F=m.g při řešení jednoduchých úloh gravitační síla, gravitační pole    
využívá Newtonovy zákony k vysvětlení nebo předvídání změn pohybu tělesa při působení sil Newtonovy pohybové zákony    
určí pokusně těžiště tělesa a pro praktické situace využívá fakt, že poloha těžiště závisí na rozložení látky v tělese těžiště tělesa, (první,druhý a třetí)    
využívá poznatky o podmínkách rovnovážné polohy na páce a pevné kladce pro vysvětlení praktických situací páka, pevná kladka    
rozeznává jednotlivé druhy sil, změří třecí sílu, užívá s porozuměním poznatek, že třecí síla závisí na druhu materiálu a drsnosti třecích ploch, ale nikoli na jejich obsahu, navrhne způsob zvětšení nebo zmenšení třecí síly síla, třecí síla    
užívá s porozuměním vztah mezi tlakem, tlakovou silou a obsahem plochy na níž síla v kapalině působí tlak    
užívá Pascalův zákon k vysvětlení funkce hydraulických zařízení Pascalův zákon    
       
vysvětlí vznik hydrostatického tlaku a s porozuměním používá vztah p=h ? g k řešení problémů a úloh hydrostatický tlak,     Ch 8 – vlastnosti látek
objasní vznik vztlakové síly a určí její velikost a směr v konkrétní situaci vztlaková síla působící na tělesa v kapalině,    
porovnáním vztlakové a gravitační síly dokáže předpovědět, zda se těleso potopí v kapalině, zda se v ní bude vznášet nebo zda bude plovat na hladině plování, vznášení se a potápění těles v kapalině,    
vysvětlí vznik atmosférického tlaku, změří ho a určí tlak plynu v uzavřené nádobě atmosférický tlak, tlak plynu v uzavřené nádobě    
rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla, rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží, vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí světlo, zdroj světla    
využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu přímočaré šíření světla rychlost světla    
využívá zákona odrazu světla na rozhraní dvou optických prostředí k nalezení obrazu v rovinném zrcadle odraz světelného paprsku,    
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem a dokáže uvést příklad jejich využití v praxi, najde pokusně ohnisko dutého zrcadla, zrcadla     Př 8 – léčebné metody
rozhodne na základě znalostí o rychlostech světla ve dvou prostředích, zda se světlo při přechodu z jednoho prostředí do druhého bude lámat ke kolmici nebo od kolmice lom světla na optickém rozhraní    

 

 

Fyzika
Ročník 8.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
rozumí pojmu mechanická práce a výkon, dokáže určit, kdy těleso ve fyzice práci koná, s porozuměním používá vztah W=Fs a P=W/t při řešení problémů a úloh mechanická práce, výkon    
z vykonané práce určí v jednoduchých případech změnu polohové a pohybové energie, je schopen porovnat pohybové energie těles na základě jejich rychlostí a hmotností polohová a pohybová energie    TV 6.-9.změnu polohové energie těles lze využít v míčových hrách při individuální hráčské činnosti
vysvětlí změnu vnitřní energie tělesa při změně teploty vnitřní energie tělesa    
rozpozná v přírodě a v praktickém životě některé formy tepelné výměny (vedením,tepelným zářením) tepelná výměna     Ch 8 – vlastnosti látek
dokáže určit množství tepla přijatého a odevzdaného tělesem, zná li hmotnost, měrnou tepelnou kapacitu a změnu teploty tělesa (bez změny skupenství) teplo přijaté a odevzdané tělesem    
rozpozná jednotlivé skupenské přeměny a bude schopen uvést praktický příklad (tání, tuhnutí, vypařování, var, kondenzace, sublimace a desublimace), určí skupenské teplo tání u některých látek, zjistí, kdy nastává kapalnění vodní páry ve vzduchu, dokáže vysvětlit základní meteorologické děje, objasní jev anomálie vody a jeho důsledky v přírodě změny skupenství    
ověří, jestli na těleso působí elektrická síla, a zda v jeho okolí existuje elektrické pole elektrická síla, elektrické pole     Z - glóbus
pokusně ověří, za jakých podmínek prochází obvodem elektrický proud, objasní účinky elektrického proudu (tepelné, světelné, pohybové), změří elektrický proud ampérmetrem a elektrické napětí voltmetrem, odliší zapojení spotřebičů v obvodu za sebou a vedle sebe a určí výsledné elektrické napětí, výsledný elektrický proud a výsledný odpor spotřebičů elektrický proud, elektrické napětí    
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem, volí k jednotlivým spotřebičům vhodný zdroj napětí pravidla bezpečné práce, zkrat, pojistka    
používá s porozuměním Ohmův zákon pro kovy v úlohách ( A = U/I ) Ohmův zákon    
pochopí, že odpor vodiče se zvětšuje s rostoucí délkou a teplotou vodiče, zmenšuje se se zvětšujícím se obsahem jeho průřezu a souvisí s materiálem, ze kterého je vodič vyroben pochopí, že odpor vodiče se zvětšuje s rostoucí délkou a teplotou vodiče, zmenšuje se se zvětšujícím se obsahem jeho průřezu a souvisí s materiálem, ze kterého je vodič vyroben, odpor vodiče     Ch 8 -Beketovova řada kovů
správně sestaví jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod podle schématu jednoduchý a rozvětvený elektrický obvod    
určit, co je v jeho okolí zdrojem zvuku, pozná, že k šíření zvuku je nezbytnou podmínkou látkové prostředí akustika, zvuk,zdroj zvuku, šíření zvuku,    
chápe odraz zvuku jako odraz zvukového vzruchu od překážky a dovede objasnit vznik ozvěny odraz zvuku    
zjistí, že výška tónu je tím větší, čím větší je jeho kmitočet tón, výška tónu, kmitočet tónu    
rozumí pojmu hlasitost zvuku a má představu, jak hlasité jsou různé zdroje zvuku v jeho okolí, určí možnosti, jak omezit nepříznivý vliv nadměrně hlasitého zvuku na člověka hlasitost zvuku     Výchova ke zdraví

