Výtvarná výchova

VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Výchova k výtvarnému cítění a kreativitě

Charakteristika vyučovacího předmětu - 2. stupeň ZŠ

Obsahové, časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu:

  • pracuje s vizuálně obraznými znakovými systémy
  • rozvíjí tvůrčí činnosti, smyslovou citlivost a uplatňování subjektivity
  • přistupuje k uměleckému procesu v jeho celistvosti a chápe ho jako způsob poznání a komunikace
  • užívá různých uměleckých vyjadřovacích prostředků včetně nejnovějších informačních a komunikačních technologií
  • učí žáky chápat kulturní rozmanitosti světa a utváří si pozitivní hodnotový systém - módní, vkusný, nevkusný, nemoderní, kýč
  • rozvíjí vztah k výtvarnému umění jako k estetickým hodnotám
  • výtvarné výtvory by žáci měli vnímat jako svědky minulosti a měli by si uvědomovat, že nám pomáhají chápat vývoj lidských civilizací

Předmět Vv - výchova k výtvarnému cítění a kreativitě je úzce spjat s následujícími předměty, mluvíme o mezipředmětových vztazích:

  • Čj - ilustrace textů, práce s písmem: plakát
  • D - kulturní rozmanitost historických památek, pochopení vývoje hodnot lidské civilizace v souvislosti dějinných událostí
  • M - využití znalostí prostorové orientace, těles, geometrických útvarů, poměr při zvětšování či zmenšování objektů
  • F - světlo a barevné spektrum, lom světla, stín, optika - zrcadlový odraz...
  • Prv/Př - stavba těl rostlin, živočichů, přirozené zbarvení, znalost ekosystémů

Tento předmět se vyučuje jako samostatný předmět:

  • 6. a 7. ročník - 2 hodiny týdně
  • 8. a 9. ročník - 1 hodina týdně

Organizační vymezení vyučovacího předmětu:

  • Výuka probíhá v učebnách naší školy, v učebně výpočetní techniky, nebo mimo budovu školy (práce v plenéru - park, obec, školní hřiště...)
  • Výchovné a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí žáků:
  • Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání - skupinové vyučování, samostatná práce, kolektivní práce, projekty

Kompetence k učení

Učitel

  • zadává úkoly, při kterých mohou žáci využít svou spontaneitu, tvořivost, fantazii i poznatků z jiných předmětů
  • vede žáky k rozumné sebekritičnosti svého díla
  • vede žáky k tolerantnosti a přijetí děl spolužáků, tak aby se neuráželi, nevysmívali se...
  • zadává úkoly, při kterých žáci poznávají a rozvíjejí vlastní schopnosti, projevovali se jako svébytné a zodpovědné osobnosti
  • zadává jednotlivé úkoly tak, aby si každý žák mohl sám zorganizovat vlastní činnost
  • učitel využívá kladného hodnocení k motivaci pro další výtvarnou činnost

Žák

  • vyhledává si náměty na zadané téma, ty pak využije jako předlohu pro vlastní osobité zpracování
  • užívá vědomě výtvarné pojmy, termíny, znaky, symboly, uvádí věci do souvislostí
  • propojuje znalosti a poznatky do širších celku, na základě toho se vytváří komplexnější pohled na výtvarné, užitkové lidové umění a na kulturní jevy společnosti
  • při teoreticky zaměřených hodinách si žáci vytváří takové učební materiály, aby je mohli dále využívat pro své vlastní učení
  • žáci při své tvorbě poznávají vlastní pokroky a při konečném výstupu si dokáží zpětně uvědomit problémy související s realizací

Kompetence k řešení problémů

Učitel

  • zadává úkoly způsobem, který umožňuje volbu různých postupů
  • vede žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
  • poskytne návrh, kde získat potřebné informace k vypracování, vyřešení problému
  • žákům je předkládán dostatek námětů k samostatnému zpracování a řešení problémů souvisejících s výběrem výtvarné techniky, materiálů a pomůcek

Žák

  • při zadání úkolu rozpozná výtvarný problém a hledá nejvhodnější způsob řešení
  • umí si vyhledat informace vhodné k řešení zadaného úkolu, tématické práce, nachází shodné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti k objevování různých variant, kompozic řešení a nenechá se odradit případným nezdarem
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit
  • uvědomuje si zodpovědnost za své výsledky práce

Kompetence ke komunikaci

Učitel

klade dostatek prostoru pro střetávání a komunikaci různými formami (písemně, pomocí informačních prostředků - jako internet, encyklopedie i výtvarnými prostředky,...)

