Výtvarná výchova
VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Výchova k výtvarnému cítění a kreativitě
Charakteristika vyučovacího předmětu - 2. stupeň ZŠ
Obsahové, časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu:
- pracuje s vizuálně obraznými znakovými systémy
- rozvíjí tvůrčí činnosti, smyslovou citlivost a uplatňování subjektivity
- přistupuje k uměleckému procesu v jeho celistvosti a chápe ho jako způsob poznání a komunikace
- užívá různých uměleckých vyjadřovacích prostředků včetně nejnovějších informačních a komunikačních technologií
- učí žáky chápat kulturní rozmanitosti světa a utváří si pozitivní hodnotový systém - módní, vkusný, nevkusný, nemoderní, kýč
- rozvíjí vztah k výtvarnému umění jako k estetickým hodnotám
- výtvarné výtvory by žáci měli vnímat jako svědky minulosti a měli by si uvědomovat, že nám pomáhají chápat vývoj lidských civilizací
Předmět Vv - výchova k výtvarnému cítění a kreativitě je úzce spjat s následujícími předměty, mluvíme o mezipředmětových vztazích:
- Čj - ilustrace textů, práce s písmem: plakát
- D - kulturní rozmanitost historických památek, pochopení vývoje hodnot lidské civilizace v souvislosti dějinných událostí
- M - využití znalostí prostorové orientace, těles, geometrických útvarů, poměr při zvětšování či zmenšování objektů
- F - světlo a barevné spektrum, lom světla, stín, optika - zrcadlový odraz...
- Prv/Př - stavba těl rostlin, živočichů, přirozené zbarvení, znalost ekosystémů
Tento předmět se vyučuje jako samostatný předmět:
- 6. a 7. ročník - 2 hodiny týdně
- 8. a 9. ročník - 1 hodina týdně
Organizační vymezení vyučovacího předmětu:
- Výuka probíhá v učebnách naší školy, v učebně výpočetní techniky, nebo mimo budovu školy (práce v plenéru - park, obec, školní hřiště...)
- Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků:
- Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, projekty
Kompetence k učení
Učitel
- zadává úkoly, při kterých mohou žáci využít svou spontaneitu, tvořivost, fantazii i poznatků z jiných předmětů
- vede žáky k rozumné sebekritičnosti svého díla
- vede žáky k tolerantnosti a přijetí děl spolužáků, tak aby se neuráželi, nevysmívali se...
- zadává úkoly, při kterých žáci poznávají a rozvíjejí vlastní schopnosti, projevovali se jako svébytné a zodpovědné osobnosti
- zadává jednotlivé úkoly tak, aby si každý žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost
- učitel využívá kladného hodnocení k motivaci pro další výtvarnou činnost
Žák
- vyhledává si náměty na zadané téma, ty pak využije jako předlohu pro vlastní osobité zpracování
- užívá vědomě výtvarné pojmy, termíny, znaky, symboly, uvádí věci do souvislostí
- propojuje znalosti a poznatky do širších celku, na základě toho se vytváří komplexnější pohled na výtvarné, užitkové lidové umění a na kulturní jevy společnosti
- při teoreticky zaměřených hodinách si žáci vytváří takové učební materiály, aby je mohli dále využívat pro své vlastní učení
- žáci při své tvorbě poznávají vlastní pokroky a při konečném výstupu si dokáží zpětně uvědomit problémy související s realizací
Kompetence k řešení problémů
Učitel
- zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
- vede žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- poskytne návrh, kde získat potřebné informace k vypracování, vyřešení problému
- žákům je předkládán dostatek námětů k samostatnému zpracování a řešení problémů souvisejících s výběrem výtvarné techniky, materiálů a pomůcek
Žák
- při zadání úkolu rozpozná výtvarný problém a hledá nejvhodnější způsob řešení
- umí si vyhledat informace vhodné k řešení zadaného úkolu, tématické práce, nachází shodné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti k objevování různých variant, kompozic řešení a nenechá se odradit případným nezdarem
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
- uvědomuje si zodpovědnost za své výsledky práce
Kompetence ke komunikaci
Učitel
klade dostatek prostoru pro střetávání a komunikaci různými formami (písemně, pomocí informačních prostředků - jako internet, encyklopedie i výtvarnými prostředky,...)