 

Fyzika
Ročník 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
zjistí zda na těleso působí magnetická síla, dokáže popsat využití magnetické síly v praktických situacích, ověří existenci magnetického pole, u konkrétního magnetu dokáže pokusně určit druh pólu a graficky znázornit indukční čáry magnetické pole     F6 – magnetická síla
určí magnetické pole cívky s proudem magnetické pole cívky s proudem    
porovná vlastnosti trvalého magnetu a elektromagnetu elektromagnet    
vysvětlí, na čem je založen stejnosměrný elektromotor elektromotor    
objasní, na čem závisí indukovaný proud v dané cívce elektromagnetická indukce    
rozliší stejnosměrný proud od střídavého na základě jejich časového průběhu, ověří pokusem, na čem závisí velikost indukovaného proudu v cívce a objasní vznik střídavého proudu střídavý proud    
popíše funkci transformátoru a jeho využití při přenosu elektrické energie transformátor    
dokáže popsat způsob výroby a přenosu elektrické energie, popíše některé nepříznivé vlivy při výrobě elektrické energie v elektrárnách na životní prostředí výroba a přenos elektrické energie    
uvede příklady vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech z běžného života a z přírody vedení elektrického proudu v kapalinách a v plynech     Ch 8 – vlastnosti látek
vysvětlí, jak se mění odpor polovodiče při změně teploty polovodiče    
navrhne, jak u neoznačené diody zjistí anodu dioda    
dodržuje pravidla bezpečné práce při zacházení s elektrickými zařízeními, objasní nebezpečí vzniku zkratu a popíše možnosti ochrany před zkratem pravidla bezpečné práce  

 INF 6.-9.třída- dodržování pravidel bezpečnosti při manipulaci s periferiemi počítače

TV 6.-9. třída- dodržování pravidel bezpečnosti při manipulaci

chápe, co je podstatou světla,v jakém prostředí a jakou rychlostí se šíří elektromagnetické vlny elektromagnetické vlny a záření    
rozpozná ve svém okolí různé zdroje světla, vyhledá hodnotu rychlosti světla v tabulkách pro vakuum a pro další optická prostředí světlo, zdroj světla, rychlost světla    
rozliší mezi zdrojem světla a tělesem, které světlo pouze odráží odraz světelného paprsku    
využívá poznatku, že se světlo šíří přímočaře, objasní vznik stínu přímočaré šíření světla    
rozhodne na základě znalostí o rychlostech světla ve dvou prostředích, zda se světlo při přechodu z jednoho prostředí do druhého bude lámat ke kolmici nebo od kolmice lom světla na optickém rozhraní    
rozliší pokusně spojku a rozptylku, najde pokusně ohnisko tenké spojky a určí její ohniskovou vzdálenost, dokáže popsat, z čeho jsou složeny jednoduché optické přístroje a jak se využívají v běžném životě, porozumí pojmům krátkozrakost a dalekozrakost a způsobu nápravy těchto očních vad brýlemi optické čočky    
vysvětlí, jak se štěpí atomové jádro, pojem řetězová reakce a popíše, na jakém principu funguje jaderný reaktor, porozumí, jak je zajištěn bezpečný provoz v jaderné elektrárně, dokáže popsat nepříznivý vliv radioaktivního a ultrafialového záření na lidský organismus štěpení atomového jádra, řetězová reakce, jaderný reaktor    

Ch 8 – atom

Ch 9 - energie
popíše Sluneční soustavu a má představu o pohybu vesmírných těles (na základě poznatků o gravitačních silách), odliší planetu a hvězdu, popíše hlavní součásti Sluneční soustavy (planety, měsíce, planetky, komety), má představu, jaké děje se odehrávají na Slunci, objasní střídání dne a noci, ročních období a vznik jednotlivých měsíčních fází Vesmír, Sluneční soustava    

Z 6 – vesmír

Př 6 – vznik vesmíru