dohlíží na dodržování etiky komunikace (naslouchání, respektování originálních, ale i nezdařených názorů,..)

vede k věcnému argumentování a k přesnému, výstižnému vyjadřování

Žák

  • při práci ve skupině dokáže žák vyjádřit svůj názor, vhodnou formou ho obhájit a tolerovat názor druhých
  • účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Kompetence sociální a personální

Učitel

  • dodává žákům sebedůvěru a podle potřeby žákům v činnostech pomáhá
  • umožňuje každému žákovi zažít úspěch - vytváří harmonické klima třídy
  • učitel v průběhu výuky zohledňuje rozdíly v pracovním tempu jednotlivých žáků, podle potřeby v technikách žákům pomáhá
  • stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků

Žák

učí se respektovat pravidla při práci v týmu, dodržovat je a svou pracovní činností kladně ovlivňovat kvalitu práce

tolerovat výtvory svých spolužáků, umí pomoci a povzbudit k činnosti - podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, ve třídě

ohleduplně diskutuje, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení společného úkolu

snaží se vždy o osobité ztvárnění výtvarného úkolu - každý jsme osobnost, máme vlastní představy, proto se nesnažíme jen o kopie!

Kompetence občanské

Učitel

  • podporuje občanské cítění žáků při vytváření propagačních materiálů, zároveň pěstuje vztah k tradicím a kulturnímu dědictví
  • při vlastní tvorbě vede žáky k hlubšímu sebepoznání a uvědomění si odlišností, které jsou pro každou osobnost důležité a nejsou nevýhodou!

Žák

  • při propagaci školních akcí žáci vytváří plakáty a upoutávky, kterými prezentují školu
  • žáci respektují názor druhých, váží si jejich vnitřních hodnot, jsou schopni vcítit se do situací ostatních lidí
  • žáci prezentují výsledky své práce a účastní se výtvarných soutěží, výstav - aktivně se zapojují do kulturního dění

Kompetence pracovní

Učitel

  • vede žáky ke správným způsobům užití materiálu, nástrojů a vybavení
  • požaduje dodržování dohodnuté kvality a postupů
  • umožňuje žákům vzájemně si radit, pomáhat - kooperace

Žák

  • při samostatné práci jsou žáci vedeni ke koncentraci na pracovní výkon, jeho dokončení a dodržují vymezená pravidla
  • žáci si vytváří pozitivní vztah k manuálním činnostem
  • žáci při práci s výtvarným materiálem dodržují hygienická pravidla
  • využívají svých znalostí, zkušeností v běžném životě - vybavení pokoje, vhodné bytové doplňky
  • Vyučovacím předmětem prolínají návaznosti
  • EV- environmentální výchova - rozvíjí porozumění vztahů člověka a prostředí
  • vztah člověka k přírodě
  • ekosystémy, umělý ekosystém - kulturní krajina
  • lidské aktivity a problémy životního prostředí - změny v krajině - ekologické vědomí veřejnosti: Den Země
  • EGS - výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - vztah k evropské a světové kultuře
  • prohlubuje porozumění evropským kulturním kořenům a chápání kulturních souvislostí při respektování svébytnosti
  • přispívá k emocionální zainteresovanosti na dědickém uchování a záchraně umění pro další generace

OSV - osobnostní a sociální výchova

  • rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy
  • rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech
  • vede k poznání a pochopení života a díle významných Evropanů a iniciuje zájem žáků o osobnostní vzory
  • dále mluvíme o pojmech: poznávání lidí, kreativita, sebepoznání a sebepojetí, komunikace, hodnoty, postoje, praktická etika, rozvoj schopností poznávání, řešení problémů, rozhodovací dovednosti, kooperace, schopnost seberealizace a seveprezentace

MKV - multikulturní výchova

  • utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti
  • podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám
  • lidské vztahy, multikultura - tolerantnost k jiným etnickým, národnostním skupinám
  • MDV - mediální výchova, sdělovací prostředky a výtvarné umění - diskuse
  • práce v realizačním týmu - návrhy designu, architektonických objektů
  • fungování a vliv médií ve společnosti - analytický přístup k mediálním obsahům a kritický odstup od nich
  • tvorba mediálního sdělení - plakáty a upoutávky
  • VDO - výchova demokratického občana
  • principy demokracie

 