dohlíží na dodržování etiky komunikace (naslouchání, respektování originálních, ale i nezdařených názorů,..)
vede k věcnému argumentování a k přesnému, výstižnému vyjadřování
Žák
- při práci ve skupině dokáže žák vyjádřit svůj názor, vhodnou formou ho obhájit a tolerovat názor druhých
- účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
Kompetence sociální a personální
Učitel
- dodává žákům sebedůvěru a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
- umožňuje každému žákovi zažít úspěch - vytváří harmonické klima třídy
- učitel v průběhu výuky zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků, podle potřeby v technikách žákům pomáhá
- stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků
Žák
učí se respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce
tolerovat výtvory svých spolužáků, umí pomoci a povzbudit k činnosti - podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, ve třídě
ohleduplně diskutuje, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení společného úkolu
snaží se vždy o osobité ztvárnění výtvarného úkolu - každý jsme osobnost, máme vlastní představy, proto se nesnažíme jen o kopie!
Kompetence občanské
Učitel
- podporuje občanské cítění žáků při vytváření propagačních materiálů, zároveň pěstuje vztah k tradicím a kulturnímu dědictví
- při vlastní tvorbě vede žáky k hlubšímu sebepoznání a uvědomění si odlišností, které jsou pro každou osobnost důležité a nejsou nevýhodou!
Žák
- při propagaci školních akcí žáci vytváří plakáty a upoutávky, kterými prezentují školu
- žáci respektují názor druhých, váží si jejich vnitřních hodnot, jsou schopni vcítit se do situací ostatních lidí
- žáci prezentují výsledky své práce a účastní se výtvarných soutěží, výstav - aktivně se zapojují do kulturního dění
Kompetence pracovní
Učitel
- vede žáky ke správným způsobům užití materiálu, nástrojů a vybavení
- požaduje dodržování dohodnuté kvality a postupů
- umožňuje žákům vzájemně si radit, pomáhat - kooperace
Žák
- při samostatné práci jsou žáci vedeni ke koncentraci na pracovní výkon, jeho dokončení a dodržují vymezená pravidla
- žáci si vytváří pozitivní vztah k manuálním činnostem
- žáci při práci s výtvarným materiálem dodržují hygienická pravidla
- využívají svých znalostí, zkušeností v běžném životě - vybavení pokoje, vhodné bytové doplňky
- Vyučovacím předmětem prolínají návaznosti
- EV- environmentální výchova - rozvíjí porozumění vztahů člověka a prostředí
- vztah člověka k přírodě
- ekosystémy, umělý ekosystém - kulturní krajina
- lidské aktivity a problémy životního prostředí - změny v krajině - ekologické vědomí veřejnosti: Den Země
- EGS - výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - vztah k evropské a světové kultuře
- prohlubuje porozumění evropským kulturním kořenům a chápání kulturních souvislostí při respektování svébytnosti
- přispívá k emocionální zainteresovanosti na dědickém uchování a záchraně umění pro další generace
OSV - osobnostní a sociální výchova
- rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy
- rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech
- vede k poznání a pochopení života a díle významných Evropanů a iniciuje zájem žáků o osobnostní vzory
- dále mluvíme o pojmech: poznávání lidí, kreativita, sebepoznání a sebepojetí, komunikace, hodnoty, postoje, praktická etika, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů, rozhodovací dovednosti, kooperace, schopnost seberealizace a seveprezentace
MKV - multikulturní výchova
- utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti
- podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám
- lidské vztahy, multikultura - tolerantnost k jiným etnickým, národnostním skupinám
- MDV - mediální výchova, sdělovací prostředky a výtvarné umění - diskuse
- práce v realizačním týmu - návrhy designu, architektonických objektů
- fungování a vliv médií ve společnosti - analytický přístup k mediálním obsahům a kritický odstup od nich
- tvorba mediálního sdělení - plakáty a upoutávky
- VDO - výchova demokratického občana
- principy demokracie
Výtvarná výchova | |||
Ročník 6. - 7. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů, uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků, variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků. | Rozvíjení smyslové citlivosti. Prvky vizuálně obrazného vyjádření - linie, tvary, objemy,světlostní a barevné kvality, vztahy a uspořádání prvků v ploše, prostoru a časovém průběhu (rytmus, kontrast,dynamické proměny). Uspořádání objektů do celků v ploše, prostoru, statické i dynamické vyjádření. | HV - rytmus, melodie – při kresbě linie posloucháme hudební ukázky a žáci se snaží o zachycení rytmu, nálady, prožitku… | |
Uplatňování subjektivity. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie. Pohyb těla, a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby | |||
Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností získaných ostatními smysly a k zachycení podnětů z představ a fantazie. | Rozvíjení smyslové citlivosti. Reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly, uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě. Netradiční techniky. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad,fantazie, představ a osobních zkušeností. | Čj - literatura, sloh | |
Užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích,k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích, počítačová grafika, fotografie. | Rozvíjení smyslové citlivosti. Smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření, umělecká výtvarná tvorba, fotografie, tiskoviny, reklama, kombinace a variace ve vlastní tvorbě. | D - dějiny umění | |
Vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření, porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících vizuálně obrazných vyjádření. | Uplatnění subjektivity. Typy vizuálně obrazných vyjádření, hračky, ilustrace textu, volná malba, comics, reklama | ||
Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením, hledisko vnímání, hledisko motivace ( fantazilní, symbolická, racionálně konstruktivní). | |||
Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích, nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci. | Ověřování komunikačních účinků. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, vysvětlování a obhajoba výsledků tvorby, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace. | Výstavy, soutěže | |
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí. | iniciativa a tvořivost- renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí, ochota ke spoluprácin, přátelství | plněno v průběhu dvou let |
Výtvarná výchova | |||
Ročník 8.a 9. | |||
Výstup z předmětu | Učivo | Průřezová témata | Přesahy, vazby, poznámky atp. |
Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu vizuálně obrazných vyjádření. | Rozvíjení smyslvé citlivosti. Prvky vizuálně obrazného vyjádření, linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, textury, uspořádání v ploše, prostoru, objemu a časovém průběhu. | HV - poslech hudby, rytmus | |
Uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků. Variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků. | Kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura, ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Uspořádání objektů do celků v ploše, prostoru a časovém průběhu, lineární, světlostní, barevné, plastické a prostorové prostředky, statické a dynamické vyjádření | ||
Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zachycení a zaznamenání podnětů z představ a fantazie | Uplatňování subjektivity. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností. Pohyb těla a jeho umístění, akční tvar malby a kresby, uspořádání prostoru, vyjádření proměn. | Čj - literární díla | |
Užívá prosředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích. K tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních mediích - počítačová grafika, fotografie, video, animace | Uplatňování subjektivity. Typy vizuálně obrazných vyjádření - hračky, objekty, ilustrace textu, volná malba, skulptura, plastika, comics, fotografie, reklama, vizualizované dramatické akce. | Čj - vlastní tvorba, sloh | |
Rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu. | Uplatnění subjektivity. Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání, hledisko jejich motivace, reflexe a vědomé uplatnění při vlastní tvorbě | D - dějiny umění, uměleská díla | |
Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti. Vychází z historických souvislostí a prožitků. | Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením. Prostředky pro vyjádření představ a osobních zkušeností. Práce s uměleckými díly. | ||
Porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření. Vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů. | Ověřování komunikačních účinků. Osobní postoj v komunikaci, důvody vzniku odlišných interpretací a obrazných vyjádření, kriteria jejich porovnávání a zdůvodňování. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, obhajoba tvorby a respektování záměru autora, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace. Historické, sociální a kulturní souvislosti. | Soutěže a výstavy | |
Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích. Nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci. | Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace | ||
ETICKÁ VÝCHOVA | |||
Respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí. | iniciativa a tvořivost- renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí a v rodině,psychická a fyzická pomoc, ochota ke spoluprácin, přátelství | plněno v průběhu dvou let |