Výtvarná výchova
Ročník 6. - 7.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů, uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků, variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků. Rozvíjení smyslové citlivosti. Prvky vizuálně obrazného vyjádření - linie, tvary, objemy,světlostní a barevné kvality, vztahy a uspořádání prvků v ploše, prostoru a časovém průběhu (rytmus, kontrast,dynamické proměny). Uspořádání objektů do celků v ploše, prostoru, statické i dynamické vyjádření.   HV - rytmus, melodie – při kresbě linie posloucháme hudební ukázky a žáci se snaží o zachycení rytmu, nálady, prožitku…
  Uplatňování subjektivity. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie. Pohyb těla, a jeho umístění v prostoru, akční tvar malby a kresby    
Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností získaných ostatními smysly a k zachycení podnětů z představ a fantazie. Rozvíjení smyslové citlivosti. Reflexe a vztahy zrakového vnímání k vnímání ostatními smysly, uplatnění mimovizuálních podnětů při vlastní tvorbě. Netradiční techniky. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad,fantazie, představ a osobních zkušeností.   Čj - literatura, sloh
Užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích,k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích, počítačová grafika, fotografie. Rozvíjení smyslové citlivosti. Smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření, umělecká výtvarná tvorba, fotografie, tiskoviny, reklama, kombinace a variace ve vlastní tvorbě.   D - dějiny umění
Vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření, porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících vizuálně obrazných vyjádření. Uplatnění subjektivity. Typy vizuálně obrazných vyjádření, hračky, ilustrace textu, volná malba, comics, reklama    
  Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením, hledisko vnímání, hledisko motivace ( fantazilní, symbolická, racionálně konstruktivní).    
Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích, nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci. Ověřování komunikačních účinků. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, vysvětlování a obhajoba výsledků tvorby, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace.   Výstavy, soutěže
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí. iniciativa a tvořivost- renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí, ochota ke spoluprácin, přátelství   plněno v průběhu dvou let
Výtvarná výchova
Ročník 8.a 9.
Výstup z předmětu Učivo Průřezová témata Přesahy, vazby, poznámky atp.
Vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu vizuálně obrazných vyjádření. Rozvíjení smyslvé citlivosti. Prvky vizuálně obrazného vyjádření, linie, tvary, objemy, světlostní a barevné kvality, textury, uspořádání v ploše, prostoru, objemu a časovém průběhu.   HV - poslech hudby, rytmus
Uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků. Variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků. Kontrast, rytmus, dynamické proměny, struktura, ve statickém i dynamickém vizuálně obrazném vyjádření. Uspořádání objektů do celků v ploše, prostoru a časovém průběhu, lineární, světlostní, barevné, plastické a prostorové prostředky, statické a dynamické vyjádření    
Užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zachycení a zaznamenání podnětů z představ a fantazie Uplatňování subjektivity. Prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností. Pohyb těla a jeho umístění, akční tvar malby a kresby, uspořádání prostoru, vyjádření proměn.   Čj - literární díla
Užívá prosředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích. K tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních mediích - počítačová grafika, fotografie, video, animace Uplatňování subjektivity. Typy vizuálně obrazných vyjádření - hračky, objekty, ilustrace textu, volná malba, skulptura, plastika, comics, fotografie, reklama, vizualizované dramatické akce.   Čj - vlastní tvorba, sloh
Rozliší působení vizuálně obrazného vyjádření v rovině smyslového účinku, v rovině subjektivního účinku a v rovině sociálně utvářeného i symbolického obsahu. Uplatnění subjektivity. Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením - hledisko jejich vnímání, hledisko jejich motivace, reflexe a vědomé uplatnění při vlastní tvorbě   D - dějiny umění, uměleská díla
Interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti. Vychází z historických souvislostí a prožitků. Přístupy k vizuálně obrazným vyjádřením. Prostředky pro vyjádření představ a osobních zkušeností. Práce s uměleckými díly.    
Porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření. Vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů. Ověřování komunikačních účinků. Osobní postoj v komunikaci, důvody vzniku odlišných interpretací a obrazných vyjádření, kriteria jejich porovnávání a zdůvodňování. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, obhajoba tvorby a respektování záměru autora, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace. Historické, sociální a kulturní souvislosti.   Soutěže a výstavy
Ověřuje komunikační účinky vybraných, upravených či samostatně vytvořených vizuálně obrazných vyjádření v sociálních vztazích. Nalézá vhodnou formu pro jejich prezentaci. Komunikační obsah vizuálně obrazných vyjádření, prezentace ve veřejném prostoru, mediální prezentace    
  ETICKÁ VÝCHOVA    
Respektuje velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí. iniciativa a tvořivost- renatalizace, nácvik tvořivosti, prosociální aspekt iniciativy a tvořivosti ve školním prostředí a v rodině,psychická a fyzická pomoc, ochota ke spoluprácin, přátelství   plněno v průběhu dvou let